021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی با استفاده از نور کلیدی

آموزش عکاسی با استفاده از نور کلیدی

اطلاع از اینکه نور کلیدی شما در زمان عکاسی کدام نور است، باعث خواهد شد بهتر بتوانید تصاویر خودتان را نوردهی و ترکیب‌بندی کنید.

نور کلیدی چیست؟

در نورپردازی عکاسی ما معمولا بیش از یک منبع نور در اختیار داریم و اغلب اوقات یکی از نورها نسبت به بقیه قدرت بیشتری دارد. این نور به عنوان نور کلیدی شناخته می‌شود. البته زمانی که فقط با استفاده از یک منبع نور عکاسی می‌کنید، نمی‌توان گفت که با نور کلیدی عکاسی می‌کنید.

نورپردازی کلیدی به تنهایی یک سبک عکاسی نیست و ما عکاسی با نور کلیدی قوی و یا عکاسی با نور کلیدی ضعیف را داریم. نحوه تنظیم نور کلیدی تعیین‌کننده‌ی سبک عکاسی‌ای است که بعدا انتخاب خواهید کرد. نحوه‌ی تعادل دیگر منابع نور با نور کلیدی تعیین کننده‌ی این خواهد بود که نور کلیدی باعث خواهد شد عکس ما چگونه به نظر برسد.

در عکاسی با نور کلیدی پر قدرت (High Key photography) نور کلیدی خیلی قوی است. در این عکس‌ها سایه خیلی کمی وجود دارد و یا اصلا هیچگونه سایه‌ای وجود ندارد. در این سبک نسبت نور کلیدی و نورهای دیگر در کمترین میزان خود خواهد بود. با استفاده از نورهای اضافه سایه‌های ایجاد شده داخل تصویر پوشش داده خواهند شد اما نور کلیدی پرقدرت‌ترین نور تصویر خواهد بود.

در عکاسی با نور کلیدی کم قدرت، نور کلیدی روشن‌تر از دیگر منابع نور است. این موضوع باعث ایجاد کنتراست قوی در تصویر خواهد شد. در اینجا نسبت قدرت بین نور کلیدی و دیگر نورها در بیشترین حد خود خواهد بود.

نور کلیدی به هیچ نوع منبع نور یا تجهیزات خاصی اشاره ندارد و می‌تواند خورشید، فلاش، رفلکتور یا هر منبع نور دیگری باشد. تعادل بین منابع مختلف نور تعیین کننده‌ی سبک تصاویری که می‌گیرید خواهد بود. اطلاع از اینکه نور کلیدی را باید در چه مکانی قرار دهید و کنترل خروجی آن تاثیر خیلی زیادی روی احساس نهایی تصویر شما خواهد داشت.

استفاده از خورشید به عنوان نور کلیدی

خورشید متداول‌ترین منبع نوری است که در عکاسی از آن استفاده می‌شود. خیلی از مواقع تنها منبع نوری که در اختیار دارید خورشید است. معمولا از نور آفتاب به تنهایی به عنوان نور کلیدی یاد نمی‌شود بلکه با استفاده از منابع نور دیگر است که می‌توان نور خورشید را هم یک منبع نور کلیدی دانست.

از بازتاب نور خورشید و یا نوری که توسط منابع الکتریکی ایجاد می‌شود برای اصلاح سایه‌ها استفاده خواهد شد اما خورشید روشن‌ترین منبع نوری خواهد بود که به سوژه می‌تابد. کنترل نسبت دیگر منابع نور به شما این امکان را می‌دهد که احساس نهایی عکس خودتان را کنترل کنید.

در عکس پائین سوژه در مقابل ورودی یک تونل مراقبه در یک معبد بودایی قرار گرفته است. خورشید در حال نورپردازی وی است و نور تابیده شده نیز به دلیل اینکه عکاسی در یک روز ابری انجام شده است نرم است.

نور ثانویه موجود در پس زمینه از دیوارهای تونل می‌تابد. شدت این نور خیلی کمتر است و به همین خاطر باعث جدا شدن سوژه از پس زمینه شده است.

عکاسی با نور کلیدی

استفاده از فلاش به عنوان نور کلیدی

شما می‌توانید از فلاش خودتان به عنوان یک منبع نور تکی استفاده کنید و یا با کمک نور محیط یا دیگر منابع نور از آن به عنوان نور کلیدی استفاده کنید.

زمانی که خروجی نور فلاش تابیده شده به سوژه از دیگر منابع نور روشن‌تر باشد، می‌توان گفت که فلاش نور کلیدی تصویر است. اینکه این منبع نور چقدر روشن‌تر است باعث ایجاد کنتراست بیشتر یا کمتر خواهد شد و سایه‌های روشن‌تر یا تیره‌تری داخل تصویر شما وجود خواهد داشت.

در عکس زیر از یک فلاش برای عکاسی با نور کلیدی استفاده شده است. نسبت قدرت فلاش با نور خورشید خیلی نزدیک بوده است و به همین خاطر سایه‌ها بسیار کم هستند. همچنین برای اینکه نور فلاش نرم باشد نیز از یک سافت باکس استفاده شده است.

[relatedpost post=”143137″]

عکاسی با نور کلیدی

استفاده از رفلکتور برای عکاسی با نور کلیدی

استفاده از یک رفلکتور بزرگ به عنوان نور کلیدی در زمان کار با نور طبیعی ممکن است آسان‌تر از فلاش یا نورهای استودیویی باشد. توانایی دیدن نوری که به سوژه می‌تابد به شما این امکان را می‌دهد که نسبت نور را به صورت دقیق تعیین کنید.

با استفاده از کنترل زاویه‌ی رفلکتور و موقعیت آن نسبت به خورشید، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که نور چگونه به سوژه برخورد خواهد کرد.

ممکن است تابحال از رفلکتور به عنوان منبع نور ثانویه استفاده کرده باشید اما دفعه‌ی بعدی که از منزل خارج شدید، از آن به عنوان نور کلیدی استفاده نمائید. قرار دادن سوژه در سایه و استفاده از رفلکتور برای بازتاب نور به سمت او باعث خواهد شد این کار خیلی ساده‌تر باشد.

در عکس پرتره زیر، سوژه داخل سایه ایستاده بود اما خیلی به لبه‌های قسمت سایه نزدیک بود. همچنین از یک رفلکتور تاشوی بزرگ هم برای نورپردازی استفاده شده بود تا نور خیلی بیشتری نسبت به حالت طبیعی روی صورت وی قرار بگیرد.

به دلیل اینکه خورشید پشت سر سوژه قرار داشت و توسط پس زمینه بلاک می‌شد، دود سیگار هم به خوبی نورپردازی شده است و شدت نور خورشید نیز کمتر از نور بازتاب شده است.

[relatedpost post=”144981″]

عکاسی با نور کلیدی

استفاده از فلاش استودیویی برای عکاسی با نور کلیدی

با استفاده از فلاش‌های استودیویی شما کنترل بیشتری روی خروجی و محل قرارگیری نور دارید. شما می‌توانید میزان نوری که از طرف نور کلیدی و دیگر منابع نور تولید می‌شوند را هم کنترل کنید. این بدین معنی است که شما می‌توانید با دقت خیلی بالایی احساس عکس را کنترل نمایید.

شما می‌توانید مقدار سایه‌ روی صورت سوژه را تغییر و کنترل خیلی بیشتری روی میزان سایه‌ای که روی پس زمینه می‌افتد خواهید داشت. موقعیت و فاصله‌ی منابع نور مصنوعی نسبت به سوژه ظاهر نهایی عکس شما را تعیین خواهند کرد.

در عکس زیر، نور کلیدی در سمت راست عکاس قرار گرفته است و یک رفلکتور نیز از سمت چپ نور منبع نور کلیدی را بازتاب می‌دهد تا سایه‌های روی صورت سوژه خیلی تاریک نباشند. همچنین یک فلاش استودیویی دیگر با قدرت کمتر نیز پس زمینه را نورپردازی می‌کند.

عکاسی با نور کلیدی

موقعیت نور کلیدی چطور خروجی نهایی را تغییر می‌دهد؟

موقعیت نور کلیدی نسبت به سوژه موضوع خیلی مهمی است که باید حتما به خاطر داشته باشید. این موضوع تعیین کننده‌ی این خواهد بود که سایه‌ها دقیقا کجا قرار خواهند گرفت. زمانی که قدرت نور کلیدی بیشتر از منابع نور دیگر باشد، تاثیر آن نیز بیشتر مشهود خواهد بود.

یک نور کلیدی که بالای سر سوژه قرار گرفته است باعث ایجاد سایه در اطراف چشم‌ها، زیر بینی و زیر گونه‌های او خواهد شد. قرار دادن یک رفلکتور و یا یک منبع نور با قدرت کمتر در جهت مخالف باعث کاهش این سایه‌ها خواهد شد. قرار دادن نور کلیدی در سمت راست و یا سمت چپ صورت سوژه باعث خواهد شد زوایای صورت او بهتر مشخص باشند. شما می‌توانید مقدار این افکت را با تعداد نورهای اضافه کنترل کنید.

عکاسی با نور کلیدی در پشت سر سوژه کار غیرمعمولی است اما شما می‌توانید از این تکنیک برای خلق افکت‌های جذاب استفاده کنید. در عکس زیر نور کلیدی یک سافت باکس است که پشت سوژه قرار گرفته است. در جلو و بالای دوربین هم برای حذف سایه‌ها یک منبع نور دیگر قرار گرفته است.

[relatedpost post=”148505″]

عکاسی با نور کلیدی

سخن نهایی

یادگیری نورپردازی کلیدی به شما کمک خواهد کرد عکس‌هایی که می‌گیرید را بهبود ببخشید. در صورتی که متعادل‌سازی قدرت منابع نور و رفلکتورها را براساس نور کلیدی خودتان یاد بگیرید، می‌توانید به ظاهر دلخواه خودتان برسید. در صورتی که بتوانید نور را به خوبی کنترل کنید می‌توانید تاثیر خیلی زیادی روی احساسات عکس داشته باشید. شما باید دقیقا بدانید که نور چه تاثیری روی عکس شما دارد.

در صورتی که از فلاش یا دیگر منابع نور الکتریکی استفاده می‌کنید، کنترل بیشتری روی نورپردازی خواهید داشت. استفاده از خورشید به عنوان منبع نور ممکن است کمی چالش برانگیز باشد اما یادگیری افزودن نور با استفاده از یک رفلکتور یا فلاش می‌تواند به پویایی تصاویر شما بیافزاید.

در صورتی که قبلا فقط از خورشید به عنوان نور اصلی استفاده می‌کردید، این بار سعی کنید از آن به عنوان نور کلیدی استفاده نمائید. برای مثال کمی از نور آن را داخل عکس خودتان بازتاب دهید و یا از یک فلاش استفاده کنید.

اولین باری که بخواهید این کار را انجام دهید ممکن است خیلی سخت به نظر برسید اما در صورتی که هر روز این کار را تمرین کنید، می‌توانید مزایای آن را با چشم ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *