021-7356

12 نکته برای گرفتن عکس‌های بهتر در فضاهای بسته

12 نکته برای گرفتن عکس‌های بهتر در فضاهای بسته

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را که باید برای عکاسی در فضای بسته رعایت کنید را با شما به اشتراک بگذاریم. عکاسی در فضاهای داخلی می‌تواند یک کار چالش برانگیز اما در عین حال هیجان انگیز باشد.

عکاسی در فضای بسته چیست؟

عکاسی در فضاهای بسته یا داخلی به عکس‌های اشاره دارد که داخل استودیو یا دیگر فضاهای بسته گرفته می‌شوند. برای مثال می‌توان به عکاسی پرتره، عکاسی املاک یا عکاسی تبلیغاتی و صنعتی اشاره کرد. همچنین تصاویر هنری مثل عکاسی از اشیاء بی جان و یا عکس‌های خبری هم ممکن است در این دسته‌بندی قرار بگیرند.

عکاسی در فضای بسته

هر فضای داخلی می‌تواند منحصر به فرد باشد و امکانات مختلفی داشته باشد اما با رعایت برخی قوانین پایه شما می‌توانید این پروسه را راحت‌تر و ساده‌تر کنید. در ادامه این قوانین را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

1- تنظیمات دوربین

در زمان عکاسی در فضای بسته شما نور کمتری نسبت به فضای باز دارید و به همین خاطر باید تنظیمات دوربین را به شکلی انجام دهید که کمبود نور جبران شود. شما باید به شدت مراقب ایزو، سرعت شاتر و وایت بالانس دوربین باشید.

آموزش عکاسی در فضای بسته

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی در فضاهای بسته و داخلی می‌تواند چیزی شبیه به تنظیمات زیر باشد:

  • ایزو: در صورتی که از سه پایه استفاده می‌کنید باید ایزو روی 100 باشد اما در صورتی که می‌خواهید دوربین را روی دست بگیرید می‌توانید از ایزو 800 یا حتی 1000 هم استفاده کنید.
  • سرعت شاتر: در صورت گرفتن دوربین روی دست سرعت شاتر باید 1/100 ثانیه باشد اما در صورتی که از سه پایه استفاده می‌کنید می‌توانید از سرعت شاتر خیلی کندتر استفاده کنید.
  • دیافراگم: دیافراگم مناسب برای عکاسی پرتره در فضای بسته f/4 یا کمتر است اما برای عکاسی از املاک و یا دکوراسیون داخلی ساختمان می‌توانید از دیافراگم f/11 هم استفاده کنید.
  • وایت بالانس: Custom یا پیشفرض
  • فرمت عکس: RAW
  • مد عکاسی: اولویت دیافراگم

[relatedpost post = “115493”]

این تنظیمات برای شروع فوق‌العاده هستند اما بسته به سوژه، نور موجود در صحنه و نیازهای هنری خودتان شما می‌توانید با تغییر این موارد خلاقیت خودتان را به نمایش بگذارید.

2- افزایش ایزو در شرایط کم نور

متداول‌ترین روش برای افزایش نوردهی و روشنایی کلی تصویر در شرایط و لوکیشن‌های کم‌نور افزایش تنظیمات ایزو دوربین است. البته باید در نظر داشته باشید که این کار امکان افزایش نویز یا گرین را در تصاویر شما افزایش خواهد داد.

عکاسی در فضای بسته

با این وجود بسته به نوع کاری که انجام می‌دهید، ممکن است نیاز به عکس‌های گرین‌دار داشته باشید. وجود نویز یا گرین در تصاویر شما احساس تصاویر پرتره و یا جزئیات آن‌ها را عوض می‌کند.

نکته حرفه‌ای: در مواقعی که نگرانید نویز تصویر به میزان خیلی زیادی افزایش یابد، می‌توانید از قابلیت محدوده ایزو خودکار دوربین خودتان استفاده کنید. تعیین کردن این محدوده به شما این اطمینان را می‌دهد که دوربین به صورت خودکار مقدار ایزو را بیشتر از سقف تعیین شده افزایش نمی‌دهد.

3- باز کردن دیافراگم

یکی از روش‌هایی که می‌توانید میزان نوردهی صحنه را بدون دیده شدن نویز افزایش دهید، باز کردن دیافراگم دوربین است. انجام دادن این کار باعث می‌شود نور بیشتری به سنسور دوربین برسد اما در نظر داشته باشید که هرچقدر دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان بیشتر کاهش می‌یابد.

این کار برای عکاسی پرتره در فضای بسته با جزئیات بالا و یا عکاسی از اشیاء کوچک مناسب است.

4- استفاده از سرعت شاتر پائین

استفاده از سرعت شاتر کندتر یکی از روش‌هایی است که می‌توانید روشنایی کلی تصویر خودتان را افزایش دهید. البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از سرعت شاتر کندتر از 1/60 ثانیه باید حتما از سه پایه استفاده کنید وگرنه امکان دیده شدن Motion Blur یا تاری ناشی از حرکت در تصاویر شما وجود دارد.

آموزش عکاسی املاک

نکته حرفه‌ای: از حالت اولویت دیافراگم (Av روی دوربین‌های کانن یا A روی دوربین‌های نیکون) استفاده کنید. این حالت به شما این امکان را می‌دهد که دیافراگم موردنظر خودتان را انتخاب کنید تا دوربین به صورت اتوماتیک سریع‌ترین شاتر ممکن را برای شما انتخاب کند.

5- اصلاح وایت بالانس

اکثر دوربین‌های امروزی قادرند در حالت وایت بالانس خودکار به خوبی تراز سفیدی تصویر را تنظیم کنند. با این وجود به نظر من بهتر است برای گرفتن نتیجه مناسب تنظیمات وایت بالانس یا تراز سفیدی را به صورت دستی اعمال کنید.

همچنین در مواقعی که به جای فرمت RAW از فرمت JPEG استفاده می‌کنید هم تنظیم وایت بالانس کمک زیادی به شما می‌کند. JPEG جزئیات خیلی کمی از تصویر را ذخیره می‌کند به همین خاطر در صورتی که وایت بالانس را در مرحله ادیت عکس خیلی تغییر دهید ممکن است جزئیات تصویر را از دست بدهید.

راهنمای عکاسی در فضای بسته

در صورتی که قصد عکاسی در فضاهایی را دارید که نور داخلی زیادی دارند و نور خورشید خیلی کم وارد آن می‌شود، می‌توانید بسته به نوع لامپ‌هایی که استفاده می‌شود وایت بالانس دوربین را تنظیم کنید.

نکته حرفه‌ای: در صورتی که می‌خواهید وایت بالانس را با دقت زیادی تنظیم کنید، می‌توانید از یک کارت وایت بالانس ارزان قیمت به عنوان مرجع استفاده کنید.

[relatedpost post = “123667”]

6- بیشترین استفاده را از نور پنجره ببرید

عکاسی در فضای بسته مقدار نور طبیعی را محدود می‌کند. به همین خاطر شما می‌توانید برای اینکه بیشترین استفاده را از نور طبیعی ببرید نزدیک یکی از پنجره‌های ساختمان به عکاسی بپردازید. قرار دادن سوژه نزدیک پنجره نور کافی را برای تصاویر در اختیار شما قرار می‌دهد. این تکنیک برای عکاسی از محصول و یا افراد مختلف بهترین عملکرد را دارد.

عکاسی پرتره در فضای بسته

از قرار دادن پنجره پشت سر سوژه جلوگیری کنید زیرا این کار باعث می‌شود سوژه شما خیلی تاریک دیده شود.

در صورتی که نور تابیده شده از پنجره نور خیلی سختی است، می‌توانید فاصله سوژه را نسبت به پنجره افزایش دهید یا از پرده برای دیفیوز کردن نور استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که شما یک نور نرم و بدون حضور سایه‌های خیلی سخت و زننده داشته باشید.

7- برای داشتن بهترین نور برنامه‌ریزی داشته باشید

شما باید بدانید که در طول ساعات مختلف روز نور خورشید از چه زوایایی به ساختمان برخورد می‌کند. اطلاع از این موضوع برای عکاسی در فضاهای داخلی ضروری است.

برای مثال ممکن است نور یکی از اتاق‌ها صبح زود خیلی سخت باشد اما بعد از ظهر یک نور نرم و غیرمستقیم آن را فرابگیرد. یا ممکن است قصد داشته باشید از نور طلائی زمان غروب استفاده کنید به همین خاطر باید در اتاقی عکاسی کنید که پنجره‌های آن رو به غرب است.

عکاسی در فضای داخلی

در صورتی که قبل از جلسه عکاسی به لوکیشن موردنظر دسترسی دارید، سعی کنید یک روز قبل نور صحنه را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید.

در مواقعی هم که به لوکیشن دسترسی ندارید می‌توانید از سوژه بپرسید که وضعیت نور در زمان‌های مختلف روز به چه صورت است و براساس داده‌های دریافتی برنامه‌ریزی کنید.

8- از سایه‌ها استفاده کنید

زمان عکاسی از فضاهای بسته از سایه‌ها نترسید. سایه می‌تواند به عکس‌های شما عمق، احساس و دراماتیک بودن ببخشد.

در صورتی که به عکاسی پرتره یا عکاسی از اشیا بی جان مشغول هستید سوژه را به شکلی قرار دهید که نیم‌رخ آن رو به پنجره باشد. در این صورت نور روی نیمی از آن می‌افتد. همچنین می‌توانید از ساختارهای نور موجود به گونه‌ای استفاده کنید که از بالا به سوژه بتابد و سایه‌های زیبایی ایجاد کند.

از ساختارهای نور موجود در لوکیشن استفاده کنید و یا از وسایلی مثل فلاش یا سافت باکس برای نورپردازی سوژه خودتان استفاده کنید. تنها چیزی که زمان استفاده از نور مصنوعی باید از آن مطمئن شوید این است که وایت بالانس دوربین براساس نوع نور تنظیم شده باشد.

9- از رفلکتور برای تاباندن نور استفاده کنید

در صورتی که می‌خواهید سایه‌ها را از بین ببرید رفلکتور یک گزینه‌ی در دسترس و ارزان قیمت است.

انواع رفلکتور

شما می‌توانید در سطح اینترنت رفلکتورهایی با قیمت خیلی ارزان پیدا کنید اما می‌توانید از هر چیزی که یک سطح سفید و مات داشته باشد نیز استفاده کنید. چنین اشیائی را می‌توانید در هرخانه‌ای پیدا کنید. برای مثال این امکان وجود دارد که از روتختی و یا مقوای سفید به جای رفلکتور استفاده کنید.

[relatedpost post = “119399”]

نکته حرفه‌ای: در صورتی که فلاش یا هر نوع منبع نور دیگری دارید می‌توانید آن را روی دیوار یا سقف بتابانید تا نوری که به سوژه برخورد می‌کند یک نور نرم و یکدست باشد.

10- مواظب بکگراند کار هم باشید

بکگراند تصویر می‌تواند در عکس شما نقش داشته باشد و یا به صورت کامل تار باشد. در صورتی که می‌خواهید تاکید بیشتری روی سوژه داشته باشید، باید از یک بکگراند ساده مثل دیوار یا پرده‌ی یکدست استفاده کنید.

عکاسی در فضاهای بسته

در صورتی که امکان استفاده از بکگراند ساده را ندارید، باز کردن دیافراگم کمک می‌کند پس زمینه‌ی سوژه را تار کنید تا حواس بیننده از سوژه پرت نشود. در صورتی هم که می‌خواهید پس زمینه در عکس شما نقش داشته باشد، می‌توانید از فاصله کانونی واید به همراه دیافراگم بسته استفاده نمائید.

11- از اشیاء تزئینی، بافت و جزئیات بیشترین استفاده را ببرید

به اطراف خودتان نگاه کنید و ببینید که آیا می‌توانید از اشیائی که در نزدیکی شما وجود دارند استفاده کنید یا خیر! اشیائی مثل پتو، گلدانی که داخل آن گل قرار گرفته است یا یک مبل زیبا می‌توانند باعث زیبایی عکس‌هایی شوند که در فضاهای داخلی می‌گیرید.

آموزش عکاسی در فضای بسته

یک میز قدیمی و یا یک میز با بافت زیبا هم می‌تواند گزینه خوبی برای عکاسی از محصول باشد. استفاده از یک دسته‌گل رنگی یا یک گلدان زیبا هم می‌تواند به عکس‌های املاک شما زیبایی زیادی ببخشد.

به همین خاطر قبل از عکاسی، چند ثانیه محیط اطراف را بررسی کنید تا ببینید آیا می‌توانید از اشیاء اطراف خودتان در عکس هم استفاده کنید یا خیر؟

12- ادیت عکس‌هایی که از فضای بسته گرفته‌اید

عکاسی از فضای بسته یکی از انواع عکاسی است که قبل از انتشار تصاویر حتما باید آن‌ها را ویرایش کنید. در ادامه لیستی از حداقل کارهایی که باید در لایتروم یا فتوشاپ انجام دهید را مشاهده خواهید کرد:

  1. Profile Correction را فعال کنید: با انجام این کار انحرافات تصویر و یا گوشه‌های تاریک آن حذف خواهند شد.
  2. تقویت سایه‌ها: اغلب اوقات سایه‌ها خیلی تیره دیده می‌شوند اما اصلاح آن‌ها در لایتروم کار ساده‌ای است و فقط لازم است اسلایدر سایه‌ را کمی به سمت راست بکشید.
  3. افزودن شادابی به رنگ‌ها: نیازی نیست Vibrance تصاویر را خیلی افزایش دهید؛ فقط کمی تکان دادن اسلایدر Vibrance باعث شادابی رنگ‌های تصویر خواهد شد.
  4. تنظیم وایت بالانس: در صورتی که احساس می‌کنید دوربین به خوبی نتوانسته است وایت بالانس تصاویر را تنظیم کند، می‌توانید در نرم‌افزار لایتروم این کار را به راحتی انجام دهید.

علاوه بر این تنظیمات در صورت نیاز شما هم می‌توانید تغییرات خودتان را اعمال کنید. تغییراتی که در لایتروم اعمال می‌کنید به عکس اصلی آسیب نمی‌رسانند و شما می‌توانید تا جای ممکن آن‌ها را دستکاری کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

جمع‌بندی

عکاسی در فضای بسته لزوما کار سخت و پیچیده‌ای نیست بلکه می‌تواند یک پروژه‌ی خیلی لذت بخش برای شما باشد. شما با استفاده از این نوع عکاسی می‌توانید عکس‌های منحصر به فردی خلق کنید.

عکاسی در فضای داخلی

با اینکه شما با تمرین زیاد می‌توانید کیفیت عکس‌های خودتان را افزایش دهید اما این نکات به شما کمک می‌کنند در هر شرایطی آماده باشید و بتوانید در فضاهای داخلی عکس‌های زیبایی بگیرید.

اکنون که این نکات را یاد گرفته‌اید می‌توانید عکاس خیلی بهتری باشید اما واقعیت این است که مسیر شما در این نقطه پایان نمی‌یابد و نکات، رازها و تکنیک‌های خیلی بیشتری وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای گرفتن عکس‌های خیلی بهتر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *