021-7356

مهارت موازی سازی، تاثیرخطوط بر عکاسی

مهارت موازی سازی، تاثیرخطوط بر عکاسی

رهبری خطوط

خطوط در ترکیب بندی در کنار نور، سایه ها و بافت اصلی از عناصر اساسی تشکیل دهنده عکس هستند. ما توسط خطوط احاطه شده ایم! به عنوان یک عکاس شما باید به اهمیت آنها به عنوان یک عنصر اساسی واقف باشید، چرا که میتوانند شما را به سمت چیزی که ارزش عکس گرفتن دارد، سوق دهند. اما واقعا خطوط کجا هستند و چه ارزشی دارند؟

هر متنی که میخوانید، شامل سطر هایی از کلمات است که توسط آنها مرز بندی میشود. دیدن خطوط در یک متن نوشتاری بسیار ساده است. بیرون را نگاه کنید! هر چیزی که میبینید دارای خطوط طبیعی و مصنوعی هستند، که یا انسان ها آن ها را به وجود آورده اند یا در خود طبیعت وجود داشتند.

جاده ها، پیاده رو ها، درختان، ساختمان ها و هر چیزی که میبینید را خطوط به وجود آورده اند.

اگر یک جسم باریک باشد مانند یک خط صاف به نظر میرسد. خطوط در ترکیب بندی میتوانند مورب یا خمیده باشند، آنها میتوانند تا بی نهایت ادامه داشته باشند. خطوط عمودی در یک عکس میتوانند نشان دهنده قدرت و ثبات باشند، در حالی که با دیدن خطوط افقی احساس آرامش را تجربه میکنید. خطوط مورب، انرژی و حس حرکت را به قاب تصویر منتقل میکنند.

هنگامی که در خیابان قدم میزنید، ممکن است با شخصی رو به رو شوید که چیزی را در دور دست تماشا میکند. آیا برایتان اتفاق افتاده است که نگاه او را دنبال کنید؟ اگر این چنین است، شما یک خط بصری را دنبال کرده اید. این استراتژی میتواند به عنوان یک ابزار ترکیبی در عکاسی مورد استفاده قرار گیرد، تا عکاس بتواند از نگاه یک شخص دیگر یا حتی یک حیوان اثر خود را ثبت کند.

[relatedpost post=”106617″]

با خطوط، به عکس های خود عمق بدهید

عکس فقط یک شیء دو بعدی است. اما خطوط مورب میتوانند به طرز شگفت انگیزی عمق را به اثر شما اضافه کنند، و ابعاد جدیدی در آن بوجود بیاورند. در حقیقت میتوان ادعا کرد، خطوط مورب در یک عکس، مؤثر ترین عنصر بصری برای نشان دادن عمق هستند. خطوط میتوانند در حاشیه یا متن عکس قرار گیرند.

همچنین میتوانند چندین جزء منفک در عکس را به هم نزدیک کنند. برخی از خطوط در ترکیب بندی وارد عکس شما میشوند و همان جا خاتمه می یابند. برخی از آن ها از داخل تصویر سرچشمه میگیرند و از لبه های عکس شما خارج میشوند.

خطوط متقاطع نیز میتوانند موضوع یک تصویر باشند.

در عکاسی مهم این است که از تمامی خطوط موجود در صحنه به سود خودتان استفاده کنید. انجام موفق این کار، نگاه بیننده را به سمت آن چیزی که شما دوست دارید منحرف میکند. عکسی که از مسیر راه آهن در یک ایستگاه قطار گرفته شده است، نمونه اصلی استفاده از خطوط، برای جلب نظر بیننده به سوژه شماست.

ترکیب بندی

خطوط مورب و متقاطع، عمق را به عکس شما اضافه و نظر بیننده را به سوژه جلب میکنند.

خطوط عمودی

بنا های عمودی ما را احاطه کرده اند. از دیوار هایی که خانه های ما را تشکیل میدهند تا ساختمان های داخل خیابان همه متشکل از خطوط عمودی هستند. عمودی بودن ساده ترین اصل ساخت و ساز در مناطق شهری است. با اضافه کردن دو یا چند عنصر عمودی در قاب خود، شما در حال استفاده از تکنیک موازی سازی هستید. اگر چه خطوط عمودی نمادی از مناطق شهری به شمار می آیند، اما میتوانید به آوای زیبای طبیعت نیز گوش فرا دهید. هنگامی که در جنگل قدم میزنید، درختان نمونه بارزی از خطوط عمودی و موازی سازی را هم زمان به شما نشان میدهند. به جوانه ای که از زمین سر برمی آورد دقت کرده اید؟ یک مسیر عمودی را به سمت خورشید طی میکند.

خطوط عمودی نمادی از قدرت و استقامت هستند. آنها با کمک به حفظ یکپارچگی عکس، از طریق ارتباط بصری با ما، قدرت و انرژی نهفته در یک عکس را بیان میکنند.

بدیهی است که انسان ها به صورت افقی میخوابند و به صورت عمودی می ایستند، همین نکته ارتباط بین انرژی و عمودی بودن را نشان میدهد. مثال دیگر علامت تعجب است (!) یک خط عمودی معلق در بالای یک نقطه، که برقراری ارتباط بین عمل و انرژی در پایان جمله را نشان میدهد.

ترکیب بندی در عکاسی

نمونه ای جذاب از خطوط عمودی طبیعی و ساخته دست بشر در کنار هم

خطوط افقی

همانند خطوط عمودی با نود درجه چرخش! جدا از شوخی، احتمالا یکی از ساده ترین اصول ساخت و ساز در طبیعت، استفاده از خطوط افقی است. افق غالبا یکی از بهترین سوژه های موجود در طبیعت برای شروع عکاسی به شمار میرود. کافیست به دنبال عناصر شبیه به آن باشید تا باز هم از تکنیک موازی سازی استفاده کنید.

افق معمولا یک مدل خوب برای ایجاد موازی سازی در تصاویر شماست.

اما چگونه میتوان کوه ها یا درختانی که نماد خطوط عمودی در طبیعت هستند را به عنوان سوژه هایی برای موازی سازی با افق دانست؟ اگر به خوبی تصویر پایین را تجزیه و تحلیل کنید، به نتایج جالبی میرسید. با اندکی تامل به این نتیجه میرسیم که بافت اصلی عکس از سه بافت مجزا تشکیل شده است.

خانه هایی که در پیش زمینه هستند، درختان پشت آن ها و آسمانی مه آلود که در پس زمینه قرار دارد. این سه منطقه عکس را به صورت افقی جدا میکنند، پس میتوانید عناصر مختلف عکس خود را در بالا و پایین یکدیگر قرار دهید و به صورت غریزی از این اصل افق استفاده کنید.

آموزش ترکیب بندی

میتوانید با قرار دادن عناصر مختلف در بالای یکدیگر از تکنیک موازی سازی استفاده کنید

خطوط مورب

یکی از جذاب ترین عناصر تشکیل دهنده عکس، خطوط مورب هستند. خطوطی که از هر دو خط عمودی و افقی، اما با زاویه ای متفاوت شکل میگیرند. خطوط مورب میتوانند عکس شما را به تصویری بی پایان تبدیل کنند. خطوط مورب هنگامی که در کنار هم قرار میگیرند، یا به صورت زیگ زاگ تکرار میشوند، لرزشی در ذهن ما ایجاد میکنند که میتواند با دید ما بازی کند و ما را به اشتباه بیاندازد. خطوط مورب، محدودیت های جهت عمودی و افقی را ندارند و میتوانند آزادانه خود را در تصویر نمایش دهند.

[relatedpost post=”73302″]

خطوط راهنما در ترکیب بندی

زیبا نیست؟ خطوط عمودی، افقی و مورب در کنار هم، تصویری زیبا را خلق کرده اند

تقارن و تعادل

ما از همان روزهای ابتدایی زندگی مان با تعادل جسمی آشنا هستیم. همان گونه که لگو های بازی را روی هم میگذاریم یا یاد میگیریم بدون اینکه زمین بخوریم راه برویم، میتوانیم با تمرین، تعادل بینایی خودمان را در تماشای تصاویر دو بعدی افزایش دهیم. در هنر، تعادل به اندازه و تعداد عناصر تشکیل دهنده صحنه بستگی دارد.

اگر یک سمت نقاشی یا عکسی، تعداد زیادی از اشیاء بزرگ قرار دهیم و در عوض، سمت مقابل را خالی بگذاریم یا با چند شیء کوچک پر کنیم، تصویری نا متعادل در برابر بیننده قرار میدهیم.

احتمالا این تصویر چندان مطلوب نخواهد بود، اما به معنای اشتباه بودن همیشگی عدم تعادل در هنر نیست. ممکن است یک عکاس یا نقاش با استفاده از همین عدم تعادل، اثری جاودانه خلق کند. به شرط اینکه ایده درستی در ذهن داشته باشید و مهم تر از آن، بتوانید آن را در واقعیت و به صورت عملی اجرا کنید.

مثال عالی تعادل، تقارن است. که در آن نیمی از تصویر با نیمه دیگر آن یکسان یا تقریبا یکسان است. نمونه هایی بسیاری از تقارن، در طبیعت و در دنیای ساخت بشر وجود دارد. همین امر میتواند یکی از دلایل جذابیت این زمینه برای عکاسان و بینندگان آثار آن ها باشد. عکسی از خودتان در آینه یا بازتاب تصویر یک منظره در آب رودخانه، نمونه های رایجی از عکاسی تقارن هستند.

اگر برای گرفتن یک عکس متقارن تلاش میکنید، باید بسیاری از جزئیات را در نظر بگیرید. کوچکترین اشتباهی میتواند اثر شما را از یک عکس جذاب، به تصویری پر از ایراد تبدیل کند. اگر میخواهید عکسی متقارن از یک ساختمان داشته باشید، لازم است حتما در نقطه مرکزی نسبت به ساختمان بایستید، و دوربین را عمود بر ساختمان نگه دارید.

اگر یک قدم به هر سمتی منحرف شوید یا زاویه دوربینتان را از نود درجه دور کنید، خطوط به شکل مشخصی در تصویر منحرف میشوند. امروزه به لطف لنز های پیشرفته، میتوان تا حد زیادی جلوی انحرافات ناشی از اشتباهات عکاس را گرفت. همچنین نرم افزار هایی وجود دارند که بعد از گرفتن عکس، میتوان به وسیله آن ها خطوط منحرف را صاف کرد و اثرات اعوجاج را از بین برد.

[relatedpost post=”105059″]

بهترین تکنیک های ترکیب بندی

برای رسیدن به یک عکس متقارن، لزوما نیاز به آب یا آینه ندارید!

خطوط مزاحم!

همان گونه که خطوط، فواید بسیاری در عمق بخشیدن به تصویر یا ترکیب بندی آن دارند، استفاده بیش از حد از آن ها میتواند سوژه اصلی شما را محو کند. طوری که بیننده بیشتر از اینکه به عکس شما توجه کند، درگیر خطوط موجود در تصویر میشود. این امر باعث سردرگمی سوژه و بیننده میشود. با وجود اینکه هیچ قاعده خاصی برای استفاده از خطوط در ترکیب بندی وجود ندارد، باید مراقب باشید، خطوط جای سوژه اصلی را در عکس نگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *