021-7356

آشنایی با نحوه‌ی کار لرزشگیر داخلی دوربین

آشنایی با نحوه‌ی کار لرزشگیر داخلی دوربین

نحوه کار IBIS و OIS

امروزه سه نوع مختلف لرزشگیر در بازار وجود دارد که شما ممکن است با آن‌ها برخورد داشته باشید: لرزشگیر داخلی دوربین (In Body Image Stabilization یا IBIS )، لرزشگیر تصویر اپتیکال (OIS) و لرزشگیر تصویر دیجیتال. مورد آخر فقط حقه‌ی نرم‌افزاری است و در اکثر دوربین‌های رده بالای بازار وجود ندارد (بیشتر داخل گوشی‌های موبایل برای فیلمبرداری استفاده می‌شود). دو موردی که ما بیشتر به آن‌ها علاقه داریم لرزشگیر داخلی دوربین و لرزشگیر اپتیکال هستند.

  • IBIS با جابجا کردن سنسور داخل دوربین به منظور جبران حرکات دوربین کار می‌کند. شتاب‌سنج‌های داخلی دوربین حرکات جنبی دوربین را اندازه‌گیری می‌کنند و با حرکت سنسور به سمت چپ و راست یا بالا و پائین این حرکات را جبران می‌کنند. برخی دوربین‌ها از جمله دوربین‌های بدون آینه نیکون نیز با استفاده از ژیروسکوپ داخلی حرکات چرخشی را هم تشخیص می‌دهند. به این نوع لرزشگیر، سیستم لرزشگیر 5 محوره گفته می‌شود
  • OIS قابلیتی است که بیشتر در لنزها دیده می‌شود تا سنسور دوربین و بسته به تولیدکننده ممکن است از اسامی مختلفی مثل Vibration Reduction، Image Stabilization، Vibration Compensation و… برای اشاره به آن استفاده شود. لرزشگیر اپتیکال عناصر داخل لنز را حرکت می‌دهد تا هرگونه لرزشی که توسط سنسورهای لنز احساس می‌شود را از بین ببرد.

لرزشگیر داخلی دوربین

[relatedpost post=”9626″]

کدام سیستم لرزشگیر بهتر است؟

هیچکدام از سیستم‌های IBIS و OIS لزوما نسبت به دیگری برتری ندارند. این موضوع به نیازهایی که شما ممکن است داشته باشید و همچنین لنز مورد استفاده بستگی دارد.

یکی از مزایای سیستم لرزشگیر داخلی دوربین این است می‌توانید از آن در کنار تمامی لنزها از جمله لنزهای خیلی قدیمی استفاده کنید. این موضوع به خصوص در صورتی که کلکسیونی از لنزهای بدون لرزشگیر داشته باشید و بخواهید از آن‌ها استفاده کنید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که فیلمبردار هم هستید این موضوع از اهمیت خیلی بیشتری برخوردار خواهد بود زیرا در این صورت می‌توانید از لنزهای خیلی بیشتری به صورت دوربین روی دست استفاده کنید. استفاده‌ی نیکون از سیستم لرزشگیر داخلی در دوربین‌های بدون آینه خود باعث شد، لنزهای فوکوس دستی قدیمی دوباره به کار بیایند و ما امروزه می‌دانیم که با استفاده از مانت FTZ امکان استفاده از این لنزها به همراه IBIS وجود دارد.

مزیت دیگر این سیستم این است که به صورت تئوری می‌توانید از لنزهایی که لرزشگیر اپتیکال دارند هم روی دوربین‌های با سیستم IBIS استفاده کنید و احتمالا هر دو سیستم هم به صورت همزمان با هم فعالیت خواهند داشت. اگرچه این موضوع به پیاده‌سازی دوربین بستگی دارد و به احتمال زیاد نیکون امکان استفاده از هر دو سیستم را نخواهد داد اما به احتمال زیاد نتیجه‌ی استفاده از هر دو سیستم لرزشگیر چیزی خواهد بود که از هر سیستم لرزشگیر دیگری به تنهایی بهتر است.

البته خود OIS نیز به تنهایی مزایایی از جمله اینکه می‌تواند برای لنز مورد استفاده شخصی‌سازی شود، دارد و برخی اوقات به نتایج بهتری منتهی خواهد شد.

مزایای IBIS

  • با تمامی لنزهای موجود در بازار از لنزهای پرایم فوکوس دستی خیلی قدیمی تا لنزهای دیافراگم باز مدرن کار می‌کند
  • پیچیدگی طراحی لنز را کاهش خواهد داد و باعث کاهش وزن، ابعاد و قیمت آن خواهد شد.
  • یک بخش متحرک کمتر درون لنز
  • به روزرسانی آن در زمان عرضه‌ی سیستم‌های لرزشگیر جدید خیلی راحت‌تر است – به جای تعویض تمامی لنزهایی که دارید فقط کافیست دوربین خودتان را تعویض کنید.
  • امکان حرکت سنسور را به شما می‌دهد و می‌توانید از قابلیت‌های دیگری هم مثل افزایش رزولوشن با انتقال سنسور و قابلیت‌های ردیابی ستاره‌ها استفاده کنید.
  • هیچگونه صدایی که میکروفن داخلی  دوربین بتواند در طول فیلمبرداری ضبط کند ایجاد نخواهد کرد.

مزایای OIS

  • امکان بهینه‌سازی برای لنز مورد نظر را دارد و می‌توان از قابلیت‌هایی مثل کاهش لرزش فعال و نرمال استفاده کرد و به همین خاطر موثرتر خواهد بود
  • می‌توان با استفاده از یک کلید آن را روشن و خاموش کرد و نیازی به مراجعه به منوی دوربین نخواهید داشت
  • تصویر ورودی به دوربین را تثبیت خواهد کرد و به همین خاطر تاثیر بیشتری روی سیستم اتوفوکوس در محیط‌های تاریک دارد.

[relatedpost post=”126740″]

سخن نهایی

همه‌ی افراد به خصوص در صورتی که در حال عکاسی روی سه پایه در یک محیط آرام و بدون باد باشند و به دنبال بهترین کیفیت تصویر باشند، به استفاده از لرزشگیر علاقه ندارند. اما در صورتی که از تک پایه استفاده می‌کنید و یا دوربین را روی دست گرفته‌اید بهتر است سیستم لرزشگیر داخلی دوربین را روشن کنید برخی عکاس‌ها به جای لرزشگیر داخلی دوربین ترجیح می‌دهند از لرزشگیر اپتیکال لنز استفاده کنند زیرا در برخی شرایط خاص مزایای بیشتری برای آن‌ها دارد. ممکن است از خودتان بپرسید اینکه نیکون در دوربین‌های جدید خودش از سیستم لرزشگیر داخلی استفاده می‌کند خوب است یا نه ؟

دوربین‌های بدون آینه نیکون امروزه از لرزشگیر 5 محوره استفاده می‌کنند و شما می‌توانید در صورت نیاز آن را خاموش کنید. در صورتی هم که نیکون یک لنز Z مانت به بازار عرضه کند و تصور کند که به لرزشگیر اپتیکال نیاز دارد احتمال اینکه مثل دیگر لنزها از آن استفاده کنند خیلی کم است.

با در نظر داشتن تمامی این موارد، به نظر ما استفاده از سیستم لرزشگیر داخلی دوربین یک پیشرفت هیجان‌انگیز است و یک تغییر خوب است تا بد. حداقل دیگر نیازی نیست نگران این باشید که کدام لنز لرزشگیر داخلی دارد و کدام یک ندارد زیرا همه‌ی تصاویر به صورت تثبیت‌شده ثبت می‌شوند. فیلمبردارها و عکاس‌هایی که از لنزهای پرایم بدون لرزشگیر استفاده می‌کنند بیشتر از همه در مورد این قابلیت جدید هیجان دارند اما همه می‌توانند از لنزهای کوچک‌تر و ارزان قیمت‌تری که در اختیار دارند استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه