دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای خرید سافت باکس و چتر

راهنمای انتخاب
راهنمای خرید سافت باکس و چتر

کیفیت نور فلاش را می‌توانید با استفاده از اصلاح کننده های نور تغییر دهید. با روش‌هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید می‌توانید نور را به صورت موثر دیفیوز کنید و آن را به یک نور خیلی زیباتر و گسترده‌تر تبدیل کنید.

سافت باکس و چتر دو اصلاح کننده نور خیلی خوب هستند که افراد خیلی زیادی از آن استفاده می‌کنند. از هردوی آن‌ها برای نرم کردن و دیفیوز کردن نور از طریق پخش کردن موج اولیه نور استفاده می‌شود. هر دو اصلاح کننده وسایل قابل حملی برای اصلاح نور هستند که می‌توانید از آن‌ها روی انواع منابع نور از فلاش‌های رو دوربینی گرفته تا فلاش‌های استودیویی قدرتمند استفاده کنید.

چتر

چتر

چتر یکی از ساده‌ترین انواع اصلاح‌کننده است و به همین خاطر استفاده‌های خیلی زیادی هم دارد. این اصلاح کننده به دو شکل عرضه می‌شود: چتر بازتابی که داخل آن به سمت سوژه قرار می‌گیرد و چتر شفاف که از پارچه شفاف ساخته شده است و پشت آن به سمت سوژه قرار می‌گیرد. هر دو مورد مزایای خاص خودشان را دارند و بسته به نوع و کیفیت نور موردنیاز و همچنین فاصله‌ی سوژه از منبع نور باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

[relatedpost post = “125428”]

چتر بازتابی

چتر بازتابی به گونه‌ای طراحی شده است که نور فلاش به سمت آن تابانده می‌شود و پس از بازتاب، نور به سمت سوژه برمی‌گردد. چتر نور تابیده شده از سمت فلاش را گسترش می‌دهد و آن را نسبت به نوری که از خود فلاش تابیده می‌شود نرم‌تر می‌کند. چترهای بازتابی ممکن است برای گرمتر کردن طیف نور و یا شفاف‌تر کردن آن به رنگ‌های طلائی و یا نقره‌ای هم عرضه شوند و شما می‌توانید بسته به نیاز خودتان از آن‌ها استفاده کنید.

راهنمای خرید چتر عکاسی

برای عکاسی عروسی یک چتر طلائی باعث می‌شود تون پوست گرم‌تر شود و ظاهر سرحال‌تری به سوژه بدهد اما ممکن است رنگ لباس سوژه را هم بازتاب دهد. چترهای طلائی هم کمک می‌کنند بدون هرگونه تغییری در رنگ و دمای نور، کیفیت آن را تقویت کنید. چتر بازتابی سفید هم طبیعی‌ترین رنگ نور را بازتاب می‌دهد اما در مقایسه با چتر متالیک نور را بیشتر دیفیوز می‌کند و مقداری قدرت آن را کاهش می‌دهد.

چتر شفاف (Shoot-trough)

چتر عکاسی شفاف

چترهای شفاف نیز برای پخش کردن و نرم کردن نور کاربرد دارند و نور خیلی زیباتر و دلپذیرتری ایجاد می‌کنند. روش کار این نوع چتر کاملا برعکس چترهای بازتابی است. این نوع چتر از پارچه شفاف سفید ساخته می‌شود و پس از عبور نور فلاش از آن‌ها یک نور نرم و یکدست روی صورت سوژه تابیده می‌شود. مزیت این نوع اصلاح کننده نور این است که شما می‌توانید آن را در فاصله نزدیک‌تری نسبت به سوژه قرار دهید. این موضوع باعث می‌شود نور خیلی نرم‌تری داشته باشید که برای عکاسی عروسی و پرتره خیلی به آن نیاز دارید.

شکل و سایز چتر

در انتخاب چتر عکاسی، علاوه بر شفاف یا بازتابی بودن چتر، شکل و سایز آن نیز از فاکتورهای مهم هستند. هرچقدر ابعاد چتر بزرگتر باشد، کیفیت نوری که بازتاب می‌دهد نرم‌تر است اما در مقابل به یک منبع نور قوی‌تر برای پر کردن آن نیاز دارید. به همین خاطر ممکن است برای عکاسی پرتره از یک یا دو نفر به چتر 2 متری نیاز نداشته باشید. در مقابل اگر قصد عکاسی از گروه‌های بزرگ را دارید، داشتن یک چتر بزرگ و یا حتی چند چتر ممکن است ضروری باشد.

آخرین نکته‌ای هم که باید در زمان انتخاب چتر در نظر داشته باشید شکل آن است. چترها به سه شکل معمولی، سهمی‌وار و یا ترکیب سافت باکس و چتر در بازار موجود هستند. چترهای معمولی همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است شک شکل محدب دارند و از چندین پنل مثلثی تشکیل شده‌اند. این چترها در اندازه‌های مختلف از 50 سانتیمتر (20 اینچ) تا 2 متر (7 فوت) در بازار موجود هستند. چترهای سهمی‌وار (Parabolic) شبیه به یک چتر معمولی هستند اما ساختار دایره‌ای‌تری دارند. این چترها که بزرگ‌تر از یک چتر معمولی هستند با استفاده از پنل‌های بیشتری طراحی شده‌اند که نور را متمرکز می‌کنند. در مقابل نور تولید شده توسط چترهای سهمی‌وار کیفیت کلی خیلی بهتری دارند و نور بازتاب شده از آن‌ها طبیعی‌تر از دیگر چترها به نظر می‌رسد.

[relatedpost post = “121894”]

چتر/سافت‌باکس نیز ترکیبی از سافت باکس و چتر است که مشخصات هر دو اصلاح کننده نور را با یکدیگر تلفیق کرده است. شکل و فرم این اصلاح کننده کاملا مثل چتر است اما در مقابل آن‌ها یک پنل دیفیوزر وجود دارد که خروجی نور را کنترل می‌کند.

سافت باکس

سافت باکس نیز برای نرم کردن و افزایش ابعاد نور و همچنین دیفیوز کردن آن کاربرد دارد. اما این اصلاح کننده نور چند تفاوت کلی با چتر دارد. با استفاده از سافت باکس شما کنترل بیشتری روی شکل و جهت نور دارید و به دلیل ساختار خاصی که دارد نسبت به سافت باکس بهتر می‌تواند از نشت نور جلوگیری کند. همچنین از آنجایی که اکثر سافت باکس‌ها به شکل مستطیلی و شبیه به پنجره هستند بهتر می‌توانند نور طبیعی را شبیه‌سازی کنند.

انواع سافت باکس

مانند چتر نیز سافت باکس در ابعاد و شکل‌های متفاوتی عرضه می‌شود و بسته به نیاز خودتان می‌توانید از هرکدام از آن‌ها که مایل باشید استفاده کنید. هرچقدر سافت باکس بزرگتر باشد، نور تولیدی توسط آن نرم‌تر است اما برای پر کردن آن به یک منبع نور خیلی قوی‌تر نیاز دارید. در صورتی که با دوربین روی دست و فلاش رودوربینی و یا حتی جداگانه در عروسی‌ها عکاسی می‌کنید با استفاده از یک سافت‌باکس کوچک و قرار دادن نور در فاصله‌ای نزدیک به سوژه می‌توانید عکس‌های خیلی بهتری بگیرید. برای عکس‌های گروهی و یا عکس‌های سرتا پا استفاده از یک سافت‌باکس بزرگ و یا چند سافت باکس گزینه خیلی بهتری برای دسترسی به نور نرم و یکدست است. به عنوان یک قانون مهم باید همیشه در نظر داشته باشید که سایز سافت باکس باید با ابعاد سوژه برابر باشد. یعنی برای یک عکس پرسنلی و یا نیم تنه می‌توانید از یک سافت باکس با ابعاد 18 تا 24 اینچ (45 تا 60 سانتی‌متر) ممکن است برای شما کافی باشد اما برای عکس‌های گروهی ممکن است به یک سافت باکس 48 اینچی 121 سانتی‌متری نیاز داشته باشید.

اصلاح کننده نور

علاوه بر سایزهای مختلف سافت باکس، اشکال مختلف آن نیز در کنترل کیفیت نور تاثیرگذار هستند. این موضوع زمان عکاسی پرتره از فاصله نزدیک مشهودتر است زیرا شکل سافت باکس مورد استفاده ممکن است در بازتاب نور در چشم‌های سوژه دیده شود. سافت باکس در شکل‌های مختلفی از جمله مستطیلی، مربعی، هشت ضلعی و یا حتی نوارهای بلند عرضه می‌شود. هرکدام از این اشکال برای نوع خاصی از عکاسی مناسب هستند و شما می‌توانید از ترکیب دو یا چند سافت باکس مختلف هم استفاده کنید. علاوه بر این مانند چتر داخل سافت باکس ممکن است رنگ‌های مختلفی داشته باشد. سافت باکس با فضای داخلی نقره‌ای کنتراست بهتری ایجاد می‌کند و نور را بهتر انتقال می‌دهد و رنگ سفید هم کمک می‌کند رنگ طبیعی نور حفظ شود.

[relatedpost post = “123405”]

کد تخفیف نورنگار

چتر یا سافت باکس؟

هم چتر و هم سافت باکس گزینه‌ی خیلی خوبی برای نرم کردن نور منتشر شده از فلاش هستند و هر دو برای ایجاد یک نور با کیفیت برای عکاسی پرتره و عروسی مناسب هستند. هنگامی که می‌خواهید یک اصلاح کننده نور انتخاب کنید باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. معمولا چتر نسبت به سافت باکس گزینه قابل حمل‌تر و جمع و جورتری است و می‌توانید آن‌ها را در زمان خیلی کوتاهی جمع کنید. اما سافت باکس این توانایی را دارد که نور تابیده شده از پنجره را شبیه‌سازی کند. همچنین با اینکه هر دو مورد برای نرم کردن و گسترش نور فلاش کاربرد دارند، کیفیت نور تولیدشده توسط چتر و سافت باکس نسبت به یکدیگر متفاوت است. بخاطر شکل سافت باکس، نور تولید شده توسط آن گسترده‌تر، تخت‌تر و یکدست‌تر است و می‌تواند لبه‌های سایه را بهتر از چتر نرم کند. شکل خمیده‌ی چتر هم باعث می‌شود نور مستقیم‌تری ایجاد شود و لبه‌های سایه نیز مشخص‌تر باشد.

آشنایی با این دو اصلاح کننده نور به شما کمک می‌کند گزینه‌های خلاقانه خودتان را افزایش دهید و استفاده از هرکدام از این دو نوع اصلاح کننده بسته به سوژه‌ای که دارید راهکار خیلی خوبی برای افزایش کیفیت نور منتشر شده از یک فلاش معمولی است.

نویسنده : محمد خزائی

2 دیدگاه

  • فاطمه صفرزاده گفت:

    سلام وقتتون بخیر 🌿
    امیدوارم حالتون خوب باشه
    من برای عکاسی پوشاک کودک و سیسمونی نیاز به نور خوب دارم . نور طبیعی متاسفانه ندارم . سافت باکس خوب چی پیشنهاد میدین برام ؟ چند تا باید داشته باشم ؟

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام. چقدر میتونید هزینه کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *