دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

11 نکته برای عکاسی از کوهستان

تکنیک و ترفند
11 نکته برای عکاسی از کوهستان

چطور به عکاسی از کوهستان می‌پردازید؟ شما می‌توانید از دو روش مختلف برای عکاسی از کوهستان استفاده کنید. عکاسی با فاصله کانونی طولانی یا عکاسی با لنز واید. نکات ابتدایی این مقاله روی عکاسی از کوهستان با لنز واید که حاوی پیش‌زمینه است تمرکز خواهند داشت و پس از آن به سراغ استفاده از لنزهای تله فوتو برای زوم کردن روی قله‌ها خواهیم رفت.

11- کوه‌نوردی را فراموش کنید

شما برای گرفتن عکس‌های خوب به تجهیزات کوه‌نوردی هیچ نیازی نخواهید داشت. همچنین به هیچ عنوان به تجربه‌ی کوه‌نوردی هم نیاز ندارید. امروزه در اکثر کوه‌ها و قله‌ها مسیرهایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای صعود که قله استفاده کنید اما استفاده از این مسیرها اصلا ساده نیست. شما حتی برای صعود به کوچک‌ترین سربالایی‌ها نیز به تمرین و اراده‌ی خیلی زیادی نیاز دارید. اما خیالتان راحت باشد که برای عکاسی از مناظر کوهستانی به هیچ عنوان نیازی به صعود به این قله‌ها ندارید.

10- نقطه‌ی دید عریض

برای اینکه تنوع بیشتری به آلبوم تصاویر خودتان بدهید بهتر است نقطه‌ی دید را با پرسپکتیو ترکیب کنید. از زاویه‌ی پائین، دامنه‌ی کوه خیلی بزرگتر از قله‌ی آن به نظر می‌رسد. همین موضوع باعث خواهد شد کوه‌های موردنظر بزرگتر به نظر برسند. برای عکاسی از مناظر کوهستانی عریض دره‌ها یکی از نقاطی هستند که حتما باید از آن‌ها بازدید کنید.

عکاسی از کوهستان

ابتدا به دنبال پیش زمینه بگردید. هرچقدر کمتر روی بزرگی کوه‌ها تمرکز کنید، بیشتر می‌توانید به جزئیات کوچکی که داخل ترکیب‌بندی مهم هستند توجه کنید. همچنین می‌توانید با گرفتن دوربین در دست هم عکاسی کنید و هنوز نیازی به سه پایه ندارید.

اعوجاج لنز

اعوجاج لنز واید دقیقا چیزی است که برای عکاسی از کوه به آن نیاز دارید. این مشکل باعث تقویت ارتفاع مشخص کوه‌ها خواهد شد. این موضوع در کادربندی‌های عمودی تاثیر خیلی زیادی دارد و باعث خواهد شد شما به نتایج دراماتیک‌تری دست بیابید.

پیش زمینه‌های وسیع

ایده‌ی پشت این نوع تصاویر این است که شما یک پیش‌زمینه‌ی بزرگ و وسیع دارید که در پس زمینه به کوهستان‌ها می‌رسد. برای مثال به یک دشت گل، یک شکل عجیب و غریب داخل برف و یا یک شاخه‌ی شکسته‌ی درخت فکر کنید. می‌توانید از هر سوژه‌ای که در پیش زمینه وجود دارد استفاده کنید.

به دنبال چیزی بگردید که فقط در لوکیشنی که داخل آن هستید وجود دارد و با استفاده از آن می‌توانید یک داستان در مورد منطقه بگوئید اما در عین حال مراقب چیزهایی که بخشی از سوژه‌ی پیش زمینه‌ی شما نیستند هم باشید.

گل‌های وحشی بیشتر داخل گیاه‌ها می‌رویند. در صورتی که گیاه‌ها خشک شده‌اند و بخش زیادی از رنگ خودشان را به خاطر گذر فصل از دست داده‌اند، ممکن است باعث پرت شدن حواس بیننده از تصویر شود. به همین خاطر قبل از فشار دادن کلید شاتر تمامی گیاهان خشک شده را از کادر تصویر خارج کنید.

همین موضوع نیز برای صخره‌هایی که رنگ روشنی دارند صدق می‌کند و باید آن‌ها را هم از کادر تصویر خارج کنید. همچنین باید مراقب پوشش برف هم باشید. در صورتی که حتی یک قدم اشتباه بردارید ممکن است باعث ریزش برف شوید.

[relatedpost post=”127150″]

9- نزدیک و نزدیک‌تر شوید

اکنون زمان آن رسیده است که سه پایه را روی زمین قرار دهید.

عکاسی از کوهستان

در مورد انتخاب ارتفاع سه پایه یک قاعده‌ی کلی وجود دارد؛ هرچقدر سوژه‌های موجود در پیش زمینه کوچک‌تر باشند، ارتفاع سه پایه را هم باید کمتر کنید. با پر کردن بخش پائینی تصویر به صورت کامل با پیش زمینه به دقیقا مشخص کنید که عکس شما در مورد چه چیزی است. عکاسی از یک آبشار ممکن است خیلی ساده باشد اما در مورد گل‌های وحشی ممکن است نیاز باشد از حداقل فاصله فوکوس دوربین خودتان استفاده کنید.

8- یادگیری انباشت فوکوس برای ترکیب‌بندی بهتر

عکاسی از اشیاء کوچکی که داخل کادر تصویر خیلی بزرگ به نظر می‌رسند خیلی سخت است زیرا شما نمی‌توانید به صورت همزمان روی چند نقطه‌ی مختلف فوکوس کنید.

در حداقل فاصله‌ی فوکوس تفاوت وضوح بین پیش زمینه و کوه‌ها حتی در دیافراگم f/22 هم کاملا قابل دیدن خواهد بود و در صورتی هم که دیافراگم کاملا بسته باشد نمی‌توانید عکس‌های خوبی بگیرد. برای اینکه بتوانید هم پیش زمینه و هم پس زمینه را به صورت کاملا واضح ثبت کنید باید از انباشت فوکوس استفاده کنید. این متد شباهت زیادی به عکاسی HDR دارد اما به جای سرعت شاتر، این فاصله‌ی فوکوس است که در عکس‌ها تغییر خواهد کرد.

با اینکه خیلی از دوربین‌ها این قابلیت را به صورت داخلی در اختیار ما قرار می‌دهند اما خیلی از ما باید این کار را به صورت دستی انجام دهید.

روش انجام انباشت فوکوس به صورت دستی

برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن تمامی تنظیمات دوربین باید در تمامی عکس‌ها یکسان باشد. این تنظیمات شامل وایت بالانس، سرعت شاتر، ایزو، دیافراگم و مهم‌تر از همه موقعیت دوربین خواهد شد. برای انباشت فوکوس در عکاسی از کوهستان باید همه چیز در تمامی عکس‌ها ثابت باشد. برای این منظور مطمئن شوید که از یک سه پایه محکم استفاده می‌کنید و از ریموت شاتر برای فشار دادن شاتر استفاده کنید. به این ترتیب خیالتان بابت حرکات فیزیکی دوربین راحت خواهد شد.

با فوکوس روی نزدیک‌ترین عنصر صحنه شروع کنید و مطمئن شوید هیچ باد شدیدی در حال وزیدن نیست.

سپس با استفاده از ریموت شاتر یک عکس بگیرید و پس از فوکوس کردن روی یک نقطه‌ی دورتر دوباره یک عکس دیگر بگیرید. این پروسه را به اندازه‌ای تکرار کنید که به نقطه‌ی بی‌نهایت برسید.

به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از دیافراگم‌های بازتر مثل f/4 به تعداد بیشتری نوردهی در فواصل کوتاه نیاز دارید و در دیافراگم‌های بسته‌تر مثل f/14 به تعداد نوردهی کمتری نیاز خواهید داشت. توصیه می‌کنیم با عکس‌های کمتری شروع کنید تا کار با آن‌ها در زمان ادیت ساده‌تر باشد.

چرا باید از انباشت فوکوس در عکاسی از کوهستان استفاده کرد؟

عکاسی از کوهستان

ممکن است برای شما سوال باشد که چرا نمی‌توانیم از دیافراگم‌هایی مثل f/22 استفاده کنیم. بستن دیافراگم لنز به این اندازه اثرات جانبی زیادی دارد. برای مثال نور کمتری وارد دوربین خواهد شد و در صورتی که نخواهید ایزو را افزایش دهید این موضوع باعث افزایش مدت زمان نوردهی خواهد شد.

حتی با کوچک‌ترین نسیم هم، عناصر ظریف پیش زمینه شروع به حرکت می‌کنند و باعث خواهند شد پیش‌زمینه‌ی شما وضوح کمتری نسبت به دیافراگمی مثل f/7.1 داشته باشد. همچنین در حداقل فاصله‌ی فوکوس، دیافراگم f/22 هیچوقت نمی‌تواند تمام تصویر از پیش‌زمینه تا کوه‌های پس زمینه را در فوکوس قرار دهد. ترکیب انباشت فوکوس و نقطه‌ی امن لنزی که در اختیار دارید باعث خلق تصاویر با کیفیتی خواهد شد. حتی ارزان‌ترین لنزها هم در دیافراگم f/7.1 واضح خواهند بود.

یکی دیگر از مشکلات مربوط استفاده از دیافراگم‌های بسته مثل f/22 شکست نور است. حتی واضح‌ترین لنزها هم در صورتی که دیافراگم را به صورت کامل ببندید به اندازه‌ی کافی واضح نخواهند بود.

[relatedpost post=”134454″]

7- بهترین فصل برای عکاسی از کوهستان

جواب دادن به این سوال خیلی سخت است و بیشتر به کوه‌ها و محیط اطراف آن‌ها بستگی دارد. برای مثال در بالای دایره قطبی بهترین فصل برای عکاسی از کوهستان زمانی است که نورهای قطبی تشکیل می‌شوند. این نورها معمولا در طول زمستان دیده خواهند شد.

با این وجود این جو بیشتر از 21 سپتامبر تا 21 مارس دیده خواهد شد. این موضوع به دلیل روابط مغناطیسی بین خورشید و زمین است که ما هنوز نتوانسته‌ایم به صورت کامل آن‌ها را درک کنیم.

بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم در این مورد به شما کنیم این است که از قبل برنامه‌ریزی کنید. از نرم‌افزارهایی مثل گوگل ارث، Photo Pills یا Sun Surveyor برای پیدا کردن کوه‌ها و بررسی اینکه کوه‌ها مانع نور خواهند شد یا خیر استفاده کنید.

عکاسی از کوهستان

کوهستان‌ها یکی از دوردست‌ترین لوکیشن‌های روی زمین هستند. به همین خاطر می‌توانید به عکاسی از کوهستان در شب هم فکر کنید. نورهای مصنوعی به ندرت روی قله‌ی کوه‌ها دیده خواهند شد و به همین خاطر آسمان شب کاملا واضح و پوشیده از ستاره است.

با لنز 14 میلیمتر شروع کنید و از تنظیماتی مثل دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر 25 ثانیه و ایزو 6400 استفاده کنید تا به تصاویر فوق‌العاده‌ای در شب‌های واضح و بدون ماه دست یابید. در صورتی هم که آسمان خیلی روشن است ابتدا مقدار ایزو را کاهش دهید.

6- زودتر برسید و لوکیشن را بررسی کنید

هیچ چیز خسته‌کننده‌تر از این نیست که با عجله به لوکیشن موردنظر خودتان برسید و در حالی که نور در حال از بین رفتن است سعی کنید یک پیش‌زمینه‌ی جذاب پیدا کنید. در صورتی که می‌توانید در طول روز لوکیشن را به خوبی بررسی کنید. نور سخت روز برای عکاسی مناسب نیست اما برای اینکه ببینید چه پیش‌زمینه‌ای کاربرد دارد و چه پیش‌زمینه‌ای برای عکاسی مناسب نیست خیلی خوب است.

حتی در صورتی که زمان کافی برای بررسی لوکیشن را از قبل ندارید، بهتر است کمی از قبل گرفتن عکس موردنظر برای این کار زمان صرف کنید.

اما در صورتی که عکس‌های منحصر به فردی می‌خواهید کمپ زدن داخل طبیعت بهترین راه حل ممکن است. این کار می‌تواند به شما کمک کند بهترین و نایاب‌ترین لوکیشن‌ها را پیدا کنید. همچنین این کار به عکس‌های زیبایی از کوهستان منجر خواهد شد که قبلا هیچ عکس در شبکه‌های اجتماعی مشاهده نکرده است.

5- انتخاب لنز تله فوتو برای عکاسی از کوهستان

یکی از سبک‌های خیلی متفاوت عکاسی از کوه‌ها عکس‌هایی هستند که روی قله‌ی کوه تمرکز دارند. اغلب اوقات این تصاویر با استفاده از لنز تله فوتو گرفته می‌شوند. برخی از بهترین عکس‌های این سبک با استفاده از لنز 300-600 میلیمتر گرفته شده‌اند. اکثر لنزهای مورد استفاده برای این کار، لنزهای پرایم هستند اما به جز وضوح بیشتر، این لنزها هیچ تفاوتی از لحاظ جمع‌آوری نور ندارند.

عکاسی از کوهستان

به همراه داشتن یک لنز با فاصله کانونی طولانی مثل 500 میلیمتر و حمل آن تا بالای قله‌ی کوه قابل ستایش است اما کار خیلی سختی است. به جای این کار می‌توانید از یک تله کانورتر برای افزایش برد طولانی‌ترین لنزی که در حال حاضر دارید استفاده کنید.

برای مثال برد یک لنز 70-200 میلیمتر با استفاده از تله کانورتر 1.7x تا 340 میلیمتر افزایش خواهد یافت. همچنین برخی از لنزهای 150-600 میلیمتر موجود در بازار نیز با توجه به محدوده‌ی پوششی که دارند، نتایج خیلی واضحی برای شما ایجاد خواهند کرد.

4- نقطه‌ی دید تله فوتو

در صورتی که می‌توانید ارتفاع خودتان را نسبت به کوهی که در حال عکاسی از آن هستید افزایش دهید، قله‌ها برجسته‌تر خواهند بود. علاوه بر این جزئیات جالبی که از داخل دره‌های پائین کوه قابل دیدن نبودند هم نمایان خواهند شد. افزایش ارتفاع خیلی آسان و بی خطر نیست اما برخی مواقع می‌توانید با استفاده از تله کابین این کار را انجام دهید.

پس از اینکه به لوکیشن مدنظر خودتان رسیدید، باید مدتی صبر کنید تا نور موردنظر شما نمایان شود. یک قله انتخاب کنید و سه پایه و دوربین خودتان را روی آن قفل کنید. سپس منتظر بمانید و تعامل آب و هوا و نور را با آن بررسی کنید.

حتی در مواقعی که هیچ ابری هم روی قله‌ نیست، ممکن است به دلیل تغییر دما، داخل شکاف‌ها و سمت پشت به باد کوه، ابرهای جدیدی ایجاد شود.

[relatedpost post=”144969″]

3- آب و هوای ایده‌آل برای عکاسی از کوهستان

ابرهایی که ارتفاع کمی دارند ارتباط بین کوه‌ها و آسمان را تقویت می‌کنند. آب و هوای ایده آل برای عکاسی با لنزهایی که فاصله کانونی طولانی دارند بدون شک، هوای رویایی اوایل صبح است. ابرهای چرخان را در اطراف قله‌های دندانه‌دار تصور کنید.

2- افزودن احساسات به عکاسی از کوهستان

یکی از جوانب کمتر دیده شده‌ی عکاسی این است که هنر شما چگونه روی مخاطب تاثیر می‌گذارد. ما از یک صحنه عکاسی می‌کنیم و سپس به دنبال صحنه‌ی دیگر می‌رویم. با آرامش بیشتری عکاسی کنید و تعامل ابرها با کوه‌ها را بررسی کنید. ممکن است سوسویی از آفتاب را از طریق ابرها مشاهده کنید که باعث معنادارتر شدن تصویر می‌شود.

در صورتی که انتقال احساسات در عکاسی از کوهستان برای شما کار سختی است، چند گایدلاین ساده وجود دارد که به شما کمک می‌کند.

با تغییر موقعیت خط افق شروع کنید. خط افق پائین یا بالا یک احساس قوی، دراماتیک و حتی ارعاب‌آمیز در عکس شما ایجاد می‌کند. قرار دادن خط افق در جایی پائین‌تر از مرکز تصویر باعث خواهد شد که تصویر شما با روح‌تر، تنها‌تر و یا تازه‌تر به نظر برسد.

چپ و راست هم معانی عمیقی دارند. سوژه‌ای که در سمت راست تصویر قرار گرفته است خبر از چیزی در آینده می‌دهد. اما سوژه‌ای که به سمت چپ کادر چسبیده است خبر از موضوعات مهم‌تری می‌دهد. به یاد داشته باشید که نحوه‌ی قرارگیری سوژه و تاثیرات روانشناختی آن به شدت به مخاطبین هدف شما بستگی دارد. برای مثال در کشورهایی که از چپ به راست می‌خوانند جهت قرارگیری سوژه ممکن است معانی مختلفی داشته باشد.

موضوع خیلی مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که انتخاب‌های شما تاثیرگذار هستند. در قدم بعدی باید از خودتان بپرسید که شما به عنوان تولیدکننده‌ی اثر چه احساسی دارید.

1- استفاده از کادربندی‌های ساده

در صورتی که قسمتی از تصویر شما خالی باشد، هرچیزی که خارج از این قسمت باشد دوبرابر بیشتر توجه مخاطب را به خودش جلب خواهد کرد. از این تکنیک برای گرفتن یک عکس صمیمی از یک کوه زیبای قرار گرفته در مه استفاده کنید.

فیلترهای تدریجی می‌توانند در ساده‌سازی بخش بالایی تصویر به شما کمک کنند اما می‌توانید این کار را در زمان ادیت عکس هم انجام دهید. برای این کار فقط کافیست در لایتروم یا Camera Raw فیلتر Graduated را از بالای تصویر تا پائین بکشید و تنظیمات آن را انجام دهید.

به یاد داشته باشید که تاریک کردن بخشی از تصویر باعث افزایش کنتراست و اشباع رنگ خواهد شد. در صورتی که می‌خواهید آسمان در تصویر شما ساده باشد، کنتراست آن را از بین ببرید و اشباع رنگ را هم کاهش دهید.

ما این قسمت‌های خالی را فضای منفی می‌نامیم. فضای منفی بخشی از تصویر است که حاوی هیچ جزئیات یا سوژه‌ای نیست و می‌تواند خیلی تاریک یا خیلی روشن باشد. تنها نکته‌ای که مهم است این است که هیچ توجهی جلب این قسمت از تصویر نشود.

آسمان آبی صاف نمونه‌ی خیلی خوبی از قسمت‌هایی است که هیچ جزئیاتی ندارند اما یک محوطه‌ی مه‌آلود خاکستری هم می‌تواند به عنوان فضای منفی مورد استفاده قرار بگیرد. هرچقدر فضای منفی داخل عکس شما بیشتر باشد، سوژه هم بیشتر مشخص خواهد بود.

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

خلاصه‌ای از نکاتی که در این مقاله آموختیم:

  • در صورتی که می‌توانید اینکه عکس شما باعث می‌شود چه احساسی داشته باشید را نمایش دهید.
  • سادگی معمولا بهتر از شلوغی است.
  • بهترین هوا برای عکاسی از کوهستان معمولا بدترین آب و هوا برای پیاده‌روی است
  • از یک لنز با فاصله کانونی طولانی یا تله کانورتر برای عکاسی از ابرهای روان در اطراف قله استفاده کنید
  • از لنزهای واید که در زاویه پائین قرار گرفته‌اند برای عکاسی از مناظر وسیع استفاده کنید
  • برای گرفتن عکس‌های واضح و تاثیرگذار از تکنیک انباشت فوکوس استفاده کنید.

برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده زیبا از کوه‌ها کمپ زدن ایده خیلی خوبی است. به این ترتیب شما زمان کافی برای استفاده از بهترین نور را دارید، می‌توانید مکان‌های دور از دسترس را ببینید و حتی ممکن است دریایی از ابرها را هم مشاهده کنید. همچنین تجربه‌ی شب در کوهستان چیزی است که هیچوقت فراموش نخواهید کرد.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *