021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی از منظره با لنز تله فوتو

آموزش عکاسی از منظره با لنز تله فوتو

برای برخی از عکاسان، مفهوم عکاسی منظره با لنز تله معنی خیلی بدی دارد. از این گذشته، اکثر عکس‌های منظره با لنزهایی با زاویه دید عریض گرفته شده اند، و احتمالاً بی راه نیست که تصور کنید که اکثر آموزش‌های عکاسی منظره با استفاده از لنز واید تدریس می‌شوند، گویی که لنزهای با زاویه دید عریض بهترین انتخاب است.

اما تصمیم گیری در مورد لنزهایی که استفاده می‌کنید کاملاً به عهده شماست و این زیبایی هنر است. اگر می‌خواهید با یک لنز با زاویه دید واید عکاسی کنید، این حق شماست. توجه به این نکته مهم است که در حالی که لنزهای با زاویه دید عریض در واقع فرصتهای خارق العاده‌ای برای تهیه عکس‌های منظره ارائه می‌دهند، لنزهای تله فوتو نیز فرصت‌های شگفت انگیزی را ارائه می‌دهند. در ادامه با آموزش عکاسی از منظره با لنز تله فوتو همراه باشید.

[relatedpost post=”152693″]

مزایای استفاده از لنز تله فوتو

عکاسی از منظره با لنز تله

می‌توان استدلال کرد که عکاسی منظره با لنز زوم فوتو منجر به ایجاد تصاویر خلاقانه و منحصر به فرد می‌شود، به این دلیل که کمتر عکس‌های منظره با لنز تله فوتو ثبت می‌شوند.

همانطور که در تصویر آبشار بالا دیده شد، می‌توانید عناصر مشخصی از منظره را در قاب بسیار آسان تر جدا کنید. با همین اشاره، شما به دلیل زاویه دید باریک تر، می‌توانید با استفاده از لنز تله فوتو، عناصر منحرف کننده را از صحنه حذف کنید.

عکاسی از منظره با لنز تله

یکی دیگر از مزایای استفاده از لنز تله فوتو برای مناظر این است که فاصله را از پیش زمینه تا پس زمینه فشرده می‌کند. یعنی در عکسی از یک صحنه کوهستانی که با لنز تله فوتو گرفته شده، در مقایسه با قله‌های کوهستانی که در یک عکس با زاویه دید واید قرار دارند، بسیار برجسته تر می‌شوند.

در نتیجه این امر، مناظر در مقیاس بسیار متفاوت قرار می‌گیرند: به جای اینکه احساس گسترده و عمیق بودن  کنند، احساس باریک و کم عمق بودن می‌کنند.

[relatedpost post=”153875″]

نکات تله فوتو

به طور طبیعی، رویکرد استفاده از لنز تله فوتو از نظر عملی و کامپوزیتی متفاوت از لنزهای با زاویه دید گسترده خواهد بود. در اینجا چند نکته برتر برای به حداکثر رساندن استفاده از لنز تله فوتو برای عکاسی منظره آورده شده است.

از تجهیزات پشتیبان استفاده کنید

عکاسی از منظره با لنز تله

عکس‌های تار به دلیل لرزش دوربین می‌تواند مشکلی برای هر لنز باشد، اما این موضوع به دلیل طولانی بودن و سنگین بودن لنزهای تله‌فوتو، بیشتر در مورد این لنزها صدق می‌کند.

از یک سه پایه (یا برای مانورپذیری بیشتر مونوپاد) استفاده کنید تا پایه پایدار مورد نیاز خود را برای گرفتن عکس‌های شارپ به خود اختصاص دهید.

شما می‌توانید روی سه پایه‌ای که به یک مونوپاد تبدیل می‌شود، سرمایه گذاری کنید، به این ترتیب شما می‌توانید از هر دو مورد استفاده کنید!

 

من شخصاً از سه پایه SIRUI W-2204 استفاده می‌کنم چون در همه حالات بهترین عملکرد ممکن را داشته است.

این سه پایه علاوه بر مونوپاد داخلی قابل استفاده، ضد آب و ضد گرد و غبار است. این یک مزیت بزرگ برای من است زیرا در ساحل عکس‌های زیادی می‌گیرم.

[relatedpost post=”138429″]

کاهش لرزش دوربین با ریموت شاتر

عکاسی از منظره با لنز تله

 

علاوه بر استفاده از نوعی پشتیبانی از لنز، توصیه می‌شود به جای فشار دادن دکمه شاتر روی دوربین، از یک ریموت کنترل شاتر استفاده کنید. اگر با سرعت شاتر آهسته عکاسی می‌کنید، فقط فشار دادن کلید شاتر برای ایجاد لرزش و تاری تصویر کافی است.

علاوه بر این، توصیه می‌شود در صورت داشتن دوربین dslr از عملکرد قفل آینه استفاده کنید. باز هم، عملکرد آینه در حال حرکت می‌تواند روی لرزش دوربین و لنز به اندازه کافی برای کاهش وضوح تصویر تاثیر بگذارد.با قفل کردن آینه در جای خود، احتمال وقوع این مشکل را کم می‌کنید زیرا شاتر تا چند ثانیه پس از قفل آینه به تأخیر می‌افتد تا هرگونه لرزش را سرکوب کند.

عکاسی از منظره با لنز تله

اگرچه این حرف کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما ویژگی لرزشگیر تصویر در دوربین یا لنزهای شما در واقع می‌تواند باعث لرزش دوربین در هنگام قرار گرفتن آن روی سه پایه شود. هرگونه حرکت لنز هنگام نصب بر روی سه پایه تشدید می‌شود و منجر به تصویری می‌شود که از وضوح کمی برخوردار است. بنابراین، اگر تثبیت کننده تصویر را به عنوان یک گزینه در اختیار دارید، آن را خاموش کنید و فقط زمانی از آن استفاده کنید که دوربین را روی دست گرفته‌اید

انتخاب هوشمندانه‌ی دیافراگم

عکاسی از منظره با لنز تله

همانطور که همیشه توصیه می شود، هنگام گرفتن عکس خود به دیافراگم انتخاب شده توجه کنید. به یاد داشته باشید هرچه دیافراگم به سمت حداقل یا حداکثر مقادیر مجاز توسط لنز شما امتداد می‌یابد، به دلیل انکسار، وضوح آن کاهش می‌یابد.

در نتیجه، دیافراگم خود را در نقطه‌ای که تحت عنوان Sweat spot شناخته می‌شود نگه دارید، این نقطه به طور سنتی در محدوده f/8 تا f/11 قرار دارد.

انجام این کار باعث تنظیم وضوح لنز می‌شود و به شما کمک می‌کند تا تصاویری با فوکوس بهینه از پیش زمینه تا پس زمینه داشته باشید.

[relatedpost post=”128120″]

 جدا کردن ویژگی‌های جالب صحنه

عکاسی از منظره با لنز تله

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، مزیت استفاده از عکاسی منظره با لنز تله فوتو این است که می‌توانید راحت تر ویژگی‌ها را در یک منظره جدا کنید. برای مثال، در تصویر بالا، یک لنز تله فوتو به عکاس این امکان را داده است تا روی جزئیات مه بالای درختان فوکوس کند. سطح جزئیات درختان و مه جادوئی باعث می‌شود این عکس بسیار جالب‌تر شود.

همه‌ی ما می‌دانیم ممکن است گروهی از ساختمان‌های غیرجذاب، بزرگراه، یا یک شئ ناخوشایند دیگر در خارج از قاب وجود داشته باشد. اما، از آنجا که یک لنز تله به شما این امکان را می‌دهد تا عناصر بی‌ربط را حذف کنید، هنوز هم می‌توانید یک تصویر زیبا را ایجاد کنید، حتی اگر صحنه بزرگتر آن اصلا تماشایی نباشد.

هنگام انتخاب عناصر برای جداسازی، روی مواردی تمرکز کنید که جذابیت، عمق و شکوه را به تصویر اضافه می‌کنند. خطوط راهنما، لایه‌ها، بافت‌ها، فرم‌ها و الگوها همه موضوعی عالی برای تصویر تله فوتو از یک منظره هستند.

به دنبال آب و هوا باشید

عکاسی از منظره با لنز تله

عناصر مرتبط با آب و هوا بدون در نظر گرفتن فاصله کانونی یک عنصر عالی برای اضافه کردن به عکاسی منظره هستند. با این وجود، تاثیر آب و هوا در یک منظره می‌تواند معنای جدیدی به خود بگیرد، زمانی که می‌توانید نزدیک شوید و از یک صحنه جذاب بین آب و هوا و منظره عکاسی کنید.

مه، غبار(همانطور که در ابتدا مشاهده شد)، ابرهای طوفانی و صاعقه تنها چند نمونه از آب و هوای باشکوه هستند که می‌توانند یک تصویر چشم انداز پویاتر ایجاد کنند. در تصویر بالا، مقداری از مه که در بین هر درخت وجود دارد، تقویت شده. همچنین توجه داشته باشید که چند عنصر وجود دارد که باعث افزایش جذابیت به عکس می‌شوند، رنگ درختان، خطوط راهنمای مسیر از پیش زمینه تا میان زمینه، و نورپردازی نرم که از سمت چپ وارد می‌شود. هر یک از این عناصر به دلیل کمترین زاویه دید در لنز‌های تله، تا حدودی در معرض نمایش کامل هستند.

روی نورپردازی تمرکز کنید

عکاسی از منظره با لنز تله

نورپردازی یک ویژگی مهم برای هر نوع عکاسی از منظره است. اما از آنجا که لنزهای تله فوتو فاصله درک شده بین پیش زمینه و پس زمینه را فشرده می‌کنند، نورپردازی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا بدون افت مستقیم نور در بخشی از صحنه، تصویر می‌تواند کسل کننده و صاف باشد.

توجه داشته باشید که نورپردازی از طرفین برای عکاسی منظره با لنز تله فوتو بهتر است. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، نوری که از سمت چپ تصویر روی کوه می‌افتد، به خط الراس نوک قله تاکید دارد. این به نوبه خود، عمق و ابعاد تصویر را بیشتر می‌کند، و آن را به یک عکس جالب‌تر برای دیدن تبدیل می کند. از طرف دیگر، همان تصویر را با روشنایی صاف از جلو تصور کنید، بسیار کمتر پویا خواهد بود.

جمع بندی

عکاسی از منظره با لنز تله

مطمئناً لنزهای تله ارزان نیستند، اما همانطور که در اینجا مورد بحث قرار گرفته است، استفاده از لنز تله فوتو برای عکاسی منظره مزایای زیادی دارد. صرفاً این مسئله است که مسائل عملی و تلفیقی را در ذهن داشته باشید تا توانایی خود را برای به دست آوردن بهترین عکس ممکن به حداکثر برسانید. اگر لنز تله فوتو ندارید، یک روز اجاره کنید و در مورد چالش کشیدن خود برای دیدن مناظر از طریق لنز تله فوتو دیدن کنید. شما به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که این یک فعالیت سرگرم کننده است و به نفع تمام عکسهای منظره شما، صرف نظر از فاصله کانونی مورد استفاده، سودمند است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *