021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

امکانات مهم Huawei P20 Pro

امکانات مهم Huawei P20 Pro

 

در قسمت قبلی این مقاله به معرفی برخی از قابلیت‌های حرفه‌ای در گوشی Huawei P20 Pro پرداختیم و روش کار با مد عکاسی در شب یا Night Mode و زوم الکترونیکی با این گوشی را که کاملاً بدون افت کیفیت کار می‌کند توضیح دادیم. در قسمت دوم این مقاله به کار با امکانات مهم دیگر این گوشی می‌پردازیم. پس در ادامه با ما باشید.

حالت عکاسی تک‌رنگ یا مونوکروم
عکاسی تک‌رنگ، سیاه و سفید یا مونوکروم، یکی از حالت‌های عکاسی است که در اغلب دوربین‌های موبایل وجود داشته است. اما عکس‌های سیاه و سفید دوربین گوشی Huawei P20 Pro یک مزیت مهم نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند بازار دارد. در این گوشی، سه دوربین به کار گرفته شده است که یکی از آن‌ها دارای یک حسگر منحصراً سیاه و سفید است. این تکنولوژی، در گوشی‌های دیگر این سازنده که با همکاری برند لایکا ساخته شده‌اند نیز دیده می‌شود. نمونه عکس ای سیاه و سفیدی که با این گوشی گرفته می‌شود، دارای کنتراست بسیار دقیق‌تر و زیباتر، سایه‌های بسیار جذاب و جزئیات بسیار واضح‌تر از عکس‌های سیاه و سفید گوشی‌های هوشمند دیگر است که حسگر آن‌ها از نوع RGB یا سه رنگ است. در این گوشی‌ها که حسگر به صورت رنگی است، در واقع عکس به صورت رنگی ثبت می‌شود و بعد با کاهش غلظت رنگ، تبدیل به یک عکس سیاه و سفید می‌شود. نکته مهم اینجاست که غلظت رنگ‌های قرمز، سبز و آبی، در یک پیکسل رنگی برابر نیست و وقتی غلظت‌ها آن‌قدر کم می‌شود که تبدیل به پیکسل سیاه و سفید شود، دقت نور، آن‌قدرها که باید صحیح نیست. به همین دلیل، از آنجا که عکس‌های سیاه و سفید گوشی Huawei P20 Pro، مستقیماً توسط حسگر سیاه و سفید ثبت می‌شود، کنتراست نورها نیز دقیقاً بسته به شدت نور دریافت شده ثبت می‌گردد. عکس‌های سیاه و سفید این دوربین برای عکاسی هنری و فاین‌آرت عالی‌ هستند.

برای استفاده از این حالت عکس‌برداری، برنامه دوربین را باز کرده و پنل انتخاب وضعیت را باز کنید و روی Monochrome بزنید. اصلاً معلوم نیست، چرا Huawei چنین قابلیت مهمی را این‌قدر مخفی و ناشناخته گذاشته است. این قابلیت عکاسی سیاه و سفید، نه تنها بسیار باکیفیت و عالی است، بلکه خیلی هم خلاقانه کار می‌کند. اما برای اینکه بهترین استفاده را از آن ببرید این چند کار را باید انجام دهید.

در این قسمت 4 حالت یا چهار Mode عکاسی سیاه و سفید وجود دارد: Normal، Aperture، Portrait و Pro. حالت نرمال یا معمولی همان چیزی است که در اغلب دوربین‌های دیگر می‌بینیم. در حالت Aperture، دوربین سعی می‌کند پس‌زمینه سوژه را کمی محو‌تر کند تا حالتی شبیه به عکاسی با دوربین‌های DSLR با لنز‌های پرایم را داشته باشد. حالت Portrait هم برای عکاسی از چهره بهینه شده و سعی می‌کند تنالیته و شدت کنتراست سیاه و سفید را براساس تشخیص پوست صورت افراد تنظیم کند. حالت Pro هم تنظیمات حرفه‌ای عکاسی را در اختیارتان می‌گذارد که برای عکاسان مناسب‌تر است. تنظیماتی مانند نوع نورسنجی، سرعت شاتر، دیافراگم، جبران نورسنجی و نوع فوکوس، همگی در این حالت در دسترس هستند.


اگر می‌خواهید روی یک سوژه در تصویر زوم کنید،  در حالت نرمال ممکن نیست. برای این کار بهتر است روی حالت Aperture یا Portrait بروید. در این حالت می‌توانید تا 3 برابر زوم کنید.

تصویر نمونه‌ای برای هر کدام از این حالت‌ها و نام آن‌ها در زیر کادر می‌بینید. اگر این ردیف، کادر را می‌پوشاند و کادربندی را سخت‌تر می‌کند، می‌توانید روی دایره کوچک کنار صفحه نمایش بزنید، تا این کادر پنهان شود. به زودی یک راهنمای کامل از آنچه که توسط قابلیت سیاه و سفید این دوربین پیشرفته می‌توانید انجام دهید، منتشر خواهیم کرد. بهرحال دوربینی که با کمک لایکا ساخته می‌شود، قطعاً باید امکانات عکاسی سیاه و سفید متفاوتی نسبت به دوربین‌های دیگر داشته باشد.

هوش مصنوعی پیشرفته
شرکت هوآوی، مدتی قبل هوش مصنوعی پیچیده‌ای را در گوشی Mate 10 Pro معرفی کرد که Neural Processing Unit یا به اختصار NPU نام داشت. این قابلیت هوش مصنوعی، چیزی فراتر از تشخیص چهره و تشخیص لبخند و امکاناتی شبیه به این‌ها که در دوربین‌های موبایل دیده می‌شود بود. قابلیت NPU واقعاً هوشمند عمل می‌کند و می‌تواند سوژه‌ای که در تصویر می‌بیند را تشخیص دهد. مثلاً می‌تواند تشخیص دهد که شما در حال عکاسی از یک بشقاب غذا یا یک دریاچه آرام هستید و بلافاصله تنظیمات دوربین را براساس بهترین عکس یا ویدئو از آن صحنه تغییر می‌دهد. البته تشخیص صحنه تنها یکی از امکانات این هوش مصنوعی است.
در Mate 10 Pro شما این حق انتخاب را داشتید که آیا می‌خواهید از تنظیمات رنگ و نور هوش مصنوعی دوربین استفاده کنید یا خیر. اما این قابلیت در Huawei P20 Pro تغییر کرده است. حالا در P20 می‌توانید هر کدام از تنظیمات را به صورت مستقل از باقی تنظیمات، به صورت پیش فرض فعال یا غیر فعال کنید، یا اینکه هوش مصنوعی دوربین را به طور کامل غیر فعال کنید.


اکنون کافیست دوربین شما یکی از 19 صحنه از پیش تعریف شده را از یک آسمان آبی گرفته تا یک گربه خانگی تشخیص دهد، بلافاصله پیغامی در زیر صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود و به شما می‌گوید که آیا دوست دارید تنظیمات هوش مصنوعی دوربین را برای این سوژه استفاده کنید یا خیر. اگر روی دکمه X کنار این پیغام بزنید، دوربین، هوش مصنوعی را غیر فعال کرده و روی حالت خودکار می‌رود.
اگر به طور کلی نمی‌خواهید از هوش مصنوعی استفاده کنید، روی دکمه Setting یا تنظیمات در بالا، سمت راست تصویر بزنید و در منویی که باز می‌شود، گزینه Master A.I. را که احتمالاً روی on است، غیر فعال کنید. با این کار دیگر پیغام تشخیص و استفاده از هوش مصنوعی را نخواهید دید.

عکاسی با موبایل، نه فقط در آینده نزدیک، بلکه امروز هم بخش بزرگی از دنیای تصویرگری دیجیتال را در بر می‌گیرد. اگرچه استفاده از این دوربین‌های همه‌کاره و استقبال عمومی از آن، چندان مورد علاقه عکاسان حرفه‌ای نیست، اما همانند آنچه که در سال‌های نه چندان دور، دوربین‌های کامپکت توانستند هنر عکاسی را به یک سرگرمی عمومی تبدیل کنند، وجود این دوربین‌های پرقدرت می‌تواند باعث کشف استعداد‌های نو در عکاسی شود و قطعاً در آینده هنر عکاسی با این استعداد‌های نو، رشد بیشتری پیدا خواهد کرد. تصور ما این است که عکاسی با موبایل، می‌تواند پیشرفت هر چه بیشتر عکاسی حرفه‌ای را به دنبال داشته باشد.

منبع: DigitalTrends

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *