021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ترفندهای عکاسی با موبایل در سفر

ترفندهای عکاسی با موبایل در سفر

1-همیشه حافظه بیشتری همراه داشته باشید

 

تقریباً برنامه عکاسی در همه گوشی‌ها، به صورت پیش فرض عکس‌ها را روی حافظه خود گوشی ذخیره می‌کند. این مسئله دو اشکال عمده دارد. اول اینکه باعث می‌شود تا حافظه گوشی سریعاً پر شود. خصوصاً اگر در هنگام عکاسی در سفر با موبایل ، تصمیم بگیرید کمی هم فیلم بگیرید و کیفیت فیلم‌ها هم بالا باشد، حافظه گوشی بسیار سریع‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید پر می‌شود.

 

وقتی هم حافظه گوشی پر شود، نه تنها دیگر نمی‌توانید عکس و فیلم بگیرید، بلکه برخلاف دوربین‌های عکاسی که صرفاً پیغام حافظه را نشان می‌دهند، در گوشی‌های موبایل معمولاً پر شدن حافظه باعث می‌شود تا عملکرد خود گوشی هم مختل شود در چنین شرایطی، برخی گوشی‌ها رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهند یا هنگ می‌کنند و این امکان را به شما نمی‌دهند تا برگردید و ویدئو‌ها و عکس‌های اضافی را پاک کنید. برخی اوقات حتی ویدئو‌های گرفته شده را نمایش هم نمی‌دهند تا بتوانید درباره آن‌ها تصمیم بگیرید.

 

اشکال دوم برای اینکه نباید روی حافظه گوشی عکس بگیرید این است که این حافظه معمولاً بسیار سریع‌تر از حافظه جانبی یا همان کارت حافظه پر می‌شود. موبایل‌ها معمولاً بخش زیادی از حافظه داخلی خود را برای برنامه‌ها و سیستم عامل خودشان استفاده می‌کنند.

 

یعنی اگر گوشی شما دارای حافظه داخلی 16 گیگابایت است، احتمالاً روی نصف یا یک سوم آن می‌توانید حساب باز کنید و باقی آن اصولاً در دسترس شما نیست. ضمناً وقتی شروع به عکاسی و ویرایش عکس‌ها در گوشی موبایل می‌کنید، فایل‌های موقت یا Temporary و برنامه‌های باز شده و نصب شده و … این فضا را محدود‌تر هم می‌کنند.

 

بنابراین پیشنهاد می‌کنم، اگر موبایلتان از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند، حتماً یک کارت حافظه microSD مخصوص موبایل تهیه کنید و حافظه پیش فرض دوربین را به آن تغییر دهید. یک پیشنهاد دیگر هم اینکه بد نیست یک بسته اینترنتی با حجم بالا هم خریداری کنید و از خدمات پشتیبان Cloud یا ابری مانند Google Photos یا iCloud استفاده کنید تا همه عکس‌ها و فیلم‌هایی که در طول سفر می‌گیرید، علاوه بر روی حافظه موبایل، روی اینترنت هم ذخیره شوند.

 

به این ترتیب، اگر نیازی به فضای بیشتر پیدا کردید، می‌توانید موقتاً فایل‌ها را از روی کارت حافظه پاک کنید و با خیال راحت، به عکاسی ادامه دهید.

 

2-عکس نگیرید، واقعاً عکس کنید

 

یک اشکال مهم درباره استفاده از موبایل برای عکاسی، احساس ناآشنایی است که کار کردن با آن به ما می‌دهد. خیلی از افراد را می‌شناسم که اگرچه معمولاً با دوربین‌های DSLR کار نمی‌کند، اما وقتی دوربین را در دست می‌گیرند سعی می‌کنند به دقت کادربندی تصویر را بررسی کنند.

 

عکاسی در سفر با موبایل

 

یادبگیریم: با رعایت این نکات ترکیب بندی عکس‌هایتان را متفاوت کنید

 

آن‌ها بارها به دقت کادر و محیط اطراف را نگاه می‌کنند، زاویه‌بندی می‌کنند، جای خود را تغییر می‌دهند، تنظیمات دوربین را چک می‌کنند و نهایتاً عکسی را که می‌گیرند هم به شکل‌های مختلف تکرار می‌کنند. این دقیقاً همان کاری است که یک عکاس انجام می‌دهد. اما متأسفانه در اغلب اوقات موبایل‌ها، حس و حال یک دوربین را به ما منتقل نمی‌کنند، نه به این خاطر که عکس‌های خوبی نمی‌گیرند، بلکه به این خاطر که ما عادت ندارید با آن‌ها عکس بگیریم.

 

عکاسی در سفر با موبایل

 

احساس عکاسی با موبایل، احساس گرفتن عکس‌های اسنپ‌شات (عکس‌های فوری) است. برای همین خیلی از افراد اصلاً با آن کادربندی نمی‌کنند یا زاویه دیگری غیر از سطحی که ایستاده‌اند را امتحان نمی‌کنند. مطمئن باشید اگر با دوربین dslr هم بخواهید همان رفتار را بکنید، با تعدادی عکس معمولی روبرو خواهید شد.

 

راهنماهای عکاسی در سفر برای دوربین‌های واقعی فراوان‌اند. می‌توانید آن‌ها را برای عکاسی در سفر با موبایل هم به کار ببرید. اگر می‌خواهید عکاسی در سفر با موبایل را امتحان کنید، تجربه کار با موبایل را فراموش کنید و آن را در ذهنتان یک دوربین واقعی و با کیفیت تصور کنید که فقط کمی کوچک‌تر از دوربین DSLR است.

 

3-جبران نوردهی، پاشنه آشیل عکاسی با موبایل

 

قبلاً درباره جبران نوردهی مفصلاً توضیح داده‌ام. اینکه چطور می‌توانید به صورت کاملاً بصری و بدون درگیر شدن در محاسبات سرعت شاتر و دیافراگم و ISO و … بتوانید با نگاه کردن به شرایط عکس، آن را کمی تیره‌تر یا روشن‌تر کنید. این قابلیت درباره عکاسی در سفر با موبایل ، بسیار ضروری است. زیرا می‌توانید به دلخواه خودتان و براساس سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیرید، نور را کمی بیشتر یا کمتر کنید.

 

عکاسی در سفر با موبایل

 

فراموش نکنید که اغلب دوربین‌های موبایل، با فرمت خام عکس نمی‌گیرند. بنابراین برخلاف دوربین‌های DSLR که خیالتان بابت ویرایش فایل‌های خام راحت است، در موبایل‌ها باید همان زمانی که عکس می‌گیرید، بهترین شدت نور را انتخاب کنید تا بعداً برای ویرایش به مشکل نخورید.

 

تقریباً همه برنامه‌های پیش فرض عکاسی در موبایل، می‌توانند با جبران نوردهی یا Exposure Compensation کار کنند. کافیست جایی که می‌خواهید روی آن فوکوس کنید را لمس کنید و بعد انگشتتان را به بالا یا پایین بکشید. به این ترتیب تصویری تیره‌تر یا روشن‌تر از چیزی که هست می‌شود و به صورت زنده می‌توانید این تغییرات را هم ببینید. بعد کافیست دکمه شاتر را بزنید. به همین سادگی.

 

البته برنامه‌های حرفه‌ای‌تر که در مقاله قبلی نیز به آن‌ها اشاره کردیم، امکانات خوبی برای جبران نوردهی دارند و حتی می‌توانید آن را به صورت عددی نیز وارد کنید. اما در هر حال اگر فرصت کافی برای آن کار ندارید، روش لمس کردن و کشیدن روی تصویر بسیار عالی است.

 

4-به دنبال نور خوب باشید

 

همان‌طور که گفتم خیلی از نکات عکاسی در سفر برای عکاسی در سفر با موبایل هم صدق می‌کند. مثلاً اینکه باید سعی کنید تا در ساعات اولیه یا آخر روز عکس بگیرید. در این شرایط وقتی نور به صورت مایل می‌تابد، عکس‌ها کنتراست بسیار بهتری پیدا می‌کنند و زیباتر می‌شوند. نور میانه روز که آفتاب از بالا می‌تابد، معمولاً نور زیبایی برای عکس‌های سفر و منظره نیست و البته احتمالاً گرما هم بیشتر شما را خسته می‌کند و ترجیح می‌دهید در آن حال عکس نگیرید.

 

عکاسی در سفر با موبایل

 

اما یک نکته مهم درباره نور برای عکاسی با موبایل، فلر یا بازتاب نور در لنز دوربین است. تقریباً همه لنز‌های دوربین‌های DSLR دارای هود یا آفتاب‌گیر هستند. حتی دوربین‌های عکاسی کامپکت و کوچک هم طوری طراحی می‌شوند که عدسی لنز دوربین، کمی عقب‌تر از لبه لنز قرار گیرد تا بازتاب نور در لنز کمتر شود.

 

اما در مورد موبایل‌ها دو اشکال عمده وجود دارد: نه تنها لنز این دوربین‌ها به دلیل ضخامت کم بدنه موبایل، به شدت در معرض تابش آفتاب است، بلکه زاویه بسیار باز یا Wide آن‌ها نیز باعث می‌شود تا تابش نور به داخل لنز خیلی شدید‌تر باشد. یکی از مواردی که عکس‌های موبایل را خراب می‌کند، همین بازتاب نور خورشید در لنز است.

 

این بازتاب نه تنها موجب فلر (رده‌های دایره دایره نور در گوشه‌ای از تصویر) می‌شود، بلکه  روی کل رنگ و نورهای عکس هم تأثیر می‌گذارد و کنتراست عکس را کم می‌کند. سعی کنید در هر شرایطی، به جز وقتی که پشت به نور هستید، حتماً با دست روی لنز سایه بیندازید تا مطمئن شوید که کیفیت عکس تغییری نمی‌کند.

 

لوازم جانبی مهم

 

اگرچه ممکن نیست بتوانید لنز دوربین موبایل را جابجا کنید، اما لنز‌های کوچکی مخصوص موبایل طراحی شده‌اند که معمولاً با یک گیره یا با یک قاب مخصوص روی دوربین موبایلتان قرار می‌گیرند و زاویه دید آن را عوض می‌کنند.

 

عکاسی در سفر با موبایل

 

اگرچه در نگاه اول این لنز‌ها شبیه به یک اسباب‌بازی به نظر می‌رسند، اما باور کنید نتیجه آن‌ها آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد بد نیست. این لنز‌ها معمولاً به صورت تکی یا چند تایی به فروش می‌رسند و اغلب برای واید‌تر کردن یا ماکرو کردن لنز دوربین موبایل استفاده می‌شوند. محدوده قیمت آن‌ها نیز از چند ده هزار تومان تا چند صد هزار تومان متفاوت است و معمولاً آنچنان هم با هم متفاوت نیستند.

 

نکته مهم اینجاست که تغییر زاویه دید دوربین موبایلتان با این لنز‌ها نتیجه جالبی دارد و عکس‌های بسیار متفاوتی (خصوصاً با لنز‌های فیش‌آی) می‌توانید بگیرید.

 

اما برای عکاسی در سفر با موبایل ، مهم‌تر و ضروری‌تر از هر چیزی، داشتن یک سه‌پایه مخصوص موبایل است. توجه داشته باشید که موبایل‌ها به دلیل اینکه دارای پیچ استاندارد سه‌پایه نیستند، فقط می‌توانند روی سه‌پایه‌هایی قرار بگیرند که یک گیره نگه‌دارنده دارند.

 

سه‌پایه‌های مخصوص موبایل معمولاً کوچک، کوتاه و سبک هستند و وجود آن‌ها از هر چیزی واجب‌تر است. نه فقط به این خاطر که می‌توانید با آن‌ها از قابلیت‌هایی مانند عکاسی از خود (نه عکاسی سلفی) و فیلم‌برداری تایم‌لپس بهره ببرید، بلکه می‌توانید در صورت استفاده از سرعت‌های شاتر پایین در نور کم، با خیال راحت و بدون لرزش و محو شدگی عکس بگیرید. به این ترتیب دیگر نگران بالا رفتن حساسیت و ایجاد نویز نخواهید بود.

 

عکاسی در سفر با موبایل

 

آیا با وجود این موبایل، نیازی به دوربین‌های پیشرفته هست؟

 

موبایل‌ها تا امروز و احتمالاً تا چند سال دیگر هم نمی‌توانند جایگزین دوربین‌‌ها شوند. در واقع موبایل‌ها با سادگی و کوچکی خود، جایگزین دوربین‌های پیشرفته شده‌اند، اما این روزها با موج جدیدی از دوربین‌های بسیار پیشرفته‌ای روبرو هستیم که امکانات و کیفیتی در حد دوربین‌های حرفه‌ای را در بدنه‌ای هم اندازه موبایل ارائه می‌کنند. هم اکنون دوربین‌های کامپکت کوچکی در بازار هستند که خیلی از عکاسان حرفه‌ای هم ترجیح می‌دهند در بیشتر سفرهایشان با آن‌ها عکاسی کنند.

 

اما سؤال اینجاست که آیا این دوربین‌های کامپکت و پیشرفته جدید به موبایل‌ها ارجحیت دارند؟ بدون شک بله. این دوربین‌ها سخت‌افزار بسیار پیشرفته‌تر و مخصوص عکاسی و فیلم‌برداری دارند و ضمناً لنز‌های آن‌ها فوق‌العاده هستند. اما یک نکته را نباید فراموش کرد. عکاسی در سفر با موبایل برای کسانی که تفننی و تفریحی عکاسی می‌کنند، تنها یکی از کارهایی است که با موبایل‌هایشان انجام می‌دهند.

 

موبایل‌ها امروزه کاربرد‌های گوناگونی دارند. مردم از آن‌ها برای دین فیلم، بازی، مدیریت کارها، ارتباطات و گشت‌ و گذار اینترنتی استفاده می‌کنند و عکاسی یکی از قابلیت‌های آن است. بنابراین ترجیح می‌دهند اگر قرار است هزینه نسبتاً بالایی را متحمل شوند، بتوانند از آن‌ها، در مواقع دیگر، استفاده‌های دیگری هم داشته باشند. بنابراین بی‌دلیل نیست که این‌قدر عکاسی با موبایل پرطرفدار شده است.

 

پس حالا که یک موبایل خوب و یک زمان فوق‌العاده برای سفر دارید، موبایلتان را بردارید. صدها چشم‌انداز منتظر شماست.

 

نظر شما در مورد عکاسی با موبایل چیست؟ شما با چه موبایلی عکاسی می‌کنید مدل موبایل خود و مشخصات دوربین آن را در باکس نظرات با خوانندگان نورنگار به اشتراک بگذارید.  همچنین فراموش نکنید می‌توانید عکس‌های خودتان را به منظور انتشار در اینستاگرام نورنگار به آدرس noornegar@ برای ما بفرستید.

 

نویسنده: امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *