021-7356

8 نکته برای فیلم برداری با موبایل

8 نکته برای فیلم برداری با موبایل

امروزه همه می‌توانند با تلفن همراه و یا دوربین دیجیتال خودشان فیلمبرداری کنند و آن را برای همه به اشتراک بگذارند. فقط کافی است موبایل خودتان را از جیبتان بیرون بیاورید و شروع به فیلمبرداری کنید. شما اکنون یک فیلم دارید که می‌توانید آن را ویرایش و به سرعت منتشر کنید. برای اینکه ویدیوهایی که با فیلم برداری آنها با موبایل انجام می‌شود به چیزی بیشتر از این نیاز دارند تا حرفه‌ای به نظر برسند. ما در این مقاله نکات مفیدی را برای شما آماده کرده‌ایم که فیلمبرداری حرفه‌ای با موبایل را برای شما ساده می‌کند.

1- عدم فیلمبرداری عمودی با موبایل

فیلمبرداری با موبایلسازندگان موبایل به دلایل متعددی این امکان را در اختیار شما گذاشته‌اند که بتوانید ویدیوهای خودتان را به صورت افقی یا عمودی ضبط کنید. با اینکه فیلمبرداری عمودی با گوشی موبایل روی دستگاه‌هایی که صفحه نمایش عمودی دارند کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد، این ویدیوها روی دستگاه‌های دیگر خیلی خوب دیده نمی‌شوند. مانیتور کامپیوتر، تلویزیون و حتی وبسایت‌ها نیز ویدیو را به صورت افقی نشان می‌دهند. شما انتظار ندارید که به سینما بروید و ببینید پرده نمایش به صورت عمودی قرار گرفته است؟ ما در عصر صفحه نمایش‌های عریض زندگی می‌کنیم.

با وجود اینکه نرم‌افزارهای زیادی برای افقی کردن ویدیوها وجود دارند اما بهتر است در همان ابتدا گوشی خودتان را بچرخانید و به صورت افقی فیلم‌برداری کنید.

2- استفاده از سه پایه

در زمان فیلمبرداری توصیه ما این است که گوشی را با هر دو دست نگه دارید و آرنج خود را به بدنتان بچسبانید.

فوکوس در تاریکیدست‌های من هنگام فیلم برداری با گوشی موبایل خیلی نمی‌لرزند ولی اگر بخواهم چندین فیلم گوشی خودم را بعدا ویرایش کنم، کوچک‌ترین حرکات هم باعث می‌شود فیلم‌های من غیرحرفه‌ای به نظر برسند. از این روی استفاده از یک سه پایه برای کاهش لرزش فیلم‌های گرفته شده توسط گوشی موبایل یکی از نکات مهم فیلم برداری با موبایل است.

می‌توانید از اکثر دوربین‌های دیجیتال به همراه خیلی از سه‌پایه‌های معمولی استفاده کنید. همچنین برای تلفن‌های هوشمند هم مبدل‌هایی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید از این  سه پایه برای فیلم برداری با موبایل هم استفاده کنید.

فیلمبرداری موبایل با سه پایه

[relatedproduct post=”144798″][/relatedproduct]

3- عدم استفاده از زوم دیجیتال

برخی اوقات ممکن است استفاده از زوم دیجیتال گوشی هوشمند برای ثبت یک تصویر نزدیک‌تر به سوژه خیلی وسوسه انگیز باشد ولی به خاطر اینکه لنز دوربین موبایل توانایی زوم اپتیکال را ندارد و شما فقط تصویر را به صورت دیجیتالی زوم می‌کنید، این کار فقط یک نتیجه خواهد داشت: پیکسل‌دار شدن تصویر

اگر می‌خواهید بدون خراب شدن ویدیو به سوژه نزدیک‌تر شوید فقط باید از فاصله نزدیک‌تری نسبت به سوژه فیلمبرداری کنید.

[relatedpost post=”96038″]

4-نورپردازی

نور رامبرانتاستفاده از فلاش روی گوشی یا دوربین دیجیتال برای نورپردازی ویدیو باعث می‌شود فیلم‌های شما مانند فیلم‌های VHS قدیمی به نظر برسد. این فلاش قابل مقایسه با تجهیزات نورپردازی اکسترنال نیست. شما می‌توانید از تعداد زیادی کیت نورپردازی موبایل که در بازار موجود است استفاده کنید، تا بتوانید به خوبی ویدیوهای خودتان را نورپردازی کنید.

منبع نور مورد علاقه من که رایگان است و در دسترس همه هم می‌باشد نور خورشید است. نور طبیعی در تمام شرایط فوق‌العاده زیبا به نظر می‎رسد. سوژه خودتان را رو به یک پنجره قرار دهید تا نورپردازی آن به خوبی انجام شود. هیچوقت سوژه را پشت سر سوژه قرار ندهید زیرا باعث می‌شود تمام سوژه مشکی به نظر برسد.

فیلمبرداری با موبایل

5- نوردهی و فوکوس

تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال به صورت خودکار نوردهی و فوکوس را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را تنظیم می‌کنند. این قابلیت برای گرفتن عکس‌های سریع خیلی خوب است ولی برای فیلمبرداری باید کنترل دستی بیشتری داشته باشید و تنظیمات موردنظر خودتان را قفل کنید تا حین فیلمبرداری تغییر نکنند.

[relatedpost post=”105059″]

فوکوس دیافراگمبرای اینکار فقط باید سوژه خودتان را از طریق صفحه نمایش گوشی لمس کنید تا به صورت دستی نوردهی و فوکوس را در تمام طول زمان فیلم برداری با گوشی موبایل قفل کنید. این تنظیمات را می‌توانید هنگام فیلمبرداری هم تغییر دهید. اکثر دوربین‌های دیجیتال نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند ولی در بعضی از آن‌ها این کار با نیم شاتر انجام می‌شود.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگر میخواهید به یک سوژه در حین فیلمبرداری نزدیک شوید بهتر هست حالت فوکوس را روی آن قفل کنید تا زمانی که فاصله کاهش پیدا کرد سوژه مورد نظرتان تار نشود.

6- ضبط صدا

در پرسه ی فیلمبرداری و فلیم سازی یکی از بخش های مهم ضبط صدا است؛ ممکن است گوشی شما قادر نباشد که صدا هارا به وضوح ضبط کند یا نتواند صداهای اضافی را مانند صدای باد و سایر های نویزها کاهش دهد؛ اگر متوجه شدید که حتما به ابزار های صدابرداری نیاز دارید اقدام به تهیه آن کنید.

در اکثر مواقع می‌توانید از میکروفون داخلی دوربین برای ضبط صدا هنگام فیلم برداری با موبایل استفاده کنید اما برای ضبط ویدیوهای حرفه‌ای مانند مصاحبه‌ها باید از یک میکروفون استفاده کنید و آن را تا جایی که ممکن است به سوژه نزدیک کنید.

میکروفون موبایل

شما می‌توانید از یک میکروفون اکسترنال یا ضبط صوت برای ضبط صدا استفاده کنید اما من ترجیح می‌دهم یک گوشی هوشمند دیگر را در نزدیکی سوژه قرار دهد و با استفاده از نرم‌افزار ضبط صوت آن برای ضبط صدا استفاده کنم. بعدا هم هنگام ویرایش ویدیو می‌توانم صدا را با ویدیو سینک کنم.

مشاهده میکروفن های موبایلی

7- لنز کلیپسی

شما ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که بخواهید تصویر عریض‌تری داشته باشید و یا روی یک سوژه خیلی نزدیک فوکوس کنید. خوشبختانه لنزهای اپتیکال کلیپسی که برای تلفن‌های همراه عرضه می‌شوند خیلی ارزان هستند و از آن‌ها می‌توانید برای تصاویر واید و یا ماکرو استفاده کنید.

 

لنز کلیپسی موبایل

8- عدم استفاده زیاد از اسلوموشن

اسلوموشنخیلی از گوشی‌های هوشمند قابلیت تایم لپس و اسلوموشن دارند و با استفاده از نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین هم می‌توانید از این قابلیت‌ها استفاده کنید. این قابلیت‌ها برای ثبت فیلم‌های خیلی خوب مناسب هستند اما استفاده از آن‌ها مستلزم رعایت نکات خاصی است.

فیلمبرداری با گوشی و اسلوموشناز فیلم‌های اسلوموشن برای ثبت لحظاتی استفاده می‌شود که چشم ما قادر به دیدن آن‌ها نیست. فیلمبرداری از صحنه‌های ورزشی به صورت اسلوموشن باعث خلق ویدیوهای زیبایی می‌شود اما اینکه یک نفر درحال نوشتن یک متن باشد ممکن است به صورت اسلوموشن خیلی خوب به نظر نرسد.

شما با استفاده از چند ترفند ساده و هوشمندانه و ابزار میتوانید تغییرات چشمگیری در کیفیت تصاویر ضبط شده با گوشی به وجود بیاورید.

19 دیدگاه

  • رشیدی گفت:

    سلام وقت بخیر بسیار جامع و کامل بود ممنون

    • 9193794904 گفت:

      سلام نورنگاری عزیز ممنون از ثبت نظرتون

  • محبی گفت:

    سلام مطالبتون مفید و جالب بود خیلی به کارم اومد ممنون

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز نورنگاری ممنون از حسن نظرتون

  • Amin گفت:

    سلام من میخام از مانیتورم فیلم بگیرم با گوشی مانیتورم هم از اون قدیمی ها هست پهن موقعه ک فیلم میگیرم ی خط های سیاه رنگی پشت سرهم رد میشن ولی با چشم نگا کردن نیست تروخدا رهنمایم کنین ازم دزدی کردن میخام فیلم بگیرم

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      راه چاره ای ندارین
      فرم ریت ها با هم برابر نیست

  • دیانا گفت:

    آیا تاریخ دقیق فیلم برداری توسط گوشی تلفن که سیو شده در لب تاپ امکان پذیر است ؟

    • fereshtehbabakzad گفت:

      با سلام وقتتون بخیر بستگی به گوشی تلفن هراتون داره

  • منصوره جعفری گفت:

    وقتی فیلم میگیریم یا استوری میزاریم همش تصویر زوم میشه چه باید کرد که زوم نشه اینقد.
    مدل گوشیم. A6+ سامسونگ هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *