021-7356

اهمیت خط دید در ترکیب بندی عکاسی

اهمیت خط دید در ترکیب بندی عکاسی

آنچه خط دید در عکاسی را خیلی قدرتمند می‌کند، محوریت آن در چهره انسان است. از نظر ژنتیکی، ما به شکلی برنامه‌ریزی شده‌ایم که به جزئیات صورت فردی که مقابلمان قرار دارد توجه کنیم و به شکل طبیعی هم اینگونه با هم ارتباط برقرار می‌کنیم.

به علاوه، مردم به طور طبیعی به چشم افراد نگاه می‌کنند، زیرا کنجکاو هستند بدانند آنها به چه چیزی نگاه می‌کنند و آیا ما به همان چیزی که مشاهده می‌کند علاقه داریم یا خیر. استفاده از خط دید در عکاسی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

تقابل نگاه مستقیم به لنز یا نگاه به اطراف

این مقایسه به راحتی قدرت خط دید را نشان خواهد داد. در هر عکسی که سوژه مستقیماً به شما نگاه می‌کند، در واقع در حال برقراری ارتباط چشمی با شما است. اینجا هم دوباره نگاه شما به نگاه سوژه قفل خواهد شد زیرا به صورت طبیعی اینگونه برنامه‌ریزی شده‌ایم.. خصوصاً در مواردی که چشم و صورت فرد بسیار احساسی و زیبا است.

یکی دیگر از حالت‌های استفاده از خط دید در عکاسی زمانی است که سوژه به جای دیگری در صحنه یا دوربین نگاه می‌کند. در نتیجه این امر باعث می‌شود شما زمان کافی برای نگاه کردن به چهره سوژه یا چشمان او صرف نکنید. این امر به این دلیل است که شما به جای اینکه به سوژه توجه کنید، بیشتر به جایی که او نگاه می‌کند توجه خواهید کرد.

به این عمل خط دید در عکاسی می‌گویند، زیرا شما به طور کلی از خط دید فرد پیروی می‌کنید تا بفهمید چه چیزی برای وی جالب است که در آن مسیر به دنبال آن است. بنابراین با استفاده از مسیر چشم‌های سوژه می‌توانید تعیین کنید که بیننده چگونه تصویر شما را نگاه کنند و بیشتر چه قسمت‌هایی از آن را ببینند.

خط دید در عکاسی

مورد دیگری که می‌تواند بسیار جالب باشد، این است که سوژه شما به یک جسم داخل کادر نگاه نمی‌کند یا به عبارت دیگر، جایی که آنها نگاه می‌کنند مشخص نباشد. این امر باعث می‌شود بینندگان با یک احساس رمزآلود و حل نشده روبرو شوند، که یک تکنیک عالی برای استفاده در عکاسی به شمار می‌رود.

فوکوس انتخابی

فوکوس انتخابی به موقعیتی اطلاق می‌شود که افراد مختلف در یک عکس به قسمت‌های مختلف کادر نگاه می‌کنند. شما در این شرایط می‌توانید بینندگان خود را به دیدن خط دید اول، دوم و غیره تشویق کنید. این حالت، جالب است و با استفاده از چهره‌ها و حالت‌های قوی چهره می‌توان آن را به راحتی حل کرد.

هر وقت کسی را در یک عکس با حالت‌های چهره‌ی مشخص‌تر مشاهده کردید، برای مثال شوکه شده باشد و یا به نظر مبهوت و سردرگم می‌رسید، به طور غیرارادی چشمان شما اول او را می‌بیند و سپس خط دید او را دنبال می‌کنید تا ببینید چه چیزی باعث این نوع واکنش شده است. این اتفاق دقیقا چیزی است که در دنیای واقعی هم رخ می‌دهد

بنابراین، اگر می‌خواهید مخاطبتان به یک شخص خاص در عکس نگاه کند (که او نیز در یک جهت خاص قرار دارد)، یک فرد دیگر را با یک بیان احساسی قوی در مقابل وی قرار دهید و از او بخواهید به آن‌ها نگاه کند. این کار، همان فوکوس انتخابی را برای شما انجام می‌دهد.

[relatedpost post=”117681″]

وقتی سوژه‌ها به یکدیگر نگاه می‌کنند

بسیاری از تصاویر دارای تقابل چشمی هستند. همچنین بعضی اوقات، خطوط دید بین دو نفر رد و بدل می‌شود، مثل وقتی که به یکدیگر نگاه می‌کنند. در این موارد، شما یک مبادله خطی بین آنها ایجاد کرده‌اید.

خط دید در عکاسی

هنگامی که دو نفر به یکدیگر نگاه می‌کنند، این سؤال پیش می‌آید که کدام یک از سوژه‌ها جذاب‌تر است و کدام یک به بینندگان وقت بیشتری را برای بررسی می‌دهد. این امر باعث تعادل بین سوژه‌ها می‌شود، بنابراین به نفع شماست که سوژه‌هایتان هنگام عکسبرداری چهره‌های جالبی را از خود نشان دهند.

شما می‌توانید تعادل را بین آنها ایجاد کنید البته، باید یک موضوع جذاب و متفاوت داشته باشید. اگر برای ایجاد تعادل بین سوژه‌های خود نگران هستید، می‌توانید سایر عناصر موجود در قاب را تغییر دهید تا اهمیت بیشتری به موضوع بدهید. برای اینکار می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

  • روشنایی
  • وضوح
  • موقعیت صورت نسبت به قانون یک سوم

[relatedpost post=”148826″]

وقتی چشم‌ها مشخص نیستند

این امر یک مشکل اساسی برای عکاسان است، زیرا چشم‌ها سوژه‌ی اصلی در تصاویر هستند اما برخی اوقات ممکن است پوشیده شده باشند. در برخی مواقع چشمان به وسیله عینک و یا دستها پوشیده است اما در هر دو حالت، خط دید در عکاسی هنوز هم می‌تواند عامل اصلی باشد، هرچند اثرش نسبت به قبل تا حدی کمتر شده است.

در برخی مواقع تصورات شما باعث دریافت اطلاعات غلط و یا ناقص از سوژه می‌شود، ولی در مقابل می‌توانید با بررسی زبان بدن وی اطلاعات مربوط به خط دید در عکاسی را جمع آوری کنید. اگر سوژه در جلوی میز نشسته و ساعد خود را روی میز گذاشته و به اطراف نگاه می‌کند و در حین اینکار صحبت هم می‌کند، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که او در حال صحبت با یک نفر آنطرف میز است.

سرگرمی با خط دید

خط دید در عکاسی

همانطور که این مثالها نشان داد، خط دید چیزی است که می‌توانید با آن لذت و سرگرمی کافی برای خود رقم بزنید. بسته به نحوه استفاده از این تکنیک، می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد عناصر مختلف موجود در قاب به بینندگان بدهید. همچنین ترتیب نگاه بینندگان به تصاویر را می‌توانید کنترل کنید و اطلاعات مختلفی را در تصاویر خود جای دهید.

خط دید در عکاسی را می‌توانید به صورت محسوس یا نامحسوس مورد استفاده قرار دهید. فقط به یاد داشته باشید که برای استفاده از آن باید خلاق باشید و اطلاعات خوبی را در اختیار بینندگان قرار دهید تا به آنها برای درک بهتر عکس‌های شما کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *