دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نورپردازی حلقه‌ای در عکاسی پرتره

تکنیک و ترفند
نورپردازی حلقه‌ای در عکاسی پرتره

به یاد داشته باشید این سایه است که فرم را در عکاسی تعیین می‌کند. این موضوع یک مفهوم کلیدی است و ما حتی اسم اکثر الگوهای نوری مختلف را براساس سایه‌ای که ایجاد می‌کنند تعیین می‌کنیم. با اینکه ما همیشه در مورد نور در عکاسی صحبت می‌کنیم اما هیچوقت نباید سایه‌ها را فراموش کنیم. نورپردازی حلقه ای در عکاسی پرتره هم از این قانون تبعیت می‌کند.

در نورپردازی حلقه ای ما نور را به شکلی تنظیم می‌کنیم که یک سایه کوچک زیر بینی سوژه ایجاد شود و روی گونه‌ی او یک حلقه‌ی کوچک ایجاد کند که تا گوشه‌ی دهن او ادامه می‌یابد.

در مدل‌های دیگر نورپردازی ما به شکلی با نور و سایه رفتار می‌کنیم که گویی به صورت همراستا با صورت سوژه (به صورت دقیق‌تر چشم‌های او) به وی تابیده است. به این ترتیب ما سایه‌هایی خواهیم داشت که هیچ شیب رو به بالا یا رو به پائینی نخواهند داشت.

نورپردازی حلقه ای در عکاسی پرتره

 

در نوردپردازی حلقه ای ما می‌خواهیم زاویه‌ی سایه کمی رو به پائین باشد (نه خیلی زیاد) بنابراین باید نور را کمی بالاتر از سطح چشم مدل خودمان قرار دهیم. ما می‌خواهیم نوک بینی یک سایه‌ی گرد و حلقه‌ای ایجاد کند که از کنار بینی تا گوشه‌ی لب سوژه کشیده شده باشد.

سایه باید کمی به یکی از دو طرف صورت متمایل باشد و نباید دقیقا زیر بینی قرار بگیرد. در این مدل نورپردازی محوطه بین لب بالایی و بینی باید بدون سایه باشد.

مشخصا سایه‌ها در جهت مخالف نور ایجاد می‌شوند. بنابراین برای اینکه سایه به سمت چپ و پائین صورت باشد باید نور را در سمت راست صورت و با زاویه بالاتر قرار دهید.

با قرار دادن نور در یک طرف صورت و با زاویه 45 درجه با دوربین شروع کنید. سپس کم کم زاویه و موقعیت نور را تغییر دهید. بسته به صورت سوژه، بهترین زاویه برای نورپردازی حلقه ای در عکاسی پرتره تقریبا 45 درجه خواهد بود.

[relatedpost post=”93120″]

نورپردازی لوپ در عکاسی پرتره

[relatedpost post=”127513″]

ژست مدل را به خوبی تنظیم کنید. سپس نور را کمی بالاتر از سطح چشم و با زاویه 45 درجه نسبت به دوربین قرار دهید و بررسی کنید که سایه بینی سوژه چگونه خواهد بود. در صورت نیاز نور را بالا و پائین کنید و یا جای آن را تغییر دهید تا شکل سوژه دقیقا به صورتی باشد که نیاز دارید. بسته به مدل بینی مدل شما، ممکن است زاویه نور از 45 درجه به 30 درجه هم تغییر کند و در برخی شرایط هم حتی ممکن است از 45 درجه بیشتر باشد.

در نظر داشته باشید که این سایه تا جای ممکن باید کوچک باشد و نور باید از بینی پائین بیاید و در سمت مخالف بینی یک سایه‌ی حلقه مانند که تا گوشه‌ی دهان سوژه کشیده شده است ایجاد کنید.

نورپردازی حلقه ای در عکاسی پرتره

این الگوی نور برای افرادی که صورت بیضی دارند مناسب است. به دلیل شیب رو به پائین این حلقه، باعث خواهید شد صورت سوژه کمی درازتر دیده شود و به اندازه‌ی خیلی کمی هم باعث خواهید شد گونه‌های وی بالاتر دیده شوند.

مفهوم نورپردازی حلقه ای در عکاسی پرتره ممکن است به اندازه‌ای ابتدایی و ساده به نظر برسد که شما تصور کنید بدون تمرین هم می‌توانید آن را اجرا کنید اما این کار را انجام ندهید. علاوه بر یادگیری این مقاله شما باید آن را هم به صورت عملی امتحان کنید. فقط اینجاست که یادگیری آغاز خواهد شد.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

  • Mohsen گفت:

    مچکرم نورنگار
    واقعا مقاله های عالی و پرباری تهیه میکنید❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *