021-7356

کیج دوربین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کیج دوربین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بدون شک شما توانایی‌های خاص خودتان را در خلق ویدیو و ثبت تصاویر دارید، اما وقتی قرار باشد با دوربین به صورت حرفه‌ای و بدون هیچ خطایی عکس و فیلم بگیرید نیاز به ابزار جانبی خواهید داشت که در این راه به شما کمک کنند. کیج دوربین از جمله این ابزار جانبی است که چه فرد آماتوری باشید چه حرفه‌ای به آن نیاز خواهید داشت. در ادامه به شما خواهیم گفت کیج دوربین چیست و استفاده از آن چه مزایایی برایتان خواهد داشت.

 

ویدیوی معرفی کیج دوربین

 

کیج دوربین چیست؟

کیج دوربین یک دستگیره، پایه، یا محفظه است که دوربین در آن قرار می‌گیرد. در حقیقت همانطور که نام آن می‌گوید، کیج دوربین یک قفسه است که دوربین را در خود نگه می‌دارد و نه تنها موجب تکان نخوردن دوربین می‌شود بلکه این امکان را فراهم می‌کند تا سایر لوازم جانبی دوربین برای ضبط ویدیو نیز روی آن نصب شوند.

کیج دوربین چیست

کاربردهای کیج دوربین چیست؟

با توجه به اینکه عکاسی می‌کنید یا فیلمبرداری، خودتان پشت دوربین هستید یا دیگری و حتی نوع دوربینی که استفاده می‌کنید، کاربردهای متعددی برای کیج دوربین می‌توان نام برد. از جمله بهترین کاربردها شامل موارد زیر می‌شود:

محافظت از دوربین

دوربین عکاسی و فیلمبرداری وسیله‌ای است که همیشه در خطر افتادن یا برخورد کردن با وسایل دیگر قرار دارد. کیج دوربین همانند یک قفسه دوربین را در بر می‌گیرد و مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهد محافظت از آن است. در هر حال یک دوربین عکاسی حرفه‌ای یک ابزار ارزان قیمت نیست که بخواهید به این راحتی آسیب ببیند. بنابراین تهیه یک ابزار جانبی نسبتا ارزان قیمت برای محافظت از آن امری ضروری محسوب می‌شود. با قرار دادن دوربین داخل کیج دوربین دیگر استرسی بابت آسیب دیدن بدنه دوربین نخواهید داشت و این مساله می‌تواند به روی نتیجه نهایی کار شما تاثیر داشته باشد چرا که با اعتماد به نفس بیشتری به کارتان خواهید پرداخت.

یک نکته مهم دیگری که این محافظت بهمراه خواهد داشت حفظ قیمت دوربین نیز خواهد بود. هرچند شما در هر حال دوربینی که به صورت کارشده به فروش می‌رسانید را نمی‌توانید به همان قیمت اولیه برای فروش قرار دهید. اما تصور کنید همین دوربین نیز آسیب دیده و شکسته باشد، شانس اینکه بتوانید آن را بفروشید و یک دوربین نو بخرید کمتر خواهد شد. بنابراین حفاظت از دوربین در برابر شکستگی و آسیب‌های هرچند کوچک، اهمیت بسیار بالایی دارد.

کیج دوربین چیست

راحتی بیشتر حین حمل دوربین

اغلب دوربین‌های حرفه‌ای دستگیره‌ای برای نگه داشتن ندارند، این بدین معناست که وقتی قرار باشد طولانی مدت دوربین را در دست بگیرید و از جایی به جای دیگر حرکت کنید، بخصوص وقتی سایر لوازم جانبی نظیر لنز و فلاش و پک باطری را نیز همراه آن حمل می‌کنید، کارتان دشوار می‌شود. استفاده از کیج دوربین این امکان را فراهم می‌کند که دوربین را با ارگونومی بهتر و تسلط بیشتر در دست بگیرید. کیج‌های دوربین معمولا طوری طراحی می‌شوند که بیشترین امکان را برای حرکت کاربر فراهم کنند به طوری که به نسبت زمانی که دوربین را بدون کیج حمل می‌کنند، دیرتر خسته شوند.

نصب لوازم جانبی دیگر

اگر بخواهید لوازم جانبی دوربین dslr را به آن اضافه کنید، به زودی فضایی برای نصب این اقلام نخواهید یافت، بخصوص به طوری که هم ایمنی را برای دوربین بهمراه داشته باشد هم اقلامی که قرار است به دوربین متصل شده و با آن حرکت کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به مانیتور خارجی، میکروفون یا نور اضافی اشاره کرد که اگرچه همه ممکن است فضای کوچکی را اشغال کنند اما اگر قرار باشد همزمان روی دوربین قرار بگیرند، یا با هم تداخل پیدا می‌کنند یا حین حرکت به هم برخورد خواهند کرد و به طور کلی نتیجه خوبی از اتصال همه آن‌ها روی بدنه دوربین نخواهید گرفت.

این در حالیست که کیج دوربین این فضای کافی را برای اتصال سایر لوازم جانبی دوربین فراهم می‌کند. شما نه تنها فضای روی خود دوربین را خواهید داشت بلکه یک قفسه نیز برای اقلامی که اتصالشان روی دوربین با مشکل بر می‌خورد نیز در اختیار دارید.

کیج دوربین چیست

یکی از مزیت‌های کیج دوربین در چنین مواقعی، استفاده از آن برای دوربین‌های کوچک است. ممکن است فکر کنید فقط دوربین‌های بزرگ و سنگین نیاز به این محافظ دارند، اما دوربین‌های کوچکی نیز در بازار وجود دارند که به خوبی فیلم و عکس می‌گیرند اما بدنه کوچک آن‌ها هیچ فضایی برای قرار گرفتن اقلام جانبی ندارد. با قرار دادن این دوربین‌ها داخل کیج دوربین به راحتی می‌توانید از آن‌ها برای فیلمبرداری و عکاسی حرفه‌ای بهره ببرید و از لوازم جانبی عکاسی و فیلمبرداری نیز همزمان با آن استفاده کنید.

کاهش تکان حین حرکت

وقتی قرار باشد دوربین مدت زمان طولانی در دست قرار بگیرد ممکن است در اثر خستگی ناشی از حمل دوربین در برخی مواقع دوربین لرزش‌های کمی داشته باشد. این در حالیست که کیج دوربین با فراهم کردن امکان حمل آسان‌تر دوربین، این لرزش را نیز کمتر می‌کند. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، رعایت ارگونومی حین کار با دوربین عکاسی و فیلمبرداری هم به روی نتیجه کار تاثیرگذار است هم موجب می‌شود کاربر حین کار با دوربین دیرتر احساس خستگی کند. بنابراین کیج دوربین این مزیت را برای کاربر دارد که لرزش دوربین را بهتر کنترل کرده و خودش نیز دیرتر خسته شود.

کیج دوربین چیست

سخن پایانی

همیشه لوازم جانبی‌ها برای کمک به کاربر برای گرفتن نتیجه بهتر از کارشان طراحی می‌شود. اقلام جانبی که برای فیلمبرداری و عکاسی هستند با در نظر گرفتن مشکلات و سختی‌هایی که عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای بهمراه دارد روی کار آمده‌اند و کیج دوربین نیز از جمله پرکاربردترین این اقلام به شمار می‌رود که اول از همه نقش محافظ برای دوربین را ایفا می‌کند و در قدم‌ها بعد به کاربر توانایی و تسلط بیشتری به روی کارهایش داده و فضای بیشتر و ایمن‌تری برای نصب سایر اقلام جانبی دوربین فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

راهنمای خرید رینگ لایت RL-21 با پایه
ویدئو معرفی رینگ لایت RL 21
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
ساعد نیک ذات
مصاحبه آقای ساعد نیک زات
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 3 دقیقه
علی آذرنیا
مصاحبه آقای علی آذرنیا
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
معرفی کارت صدا استودیویی رد Rode Caster Pro II
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
تفاوت میکروفن BOYA-M1 و BOYA-M1 PRO
تفاوت میکروفن BOYA-M1 و BOYA-M1 PRO
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 1 دقیقه
میکروفن کاندنسر چیست و چه کاربردی دارد؟
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 11 دقیقه
چگونه عکس های شارپ بگیریم؟
چگونه عکس های شارپ بگیریم؟
1 سال پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
عکاسی از برف
13 نکته برای عکاسی از برف + ویدئو
1 سال پیش - زمان مطالعه : 7 دقیقه