دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نکات مهم در عکاسی خانوادگی؛ راهنمای ثبت تصاویر حرفه‌ای

تکنیک و ترفند
نکات مهم در عکاسی خانوادگی؛ راهنمای ثبت تصاویر حرفه‌ای

عکاسی خانوادگی در زمره عکاسی گروهی قرار می‌گیرد و شاید نخستین عکسی که بعد از خریداری دوربین می‌گیرید، همین عکس خانوادگی باشد.

نکات مهم در عکاسی خانوادگی

در این مقاله تلاش کرده ایم با ذکر مثال و یادآوری نکات فنی، شما را در ثبت یک عکس خانوادگی چشم‌نواز، یاری کنیم.

 

آموزش عکاسی خانوادگی

در ابتدا چند نکته را باید مشخص کنید:

  • موضوع خاصی برای عکاسی خانوادگی درنظر دارید؟ مثلاً عکاسی در سفر، در مراسم یا . . .
  • آیا عکاسی در فضای باز انجام می شود یا در فضای بسته
  • تعداد افراد حاضر در عکس چند نفر است و آیا خود عکاس نیز در جمع حضور خواهد داشت
  • آیا فضاو اتمسفر عکس، یک فضای رسمی‌ست یا محیطی راحت و بی تکلف است
  • آیا قرار است عکس چاپ شود یا فقط بصورت الکترونیکی آرشیو می‌شود
  • تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی خانوادگی چیست؟

پاسخ به سوالات فوق شما را در بهترین موقعیت عکاسی خانوادگی قرار می‌دهد.

کد تخفیف نورنگار

موضوع عکاسی خانوادگی

اگر قرار است موضوع مشخصی برای عکاسی خانوادگی درنظر بگیرید، بایستی به سایر مراحل با توجه به این موضوع بپردازید. به عنوان مثال عکاسی در سفر با عکاسی خانوادگی از بزرگسالان خانواده کاملاً متفاوت است.

موضوع عکاسی خانوادگی

عکاسی خانوادگی در فضای باز

عکاسی خانوادگی در فضای باز معمولاً هنگام سفر یا طبیعت‌گردی و پیک‌نیک انجام می‌شود. نکته مهم در عکاسی خانوادگی در فضای باز، استفاده بهینه از نور طبیعی می‌باشد. از نظر ایحاد فضای دراماتیک نوری، بهترین ساعات عکاسی، همان ساعات طلایی یعنی قبل از غروب آفتاب است، هنگامی که خورشید هنوز در آسمان است اما از شدت نور آن کاسته شده و در حال افول است. این نور که در دسته بندی نورهای گرم قرار می‌گیرد، حس گرمی و صمیمت را دو‌چندان می‌کند و این همان ویژگی اصلی یک عکس خانوادگی‌ست.

عکاسی خانوادگی در فضای باز

در عکاسی فضای باز، به فراخور محیط افراد می‌توانند بصورت ایستاده یا نشسته یا ترکیبی از هردو قرار بگیرند. همانند تمامی انواع عکاسی، فقط به گرفتن یک عکس اکتفا نکنید و چندین عکس با ژست‌های گوناگون بگیرید. زاویه تابش نور را دقیقاً درنظر بگیرید و بدانید در ساعت طلایی فرصت زیادی برای عکاسی نخواهید داشت.

به تنظیمات دوربین دقت کنید. ممکن است بدلیل کم شدن نور، مجبور باشید از دیافراگم باز استفاده کنید یا سرعت شاتر را کاهش داده یا از حساسیت را بالا ببرید. اگر پس زمینه مهمی در عکس ندارید سعی کنید با بازکردن حداکثر دیافراگم، عمق میدان را کاهش دهید. اگر دیافراگم لنز شما به حد کافی باز نمی‌شود، باید سرعت شاتر را کاهش دهید که در این‌صورت حتماً به سه پایه نیاز دارید، و به عنوان آخرین راه حل برای جبران کمبود نور، از افزایش حساسیت بصورت محتاطانه استفاده کنید.

تنظیم مربوط به وایت بالانس

تنظیم مربوط به وایت بالانس را بر روی «نور روز» یا Daylight قرار دهید و چنانچه دوربین شما دارای گزینه «غروب آفتاب» یا Sunset است، از آن استفاده کنید. طبق توصیه‌های همیشگی، از فرمت RAW برای ثبت عکس استفاده کنید تا بتوانید ویرایش بهتری پس از عکاسی انجام دهید.

سعی کنید در عکس‌های پیاپی، جای افراد را تغییر دهید و براساس قد، سن یا نسبت خانوادگی، ترکیب بندی‌های متفاوتی ایجاد کنید.

«نور روز» یا Daylight

عکاسی خانوادگی در فضای بسته

این نوع عکاسی معمولاً در دورهمی‌ها یا مهمانی‌ها انجام می‌شود. یکی از اشتباهات رایج در این نوع عکاسی آین‌است که از مهمانان در بدو ورود بخواهید کنار یکدیگر قرار گرفته تا از آن‌ها عکاسی کنید. بهتر است عکاسی خانوادگی را موقعی انجام دهید که مهمانان و اعضای خانواده در آرامش جسمی و روحی قرار دارند.

عکاسی خانوادگی در فضای بسته

در این نوع عکاسی بدلیل استفاده از نورهای مصنوعی، شناخت منبع نور و جهت تابش آن بسیار مهم است. در محیط‌های بسته، منبع نور معمولاً از بالا و سقف می‌تابد و می‌تواند سایه‌های ناخوشایندی در صورت افراد ایجاد کند. با کمی ابتکار و استفاده از یک رفلکتور آماده یا دست ساز، (با فویل آلومینیوم) می‌توانید نور را از پایین به سمت بالا منعکس کنید تا چهره افراد بهتر دیده شود و سایه‌های مزاحم برطرف شوند.

وایت بالانس دوربین

وایت بالانس دوربین نیز باید براساس نوع منبع نور تنظیم شود؛ هرچند در عکاسی با فرمت RAW این امر چندان مهم نیست، اما معمولاً افراد خانواده تمایل دارند نسخه‌ای از عکس را همان موقع دریافت کنند، پس بهتر است از گزینه RAW+JPEG برای فرمت ثبت عکس استفاده کنید و نسخه JPEG را با اعضای فامیل به اشتراک بگذارید که در این حالت تنظیم صحیح وایت بالانس، کاملاً ضروری است.

موارد کادربندی افراد حاضر، همانند عکاسی خانوادگی در فضای باز بوده و در عکس‌های متوالی، ترکیب ایستادن یا نشستن افراد را تغییر دهید. در عکاسی خانوادگی در فضای بسته، بدلیل معماری داخلی می‌توانید ابتکار عمل زیادی در ایجاد موقعیت انجام دهید، همانند استفاده از مبلمان و کاناپه، راه‌پله، میز ناهارخوری و غیره.

عمق میدان عکاسی

اگر پس‌زمینه کادر، خیلی شلوغ است سعی کنید با کمترین عمق میدان عکاسی کنید تا توجه بیشتری معطوف سوژه‌ها شود.

تعداد افراد در عکاسی خانوادگی

بطور نامشخصی، تعداد افراد فرد در یک کادر ترکیب‌بندی بهتری ایجاد می‌کند اما این یک قانون نیست. اگر تعداد افراد خانواده چه در فضای باز یا در فضای بسته زیاد باشد، سعی کنید همه را در یک ردیف قرار ندهید و از ترکیب‌های نشسته و ایستاده یا ایستاده در دو ردیف استفاده کنید. با این تکنیک می‌توانید همه افراد خانواده را براحتی در یک قاب جای داده و مجبور نباشید از وایدترین زاویه لنز (و در نتیجه کوچک‌نمایی افراد) استفاده کنید.

تعداد افراد در عکاسی خانوادگی

همیشه از زاویه هم تراز چشم یا Eye Level استفاده نکنید. برخی موارد، عکاسی خانوادگی از کمی ارتفاع بیشتر (مثلاً ایستادن بر روی یک صندلی) تاثیری به مراتب خوشایندتر ایجاد می‌کنید. از افراد بخواهید از حالات خشک و جدی پرهیز کرده و کاملاً ریلکس و آرام باشند. یک لبخند ساده می‌تواند فضای عکس را بکلی دگرگون کند. کودکان و نوجوانان می‌توانند حرکات و ژست‌های دلخواه خودشان را داشته باشند به شرطی که باعث بهم ریختگی ترکیب‌بندی نشوند.

حالت سلف تایمر

اگر قرار است خود شما به عنوان عکاس در کادر حضور داشته باشید، پیش‌بینی لازم برای مکان خود را از قبل انجام دهید. دوربین را در حالت سلف تایمر (معمولاً 10 ثانیه) قرار داده و بدون اضطراب و عجله در جای خود قرار بگیرید. امروزه دوربین‌ها به شما امکان می‌دهند در حالت سلف تایمر چندین عکس پیاپی گرفته شود تا از مواردی مثل بسته بودن یا پلک زدن چشم برخی افراد، جلوگیری شود.

فضا و اتمسفر عکاسی خانوادگی

اتمسفر موجود در فضای عکاسی خانوادگی، از جمله موارد بسیار مهم در ثبت یک عکس خوب است. عکس‌های خانوادگی ممکن است در یک فضای شاد و غیر‌رسمی یا در یک اتمسفر کاملاً غیر شاد یا رسمی انجام شوند.

فضا و اتمسفر عکاسی خانوادگی

عکاسی یادگاری در ابنیه تاریخی و هنگام سفر یا گشت و گذار در طبیعت و حضور در مراسم عروسی، در زمره عکاسی خانوادگی غیر رسمی قرار می‌گیرند، اما در مراسمی مانند عزاداری و خاکسپاری، فضای عکاسی حانوادگی تغییر می‌کند و بیشتر حالت رسمی بخود می‌گیرد. هرچند معمولاً در این مواقع، کمتر به عکاسی خانوادگی پرداخته می‌شود، اما بهرحال عکاسی خانوادگی در هر فضا و اتمسفری امکان‌پذیر و حتی لازم است. این شرایط هنگام سفرهای زیارتی نیز حاکم است و باید حس معنویت در این گونه عکس‌ها بخوبی به بیننده منتقل شود.

فضای عکاسی حانوادگی

چاپ عکس یا آرشیو الکترونیکی

معمولاً عکس‌های خانوادگی در زمره عکس‌های یادگاری قرار می‌گیرند بنابراین تمایل زیادی برای چاپ و قاب نمودن این نوع عکس‌ها وجود دارد. از طرفی، به اشتراک گذاشتن عکس‌های خانوادگی در فضای مجازی نیز بشدت در حال گسترش است. بنابراین شیوه ویرایش برای این دو منظور نیز متفاوت است. بطور حتم، تمامی عکس‌های دیجیتال اعم از خانوادگی و غیره، به ویرایش پس از عکسبرداری نیاز دارند. از آنجایی که فرایند چاپ مستلزم ویرایش دقیق‌تری بر رنگ‌ها و تنالیته‌های عکس می‌باشد، توصیه می‌کنیم اگر با ویرایش عکس آشنایی ندارید از یک ویرایشگر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد تا نتیجه چاپ کاملاً مطلوب باشد.

چاپ عکس یا آرشیو الکترونیکی

اما ویرایش و انتشار در فضای مجازی با تنوع اپلیکیشن‌های مرتبط و سادگی کار با آن‌ها، فرایند ساده‌تری است و می‌توانید براحتی با یک گوشی هوشمند، عکس‌ها را ویرایش و در فضای مجازی به اشتراک بگذارید.

چاپ عکس

بهترین توصیه آن است که هر دو منظور یعنی هم چاپ عکس و هم انتشار در فضای مجازی را درنظر داشته باشید. اگر این مقاله برای شما مفید بوده یا تجربیات خوبی در این زمینه دارید آن را با ما در میان بگذارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جشنواره ایران من به وب‌سایت رسمی آن مراجعه فرمایید.

نویسنده : نسرین ولی خانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *