021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

اولین تنظیماتی که پس از خرید دوربین باید انجام دهید

اولین تنظیماتی که پس از خرید دوربین باید انجام دهید

البته نگران نباشید زیرا ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم و قدم‌های مهمی که برای انجام تنظیمات دوربین جدید باید بردارید را به شما یاد می‌دهیم تا بلافاصله بتوانید از دوربین جدید خودتان استفاده کنید.

1- شارژ کردن باتری

اولین کاری که باید انجام دهید این است که باتری دوربین را به صورت کامل شارژ کنید. برای این کار معمولا باید باتری را داخل شارژری که به همراه دوربین عرضه می‌شود قرار دهید ولی برخی دوربین‌ها نیز می‌توانند توسط پورت USB که کنار آن‌ها قرار دارد شارژ شوند. برای اطلاع از اینکه چطور این کار را به درستی انجام دهید، به دفترچه راهنمای دوربین مراجعه کنید.

این کار احتمالا چند ساعت وقت می‌برد و احتمالا نشانگرهایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها پس از پایان شارژ باتری متوجه این موضوع خواهید شد. برای مثال ممکن است چراغ چشمک زن روی شارژر به صورت ثابت روشن بماند و یا خاموش شود. پس از اتمام این مرحله، می‌توانید باتری را از داخل شارژر بیرون بیاورید و آن را داخل دوربین قرار دهید و یا اگر از کابل USB استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را از دوربین جدا کنید.

2- تنظیم ساعت و تاریخ

اکنون می‌توانید دوربین را روشن کنید. ممکن است از شما خواسته شود که ساعت و تاریخ دوربین را تنظیم کنید. در این صورت باید این کار را انجام دهید. در صورتی که این گزینه را مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید از طریق منو به آن دسترسی داشته باشید. این قابلیت معمولا در انتهای منو قرار دارد و اغلب اوقات در یک صفحه با علامت آچار یا چرخ‌دنده قرار گرفته است. در صورتی که این تنظیمات را به درستی تنظیم کنید، بعدا می‌توانید تصاویر خودتان را بررسی کنید و متوجه شوید که در چه ساعتی یک عکس خاص را ثبت کرده‌اید.

3- فرمت کردن کارت حافظه

تنظیمات دوربین جدید

اکنون دوربین را دوباره خاموش کنید و محل کارت حافظه را پیدا کنید. برای نگه‌داری عکس‌ها و ویدیوها به کارت حافظه نیاز دارید و اغلب هم به یک کارت حافظه نیاز دارید که روی آن علامت SDHC یا SDXC درج شده باشد. کارت حافظه مورد نظر خودتان را داخل این محل قرار دهید و مطمئن شوید که به درستی این کار را انجام داده‌اید. در صورتی که شاهد هرگونه مقاومتی بودید، آن را بیرون بیاورید و به صورت برعکس داخل دوربین قرار دهید.

به هر صورت باید بخشی که گوشه‌ی آن کمی کج شده است قبل از بقیه کارت حافظه داخل دوربین قرار بگیرد. معمولا یک برچسب یا علامت وجود دارد که نحوه‌ی قرارگیری صحیح کارت حافظه داخل دوربین را به شما نمایش می‌دهد.

پس از اینکه کارت حافظه را داخل دوربین قرار دادید و درب محفظه‌ی آن بسته شد، ممکن است از شما خواسته شود که آن را فرمت کنید. با این عمل کارت حافظه به دوربین معرفی خواهد شد و پوشه‌های موردنیاز برای مرتب‌سازی تصاویر داخل آن ایجاد خواهند شد.

گزینه OK را انتخاب کنید و چند لحظه منتظر بمانید. در صورتی هم که از شما خواسته نشد کارت حافظه را فرمت کنید، گزینه فرمت را در منوی تنظیمات پیدا کنید و با دنبال کردن دستورالعمل‌های روی صفحه، کارت حافظه‌ را فرمت کنید.

4- آشنایی با کلید چرخان انتخاب حالات Mode

در مرحله بعدی تنظیمات دوربین جدید باید با کلید Mode آشنا شوید. دوربین شما ممکن است یک کلید چرخان برای تنظیم Mode داشته باشد که روی آن گزینه‌هایی مثل P، A، S و M وجود داشته باشد. همچنین ممکن است یک حالت Auto یا خودکار نیز وجود داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید تمامی تصمیم‌گیری‌ها را برعهده‌ی دوربین قرار دهید، می‌توانید این کلید چرخان را روی حالت Auto قرار دهید. اما اگر می‌خواهید روی تصاویر خودتان کمی کنترل داشته باشید، حالت P را انتخاب کنید. این حالت امکان انتخاب موارد مختلفی مثل استفاده دلخواه از فلاش و تنظیمات حساسیت را به شما می‌دهد.

حالت A نیز تحت عنوان اولویت دیافراگم شناخته می‌شود و S هم اولویت شاتر است (ممکن است با علامت Tv مشخص شده باشد). این موارد به ترتیب امکان انتخاب دیافراگم لنز و سرعت شاتر آن را به شما می‌دهند. این موارد زمانی که می‌خواهید برای اعمال افکت‌های خلاقانه کنترل را در دست بگیرید به شما کمک می‌کنند اما در صورتی که تازه کار هستید، حالت P برای شما کافی است و نیازی به حالت‌های دیگر ندارید.

5- بررسی کیفیت تصویر

تنظیمات دوربین جدید

پس از انجام این کار، باید مطمئن شوید که دوربین شما تنظیم شده است و عکس‌هایی که می‌گیرید، دقیقا همان چیزی هستند که از آن‌ها انتظار دارید.

در یکی از اولین صفحات منو باید گزینه‌ای تحت عنوان کیفیت تصویر و نوع فایل وجود داشته باشد. با استفاده از این گزینه می‌توانید نوع فایل‌هایی که دوربین از آن‌ها برای ذخیره تصاویر استفاده می‌کند را تعیین کنید. در صورتی که نمی‌دانید باید کدام گزینه را انتخاب کنید، گزینه‌ی JPEG را انتخاب نمائید.

ممکن است چندین گزینه تحت عنوان JPEG وجود داشته باشد اما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین کیفیت ممکن را دارد. این گزینه ممکن است با چندین ستاره مشخص شده باشد و یا مثلا به جای Basic عنوان آن Fine باشد. در دوربین‌های کانن این گزینه یک ربع دایره‌ی صاف با حرف L در کنار آن است. انتخاب این گزینه باعث خواهد شد تصاویر شما تا جای ممکن واضح و با جزئیات باشند و دچار مشکلاتی که ممکن است برای کیفیت عکس پیش بیاید نشوند.

آیا لازم است از کیفیت Raw استفاده کنم؟

علاوه بر کیفیت JPEG گزینه‌هایی هم برای عکاسی Raw و یک گزینه برای ذخیره هر دو فایل Raw و JPEG وجود دارد. عکس‌های RAW پس از ثبت به ادیت نیاز دارند و باید مواردی مثل رنگ، شارپنس و موارد دیگر را خودتان تعیین کنید. بنابراین فقط در صورتی که فکر می‌کنید در آینه انجام این کار را یاد می‌گیرید گزینه‌ی Raw را انتخاب کنید.

فایل‌های Raw نسبت به فایل‌های JPEG فضای بیشتری از کارت حافظه‌ی شما را اشغال می‌کنند و تا زمانی که آن‌ها را ادیت نکنید نمی‌توانید کاری با آن‌ها انجام دهید. با این وجود این فایل‌ها انعطاف‌پذیری خیلی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند و برای عکاسی در شرایط حساس مثل شب یا مواقعی که کنتراست زیادی وجود دارد مناسب‌تر هستند.

6- بررسی حساسیت ( ایزو )

اکنون زمان آن رسیده است که حساسیت دوربین را بررسی کنید. این بخش تعیین کننده‌ی این است که دوربین برای خلق تصویر به چه مقدار نور نیاز دارد و به صورت کلی برای عکاسی به کمترین میزان ایزو نیاز دارید زیرا با این کار تصاویر کیفیت بهتری خواهند داشت. بنابراین ایزو 100 و یا 200 نتایج بهتری نسبت به ایزو 3200 یا 6400 به شما می‌دهند.

ممکن است در شرایط تاریک‌تر نیاز باشد این مقدار را افزایش دهید وگرنه ممکن است تصاویری که ثبت می‌کنید تار باشند. در صورتی که مطمئن نیستید که باید ایزو را به چه شکلی تنظیم کنید، بهتر است آن را روی حالت خودکار قرار دهید تا دوربین بسته به شرایطی که داخل آن هستید ایزو را تنظیم کند.

7- بررسی وایت بالانس

در قدم بعدی باید مطمئن شوید که تنظیمات وایت بالانس دوربین جدید شما روی AWB یا Auto قرار گرفته است. با این کار رنگ‌هایی دقیق‌ در تصویر خواهید داشت. معمولا نیازی نیست که این تنظیمات را تغییر دهید زیرا اکثر دوربین‌ها در این بخش عملکرد نسبتا خوبی دارند ولی در صورتی که از یک نوع نور مصنوعی برای عکاسی استفاده می‌کنید، (تنگستن، فلورسنت و…) و احساس می‌کنید رنگ نور با چیزی که در دنیای واقعی است فرق می‌کند، گزینه‌ای را انتخاب کنید که با منبع نور شما تطابق دارد. با این کار ممکن است نتایج به دست آمده دقیق‌تر باشد.

8- آشنایی با سیستم اتوفوکوس

تنظیمات دوربین جدید

در این مرحله از تنظیمات دوربین جدید مطمئن شوید که سیستم اتوفوکوس دوربین فعال شده است. برای این کار باید یک سوئیچ کوچک روی بدنه‌ی لنز یا دوربین وجود داشته باشد یا ممکن است این گزینه داخل منوی دوربین تعبیه شده باشد. با این کار می‌توانید سوژه را به صورت دقیق داخل فوکوس قرار دهید. اکنون گزینه‌ی موردنظر برای تغییر منطقه‌ی اتوفوکوس را پیدا کنید. دوربین شما ممکن است یک منطقه‌ی خودکار را به صورت پیش فرض انتخاب کند. استفاده از این حالت منطقه اتوفوکوس برای عکاسی روزمره مشکلی ندارد.

با این وجود بهتر است روش انتخاب فوکوس تک نقطه Single Point را فرا بگیرید و نحوه‌ی حرکت دادن این نقطه را هم یاد بگیرید تا بتوانید برای داشتن کادربندی‌های بهتر سوژه را جایی خارج از مرکز تصویر قرار دهید.

9- قدم‌های نهایی

در نهایت باید مطمئن شوید که سیستم لرزشگیر تصویر دوربین جدیدی که خریده‌اید به خوبی کار می‌کند. ممکن است برای این موضوع هم یک کلید روی لنز قرار گرفته باشد و یا گزینه‌ای باشد که بتوانید آن را داخل تنظیمات دوربین پیدا کنید. با استفاده از این قابلیت می‌توانید تصاویر واضح‌تری داشته باشید.

یکی دیگر از چیزهایی که باید در مورد تنظیمات دوربین جدید یاد بگیرید هم محل قرارگیری کلید فیلمبرداری است. حتی در صورتی که فکر می‌کنید قرار نیست خیلی فیلم بگیرید، ممکن است نیاز باشد در مواقع ضروری از این کلید استفاده کنید و به همین خاطر آشنایی با نحوه‌ی انجام فیلمبرداری کمک خیلی زیادی به شما خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *