دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه عکس های شارپ بگیریم؟

ویدئو/پادکست
چگونه عکس های شارپ بگیریم؟

چگونه عکس های شارپ بگیریم؟

مطمئنا شما به عنوان عکاسی آماتور یا حرفه ای همواره تلاش می کنید تا کیفیت عکس هایتان را بالا ببرید، مقاله پیش رو سعی دارد بزرگ ترین دغدغه شما عکاسان گرامی را با ارائه تخصصی ترین پیشنهادات بر طرف کند و آن چگونگی شارپ عکس گرفتن است پس با آکادمی نورنگار همراه بمانید.

 

ویدئوی آموزشی چگونه عکس های شارپ بگیریم؟

کد تخفیف نورنگار

عکس های شارپ

پیش از هر چیز بهتر است بدانیم منظور از عکس های شارپ چیست تا در ادامه بتوانیم نکاتی که به شارپ بودن عکس کمک می کنند بر شماریم.

اگر چه شارپ به عنوان یک واژه انگلیسی برای اشیایی که تیز هستند به کار می رود؛ اما در حوزه عکاسی به اصطلاحی برای سنجیدن وضوح عکس تبدیل شده است.

 

هر چه تصاویر عکاسی شده، واضح تر باشند و خطوط جدا کننده افراد و اشیا از یکدیگر و مرز میان سوژه های متفاوت در یک کادر با جزئیات بیشتری دیده شوند، اصطلاحاً تصویر شارپ تر خواهد بود.

اما، هر چه دوربین ها و یا موقعیت قرار گرفتن دست عکاس به لنز نا پایدار تر باشد، ممکن است تصاویر عدم وضوح بیشتری داشته و در نتیجه شارپ نباشند.

ممکن است که شارپ بودن عکس، در عکاسی رئال، ویژگی مثبت و مهمی تلقی شود؛ اما گاهی اوقات بلور بودن یا نمایش حرکت یک سوژه در یک تصویر می تواند مفهومی ویژه را برساند و مسلماً در این صورت، این مساله، ویژگی منفی محسوب نمی شود.

حال در ادامه به شش نکته بسیار مهم از نکات تکنیکی و فنی برای شارپ شدن عکس ها پرداخته می شود که می تواند نقش عمده ای در کیفیت آن ها داشته باشد.

  1. تمیز کردن لنز: می توان با قاطعیت گفت که یکی از مهم ترین نکات برای شارپ شدن عکس ها این است که لنز ها را همواره تمیز و عاری از گرد، غبار و چربی نگه دارید؛ اما نه فقط قسمت شیشه ای لنز ها، جالب است بدانید در اکثر مواقع غبار ها در لایه هایی از لنز نفوذ کرده اند که هرگز به ذهنمان نمی رسد، مدام شیشه را تمیز می کنیم؛ اما نتیجه تغییری نمی کند. در این صورت بهتر است به مدل لنز هایمان توجه کنیم، مثلا اگر از لنز های سری L یا لنز هایی فول فریم هستند استفاده می کنیم بهتر از هر از چند گاهی به بخش انتهایی آن ها نگاه کرده و تمیزشان کنیم در ادامه نکاتی در ارتباط با شیوه تمیز کردن لنز ها بیان می شود:

پیشنهاد مطالعه :  نحوه تميز كردن لنز دوربين برای ثبت عکس های شارپ

تمیز کردن لنز

  • قلم کربن پاک کننده لنز
  • کیت تمیز کننده لنز
  • قلمی با نوک فلزی
  • براش مویی
  • سری مخمل

برای خرید کیت تمیز کننده کافیست در میان محصولات فروشگاه معتبر نورنگار، انواع و اقسام کیت‌ها از برندهای مطرح را مشاهده کرده و سپس با چند کلیک آن را سفارش داده و در محل مورد نظر تحویل بگیرید

خرید کیت تمیز کننده

 

  1. توجه به اندازه دیافراگم: دیافراگم نقشی مهم در فرایند عکاسی با دوربین های دیجیتالی و یا حتی آنالوگ بازی می کند. مسئولیت دیافراگم رساندن نور وارد شده از لنز به حسگر است به این معنا که هر چه اندازه دیافراگم بالا تر باشد میزان نوری که به حسگر می تابد کمتر خواهد بود و در نتیجه عکس با وضوح بیشتر و کنتراست بالا تری دیده می شود؛ اما توجه به عمق میدان هم ضروری است و می توانیم برای شارپ تر شدن عکس، اندازه آن و مقدار شاخص عکس را بالا ببریم. در ادامه نکاتی در ارتباط با تنظیم مقدار دیافراگم گفته می شود:

توجه به اندازه دیافراگم

  • اگر مقدار دیافراگم را روی 22 یا 36 بگذارید ممکن است عکسی مات تحویل بگیرید.
  • اگر لنز های شما f50 و یا f8 است می توانید مقدار دیافراگم را روی 4 یا 8/2 تنظیم کنید.
  • اگر پیش زمینه عکس شما از اهمیت زیادی برخوردار نیست آن را روی فلو بگذارید.

توجه به اندازه دیافراگم

 

 

  1. استفاده از سه پایه: یکی از بهترین تجهیزاتی که هر عکاس حرفه ای همواره باید به همراه داشته باشد، سه پایه دوربین است. استفاده از این وسیله به قدری بر شارپ شدن عکس ها تاثیر می گذارد که امروزه برای تلفن های همراه نیز سه پایه تولید می کنند پس اگر لازم نیست از سبک دوربین روی دست استفاده کنید، دوربین را روی سه پایه بگذارید. دلیل این مساله نیز این است که به قدر فزاینده تاثیر لرزش دست شما را حین فشردن دکمه شاتر از بین می برد. اگر انتخاب یک سه پایه مناسب برایتان سخت است می توانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کنید و از مشاورین کمک بگیرید.

پایه دوربین عکاسی

 

نکته: فراموش نکنید که استفاده از سه پایه نیز اصول خود را دارد، همواره سعی کنید سه پایه هایی تهیه کنید که پایه های آن وزنه دارند پس از آن نیز از صاف بودن جایی که سه پایه را روی آن قرار می دهید مطمئن باشید و اگر سطح شیب داشت و نمی توانست سه پایه را ثابت نگه دارد از سنگ یا چیز هایی که وزن دارد برای فیکس کردن آن بهره بگیرید.

 

  1. تنظیم drive mode: این نکته ارتباطی تنگاتنگ با نکته پیشین یعنی استفاده از سه پایه دارد. اگر از سه پایه استفاده می کنید، drive mode را روی دو ثانیه تنظیم کنید، دلیل این مساله این است که در این دو ثانیه، یعنی از هنگامی که دکمه شات را می فشارید تا زمانی که نور وارد می شود و دیافراگم بسته می شود، لرزش دست شما احساس نشده و تصویر واضح خواهد شد.در این دو ثانیه دوربین در ثابت ترین وضعیت خود قرار خواهد داشت. پس سعی کنید ثانیه های دیگری را برای این منظور در نظر نگیرید.

تنظیم drive mode

 

  1. استفاده از لنز های پرایم: پس از مدتی، لنز های پایه دیگر انتظارات شما را براورده نخواهند کرد و شما مجاب به تهیه لنز های دیگری می شوید. اگر از مربیان آکادمی نورنگار بپرسید، آنان همواره بر ای باور هستند که بهتر است لنز پرایم تهیه کنید، به این دلیل که ساختار آن ها به گونه ای طراحی شده است که عدسی ها تکان نمی خورد یا اصطلاحاً جا به جا نمی شود. در لنز های دیگر هنگام جا به جا شدن عدسی ممکن است کیفیت عکس پایین بیاید و از درصد شارپ بودن عکس کاسته شود. علاوه بر مساله شارپ شدن عکس، نکته دیگری که برای این مدل لنز ها ویژگی مثبت تلقی می شود، باز بودن دیافراگم آن ها است. این دقیقا چیزی است که بسیاری از ما عکاسان در پی آن هستیم.

استفاده از لنز های پرایم

 

  1. استفاده از لنز های لرزش گیر: اگر به تازگی سری به بازار زده باشید حتما دیده اید که حتی ارزان ترین دوربین ها نیز دارای سیستم لرزش گیر هستند. دلیل این مساله نیز این است که شرکت های تولید کننده متوجه اهمیت این مساله شده اند. بسیاری از ما عکاسان حین عکس گرفتن جایگاهی پایدار نداریم بخصوص زمانی که می خواهیم شکار لحظه ها کنیم. در این صورت وقتی بدانیم لنز های ما مجهز به چنین سیستم کاربردی است به راحتی می توانیم موقعیت خود را عوض کرده و زوایای متعددی از سوژه را در بخش طلایی عکس قرار دهیم.

شارپ شدن عکس ها

 

نکات فوق مهم ترین و عمومی ترین نکاتی بودند که برای شارپ شدن عکس ها به عکاسان کمک می کردند، در ادامه برخی نکات دیگر برشمرده می شود که بررسی آن ها خالی از لطف نیست.

  • فوکوس: این نکته خصوصاً برای زمانی است که شما سوژه متحرک دارید، وقتی سوژه شما در حال حرکت است، فوکوس کردن بر آن کاری دشوار است و در نتیجه ممکن است شارپ بودن عکس افت پیدا کند. به همین منظور شما دو راه پیش رو دارید اگر دوربین شما امکان فوکوس خودکار را دارد، حین گرفتن عکس از سوژه متحرک، حتماً آن را فعال کنید و در غیر این صورت آن را به صورت دستی روی فوکوس تک نقطه ای تنظیم کنید؛ اما گاهی اوقات ممکن است که شما بخواهید دقیقا عکس این ماجرا اتفاق بیوفتد و سوژه شما فوتوریستی باشد. در این صورت بهتر است حین نوردهی، دوربین را تکان دهید یا عمق میدان را کم کنید؛ اما فراموش نکنید که این شیوه بیشتر برای عکس های هنری یا سبک بوکه استفاده می شود و مدام استفاده کردن از آن جایز نیست. در برخی از عکاسی های تبلیغاتی نیز برای نشان دادن سرعت یک سوژه، مثلا برای تبلیغ یک خودرو، از این روش استفاده می کنند که تصاویری منحصر به فرد تولید خواهد شد.

فوکوس

 

  • ISO: بسیاری از ما تصور می کنیم که هر چه میزان حساسیت ISO را زیاد کنیم عکس های شارپ ترین خواهیم داشت؛ اما دقیقا عکس این موضوع صادق است. شما با کاهش دادن میزان این حساسیت می توانید نویز دیجیتالی موجود را کاهش دهید چرا که در صورت افزایش دادن آن جزئیات محو شده و وضوح در نهایت کاهش پیدا می کند. بهترین حالت برای حساسیت ISO مقدار 100 یا 200 است.

ISO

  • فیلتر: هرگز تاثیر فیلتر ها را بر کیفیت عکس دست کم نگیرید، استفاده از برخی فیلتر های یو وی بی کیفیت می تواندوضوح تصاویر را کم کند در عوض برخی فیلتر های پلاریز با کیفیت می تواند برای عکاسی از طبیعت بسیار موثر باشده و تصاویر شارپ تری را حاصل کند، به هر رو اگر اصرار دارید که از فیلتر استفاده کنید می توانید با کمک گرفتن از متخصصانی که در مجموعه نورنگار فعالیت می کنند بهترین نوع آن را برگزینید.
  • LCD: به نظر می رسد یکی از بهترین قابلیت هایی که یک دوربین حرفه ای می تواند داشته باشد صفحه LCD و میزان روشنایی آن است. شما می توانید پس از عکس گرفتن از سوژه آن را نگاه کنید و تا حد امکان روی جزئیات زوم کنید، اگر احساس کردید که جزئیات تار هستند باید بدانید که شارپ بودن عکس افت پیدا کرده و در همان لحظه می توانید دوباره از سوژه عکس بگیرید.

  • کنترل از راه دور: هنگامی که دکمه شاتر را می فشارید احتمال دارد لرزش دست شما احساس شود و بر شارپ بودن تصویر تاثیر بگذارد، بنابراین اگر دوربین شما از قابلیت کنترل از راه دور برخوردار است، حتماً از ریموت استفاده کنید تا حین فشردن دکمه شات لرزشی احساس نشود و نور دهی به صورت منظم انجام گیرد.

 

  • آینه: اگر دوربین شما آینه دار است حین عکاسی آن را در حالت LOCK قرار دهید چرا که در این صورت آینه قفل شده و در برابر حسگر هنگام فشردن دکمه شات جا به جا نمی شود. قفل آینه، آن را حین فشردن دکمه شات در حالت بسته نگه می دارد و در نتیجه تاثیر به سزایی بر شارپ بودن تصاویر شما می گذارد. بسیاری از دوربین هایی که DSLR هستند چنین قابلیتی را دارند، اگر نمی دانید چطور باید آن را قفل کنید به دفترچه راهنما رجوع کرده یا از متخصصان نورنگار یاری بخواهید.
  • پشت سر هم: یکی از قابلیت های ویژه ای که بسیاری از دوربین ها دارند، عکس گرفتن از یک سوژه در یک موقعیت به صورت پشت سر هم است، یعنی با یک بار فشردن دکمه شات، چندین عکس پشت سر هم گرفته می شود که تنظیم تعداد آن وابسته به سلیقه شما است؛ اما نکته قابل توجه کارت حافظه و میزان حوصله ای است که دارید. برای این روش باید دستگاه شما مجهز به کارت حافطه ای با ظرفیت بالا باشد و پس از عکاسی و رسیدن به مرحله ادیت می توانید بهترین عکس را برگزینید که شارپ تر از عکس های دیگر است. در این صورت می توانید باقی عکس ها را حذف کنید.

چندین عکس پشت سر هم

 

  • آرامش: فراموش نکنیم که ما انسانیم نه رباط. در اکثر مواقع عکاسان از این مساله که لرزش دست دارند به شدت نگران هستند و خود را شماتت می کنند که چرا نمی توانند آرامش خود را حفظ کنند این در حالی است که ممکن است حرفه ای ترین عکاسان با بیشترین حد تسلط بر دوربین دچار لرزش دست شوند به همین خاطر بهتر است قبل از فشردن دکمه شات نفس عمیق بکشیم و به جایی مثل درخت یا دیوار آرنج ها یا کمرمان را تکیه دهیم تا این تکیه گاه بتواند لرزش اعضای بدن ما را کاهش داده و تاثیر آن بر شارپ بودن عکس را کنترل کنند.

 

  • نرم افزار: در نهایت اگر با وجود رعایت کردن تمام نکات فوق باز به نتیجه مطلوب نرسیدید و عکستان آن طور که می خواستید شارپ نشد، می توانید از نرم افزار ها استفاده کنید، نگران نباشید این کاری است که بسیاری از حرفه ای ها هم انجام می دهند. به مدد تکنولوژی همه چیز آسان شده و مطمئن باشید حرفه ای بودن شما زیر سوال نخواهد رفت، یکی از بهترین نرم افزار هایی که مربیان نورنگار پیشنهاد می دهند، نرم افزار Luminar است.

 

Luminar

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

راهنمای خرید رینگ لایت RL-21 با پایه
ویدئو معرفی رینگ لایت RL 21
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
ساعد نیک ذات
مصاحبه آقای ساعد نیک زات
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 3 دقیقه
علی آذرنیا
مصاحبه آقای علی آذرنیا
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
معرفی کارت صدا استودیویی رد Rode Caster Pro II
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
تفاوت میکروفن BOYA-M1 و BOYA-M1 PRO
تفاوت میکروفن BOYA-M1 و BOYA-M1 PRO
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
میکروفن کاندنسر چیست و چه کاربردی دارد؟
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 11 دقیقه
کیج دوربین چیست
کیج دوربین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
1 سال پیش - زمان مطالعه : 5 دقیقه
عکاسی از برف
13 نکته برای عکاسی از برف + ویدئو
1 سال پیش - زمان مطالعه : 7 دقیقه