دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی بدون فلاش در شب

تکنیک و ترفند
آموزش عکاسی بدون فلاش در شب

من تقریبا همیشه درحال عکاسی در شرایط کم نور هستم. برای مثال شب است و می‌خواهم از چیزی عکس بگیرم اما نمی‌خواهم به خاطر روشنایی فلاش دوربینم تصویر غیرطبیعی به نظر برسد. همچنین نمی‌خواهم به دلیل لرزش دوربین عکس‌هایی که می‌گیرم تار باشد. همچنین به دلیل اینکه عملکرد دوربینم در شرایط کم نور خیلی خوب نیست، عکاسی در شب بدون فلاش خیلی سخت است.

عکاسی در شب بدون فلاش

سرعت شاتر: 1/40 ثانیه؛ دیافراگم: F4؛ ایزو:6400

برای گرفتن این عکس تقریبا از تمام نکاتی که در ادامه توضیح می‌دهم استفاده شده است. البته این عکس نیز هنوز خیلی کامل نیست.

استفاده از سه پایه

ساده‌ترین راهکار برای عکاسی در شب بدون فلاش استفاده از سه پایه است. این کار می‌تواند باعث شود عکس‌های کاملا طبیعی بگیرید. هنگامی که دوربین شما روی یک سه پایه قرار داشته باشد، در زمان گرفتن عکس شاهد لرزش آن نخواهید بود. شما می‌توانید سرعت شاتر را هرچقدر که می‌خواهید پائین بیاورید و اجازه دهید دوربین برای مدت خیلی طولانی‌تری نور دریافت کند.

اما سه پایه راه حل خیلی خوبی برای عکاسی در شب و بدون استفاده از فلاش نیست. اگر سوژه شما در حال حرکت باشد چطور؟ حتی در صورتی که دوربین شما به خوبی و به صورت کاملا مستحکم روی یک سه پایه قرار گرفته باشد، هرچیزی که در جلوی آن متحرک باشد در عکس نهایی به صورت تار دیده خواهد شد. البته حرف من این نیست که اصلا نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. بلکه می‌گویم برای اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید باید سوژه شما نهایت همکاری را با شما داشته باشد.

[relatedpost post=”107920″]

آموزش عکاسی در شب

با استفاده از سه پایه شما آزادی را هم از خودتان می‌گیرید. حمل کردن سه پایه اصلا لذت‌بخش نیست. اینکه تصمیم بگیرید از سه پایه استفاده کنید بدین معنی است که باید وزن بیشتری را حمل کنید و در کنار آن زمانی را هم برای آماده‌سازی از دست می‌دهد. البته در صورتی که می‌خواهید به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید مشکلی ندارد اما نمی‌توانید در یک مهمانی معمولی از سه پایه استفاده کنید. مردم مدام در حال حرکت هستند و خیلی از آن‌ها به اندازه‌ای صبر ندارند که با شما همکاری کنند.

عکسی که در ابتدا دیدید به احتمال زیاد با سه پایه گرفته شده است. در صورتی که دست‌های شما به اندازه کافی ثابت باشد، سرعت شاتر 1/40 ثانیه به اندازه کافی سریع است اما از آنجایی که میکروفون داخل تصویر خیلی واضح است احتمالا از سه پایه استفاده شده است. حتی با این وجود سوژه او کمی تکان خورده است و می‌توانید با نگاه کردن به دست‌های سوژه متوجه این موضوع شوید.

[relatedproduct post=”127137″][/relatedproduct]

افزایش میزان حساسیت (ایزو)

شما می‌توانید برای عکاسی در شب بدون فلاش از افزایش میزان حساسیت نیز بهره ببرید. در صورتی که ایزو را به بیشترین میزان ممکن افزایش دهید، نیازی به استفاده از فلاش ندارید اما باید دوربین را کاملا بدون حرکت نگه دارید و یا آن را به چیزی تکیه دهید. افزایش میزان حساسیت باعث می‌شود دوربین شما به نور حساس‌تر باشد و این بدین معنی است که می‌توانید از شاتر خیلی سریعتری برای عکاسی در شب بدون فلاش استفاده کنید.

آموزش عکاسی در شب بدون فلاش

اما آیا روش برای عکاسی در شب ایده‌آل است؟ به هیچ عنوان! در صورتی که سرعت شاتر را افزایش دهید تصاویر شما به شدت نویزدار خواهند شد. این موضوع می‌تواند خیلی خوب یا خیلی بد باشد. اگر خوشبین باشید، این موضوع روش خوبی برای افزودن افکت هنری به عکس‌ها خواهد بود. اما اگر بخواهیم با عینک بدبینی به این موضوع نگاه کنیم، این موضوع کیفیت کلی عکس را کاهش می‌دهد. به نظر من نیز این راهکار، راهکار کاملی نیست.

به عنوان یک راه حل ساده، سرعت شاتر بهتر است معکوس فاصله کانونی باشد؛ یعنی با لنز 35 میلیمتر سرعت شاتر را 1/30 ثانیه درنظر بگیرید. همچنین سعی کنید از حساسیت اتوماتیک استفاده نکنید یا حداقل حداکثر حساسیت را در حالت حساسیت اتوماتیک برای دوربین تعریف کنید.

عکاسی در شب بدون فلاش

[relatedpost post=”111696″]

علاوه بر آن ، این کار مشکل شما را هم بهبود نمی‌بخشد. من هنوز هم با مشکلات ناشی از لرزش دوربین روبرو می‌شوم. البته من همیشه در شرایط خیلی کم‌نور عکاسی می‌کنم اما اگر شما قصد دارید در شرایط معتدل به عکاسی در شب بدون فلاش بپردازید افزایش ایزو می‌تواند راه حل خوبی باشد و حتی باعث شود نیازی به سه پایه هم نداشته باشید.

در عکس اول عکاس از سرعت ایزو 6400 استفاده کرده است که خیلی عدد بالایی است. این عدد از مقداری که اکثر دوربین‌ها پشتیبانی می‌‎کنند بیشتر است اما نویز آن نیز خیلی بیشتر است. در پائین برشی از سایز اصلی تصویر اول را می‌بینید. به لکه‌های روی پوست سوژه توجه کنید. این لکه‌ها نویز هستند.

عکاسی در شب بدون فلاش

از دیافراگم خیلی باز استفاده کنید

نور از طریق دیافراگم دوربین به سنسور می‌رسد و هرچقدر دیافراگم بازتر باشد نور بیشتری به سنسور دوربین می‌رسد. اگر یک لنز با دیافراگم خیلی باز دارید (F-Number کوچک‌تر) می‌توانید در شرایط کم نور بدون استفاده از سه پایه یا فلاش عکس‌های واضحی بگیرید.

این روش کاربردی است ولی محدودیت‌های خودش را دارد. برخی از شما می‌دانید که اگر دیافراگم را باز کنید، عمق میدان را از دست می‌دهید. پس حتی اگر بتوانید با باز کردن دیافراگم نیز عکس‌های واضحی در شب بگیرید، به احتمال زیادی خیلی از عمق میدان را از دست می‌دهید و بخش زیادی از تصویر شما در فوکوس نخواهد بود.

آموزش عکاسی در شب

این موضوع در صورتی که بخواهید پرتره بگیرد مشکلی ندارد. در واقع برای پرتره این همان تاثیری است که به دنبالش هستید. اما در صورتی که بخواهید پس زمینه هم واضح باشد با مشکل روبرو خواهید شد. برخی اوقات به اندازه‌ای عمق میدان را از دست می‌دهید که بخشی از صورت سوژه نیز تار خواهد بود.

من به خاطر اینکه این تکنیک به تجهیزات زیادی نیاز دارد خیلی مایل به استفاده از آن نیستم. لنزهایی که دیافراگم خیلی باز دارند قیمت زیادی دارند. همچنین اگر بخواهید با لنز خودتان زوم کنید این قیمت خیلی بیشتر خواهد شد. برای اینکه بتوانید یک لنز با دیافراگم خیلی باز داشته باشید، باید توانایی زوم را فدا کنید.

[relatedproduct post=”10964″][/relatedproduct]

با فرمت RAW عکاسی کنید

عکاسی با فرمت RAW باعث ایجاد تصاویری به مراتب شارپ تر و با کیفیت تر از تصاویر با فرمت JPEG می گردد. به همین ترتیب امکان ویرایش و بخصوص حذف نویز در تصاویر RAW بسیار بیشتر و بهتر خواهد بود.

عکاسی در شب بدون فلاش

کد تخفیف نورنگار

نتیجه

عکسبرداری در شب بدون فلاش چالش برانگیز است. این نوع عکاسی هم به تجهیزات مورد استفاده ( دوربین های با نویز کم و لنزهای با دیافراگم باز ) و هم به مهارت در عکاسی نیازمند است. مانند دیگر رشته های های عکاسی تمرین مداوم و کسب مهارت و تجربه کمک زیادی به شما خواهد کرد. همچنین از پردازش تصاویر پس از عکسبرداری نیز بهره مند شوید. عکس های دیجیتال در کامپیوتر تشکیل می شوند. برای شروع می توانید عکسبرداری را از سوژه های ساکن شروع کنید و سپس به سوژه های متحرک بپردازید. تمرین و تمرین کلید موفقیت شماست.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *