021-7356

پیشرفت در عکاسی،با یادگیری استفاده از Exif

پیشرفت در عکاسی،با یادگیری استفاده از Exif

داده درباره داده

داده‌های Exif عکس در واقع متاداده هستند(داده درباره داده). برخی داده‌ها نسبت به داده‌های دیگر، مهم‌تر هستند. برخی از این داده‌ها چیزهایی هستند که از قبل می‌دانید. مانند اطلاعاتی از قبیل مدل و سازنده دوربین، ابعاد تصویر، اطلاعات کپی‌رایت و… با این‌حال در این قسمت اطلاعاتی مانند میزان نوردهی، اینکه فلش روشن بوده یا خیر، حالت اندازه‌گیری، فاصله با سوژه و بسیاری از اطلاعات دیگر را نیز می‌توانید در این قسمت پیدا کنید. داده‌های Exif را می‌توانید روی دوربین، کامپیوتر و سایت‌های اشتراک تصویر مانند Flicker و 500px نیز ببینید.

در اینجا یک اسکرین‌شات از داده‌های Exif عکس که در نرم‌افزار فتوشاپ باز شده‌اند را می‌بینید. برای دسترسی به این قسمت باید از منوی File گزینه File Info را انتخاب کنید.

pixel

[relatedpost post=”114284″]

برای این‌که بتوانید این اطلاعات را در ویندوز مشاهده کنید، باید پس از راست کلیک بر روی فایل، گزینه Properties را انتخاب کنید و به تب Details مراجعه کنید. در صورتی نیز که از مک استفاده می‌کنید، عکس را در حالت Preview بازکنید و از منوی Tools گزینه Inspector را انتخاب کنید. در این قسمت با باز کردن تب Exif می‌توانید اطلاعات Exif را مشاهده کنید.

همان‌طور که می‌بینید داده‌های Exif عکس تمامی اطلاعات مربوط به نوردهی را نمایش می‌دهد. دوربین من روی حالت دستی تنظیم شده بود و سرعت شاتر نیز 1/320 ثانیه بود. دیافراگم دوربین بر روی F/2.8 تنظیم شده بود، ایزو دوربین 100 بود و از نقطه‌سنج نیز استفاده می‌کردم. همچنین این فایل نشان می‌دهد که فلش دوربین نیز روشن بوده‌است.

در این مثال ما از اطلاعاتی استفاده کرده‌ایم که در فایل RAW ذخیره شده است ولی این اطلاعات در فرمت‌های دیگری مانند JPEG و TIFF نیز ذخیره می‌شوند. تقریبا تنها چیزی که این فایل به شما نمایش نمی‌دهد نرم‌افزاری است که با استفاده از آن پردازش نهایی فایل انجام شده است.

اطلاعات عکس

این اطلاعات چگونه به عکاس‌های تازه کار کمک می‌کند؟

هنگامی که تازه شروع به عکاسی کرده‌اید و درحال یادگیری استفاده از دوربین جدید خودتان هستید، داده‌های Exif کمک زیادی به شما می‌کنند. اگر عکسی بگیرید و آنگونه که م دنظرتان هست نباشد، این داده‌ها ممکن است به شما علت آن‌را بگویند.

pixel

برای مثال هنگامی که ببینید سرعت شاتر روی 1/4 ثانیه تنظیم شده‌است، می‌فهمید که چرا عکس تار شده‌است. برای اینکه بتوانید با چنین سرعت پائینی عکاسی کنید، باید برای جلوگیری از لرزش دوربین، از یک سه پایه استفاده کنید.

همچنین در صورتی که ببینید دیافراگم روی f/16 تنظیم شده است، متوجه می‌شوید که چرا قسمت زیادی از تصویر در فوکوس است. می‌توانید با استفاده از داده‌های Exif ببینید چه جاهایی از تصویر در فوکوس نیست تا متوجه شوید چه تنظیماتی برای دیافراگم اعمال شده است.

اگزیف عکس چیست

از داده‌های Exif برای مقایسه استفاده کنید

با استفاده از داده‌های Exif می‌توانید عکس‌هایی که گرفته‌اید را مقایسه کنید. با نگاه‌کردن به داده‌های لنز، می‌توانید بفهمید که بهترین زمان برای استفاده از این لنز، چه موقعی است. از یک تنظیمات دیافراگم بر روی دو لنز متفاوت استفاده کنید. با این روش اطلاعات بیشتری راجع به عمق میدان به دست می‌آورید.

مقایسه یک تصویر که با دو فاصله کانونی متفاوت گرفته شده‌است نیز تمرین مناسبی است. طبق اطلاعات موجود در فایل Exif این سه عکس با استفاده از لنزهای مختلف گرفته شده اند.

[relatedpost post=”84965″]

Exif عکس

پیشبینی و تحلیل

تجزیه و تحلیل داده‌های Exif عکس‌هایی که گرفته‌اید، می‌تواند به شما کمک کند که برای عکس‌هایی که از سوژه‌ها و یا موقعیت‌های مشابه می‌گیرید برنامه‌ریزی کنید و تصاویر بهتری بگیرید. مطالعه داده‌های موجود بر روی عکس‌هایی که از یک رویداد سالانه تهیه کرده‌اید، باعث می‌شود بفهمید چه کارهایی را به خوبی انجام داده‌اید و در چه جاهایی نیاز به پیشرفت دارید.

مردم همونگ در تایلند، لائوس و ویتنام جشنواره‌های سال نو فوق‌العاده‌ای برگزار می‌کنند. این جشن‌ها شامل رقابت‌های ورزشی مختلف مانند کارتینگ، تیراندازی با کمان و… می‌باشند. که همگی می‌توانند برای عکاس‌ها یک رویداد چالش‌برانگیز باشند. به همین دلیل هرساله قبل از این‌که به این فستیوال‌ها بروم، به عکس‌هایی که قبلا گرفته‌ام نگاه می‌کنم.

پیکسل

داده‌های Exif این عکس‌ها تنظیماتی که در گذشته استفاده کرده‌ام را به من یادآوری می‌کنند. به محض اینکه می‌رسم، می‌دانم که برای هر مسابقه کدام لنز تصاویر بهتری را به من می‌دهد و با کدام سرعت شاتر، می‌توانم فعالیت‌های سریع کارتینگ را به تصویر بکشم.

تجزیه و تحلیل داده‌های عکس‌هایی که خودتان نگرفته‌اید نیز می‌تواند خیلی موثر باشد. در وبسایت‌هایی مانند Flicker و 500px معمولا داده‌های Exif در کنار عکس اصلی نمایش داده می‌شوند و شما می‌توانید از آن به عنوان منبع استفاده کنید. هنگامی که از سوژه‌های جدید عکاسی می‌کنید، به خصوص آنهایی که به تنظیمات دوربین خاصی نیاز دارند، به داده‌های Exif تصاویر دیگر عکاس‌ها نگاه کنید. با این روش می‌توانید زمان و استرس خودتان را کنترل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *