021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

اجرای نوردهی بلند مدت با فیلتر ND-16

اجرای نوردهی بلند مدت با فیلتر ND-16

ما در این مقاله نحوه کار با فیلتر ND 16 در تکنیک نوردهی بلند مدت را آموزش خواهیم داد و به صورت قدم به قدم تجهیزات موردنیاز، مراحلی که قبل از شروع باید طی کنید و چالش‌های فنی این کار را بررسی خواهیم کرد.

چرا فیلتر ND 16؟

شما حتی در صورتی که از فیلتر ND 10 هم استفاده کنید، نمی‌توانید در محیط‌های خیلی پرنور از تکنیک نوردهی بلند مدت استفاده کنید. ND 10 بیشتر برای عکاسی در ساعت طلائی و شرایطی که خورشید در بهترین وضعیت خودش است مناسب است.

اما با استفاده از فیلتر ND 16 شما می‌توانید در وسط روز که نور در شدیدترین حالت خودش است به عکاسی با نوردهی بلندمدت بپردازید. برای مثال در صورتی که در شرایط عادی فقط می‌توانید از یک سرعت شاتر مثل 1/125 ثانیه استفاده کنید، با استفاده از فیلتر ND 16 شما قادر خواهید بود صحنه را به مدت 8 دقیقه و 44 ثانیه نوردهی کنید. این زمان نوردهی بافت آب و ابرها را کاملا تغییر می‌دهد و باعث خواهد شد صحنه به صورت بصری خیلی زیبا باشد. شما با این کار در هم ریختگی بصری را هم کاهش می‌دهید و تمرکز روی صحنه را هم افزایش خواهید داد.

تکنیک نوردهی بلند مدت

وسایل موردنیاز

  • دوربین با قابلیت Bulb
  • یک سه پایه نسبتا محکم و مقاوم
  • کنترل راه دور با قابلیت تایمر
  • نرم افزار محاسبه گر زمان نوردهی
  • فیلتر ND 16

[relatedpost post=”72898″]

روش انجام

روش کار با فیلتر ND همیشه یکسان است و فرقی ندارد که از فیلتر ND 3 استفاده می‌کنید یا  16

مرحله 1: تنظیم دوربین و بستن کادر

در این مرحله باید تمام تجهیزات موردنیاز مانند کنترل راه دور و نگه‌دارنده‌های فیلتر را روی دوربین نصب کنید. تمام کارهایی که برای کاهش حرکت دوربین در زمان نوردهی می‌توانید انجام دهید را هم در این مرحله باید انجام دهید. برای این مرحله وقت زیادی بگذارید و هرچقدر عکس آزمایشی نیاز دارید هم بگیرید زیرا پس از قرار دادن فیلتر روی دوربین، باید برای هر عکس چند دقیقه صبر کنید.

مرحله 2: اندازه‌گیری میزان نوردهی

از نورسنج دوربین استفاده کنید و نور توصیه شده توسط آن را به نرم افزار محاسبه گر زمان نوردهی خودتان بدهید تا مدت زمان نوردهی موردنیاز در زمان استفاده از فیلتر ND 16 را به شما بدهد. این مدت زمان، دقیقا زمانی است که باید عکس نهایی خودتان را نوردهی کنید.

ماشین حساب نوردهی طولانی

نرم‌افزارهای محاسبه‌گر زمان نوردهی متعددی برای اندروید و iOS عرضه شده‌اند اما نتیجه‌ای که به شما می‌دهند برای تمام آن‌ها یکسان است. بنابراین می‌توانید از هرکدام که مایل بودید استفاده کنید.

مرحله 3: تنظیم فوکوس

نقطه فوکوس را روی نقطه مدنظر خودتان تنظیم کنید و سپس دوربین را روی حالت فوکوس دستی قرار دهید. زمانی که از فیلتر ND 16 استفاده می‌کنید نمی‌توانید از فوکوس خودکار استفاده نمائید. با قرار دادن دوربین روی حالت فوکوس دستی مطمئن خواهید شد دوربین زمانی که نمی‌تواند فوکوس کند، برای فوکوس کردن تلاش نمی‌کند.

مرحله 4: استفاده از حالت Bulb

[relatedpost post=”72646″]

دوربین خودتان را روی حالت Bulb قرار دهید. بدین صورت شما می‌توانید شاتر را هرچقدر که نیاز دارید با کنترل راه دور باز نگه دارید.

مرحله 5: اتصال فیلتر

اکنون شما می‌توانید فیلتر را به دوربین وصل کنید. اگر از فیلترهای مربعی استفاده می‌کنید به سادگی آن را داخل نگه دارنده که از قبل روی دوربین نصب کرده‌اید قرار دهید. اما اگر از فیلترهای گرد و پیچی استفاده می‌کنید، مراقب باشید ترکیب خودتان را به هم نزنید.

نوردهی بلند مدت

مرحله 6: وارد کردن سرعت شاتر

پس از اینکه فیلتر را به دوربین متصل کردید، باید سرعت شاتر موردنیاز خودتان را داخل کنترل راه دوری که استفاده می‌کنید وارد کنید. برای مثال من از Pulse Trigger استفاده می‌کنم و می‌توانم با استفاده از موبایل آن را کنترل کنم. گزینه‌های مختلفی در سطح بازار وجود دارند اما مطمئن شوید چیزی انتخاب کنید که تایمر داشته باشد و نیاز نباشد خودتان کلید آن را برای ده دقیقه نگه دارید.

مرحله 7: فشار دادن شاتر

پس از انجام تمامی مراحل بالا، تنها کاری که باید انجام دهید آغاز نوردهی و صبر کردن است.

به همین سادگی!

این پروسه کمی به نظر پیچیده می‌رسد اما کاملا ساده است. تا زمانی که مراقب باشید دوربین حرکت نکند، هیچ مشکل خاصی برای شما پیش نخواهد آمد. پس از اینکه این پروسه را به اندازه کافی تمرین کنید هم می‌توانید تمام مراحل را در کمتر از یک دقیقه پیاده کنید. برای اینکه بتوانید این کار را خیلی سریع انجام دهید باید با تجهیزات خودتان آشنا باشید و تمامی مراحل را تمرین کنید تا بتوانید بدون فکر کردن، در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را پیاده کنید.

ملاحظات

اکنون که شما می‌توانید تکنیک نوردهی بلند مدت را با فیلتر ND 16 پیاده کنید، چند نکته فنی وجود دارد که باید تمامی آن‌ها را در نظر داشته باشید:

نویز

متاسفانه ترکیب نوردهی طولانی و دوربین دیجیتال همیشه باعث ایجاد نویز خواهد شد. نوردهی هرچقدر طولانی‌تر باشد، نویز بیشتری در تصاویر شما دیده خواهد شد. در صورتی هم که بخواهید از ایزو بالا برای کاهش زمان نوردهی استفاده کنید، باز هم شاهد نویز خواهید بود.

نوردهی طولانی چیست؟

برای اینکه بتوانید تا جای ممکن از نویز جلوگیری کنید، باید از نوردهی‌های خیلی خیلی طولانی استفاده نکنید. اگر دوربین شما قابلیتی مانند کاهش نویز در نوردهی طولانیLong Exposure Noise Reduction دارد، آن را فعال کنید. همچنین می‌توانید از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، لایتروم و یا دیگر نرم‌افزارهای مشابه هم استفاده نمائید.

Hot Pixel

Hot Pixel نیز یکی دیگر از اثرات جانبی نوردهی طولانی در دوربین‌های دیجیتال است. با اینکه هیچ روشی برای دوری از آن‌ها وجود ندارد، شما باید مراقب آن‌ها باشید زیرا می‌توانند تمام عکس شما را خراب کنند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که سنسور دوربین در زمان گرفتن عکس داغ می‌شود.

پیکسل داغ

برای رفع این مشکل شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Heal، Patch یا Clone در فتوشاپ استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید از قابلیت Long Exposure Noise Reduction یا قابلیت‌های مشابهی که در دوربین‌ها وجود دارد نیز استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید که این قابلیت زمان ذخیره سازی را تا دوبرابر افزایش می‌دهد. برای مثال اگر باید عکس خودتان را برای 9 دقیقه نوردهی کنید، با استفاده از این قابلیت زمان ذخیره سازی به 18 دقیقه می‌رسد.

نشت نور

در زمان استفاده از تکنیک نوردهی بلند مدت نشت نور یک موضوع معمولی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نور اضافی به سنسور شما می‌رسد و از محل اتصال فیلتر به لنز و یا محل اتصال لنز به دوربین می‌تواند اتفاق بیافتد. همچنین امکان نشت نور از طریق منظره‌یاب نیز وجود دارد.

تکنیک نوردهی بلند مدت

اگر نگران نشت نور هستید، می‌توانید از تجهیزات اختصاصی که برای این منظور تعبیه شده‌اند استفاده کنید. در صورتی هم که نشت نور از طرف مانت لنز است، می‌توانید با چیزهایی مانند چسب نواری یا پارچه آن را بپوشانید. به همراه برخی دوربین‌ها نیز، یک مستطیل لاستیکی شکل عرضه می‌شود که در زمان اجرای این تکنیک، می‌توانید آن را به منظره یاب متصل کنید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که عکس خودتان را کمی وایدتر بگیرید و سپس قسمت‌هایی که نشت نور داشته‌اند را کراپ کنید. این روش خیلی توصیه نمی‌شود اما در شرایطی که انتخاب دیگری ندارید، به شما کمک خواهد کرد.

[relatedpost post=”119190″]

تغییر نور

در اواسط روز نور تقریبا ثابت خواهد بود اما هرچقدر که به غروب آفتاب نزدیک‌تر شوید نور با سرعت بیشتری تغییر می‌کند.

برای مثال اگر می‌خواهید در زمان غروب آفتاب یک عکس با زمان نوردهی نیم ساعت بگیرید، ممکن است در طول این زمان شدت نور کمتر شود. به همین خاطر شما به زمان نوردهی بیشتری نیاز خواهید داشت. این موضوع باعث خواهد شد تصویر شما نور خیلی کمتری داشته باشد.

فیلتر ND 16

شما می‌توانید از قبل برای این موضوع آماده باشید. در صورتی که فکر می‌کنید ممکن است میزان نور در زمان نوردهی کاهش یابد، از یک سرعت شاتر طولانی‌تر از چیزی که محاسبه گر زمان نوردهی توصیه می‌کند استفاده کنید. این موضوع بیشتر به تجربه نیاز دارد و شما باید به اندازه کافی تمرین کنید تا بتوانید زمان نوردهی دقیق را تشخیص دهید.

سایز فیلتر

اگر قصد دارید از فیلترهای پیچشی استفاده کنید، ممکن است خودتان را به برخی لنزها محدود کنید. برای مثال من یک فیلتر خریدم که برای استفاده روی لنز 16-35 مناسب بود اما پس از مدتی نیاز داشتم که از لنز 200-70 استفاده کنم اما نمی‌توانستم فیلتر خریداری شده را روی آن نصب کنم.

در صورتی که نمی‌خواهید شما هم دچار این مشکل شوید، فیلترهایی که روی یک سیستم اسلات نصب می‌شوند برای شما مناسب‌تر هستند.

انتخاب ریموت شاتر

همانطور که قبلا ذکر شد، گزینه‌های زیادی برای فعال‌سازی شاتر وجود دارد. اما تنها چیزی که باید نگرانش باشید، این است که از کنترل راه دوری استفاده کنید که نیاز نباشد برای مدت زمان طولانی کلید آن را نگه دارید.

[relatedpost post=”26028″]

نکته‌ها

در اینجا نکته‌هایی آماده کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند تکنیک نوردهی بلند مدت را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید:

ایزو

در صورتی که نمی‌خواهید نوردهی مدت خیلی زیادی مثل 10 دقیقه طول بکشد، می‌توانید میزان حساسیت ایزو را افزایش دهید. این کار ممکن است کمی نویز تصویر را بیشتر کند. اما در صورتی که از ایزو 800 و مدت زمان نوردهی کمتر از 10 دقیقه استفاده می‌کنید، این نویز مشکل خاصی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

نورپردازی

به نظر من این تکنیک بهترین عملکرد را در زمان عکاسی از سوژه‌هایی دارد که در معرض نور مستقیم قرار دارند. کنتراست سنگین این نوع نور به خوبی برای اجرای این تکنیک مناسب است. در شرایط ابری، تخت بودن نور تشدید می‌شود و ممکن است نتیجه چیزی که به دنبال آن هستید نباشد. البته این فقط نظر من است و در صورتی که مجبور هستید در شرایط ابری عکاسی کنید، می‌توانید این کار را انجام دهید.

اشیا متحرک

تکنیک نوردهی طولانی

هرچقدر مدت زمان نوردهی زیاد باشد احتمال اینکه اشیا متحرک در عکس شما دیده شود کمتر است. اگر در یک لوکیشن نسبتا شلوغ عکاسی می‌کنید، بهتر است مدت زمان نوردهی را تا جای ممکن افزایش دهید تا از احتمال دیده شدن عناصر ناخواسته در تصویر خودتان جلوگیری کنید.

مراقب کادربندی باشید

این تکنیک خیلی آهسته و زمانبر است. اگر کوچک‌ترین اشتباهی بکنید باید وقت زیادی صرف کنید و دوباره به عکاسی بپردازید. برای اینکه از رخ دادن این مشکل جلوگیری کنید، برای تمام مراحل اولیه وقت کافی بگذارید تا مطمئن شوید هر مرحله را به صورت کاملا دقیق انجام داده‌اید.کادربندی از همه مراحل مهم‌تر است و قبل از فشار دادن کلید شاتر باید مطمئن شوید کادر خودتان را به درستی بسته‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *