دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش ساخت ویدیو تایم لپس در 5 مرحله

تکنیک و ترفند
آموزش ساخت ویدیو تایم لپس در 5 مرحله

آموزش ساخت ویدیو تایم لپس

قبل از این‌که به نحوه ساخت ویدیو تایم لپس بپردازیم، بهتر است که ابتدا درک کاملی از عکاسی و فیلم‌برداری تایم لپس داشته باشیم.

به بیان ساده، نحوه عملکرد ویدیو تایم لپس با نرخ فریم پایین است؛ یعنی به‌جای استاندارد 24 یا 30 فریم در ثانیه، یک ویدیو تایم لپس ممکن است تنها 1 یا 2 فریم در ثانیه باشد. عکاسی تایم لپس هم از طریق نوردهی آهسته یک فریم انجام می‌شود. برای درک بهتر اینکه تایم لپس چیست مقاله زیر را ببینید.

[relatedpost post=”318595″]

حالا که متوجه شدید تایم لپس چیست، زمان آن رسیده که یاد بگیریم چگونه یک ویدیو تایم لپس بسازیم. ما این فرآیند را به پنج مرحله اساسی تقسیم کرده‌ایم:

موضوع خود را انتخاب کنید

برای ساختن یک ویدیو تایم لپس خوب، ابتدا باید موضوع آن را با دقت انتخاب کنید. نکات و موارد مربوط به کادربندی و ترکیب‌بندی هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری، برای عکاسی یا ویدیو تایم لپس نیز باید اعمال شوند.

بهترین راه برای ثبت یک تایم‌لپس، در نظر گرفتن زمان و تغییرات موجود در صحنه‌های ویدیو در طول این زمان است. یک ویدیو تایم لپس که در آن هیچ‌ چیزی تغییر نمی‌کند، چندان جالب نیست. پس باید توجه ویژه‌ای در انتخاب سوژه ویدیو تایم‌لپس داشته باشید. سوژه‌های شما بهتر است متحرک باشند؛ انسان‌ها، حیوانات، وسایل نقلیه، آب، ابرها و هر المان محرک دیگری می‌تواند سوژه مناسبی برای ویدیو تایم لپس پویا و جذاب شما باشد.

[relatedpost post=”148826″]

وسایل موردنیاز را آماده کنید

پس از انتخاب موضوع مناسب، باید وسایل موردنیاز خود را آماده کنید. شما گزینه‌های انتخابی زیادی برای ساخت یک ویدیو تایم لپس پیش رو دارید. در زیر وسایل موردنیاز را شرح می‌دهیم:

دوربین یا گوشی دارای حالت تایم لپس

اولین و مهم‌ترین وسیله‌ای که باید برای ساخت ویدیو تایم لپس آن را به‌همراه داشته باشید، دوربین است. انتخاب یک دوربین مناسب می‌تواند موفقیت چشم‌گیری در این مسیر برای شما در پی داشته باشد.

بسیاری از دوربین‌های دیجیتال دارای حالت تایم لپس داخلی هستند که امکان ایجاد ویدیو یا عکس تایم لپس را برای شما فراهم می‌کنند. اگر به ویدیوهای تایم‌لپس علاقه‌مندید، بهتر است در خرید دوربین به وجود چنین حالتی در آن توجه کنید. علاوه‌ بر این، دوربین‌های تایم لپس تخصصی وجود دارند که دقیقاً با همین هدف طراحی‌شده‌اند. چند برندی که بر روی دوربین‌های تخصصی تایم‌لپس تمرکز کرده‌اند، عبارت‌اند از: Brinno، Work Zone و Moultrie.

شما می‌توانید از گوشی همراه نیز برای این کار استفاده کنید. در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی نیز حالت تایم لپس به‌چشم می‌خورد.

شما تنها به‌کمک دوربین یا گوشی‌ هوشمند می‌توانید یک تایم لپس جذاب ضبط کنید؛ اما تعدادی ابزار اضافی و نرم‌افزارهای تایم‌لپسی وجود دارند که با صرف زمان و هزینه کمی نتیجه کار را بهبود می‌بخشند. در ادامه آن‌ها را هم به شما معرفی می‌کنیم.

سه‌پایه و هد سه‌پایه

بدون شک اولویت اصلی شما بعد از تهیه و آماده‌سازی دوربین، باید سه‌پایه باشد. در ساخت یک ویدیو تایم‌لپس وجود یک سه‌پایه بسیار مهم است؛ چراکه در این نوع ویدیو نمی‌توان به‌راحتی دوربین را در دست گرفت و به فیلم‌برداری پرداخت. میزان لرزش دست یا اثرات وزش باد روی دوربین باید به صفر نزدیک شود.

برای این کار لازم نیست هزینه‌های هنگفتی برای خرید سه‌پایه صرف کنید. یک سه‌پایه ساده اما مستحکم برای انجام این کار کافی است. البته اگر می‌خواهید یک تایم‌لپس حرفه‌ای‌تر یا هایپرلپس ضبط و ثبت کنید، می‌توانید هد سه‌پایه یا سه‌پایه‌های موتوردار را تهیه کنید.

باتری قدرتمند یا منبع برق مستقیم

تمام شدن باتری دوربینتان به‌هنگام ضبط یک ویدیو تایم لپس می‌تواند دلسرد‌کننده باشد. پس بهتر است پیش از ضبط، به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید.

دوربین‌های تایم‌لپس تخصصی اغلب با عمر باتری طولانی ساخته می‌شوند و برخی دیگر حتی امکان تعویض باتری بدون خاموش کردن دوربین را فراهم می‌کنند. فقط باید به‌ یاد داشته باشید که پیش از اتمام شارژ باتری، آن را تعویض کنید.

ایده‌آل‌ترین گزینه برای ضبط تایم‌لپس‌های طولانی (تایم‌لپس‌هایی که برای روزها، هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد) اتصال مستقیم دوربین به منبع برق دائمی است. همه دوربین‌ها برای این‌کار طراحی نشده‌اند؛ پس اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، حتماً مشخصات دوربین را پیش از خرید بررسی کنید.

[relatedpost post=”314358″]

اینتروالومتر

بعد از دوربین و سه‌پایه، نوبت به تهیه اینتروالومتر (Intervalometer) می‌رسد؛ اما پیش از این‌که این محصول را خریداری کنید، حتماً منوی دوربین خود را بررسی کنید. برخی از دوربین‌ها این ویژگی را در سخت‌افزار خود تعبیه کرده‌اند.

اینتروالومترها از نوع تایمرها هستند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها به دوربین‌ها برای گرفتن یک‌سری شات در مدت‌زمان مشخص کمک می‌کنند. حالا شاید بگویید که خود دوربین که تایمر دارد؛ چرا باید به‌جای آن از اینتروالومتر استفاده کرد؟

با استفاده از اینتروالومتر می‌توانید صدها عکس بدون لمس شاتر دوربین در فواصل زمانی مشخص بگیرید. به‌خاطر همین این محصول برای عکاسی و فیلم‌برداری تایم‌لپس بسیار عالی است. این یکی از ویژگی‌هایی است که تایمرهای داخلی دوربین قادر به انجام آن نیستند.

اگر فقط به‌دنبال ثبت یک تایم‌لپس سریع و ساده هستید، وجود اینتروالومتر ضروری نیست؛ اما اگر می‌خواهید تایم‌لپس خود را تقویت کنید، بهتر است از این محصول استفاده کنید.

ماشین‌حساب تایم‌لپس

برخی از برنامه‌ها و ماشین‌حساب‌های مخصوص تایم‌لپس وجود دارند که روند ساخت ویدیو تایم لپس را برای شما آسان می‌کنند. یک ماشین حساب تایم لپس مدت‌زمان فیلم‌برداری برای رسیدن به طول زمان تایم لپس دلخواهتان را محاسبه می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، نرخ فریم‌های یک ویدیو تایم لپس بسیار پایین است. تصور کنید شما قصد ضبط یک ویدیو تایم‌لپس 30 ثانیه‌ای دارید. آیا می‌دانید برای این ویدیو، چه مدت فیلم‌برداری لازم است؟ با یک‌سری فرمول می‌توان به جواب این سؤال رسید؛ اما ماشین‌حساب‌های تایم‌لپس شما را از سردرگمی میان فرمول‌ها رها کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن شما را به جواب سؤالتان می‌رساند.

تنظیمات دوربین خود را انجام کنید

ممکن است انجام تنظیمات ایده‌آل تایم‌لپس برای عکاسان مبتدی یک چالش واقعی محسوب شود. بسیاری از دوبین‌های DSLR به‌کمک این افراد آمده و با حالت تایم‌لپس داخلی خود ساخت این ویدیو را آسان کرده‌اند. البته برای بهبود بخشیدن به این ویدیو بهتر است تنظیمات مربوط به ویدیو تایم‌لپس را بشناسید و به‌صورت دستی آن‌ها را کنترل یا تنظیم کنید.

اگر با بخش‌های مختلف منوی دوربین‌تان (برای تنظیمات دقیق دوربین) آشنایی ندارید ورکشاپ‌های تخصصی منوی دوربین آکادمی نورنگار می‌تواند کمکتان کند.

یکی از گزینه‌های مهم به‌هنگام تنظیم دوربین، سرعت شاتر آن است. شما باید سرعت شاتر را تا حد ممکن پایین بیاورید تا حرکت المان‌های موجود در ویدیو بسیار سریع باشند. از طرفی، باید توجه ویژه‌ای به ISO و دیافراگم داشته باشید؛ زیرا همه این تنظیمات در کنار یکدیگر باعث ایجاد یک ویدیو تایم‌لپس چشم‌گیر می‌شوند. بهتر است میزان ISO و دیافراگم را نیز به میزان لازم کاهش دهید تا فرآیند نوردهی به‌درستی شکل گیرد.

تایم‌لپس خود را ضبط کنید

اگر مراحل قبل را به‌درستی انجام داده و سوژه مناسب، وسایل موردنیاز و بهترین تنظیمات دوربین را انتخاب کرده‌اید، ضبط ویدیو تایم‌لپس می‌تواند به‌سادگی آب خوردن باشد.

دوربین خود را روی سه‌پایه قرار دهید و با اطمینان از تنظیمات درست، فقط روی شاتر دوربین ضربه بزنید. اگر هدف شما ثبت عکس تایم‌لپسی است، ممکن است این فرآیند چند ثانیه طول بکشد؛ اما ضبط ویدیو تایم‌لپس بسته به موضوع و زمان دلخواهتان می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

شاید بخواهید دوربین را موقع ضبط تایم‌لپس حرکت دهید. به این نوع تایم‌لپس متحرک یا هایپرلپس گفته می‌شود. همانند ضبط یک تایم‌لپس استاندارد، راه‌های زیادی نیز برای ایجاد یک هایپرلپس وجود دارد.

حرفه‌ای‌ترین و گران‌قیمت‌ترین روش ایجاد هایپرلپس شامل استفاده از تجهیزات گران‌قیمتی مثل دوربین‌های کنترل حرکت به‌همراه شاترهای زمان‌دار و اینتروالومتر است؛ اما راه‌های ارزان‌تری نیز برای اجرای این کار در دسترس است.

درنهایت ممکن است پس از بررسی دوربین خود متوجه شوید که فاقد حالت تایم‌لپس است. در این صورت، اصلاً نگران نباشید. این موضوع نمی‌تواند مانع شما برای ایجاد ویدیو تایم‌لپس باشد.

در چنین شرایطی، ابتدا یک ویدیو معمولی و طولانی از موضوع انتخابی خود ضبط کنید. سپس به‌کمک ابزارها و نرم‌افزارهای مربوطه، آن را به یک ویدیو تایم‌لپس تبدیل کنید. هرچند نتیجه این کار نمی‌تواند به‌خوبی ضبط ویدیو با حالت تایم‌لپس باشد؛ ولی می‌تواند جایگزین مناسب و کارسازی باشد. بااین‌حال در ادامه نحوه انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

تایم‌لپس خود را ویرایش کنید

بعد از ساخت ویدیو تایم لپس نوبت ویرایش است. برای ویرایش ویدیو تایم‌لپس خود ابتدا باید نرم‌افزار مناسبی انتخاب کنید. نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های زیادی برای این کار وجود دارند؛ اما معروف‌ترین آن‌ها نرم‌افزار ادوبی پریمیر (Adobe Premiere pro) است.

فرآیند ویرایش یک تایم‌لپس بسته به روش فیلم‌برداری یا عکاسی شما می‌تواند متفاوت باشد. اگر تایم‌لپس خود را برای مدت‌زمان طولانی با نرخ‌فریم معمولی ضبط کرده‌اید، فرآیند ویرایش آن شامل واردکردن ویدیو به تایم‌لاین (timeline) و افزایش سرعت آن است. برای این‌کار مراحل زیر را طی کنید:

  • نرم‌افزار ادوبی پریمیر را باز کنید.
  • فایل ویدیوتان را در بخش Project آپلود کنید. (این کار با کشیدن ویدیو و رها کردن آن در این بخش نیز امکان‌پذیر است)
  • حالا ویدیوی آپلود شده را کشیده و در بخش تایم‌لاین رها کنید.
  • بر روی ویدیو موجود در بخش تایم‌لاین راست‌کلیک کرده و گزینه Speed/Duration را بزنید.
  • حالا می‌توانید سرعت ویدیو را زیاد کنید. توجه کنید که با افزایش سرعت مدت‌زمان ویدیو در زیر آن نمایش داده می‌شود.
  • بر روی OK کلیک کنید تا تنظیماتتان اعمال شود.

اگر با استفاده از حالت تایم‌لپس در دوربین یا گوشی‌هوشمندتان فیلم گرفته‌اید، فرآیند ویرایش آن می‌تواند شامل تصحیح رنگ، تغییر سرعت ویدیو یا مواردی از این قبیل باشد. در حقیقت، در چنین حالتی ویدیو شما آماده است؛ فقط نیازمند کمی ویرایش و بهتر شدن است. تمامی این کارها را نیز می‌توانید در نرم‌افزار ادوبی پریمیر انجام دهید.

وقتی تایم‌لپس شما ویرایش شد، کارتان تمام شده است. اکنون شما یک تایم‌لپس با کیفیت بالا دارید و تنها کاری که باقی‌مانده، اشتراک‌گذاری آن است.

کد تخفیف نورنگار

دست‌به‌کار شوید!

در این مطلب سعی کردیم تا تمامی مراحل ساخت ویدیو تایم لپس را آموزش داده و نکات بسیار مهمی را به اشتراک‌گذاریم. چه با دوربین بخواهید ویدیو تایم‌لپس بسازید و چه با گوشی، با طی مراحل گفته‌شده می‌توانید این کار را انجام دهید. پس دست‌به‌کار شوید و اولین ویدیو تایم‌لپس خود را بسازید. سپس تجربه خود را از این کار با ما در میان بگذارید.

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *