021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

آموزش استفاده از قابلیت لایت افکت در فتوشاپ

آموزش استفاده از قابلیت لایت افکت در فتوشاپ

روش‌های بی‌شماری برای ایجاد لایت افکت در فتوشاپ وجود دارد. در این مطلب ما چهار مورد از روش‌های شاخص را بررسی خواهیم کرد که از هر جهت می‌توانید آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. یکی از گزینه‌هایی که در گالری فیلترهای نرم‌افزار فتوشاپ مشاهده می‌کنید، Lighting Effects است که نسخه به نسخه قدرتمندتر و استفاده از آن هم ساده‌تر شده است.

لایت افکت فتوشاپ و مقدمات لازم

کادر پیش نمایش این افکت با یک رابط پیچیده‌تر جایگزین شده است. شما می‌توانید سه نوع لایت افکت مختلف متشکل از Option Bar، Spot و Point to Infinite را در فتوشاپ داشته باشید که انتخاب از بین آن‌ها می‌تواند بستگی به هدف شما داشته باشد.

یک پنل Properties وجود دارد که ظاهر نور موردنظر شما را از نظر جهت‌گیری، محل قرارگیری و غیره سفارشی‌سازی می‌کند. این فیلتر را می‌توانید روی Smart Objects به‌کار برده و و بدون ایجاد تخریب خاصی روی تصویر موردنظر، از آن استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید دید بهتری نسبت به این ابزار داشته باشید، می‌توانید از یک تصویر استفاده کرده و لایت افکت فتوشاپ را با استفاده از روش‌های موجود روی آن شکل دهید.

تکنیک‌های زیادی در فتوشاپ و نرم‌افزار Adobe Camera Raw وجود دارد که احتمالا قبلا خیلی با آن‌ها کار کرده‌اید. ابزار Graduated Filter موجود در ACR عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند تقریبا به روشی مشابه، این فیلتر را روی دوربین عکاسی به شما ارائه کند.

عکاسان منظره، می‌توانند از این فیلتر تا جایی استفاده کنند که منظره آسمان وارد حالت نوردهی بیش از حد نشود. بیت تاریکی که روی ND و در بالای منطقه کم نور قرار دارد، نور کمتری را پیش زمینه‌ ایجاد خواهد کرد. شما می‌توانید نتایج مشابهی را با استفاده از Gradient Editor در فتوشاپ بگیرید.

[relatedpost post=”135831″]

روش اول

وقتی که شما تصویری را در ACR باز می‌کنید، ابزار Graduated Filter را انتخاب کرده و جایی که می‌خواهید ابزار در آن به کار رود را انتخاب می‌کنید. روی ناحیه موردنظر سوایپ کرده و گزینه‌ی کشویی را در سمت راست تنظیم کنید. اکسپوژر مناسب را انتخاب کنید و نقاط برجسته روی نقطه موردنظر به‌درستی قرار دهید.

بدین ترتیب می‌توانید نقطه موردنظر را روشن‌تر یا تاریک‌تر کنید. همچنین می‌توانید رنگی را نیز برای افزودن گرما یا جلوه‌ی خنک‌تر در نظر بگیرید.

لایت افکت فتوشاپ

روش دوم

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان از لایت افکت در فتوشاپ استفاده کرد، ابزار Lens Flare است. این ابزار جلوه‌ای از نورپردازی را شامل می‌شود که می‌تواند به‌صورت مفید روی تصویر شما به‌کار رود. این روش رویکرد بهتری را نسبت به مدت زمانی کمی که از شما تلف می‌کند، ارائه می‌دهد. با اضافه کردن این ابزار می‌توانید ابتدا تصویر را به یک Object Smart تبدیل کنید و سپس تغییرات موردنظر خود را به‌صورت غیرتخریبی روی عکس اعمال کنید. گفتنی است که تاثیر این ابزار بسیار قوی است و باید آن را کمی نرم‌تر کنید.

[relatedpost post=”135996″]

روش سوم

تکنیک سوم برای اضافه کردن لایت افکت این است که از حالت ترکیبی Color Dodge استفاده کرده و اثری را روشن‌تر کنید. این روش یکی از آسان‌ترین راه‌های موجود برای ایجاد لایت افکت در یک عکس است و نتیجه هم اثری درخشان‌تر خواهد بود.

برای این منظور ابتدا باید یک لایه جدید ایجاد کرده و یک رنگ تیره به بخشی از تصویری که روی آن کار می‌کنید، اضافه کنید. برای قسمت پایین‌تر می‌توانید از نور قرمز تیره استفاده کرده و با استفاده از ابزار Brush آن را نرم‌تر کنید. یک Daub کوچک را رنگ کرده و سپس با استفاده از ابزار Free Transform آن را کمی بزرگ‌تر کنید.

روش چهارم

لایت افکت فتوشاپ

در ادامه مقدار تاری عکس خود را به حد Gaussian Blur برسانید که میزان رنگ تصویر شما را به‌حالت یکنواخت‌تری خواهد رساند. این کار را می‌توانید روی بخشی از نور انجام داده و حالت مخلوط را به Color Dodge تغییر دهید. در این حالت میزان Fill هم کاهش پیدا می‌کند و به ۵۹ درصد می‌رسد.

سپس می‌توانید این لایه را کپی کرده و به‌سمت راست منتقل کنید. اگر حس می‌کنید که این المان را از حد و اندازه خود بالاتر برده‌اید، می‌توانید اندازه‌ی منطقه موردنظر را کم‌تر کنید. کاربران می‌توانند از رنگ تیره‌تری برای این منظور استفاده کنند که قسمت بالایی تصویر را از نظر نوری مشابه قسمت پایین‌کنند.

تکنیک چهارم و نهایی ما مشابه تکنیک سوم است. وقتی که به اضافه کردن یک لایت افکت به‌تصویر خود نیاز داشته باشید و بخواهید آن را به منطقه‌ای از عکس خود اضافه کنید و جزئیات بیشتری هم به آن اضافه سازید، این تکنیک‌ می‌تواند بهتر از روش دیگری برای‌تان کار کرده و روش حرفه‌ای‌تری هم محسوب می‌شود.

استفاده از آن بسیار آسان و کاربردی و البته موثر است. برای این منظور کافی است که عکس خود را با کرده و یک لایه جدید ایجاد کنید.

با استفاده از رنگ سفید یک شکل دلخواه ایجاد کنید. شما باید این شکل را با استفاده از رنگ سفید رنگ کرده و با استفاده از ابزار Free Transform آن را کمی بزرگ‌تر کنید. تار ی آن را کمی بیشتر کرده و Gaussian Blur را هم به آن اضافه کنید. حال باید این ترکیب را به Overlay یا Softlight تغییر دهید. گفتنی است که برای رسیدن به یک نتیجه‌ی بهتر، می‌توانید از Softlight استفاده کرده و Opacity را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *