021-7356

۳۰ نمونه از برترین تنظیمات پیش فرض لایتروم

۳۰ نمونه از برترین تنظیمات پیش فرض لایتروم

چگونه پروسه پردازش را سریع‌تر پیش ببریم؟

برای تسریع جریان کار، باید مراحل مختلفی را در فرایند ویرایش عکس دیجیتالی انجام داد. یکی از نکات مهم پردازش پس از عکاسی است. اینکه عکاسان چند تکنیک اساسی پس از پردازش عکاسی را یاد بگیرند اهمیت زیادی دارد. چرا که امکان ارتقای عکس‌ها را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

عکاسان در مورد پردازش عکس‌های دیجیتال نظرات مختلفی دارند. برخی از آن‌ها از فتوشاپ برای بهبود تصاویر خود استفاده می‌کنند. اما بسیاری از عکاسان برای بدست آوردن بهترین نتیجه از ادوبی لایتروم که یک نرم افزار بسیار محبوب ویرایش تصویر است، بهره می‌برند. لایتروم یک نرم افزار قدرتمند برای عکاسان است که می‌تواند عکس را از جهات مختلف ویرایش کند. از طرف دیگر محیط کاربری ساده‌ای دارد. جالب است بدانید که شما می‌توانید تنظیمات پیش فرض لایتروم را برای خود ایجاد کنید. این تنظیمات پیش فرض به شما کمک می‌کنند کلیه اعمل مورد نیاز برای ویرایش را در یک فرایند خلاصه کنید و آن را با یک کلیک انجام دهید. بدون شک این یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌تواند در تسریع پروسه تأثیر فراوانی داشته باشد.

کلیاتی در مورد تنظیمات پیش فرض لایتروم

مجموعه‌ی از پیش تعیین شده در لایتروم، جلوه‌ها و تنظیمات سفارشی هستند که می‌توانند فقط با چند کلیک در لایت روم اعمال شوند. با استفاده از آن‌ها، عکاسان می‌توانند ویرایش دلخواه را به سادگی روی عکس‌ها اعمال کنند. انجام این کار به اندازه ویرایش دستی سخت نیست و به دقت نیاز ندارد. پس از پیاده سازی تنظیمات پیش فرض در لایتروم ، می‌توانید نسخه اصلی و ویرایش شده عکس خود را ذخیره کنید. همچنین می‌توانید عکس‌های خود را در پوشه‌ها بچینید. برای اینکه پیدا کردن آن‌ها راحت باشد نیز بهتر است از کلمات کلیدی استفاده کنید. مجموعه‌های از تنظیمات پیش فرض شده برای انواع مختلف عکاسی وجود دارند. این تنظیمات در نسخه‌های رایگان و پولی عرضه شده‌اند.

لایتروم رابط کاربری ساده‌ای را ارائه می‌دهد که قابلیت ویرایش، سازماندهی، ذخیره‌ و اشتراک گذاری

عکس‌ها را در هر دستگاهی اعم از موبایل، لپ‌تاپ یا دسکتاپ فراهم می‌کند.

بهره‌مندی از تنظیمات پیش فرض‌های لایتروم می‌تواند باعث صرفه‌جویی فراوان در زمان عکاسان حرفه‌ای شود. تنظیمات پیش فرض لایتروم نه تنها سرعت و مداومت جریان کاری شما کمک می‌کنند، بلکه یک ابزار ویرایش ارزشمند نیز خواهند بود.

لایتروم امکانات بسیار متنوعی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. از روتوش، بهبود و تقویت عکس‌ها گرفته تا اضافه کردن جلوه‌های تصویری خیره کننده. به طور کلی با استفاده از تنظیمات پیش فرض لایتروم و امکانات آن می‌توان نقص‌های احتمالی عکس‌ها را از بین برد.

ما مجموعه کاملی از تنظیمات پیش فرض‌های لایتروم را یافتیم که می‌توانید بلافاصله روی عکس‌های خود اعمال کنید. قبل از اینکه آنها را فهرست کنیم ، بگذارید چگونگی افزودن و اعمال تنظیمات پیش فرض در لایتروم را بررسی کنیم.

چگونه می‌توان تنظیمات پیش فرض لایتروم را اضافه کرد؟

  • مرحله ۱: پرونده تنظیمات پیش فرضات را دانلود و آن را ذخیره کنید.
  • مرحله ۲: اگر پوشه زیپ شده است، آن را از حالت فشرده خارج کرده و لایتروم را باز کنید.
  • مرحله ۳: ” User presets” را در سمت چپ ماژول کتابخانه جستجو کنید.
  • مرحله ۴: روی “User presets” کلیک راست و سپس “import” را از لیست انتخاب کنید.
  • مرحله ۵: تنظیمات پیش فرض لایتروم که در مرحله اول دانولد کرده‌اید را در دستگاه خود جستجو و آن‌ها را به لایتروم اضافه کنید.

چگونه پیش نمایش تنظیمات لایتروم را ببینیم و آن را روی عکس‌ها اعمال کنیم؟

  • مرحله ۱: عکسی را برای ویرایش انتخاب کنید. روی دکمه ویرایش کلیک کنید.
  • مرحله ۲: روی “presets” که در پایین پنل ویرایش قرار دارد، کلیک کنید. با این کار پنل تنظیمات پیش فرض لایتروم باز می‌شود.
  • مرحله ۳: دسته‌ای از تنظیمات پیش فرض‌هایی که می‌خواهید اعمال کنید را انتخاب کنید.
  • مرحله ۴: در تنظیمات آن گزینه، بدون کلیک کردن موس را نگه دارید. با کمی دقت متوجه تغییرات در بخش اصطلاحات می‌شوید.
  • مرحله ۵: روی تنظیمات پیش فرضی که می‌خواهید بر تصاویر اعمال شود، کلیک کنید. برای حذف این تنظیمات می‌توان از دستورات واگرد یا برگرداندن استفاده کرد.
  • مرحله ۶: به قسمت ویرایش بروید و روی Make a Copy کلیک کنید تا بیش از یک نسخه از عکس ایجاد شود.

چگونه تنظیمات پیش فرض خودمان را در لایتروم بسازیم؟

مرحله ۱: با استفاده از ابزارها و قابلیت‌های ویرایش دستی، تغییرات مورد نظر را روی یک عکس اعمال کنید تا ظاهر دلخواهتان ایجاد شود.

مرحله ۲: روی دکمه ویرایش کلیک کرده و سپس Presets را انتخاب کنید. “presets panel” سه نقطه در سمت راست بالا خواهد داشت. روی سه نقطه کلیک کنید و روی “create preset” کلیک کنید.

مرحله ۳:  تنظیمات پیش فرض مورد نظر خود را نامگذاری و روی دکمه ذخیره کلیک کنید. تنظیمات پیش فرض شما در دسته “تنظیمات کاربر” پنل تنظیمات پیش فرض لایتروم نمایش داده می‌شود. از این بخش می‌توانید آن را برای دیگر عکس‌ها نیز به کار ببرید.

 

۳۱ مورد از تنظیمات پیش فرض لایتروم برای جذابیت بیشتر عکس‌ها

WarmSphere

تنظیمات پیش فرض لایتروم

Altphotoes  این تنظیمات پیش فرض رایگان را به عکاسان ارائه داده است. مجموعه تنظیمات پیش فرض WarmSphere با نسخه ۴،۵ و ۶ نسخه‌های ادوبی لایتروم و Createive Cloud CC قابل استفاده است. یک عکاس می‌تواند این تنظیمات پیش فرض را روی تصاویری با فرمت JPG و RAW اعمال کند. WarmSphere می‌تواند ظاهری یکپارچه به تصاویر بدهد. رنگ‌های موجود در تصاویر با استفاده از این تنظیمات پیش فرض لایتروم قوی‌تر می‌‌شوند. هم‌چنین با استفاده از آن عکس کنتراست بیشتری نسبت به نمونه اصلی خواهد داشت. WarmSphere برای عکس‌های پرتره مناسب است و به آن‌هاتوناژ ساده‌ای از رنگ گرم اضافه می‌کند.

B&W Sombre

اگر در جست و جوی تنظیمات پیش فرض ساده و سیاه و سفید برای عکس‌های خود هستید، این B&W Sombre را بررسی کنید. این تنظیمات پیش فرض سایه روشن‌های برجسته را از تصویر حذف می‌کند. در نتیجه تصویر تیر‌ه‌تر خواهد شد. زیرا این تنظیم پیش فرض، سایه‌ها و رنگ‌های سیاه تصویر را کاهش می‌دهد.

Film Matte

این مورد از تنظیمات پیش فرض لایتروم یکی از بهترین و کاربردی‌ترین مجموعه‌هایی است که تا کنون ساخته شده. تنظیمات پیش فرض Film Matte بیشتر توسط عکاسان خیابانی استفاده می‌شود. استفاده از آن باعث می‌شود تصویر پر جنب و جوش‌تر به نظر برسد و وضوح آن نیز افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر سایه‌های تصویر کم رنگ‌تر می‌شوند که این موضوع نیز جلوه آن را بیشتر می‌کند.

Visual Flow

Visual Flow یکی از جدیدترین تنظیمات پیش فرض لایتروم است. این تنظیمات توسط SLR Lounge و DVLOP ایجاد شده است. این تنظیمات قابلیت فوق العاده‌ای در افزایش روشنایی عکس دارند. به همین دلیل در همین زمان کوتاهی که ساخته شده‌اند، توجه بسیاری از عکاسان عروسی را جلب کرده‌اند. با استفاده از این تنظیمات پیش فرض، عکاسان تصاویر خود را با نور بهتری ویرایش می‌کنند. این تنظیمات نتایج بهتری ایجاد می‌کنند و سرعت کار عکاسان را افزایش می‌دهند.

Mastin Labs

تنظیمات پیش فرض لایتروم

Mastin Labs مجموعه‌ای از تنظیمات پیش فرض لایتروم برای عکاسان حرفه‌ای است. این مجموعه توسط Kirk Mastin ساخته شده است. مجموعه‌ی تنظیمات پیش فرض شده توسط  Mastin عبارتند از؛

  • Kodak Portra
  • Kodak Portra Push
  • Ilford
  • Fujicolor.

استفاده از تنظیمات پیش فرضات این مجموعه برای یک عکس، باعث می‌شود بینندگان نتوانند عکس فیلم و عکس دیجیتال را از یکدیگر تشخیص دهند.

Prolost

Prolost یکی از بهترین مجموعه‌های تنظیمات پیش فرض لایتروم برای عکاسان مختلف محسوب می‌شود. این مجموعه با استفاده از ارتقای در تونالیته و درجه بندی رنگ‌های موجود در عکس، به آن ظاهر سینمایی می‌دهد. این مجموعه شامل تنظیمات پیش فرضات در پوشش‌های تک رنگ و نشت نور است.

Honey Collection 

Honey Collection  مجموعه‌ای از بهترین تنظیمات پیش فرض لایتروم است که Earl هندی آن‌ها را ساخت. این مجموعه از تنظیمات پیش فرضات، توناژ رنگ طلایی را به عکس‌ها اضافه می‌کند. اشباع رنگ‌ها در مجموعه‌ی عسل افزایش می‌یابد و رنگ‌های سفید ملایم‌تر می‌شوند. پیش Honey Collection  با کمک سایه‌های عمیق کنتراست تصویر را افزایش می‌دهد.

 Wolf Pack

در حالت کلی Wolf Pack برای عکاسی در فضای باز ایجاد شده است. با استفاده از این مجموعه تنظیمات پیش فرض، یک عکاس می‌تواند زیبایی و جلوه‌ی فضای بیرون را در عکس تقویت کند. عکاسان عروسی که به امکانات بیشتری از این تنظیمات نیاز دارند، باید برای دریافت آن‌ها هزینه پرداخت کنند.

Mini Enlighten

این مجموعه از تنظیمات پیش فرض رایگان لایتروم برای عکس‌های عروسی مناسب است. به خصوص اگر عکاس به افکت‌ها و جلوه‌های حرفه‌ای نیاز داشته باشد. این پکیج از تنظیمات لایتروم شامل جلوه‌های ظریفی است که باعث تمایز رنگ‌های موجود در تصویر می‌شوند. این پکیج همچنین برای عکاسان پرتره مناسب‌تر است.

Skin Tone

تنظیمات پیش فرض لایتروم

تنظیمات پیش فرض لایتروم Skin Tone برای اصلاح رنگ پوست در عکس‌های پرتره به کار می‌رود. تصحیح رنگ پوست در لایتروم ممکن است مدتی طول بکشد. اما استفاده از این پیش فرض روند تصحیح تناژ رنگ پوست را آسان می‌کند.

Valley Isle Sampler

مجموعه تنظیمات Valley Isle sampler دارای تناژهای ارگانیک و رنگ‌های برنزه برای پوست است. فضای موجود در این مجموعه به گونه‌ای است که برای عکس‌های گرفته شده در فضای باز و سرپوشیده جلوه مشابهی ایجاد می‌کند.

Silver Surfer

از این تنظیمات پیش فرض برای تبدیل یک عکس رنگی به سیاه و سفید با دادن ظاهری مات استفاده می‌شود. Silver Surfer به طور عمده توسط عکاسان خیابانی که به دنبال یک تنظیمات پیش فرض مناسب هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تنظیمات پیش فرض باعث کاهش سایه‌ها می‌شود.

[relatedpost post=”157464″]

Cascade by Meridian

این مجموعه از تنظیمات پیش فرض لایتروم توسط یک عکاس عروسی ساخته شد. این عکاس نمی‌توانست  تنظیمات عکاسی مناسبی در لایتروم را پیدا کند. تنظیمات مناسب برای عروسی در کنار موارد دیگر به مدیریت روشنایی فریبنده نیاز خواهد داشت. کاربران می‌توانند تنظیمات بیشتری به این پکیج اضافه کنند و آن را سفارشی سازی کنند.

 پک هنر Heck yeah

تنظیمات پیش فرض لایتروم

این مجموعه محبوب از تنظیمات پیش فرض لایتروم، به گونه‌ای طراحی شده است که سوژه‌های تصاویر از یکدیگر متمایز شوند. Heck Yeah Art Pack ظاهری آرام به تصاویر می‌دهد. این پکیج برای عکس از مکان‌های مختلف، شرایط نورپردازی گوناگون و سوژه‌هایی با رنگ پوست متفاوت کاربرد دارد.

G-Presets Pack 05 Indoor

این پکیج برای عکس‌هایی طراحی شده است که داخل خانه و فضاهای بسته گرفته می‌شوند. این مجموعه تنظیمات پیش فرض ممکن است به طور کلی این پکیج برای فضاهایی استفاده می‌شود که نور آن نامناسب است یا ممکن است به افکت‌هایی برای تنظیم نور نیاز داشته باشد.

Vintage Lightroom Presets by PhotographyCourse.net

تنظیمات پیش فرض Vintage Lightroom توسط PhotographyCourse.net ساخته شده است. این پکیج برای کسانی که از احساس بی زمانی لذت می‌برند مناسب است! این مجموعه شامل ۷۵ نمونه از تنظیمات پیش فرض فیلم‌های کلاسیک و ۳۹ براش است. شما می‌توانید طی چند ثانیه گزینه‌های بسیاری را امتحان و ویرایش خلاقانه‌ای برای تصویر پیاده سازی کنید.

Summit

این تنظیمات پیش فرض لایتروم نتایج مشابهی برای انواع تصاویر ایجاد می‌کند. تنظیمات Summit هیچ رنگی را از بین نمی‌برد، بلکه تنها تاثیر رنگ سبز طبیعی را بیشتر می‌کند. تنظیمات این مجموعه جلوه‌هایی از رنگ‌های گرم گرفته تا آبی‌های خنک دارد. این جلوه‌ها متناسب با انواع مختلف عکس‌هاست.

Skyfall

تنظیمات پیش فرض لایتروم

یکی از بهترین تنظیمات پیش فرض لایتروم برای عکاسی منظره، Skyfall است. این پیش مجموعه به طور کلی برای آسمان صورتی کمرنگ و کنتراست کم طراحی شده است و حس لطافت و ظرافت به تصویر می‌دهد.

Erik Kim Monochrome 1600

عکاس معروف خیابانی، اریک کیم، این مجموعه را درست کرده است. این سری از تنظیمات پیشفرض لایتروم  عکس‌ها را به رنگ سیاه و سفید تبدیل می‌کنند و جلوه‌ی دوربین فیلمبرداری به آن‌ها می‌دهند. پیش نمایش Erik Kim Monochrome 1600 در ایجاد کنتراست بسیار قدرتمند عمل می‌کند. این مجموعه برای عکس‌هایی که در آن‌ها تأکیدی بر یک عنصر خاص وجود دارد، کاربردی است.

High Tide

این مجموعه برای عکس‌هایی که در روزهای خیلی روشن تابستان گرفته می‌شوند، ساخته شده است. به عنوان مثال High Tide برای ویرایش عکس‌هایی که در ساحل‌ها گرفته شده‌اند، انتخاب مناسبی است. این تنظیمات پیش فرض لایتروم ظاهری سرزنده و گرم به عکس‌ها می‌بخشد.

Landscape Vibrations

این تنظیم از پیش تعیین شده‌ی رایگان لایتروم بیشتر آن دسته از عکس‌های منظره که به تضاد رنگ و وضوح بیشتری احتیاج دارند،‌ طراحی شده است. رنگ‌های موجود در عکس‌ها با استفاده از Landscape Vibrations اشباع می‌شوند که نتیجه آن برجستگی بیشتر جزئیات خواهد بود.

 Voodoo Lounge

تنظیمات پیش فرض لایتروم

در برخی موارد یک تصویر به یک پانچ ظریف احتیاج دارد. تغییرات بیش از اندازه اشباع آن را زیاد می‌کنند و ظاهر عکس از بین می‌رود. در این موارد این مجموعه از تنظیمات پیش فرض لایتروم شادابی بیشتری به تصویر می‌دهد. Voodoo Lounge یکی از بهترین تنظیمات برای عکس‌های خیابانی است.

Forgiveness X100

برخی از عکس‌های منظره نیاز به درام بیشتری دارند. این سری از تنظیمات پیش فرض برای آن‌ها ساخته شده است. برخی از عکس‌ها مانند نمونه‌های سیاه و سفید با استفاده از این تنظیمات، جلوه بیشتری پیدا می‌کنند. یک عکاس می‌تواند با کنتراست بین رنگ‌ها و رنگ‌های سیاه و سایه‌ها بازی کند تا تصویر مطلوب‌تر شود.

Trey Ratcliff Presets

عکاسان می‌توانند از این پکیج تنظیمات پیش فرض محبوب لایتروم برای تقویت رنگ‌های گرم در عکس‌ها استفاده کنند. این مجموعه، رنگ و زندگی بیشتری را به تصاویر منتقل می‌کند.

[relatedpost post=”160643″]

Dark Presets

از این مجموعه برای تاریک و غم‌انگیز نشان دادن عکس استفاده می‌شود. عکاسانی که عکس‌هایی با نور چشمگیر در محیط داخلی و طبیعی می‌گیرند، این تنظیمات پیش فرض را دوست دارند. زیرا رمز و راز بیشتری به عکس می‌بخشد و بر جو موجود در عکس تاکید می‌کند. این تنظیم پیش فرض حرفه‌ای لایتروم همچنین برای عکس‌های منظره مناسب است؛ عکس‌هایی که با تناژ تیره‌تر جلوه بهتری دارند.

Orange and Teal

این سری برای برای عکس از سواحل، دریا و مناظر دیگر ایده آل است. این تنظیمات پیش فرض لایتروم جلوه‌ای از رنگ نارنجی و سبز کله غازی را به تصویر اضافه می‌کند. این تنظیمات پیش فرض با اضافه کردن تن‌های سرد و گرم به رنگ‌های یک عکس، جلوه‌ای سینمایی به تصاویر می‌دهد.

Cosmic Dancer

تنظیمات پیش فرض لایتروم

یکی از برترین مجموعه‌های تنظیمات پیش فرض در لایتروم Cosmic Dancer است.  این مجموعه بسیار متفاوت است. این تنظیمات پیش فرض وضوح بیشتر و رنگ‌های گرم‌تری را به عکس اضافه می‌کند.

We Eat Together Food Photography Presets

این سری نیز از بهترین تنظیمات پیش فرض برای عکاسان غذا است. افرادی که می‌خواهند بدون صرف زمان زیاد برای ویرایش، عکس‌های خود را منتشر کنند. به عنوان مثال، تنظیمات پیش فرض شیر و شیرینی، رنگ‌های قهوه‌ای طبیعی را از نان‌ها و شیرینی جات بیرون می‌‌کشد. استفاده از این رنگ‌ها در عکس‌هایی با زمینه‌ی روشن جلوه زیبایی دارد. در این مجموعه پنج تنظیم پیش فرض رایگان وجود دارد که هرکدام برای انواع خاصی از غذا طراحی شده‌اند.

Matt Kloskowski’s Spotlight Presets

بعضی از عکس‌ها لازم است در مرکز تمرکز  قرار بگیرند. استفاده از فیلترهای رادیال برای هدف این عکس‌ها مناسب است. این تنظیمات پیش فرض توسط مت ساخته شده‌اند تا دقیقاً همین کار را انجام دهند. همچنین این تنظیمات رنگ و گرمای بیشتری به عکس می‌دهند.

Cinematic Color Lightroom Presets

تنظیمات پیش فرض لایتروم

تنظیمات پیش فرض Cinematic Color Lightroom Presets با هدف تأثیرگذاری بر مود و داستان تصویر است. این کار با اضافه کردن جلوه‌های دراماتیک و چشمگیر روی تصویر انجام می‌شود. این تنظیمات پیش فرض لایتروم با دقت طراحی شده‌اند تا از تناژ طبیعی پوست در تصاویر محافظت کند. در این بسته ده تنظیمات پیش فرض با پالت‌های رنگی منحصر به فرد وجود دارد. این مجموعه‌ی تنظیمات باعث جذابیت بصری تصاویر می‌شود.

Car Presets bundle

Car Presets bundle برای عکاسان اتومبیل طراحی شده است. این افراد معمولا به عکس‌هایی تمیز، روشن و پر نفوذ نیاز دارند. این تنظیمات پیش فرض لایتروم توسط عکاسان حرفه‌ای اتومبیل ساخته شده است. آن‌ها به خوبی می‌دانند چه نوع ویرایشی برای ایجاد تصاویر خیره کننده لازم است. با استفاده از این مجموعه تنظیمات ، یک عکاس می‌تواند جلوه‌های فیلم، مات و سیاه و سفید به عکس‌ها اضافه کند.

Soltice Presets by Meridian

تنظیمات پیش فرض Soltice حول محور چهار فصل تشکیل شده است. با کمک این تنظیمات از پیش تعیین شده می‌توانید رنگ‌های تازه بهار را در عکس‌ها پیاده کنید. پرتره‌ها از طریق این تنظیمات تبدیل به عکس‌های شاد و سرزنده‌ای می‌شوند که از رنگ‌های موجود در طبیعت بهره‌مند است. با کمک کنتراست بالا، تصویر عمق بیشتری پیدا می‌کند. رنگ‌ها غنی‌تر می‌شوند و تصویر با ظاهری مات باقی می‌ماند تا حس بی زمانی را القا کند. استفاده از Soltice برای تصاویری که نور مناسب ندارند یا تصاویری که نور پس زمینه دارند، مناسب‌تر است.

[relatedpost post=”160801″]

Wedding Collection by Greater Than Gatsby

Wedding Collection by Greater Than Gatsby یک مجموعه ۵ قسمتی (مهمانی باغ ، نور و هوایی، نقاشی صحرا، غروب خورشید و سیاه و سفید) است. این مجموعه با استفاده از ترکیب بین تنظیمات پیش فرض لایت روم و برخی از محبوب‌ترین تنظیمات برای عروسی‌ها و ویرایش‌هایی به سبک کلاسیک و مدرن، ساخته شده است.

جمع بندی

لیست بالا تعداد زیادی از بهترین تنظیمات لایتروم مناسب برای عکاسان در حوزه‌های مختلف، از عکاسان منظره گرفته تا عکاسان غذا، را در بر می‌گیرد. پس از ویرایش عکس‌ها با استفاده از تنظیمات پیش فرض لایتروم می‌توانید تصاویر خیره کننده خود را در یک مجموعه نمونه کار آنلاین قرار دهید. استفاده از این تنظیمات بسیار ساده است و در زمان شما صرفه جویی می‌کند. همچنین نیازی نیست به اندازه تنظیمات دستی برای اجرای آن‌ها دقت داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *