021-7356

5 نکته برای افزایش مدت شارژدهی باتری دوربین

5 نکته برای افزایش مدت شارژدهی باتری دوربین

در ادامه مهم‌ترین نکات برای بهبود عمر باتری دوربین و از دست ندادن شات‌های مهم را برای شما ذکر خواهیم کرد.

1- غیرفعال کردن صفحه نمایش LCD

بزرگترین مصرف‌کننده باتری دوربین صفحه نمایش LCD و منظره‌یاب الکترونیک است. به همین دلیل است که عمر باتری دوربین‌های DSLR معمولا بیشتر از دوربین‌های بدون آینه است. منظره یاب اپتیکال به شما این امکان را می‌دهد که به صورت کامل از صفحه نمایش‌های LCD استفاده نکنید.

با این وجود در صورتی که از دوربین dslr خود در حالت Live View استفاده می‌کنید شارژ باتری شما هم به سرعت تخلیه خواهد شد. در واقع در صورتی که یک دوربین DSLR در حالت Live View را با یک دوربین بدون آینه مقایسه کنید، شانس اینکه باتری دوربین DSLR زودتر خالی شود بیشتر است. صفحه نمایش‌های LCD برای فعالیت به برق خیلی زیادی نیاز دارند.

با توجه به همین موضوع در مواقعی که باتری دوربین شما در حال کم شدن است باید هرکاری که می‌توانید انجام دهید تا مصرف برق صفحه نمایش LCD را کاهش دهید.

در صورتی که از دوربین DSLR استفاده می‌کنید برای بهبود عمر باتری دوربین باید صفحه نمایش LCD را غیرفعال کنید و از منظره‌یاب اپتیکال استفاده کنید. اما در صورتی که از دوربین بدون آینه استفاده می‌کنید باید دوربین خود را به صورت متناوب خاموش کنید و یا با استفاده از تنظیمات دوربین، آن را به شکلی تنظیم کنید که منظره‌یاب فقط وقتی که دوربین را در سطح چشم خودتان نگه می‌دارید روشن شود.

همچنین صرف نظر از نوع دوربین باید زمان و دفعات بررسی عکس‌هایی که می‌گیرید را کاهش دهید. بررسی عکس‌ها جایگاه خودش را دارد اما وقتی که باتری دوربین در حال خالی شدن است نباید این کار را انجام دهید.

2- بهینه‌سازی تنظیمات ذخیره باتری

بهبود عمر باتری دوربین

اکثر دوربین‌های امروزی بخشی از منو را به بهبود عمر باتری و افزایش زمان عکاسی تخصیص داده‌اند. برای مثال بخش «metering timeout» به شما این امکان را می‌دهد که تعیین کنید دوربین چند دقیقه باید غیرفعال باشد تا سیستم نورسنجی آن به صورت خودکار غیرفعال شود.

علاوه بر این خیلی از دوربین‌های امروزی یک حالت «Eco Mode» دارند که مصرف باتری توسط صفحه نمایش دوربین را به حداقل مقدار ممکن می‌رسانند. برای مثال در Canon EOS R این حالت در مواقعی که از صفحه نمایش استفاده نمی‌شود در ابتدا نور آن را کم می‌کند و سپس صفحه نمایش را به صورت کامل خاموش می‌کند. به گفته‌ی خود کانن این حالت باعث افزایش عمر باتری از 370 عکس به 540 عکس خواهد شد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که در دوربین‌های DSLR استفاده از صفحه نمایش پشتی نسبت به منظره‌یاب الکترونیک توصیه می‌شود زیرا این کار عمر باتری را دیرتر تخلیه می‌کند. برای مثال در EOS R کانن عنوان کرده است که در صورت استفاده از EVF فقط می‌توانید 350 عکس بگیرید و امکان استفاده از حالت ECO هم برای بهینه‌سازی آن وجود ندارد. سونی نیز اعلام کرده است که با استفاده از منظره‌یاب الکترونیک A7R IV می‌توانید 530 عکس بگیرید. در صورتی که این مقدار برای صفحه نمایش پشتی 670 عکس است.

در صورتی که امکان استفاده از هیچکدام از این نکات را برای بهینه سازی عمر باتری دوربین خود ندارید، می‌توانید روشنایی صفحه نمایش LCD خودتان را کاهش دهید. این کار ممکن است عکاسی در شرایط پرنور را کمی سخت‌تر کند اما با این کار می‌توانید حداقل شات موردنظر خودتان را بگیرید.

دیگر تنظیمات و قابلیت‌هایی که عمر باتری را کاهش می‌دهند عبارتند از:

  • لرزشگیر تصویر داخلی لنز و بدنه
  • فلاش پاپ آپ
  • بلوتوث و وای‌فای
  • اکثر تجهیزات اکسترنال مثل دانگل‌های GPS، تریگرهای نور، ریموت شاتر بیسیم، میکروفون‌های شاتگان و…

برخی اوقات این قابلیت‌ها برای عکاسی ضروری هستند و به همین خاطر ارزش فدا کردن باتری را دارند. اما در صورتی که شارژ باتری دوربین شما خیلی کم است مطمئن شوید که از هیچکدام از تنظیمات و تجهیزات بالا بدون دلیل موجه استفاده نمی‌کنید.

[relatedpost post=”11447″]

3- گرم نگه داشتن باطری

در محیط‌های سرد، باتری دوربین خیلی سریع‌تر از دمای اتاق تخلیه می‌شود. همین موضوع تا حدودی برای شرایط خیلی گرم هم صدق می‌کند.

اغلب اوقات بهترین گزینه خارج کردن باتری دوربین در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید و نگه داشتن آن داخل جیب لباس‌هایتان است. حداقل بهتر است این کار را برای باتری‌های یدکی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید انجام دهید و آن‌ها را داخل جیب لباس‌های خودتان نگه دارید.

بهبود عمر باتری دوربین

با استفاده از این تکنیک ممکن است بتوانید باتری‌هایی که دوربین می‌گوید خالی هستند را نجات دهید و حداقل چند شات بیشتر با آن‌ها بگیرید. اما بهتر است از تکنیک گرم نگه داشتن باتری‌ها به عنوان یک تکنیک پیشگیرانه استفاده کنید نه بعد از اینکه باتری دوربین به صورت کامل خالی شد.

به صورت خلاصه در صورتی که به شکل فعال از باتری دوربین خودتان در شرایط سرد استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن را داخل یک جیب گرم نگه دارید. همچنین بهتر است این کار را داخل جیب‌های داخلی‌ترین لایه لباس‌های خودتان انجام دهید.

[relatedpost post=”61723″]

4- مراقب باتری‌های دوربین قدیمی باشید

در طول زمان باتری‌ها توانایی خودشان در نگه داشتن انرژی را از دست می‌دهند. این موضوع یک اتفاق کاملا نرمال است اما باید مراقب استفاده از باتری‌های قدیمی در زمان عکاسی باشید. دو باتری قدیمی که چندین سال است از آن‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است به اندازه یک باتری جدید نتوانند برای شما کار کنند.

توصیه می‌شوند با استفاده از برچسب یا ماژیک روی دوربین‌های خودتان علامت بگذارید تا با یک نگاه بتوانید متوجه عمر آن‌ها شوید. همچنین این کار باعث می‌شود مطمئن شوید که هیچکدام از باتری‌های خودتان را گم نکرده‌اید. برای مثال در صورتی که باتری‌های خودتان را از 1 تا 7 علامت‌گذاری کرده‌اید و باتری شما 4 گم شده باشد به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد.

علاوه بر این اکثر عکاس‌ها دوستانی دارند که با دوربین‌های مشابه عکاسی می‌کنند. در صورتی که باتری‌های خودتان را علامت‌گذاری کنید فهمیدن اینکه کدام باتری متعلق به چه کسی است آسان‌تر است.

همه ما هنوز هم از باتری‌های قدیمی استفاده می‌کنیم اما می‌توانید هر سال یک باتری جدید بخرید تا جایگزین باتری‌هایی که در طول زمان از دست می‌دهید کنید. برای صرفه‌جویی در بودجه خودتان هم می‌توانید از محصولات تولیدکننده‌های ثالث استفاده کنید.

البته این موضوع کاملا به شما بستگی دارد اما براساس تجربه بهتر است چند وقت یکبار باتری‌های قدیمی را بازنشسته کنید و آن‌ها را با باتری‌های جدیدتر تعویض کنید. به این صورت می‌توانید مطمئن شوید هر باتری که از آن در زمان عکاسی استفاده می‌کنید می‌تواند با ماکزیمم توانایی خودش فعالیت کند.

5- از باتری یدکی استفاده کنید

بهبود عمر باتری دوربین

هیچ مانعی برای دور زدن مشکل عمر باتری با استفاده از چند باتری یدکی وجود ندارد. باتری‌های دوربین وزن زیادی ندارند و فضای خیلی کمی را هم اشغال می‌کنند. همچنین قیمت باتری‌های دوربین هم خیلی زیاد نیست.

به صورت کلی باتری اضافه می‌تواند در اکثر مواقع به جز برخی موارد غیرطبیعی شما را نجات دهد. در صورتی که قرار است یک کوه‌نوردی طولانی انجام دهید که هر گرم وزن اضافه مهم است و یا به صورت اتفاقی شارژر خودتان را برای یک سفر یک هفته‌ای جا گذاشته‌اید بقیه نکات این مقاله از اهمیت زیادی برخوردار هستند. اما برای عکاسی به صورت روزانه فقط کافیست چند باتری اضافه به همراه داشته باشید.

با این وجود روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سیستم مدیریت باتری‌های خودتان را بهبود ببخشید تا همیشه یک باتری کاملا شارژ شده در اختیار داشته باشید. برای مثال می‌توانید همیشه یک باتری کاملا شارژ شده، یک عدد شارژر USB و یک پاوربانک را همیشه داخل ماشین خودتان نگه دارید. همچنین می‌توانید خودتان را عادت دهید که هر باتری را پس از عکاسی دوباره شارژ کنید.

برخی از عکاس‌ها عقیده دارند که شارژ باتری‌هایی که کاملا خالی نشده‌اند کار درستی نیست و به طول عمر باتری آسیب می‌رساند. با این وجود برخی عکاس‌ها ترجیح می‌دهند عمر باتری خودشان در طولانی مدت کمتر باشد تا اینکه برای عکاسی به یک لوکیشن بروند و متوجه شوند باتری آن‌ها 50% شارژ دارد.

به هر صورت هرچقدر باتری بیشتری به همراه داشته باشید احتمال اینکه اتفاق اشتباهی رخ دهد کمتر است.

[relatedpost post=”140205″]

جمع‌بندی

باتری خالی یکی از آزاردهنده‌ترین تجربیاتی است که هر عکاسی ممکن است داشته باشد. همچنین در صورتی که تنها مانع بین شما و تصویری که هرچند سال یکبار ممکن است رخ دهد این باتری خالی باشد خیلی آزاردهنده‌تر خواهد بود.

با استفاده از برنامه‌ریزی و آمادگی کافی شما به ندرت در شرایطی قرار می‌گیرید که نیازی به استفاده از نکات بالا برای بهبود عمر باتری دوربین باشد. اما همیشه همه چیز 100 درصد درست پیش نمی‌رود و این احتمال وجود دارد که در نهایت با هشدار باتری ضعیف روبرو شوید.

زمانی که این اتفاق می‌افتد، خبر خوب این است که می‌توانید برای رفع آن اقدام کنید. کاربران دوربین‌های DSLR باید از منظره یاب اپتیکال برای عکاسی استفاده کنند و کاربران دوربین‌های بدون آینه هم باید از صفحه نمایش پشتی برای عکاسی استفاده کنند.

شما باید از استفاده کردن از مواردی مثل WIFI، لرزشگیر داخلی، فلاش پاپ آپ و بررسی عکس‌ها جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید روشنایی صفحه نمایش خودتان را کاهش دهید و در صورتی که در سرما عکاسی می‌کنید، باتری‌ها را گرم نگه دارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *