021-7356

ویدیو جالب و دیدنی: نتیجه‌ی برخورد صاعقه به دوربین‌های هوایی

ویدیو جالب و دیدنی: نتیجه‌ی برخورد صاعقه به دوربین‌های هوایی

عکاسی با پهپاد در روز‌های بارانی 

شاید برایتان سؤال شده باشد که اگر در روز‌های بارانی با پهپاد ضد آب عکاسی کنید و به احتمال یک در هزار، صاعقه‌ای به آن برخورد کند چه بر سر دوربینتان می‌آید. Benjamin Franklin  و Tom Scott  تصمیم گرفتند نتیجه‌ی این اتفاق را در لابراتوار دانشگاه منچستر آزمایش کنند. آن‌ها برای این کار از یک پهپاد DJI Phantom 3 استفاده کردند. جالب است بدانید پس از برخورد جریان برق قوی به پهپاد، نه‌تنها سقوط کرد بلکه در آزمایش بعدی کواد کوپتر آن نیز سوخت. (کوآد کوپتر یکی از انواع وسایل پهپاد است که زیرمجموعه دسته مالتی روتورها می‌باشد و به دلیل کمک گرفتن از چهار پروانه برای نیروی  پیشرانش،  کواد (چهار) کوپتر نامیده می‌شوند.)

آزمایش، در آزمایشگاه High Voltage دانشگاه منچستر صورت گرفت. در این آزمایشگاه دو ژنراتور محرک مگاواتی وجود دارد که می‌توانند نیروی برق را تشدید کنند. دکتر Vidyadhar Peesapati و  Richard Gardner ، ژنراتورها را برای ایجاد نیروی الکتریسیته‌ی۱ میلیون واتی تنظیم کردند.

در آزمایش اول آن‌ها پهپاد را در وضعیتی غیرعادی نگه داشتند تا نتیجه را پس از برخورد نیروی الکتریسیته به آن بررسی کنند. پس از برخورد نیروی برق به آن، پهپاد سقوط کرد. ظاهراً آسیبی ندیده بود، اما پس از بررسی مشخص شد که تمام اجزای داخلی و الکترونیکی پهپاد سوخته؛ چون این جریان بیش‌ازحد مقاومت پهپاد بود. پس از مشاهده‌ی صحنه آهسته‌ی فیلم، متوجه شدند که جریان برق از سر پهپاد وارد شده و پس از عبور از تمام اجزای داخلی، از قسمت انتهایی آن خارج شده است.

عکاسی با پهپاد در روز‌های بارانی

در آزمایش بعدی، آن‌ها یک محافظ برق روی پهپاد دوم کار گذاشتند تا از ایجاد صدمه به کواد کوپتر آن جلوگیری کنند. این محافظ دستی و موقتی، از یک نوار مسی رسانا تشکیل شده بود که جریان برق را منحرف می‌کرد که آن را در بالاترین بخش پهپاد نصب کردند. با اینکه در آزمایش اول فقط داخل پهپاد از کار افتاد، در آزمایش دوم باوجود نصب یک محافظ برق، جریان الکتریسیته به سمت پره‌های پهپاد منحرف شد و آن‌ها را از کار انداخت. پس از بررسی مشخص شد که نیروی برق قبل از رسیدن به مدار‌های داخلی پهپاد، پره‌ها را سوزانده و نصب “محافظ برق” روی پهپاد وضعیت را بدتر از قبل کرده است.

این آزمایش نه‌تنها واقعاً خارق‌العاده بود بلکه جنبه‌ی علمی نیز داشت. به گفته‌ی محققان دانشکده، این آزمایش قبلاً روی هواپیمای مسافربری نیز امتحان شده است اما فقط آنتن‌های ارتباطی هواپیما دچار مشکل شد. هرچند نیازی نیست نگران برخورد صاعقه به پهپادتان باشید چون پهپاد‌های کوچک قادر به پرواز در آب‌وهوای طوفانی نیستند و باد و باران به‌طور خودبه‌خود باتری و اجزای داخلی‌ آن را خیس و نیم‌سوز می‌کند. البته می‌توان از نسخه‌های ضد‌ آب و باران استفاده کرد.

ولی به توصیه‌ی محققان این دانشگاه، اگر پهپاد گران قیمتی خریده‌اید و نمی‌خواهید آسیب ببیند؛  در آب‌وهوای بارانی بی‌خیال استفاده از آن شوید.

Read the latest car news and check out newest photos, articles, and more from the Car and Driver Blog.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

راهنمای خرید رینگ لایت RL-21 با پایه
ویدئو معرفی رینگ لایت RL 21
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
ساعد نیک ذات
مصاحبه آقای ساعد نیک زات
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 3 دقیقه
علی آذرنیا
مصاحبه آقای علی آذرنیا
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
معرفی کارت صدا استودیویی رد Rode Caster Pro II
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
تفاوت میکروفن BOYA-M1 و BOYA-M1 PRO
تفاوت میکروفن BOYA-M1 و BOYA-M1 PRO
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
میکروفن کاندنسر چیست و چه کاربردی دارد؟
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 11 دقیقه
چگونه عکس های شارپ بگیریم؟
چگونه عکس های شارپ بگیریم؟
1 سال پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
کیج دوربین چیست
کیج دوربین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
1 سال پیش - زمان مطالعه : 5 دقیقه