021-7356

آموزش ضبط فیلم‌های تایم لپس از آسمان شب

آموزش ضبط فیلم‌های تایم لپس از آسمان شب

اما آسمان شب یکی از چالش برانگیزترین موضوعات برای یادگیری است. با مطالعه این راهنما یاد می‌گیرید که چطور می‌توانید حرکات ستاره‌ها را با تایم لپس از آسمان شب ثبت کنید.

تجهیزات و لوازم مورد نیاز

  • یک دوربین با زمان‌سنج داخلی یا دوربین و زمان‌سنج جداگانه. اکثر دوربین‌های امروزی از تمامی ابزارهای لازم برای عکاسی تایم لپس بهره می‌برند. اما در صورتی که از یک دوربین قدیمی استفاده می‌کنید ممکن است به یک زمان سنج جداگانه نیاز داشته باشید:
  • یک عدد لنز ترجیحا واید با دیافراگم f/2.8 یا بازتر. برای عکاسی از آسمان شب معمولا بهتر است از یک لنز واید استفاده کنید. دیافراگم f/2.8 نیز برای اینکه نور بیشتری وارد دوربین شود مناسب است اما می‌توانید از لنزهایی با دیافراگم بازتر هم استفاده کنید.
  • سه پایه. هم به منظور ثابت نگه داشتن دوربین در طول نوردهی بلندمدت و هم برای فیکس کردن آن در یک نقطه به سه پایه نیاز دارید. همچنین می‌توانید از ابزارهایی مثل اسلایدر هم برای افزودن حرکت به تایم لپس‌های خودتان استفاده کنید.
  • باتری کاملا شارژ شده. برای عکاسی تایم لپس ممکن است نیاز باشد برای چندین ساعت به عکاسی بپردازید. به همین خاطر باید باتری دوربین شما کاملا شارژ شده باشد.
  • کارت حافظه‌ی خالی. مطمئن شوید که فضای خالی کافی در کارت حافظه‌ی شما وجود داشته باشد تا بتوانید عکس‌های موردنیاز برای تایم لپس را در آن ذخیره کنید.
  • نرم‌افزار ویرایش عکس یا ویدیو. با ادیت کردن فایل نهایی می‌توانید ستاره‌ها را به شکل بهتری نمایش دهید.
  • صبر. برای عکاسی تایم لپس از آسمان شب به زمان خیلی زیادی نیاز دارید. به همین خاطر نباید تلاش کنید تمام کارها را در 10 دقیقه تمام کنید. به شکلی برنامه‌ریزی کنید که بتوانید حداقل یک ساعت یا بیشتر به عکاسی بپردازید.

آموزش عکاسی تایم لپس از آسمان شب

برنامه‌ریزی

به دلیل اینکه عکاسی تایم لپس سخت است و نمی‌توانید برای چند ساعت از دوربین خودتان استفاده کنید، برنامه‌ریزی خیلی ضروری است.

تایم لپس از آسمان شب

برای برنامه‌ریزی باید پیش‌بینی کنید که آسمان در طول شب چگونه دیده می‌شود و یک لوکیشن انتخاب کنید که به اندازه‌ی کافی تاریک است. آلودگی نوری باعث می‌شود ستاره‌های کمتری را مشاهده کنید. سپس باید آب و هوا را بررسی کنید. در صورتی که آسمان ابری باشد نمی‌توانید ستاره‌ها را ببینید. سپس باید پیش‌بینی کنید که موقعیت ستاره‌ها به چه شکلی خواهد بود و حرکت آن‌ها به چه صورت است. اپلیکیشن‌هایی مثل Photographers Ephemeris با نشان دادن موقعیت ستاره‌های خاص و همچنین ماه کار برنامه‌ریزی را برای شما خیلی ساده‌تر خواهد کرد.

البته با اینکه استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف به شما کمک می‌کند اما لزوما نیازی به استفاده از آن‌ها نیست و می‌توانید با کمی دانش در مورد آسمان شب هم کار خودتان را انجام دهید. ستاره‌ها در جهت عکس عقربه‌های ساعت و یا از غرب به شرق حرکت می‌کنند. در صورتی که رو به شمال یا جنوب قرار بگیرید ستاره‌ها یک الگوی دوار خواهند داشت اما در صورتی که رو به شرق یا غرب قرار بگیرید ستاره‌ها به صورت افقی از روی عکس عبور می‌کنند.

[relatedpost post = “136712”]

درنهایت هم باید مشخص کنید که تایم لپس شما چقدر طولانی باشد؟ 3 ثانیه؟ 5 ثانیه؟ 10 ثانیه؟ همچنین چه مدت زمانی را باید پوشش دهد؟ 1 ساعت یا 8 ساعت؟ شما باید قبل از اینکه شروع به عکاسی کنید مشخص نمایید که می‌خواهید چند ساعت به عکاسی ادامه دهید و ویدیوی نهایی قرار است چند دقیقه باشد؟ هرچقدر مدت زمان عکاسی بیشتر باشد و ویدیوی نهایی کوتاه‌تر باشد گذشت زمان در تایم لپس نیز سریعتر خواهد بود.

برای محاسبه‌ی طول تایم لپس شما ابتدا باید نرخ فریم (Frame Rate) را مشخص کنید. ویدیوهای تایم لپس معمولا 60 فریم بر ثانیه، 30 فریم بر ثانیه یا 24 فریم بر ثانیه هستند. فریم ریت مشخص کننده‌ی این است که در یک ثانیه ویدیو چند عدد عکس ثابت وجود دارد. در صورتی که نرخ فریم شما 60فریم در ثانیه باشد در هر ثانیه از ویدیو نهایی 60 فریم عکس ثابت وجود خواهد داشت. هرچقدر نیز فریم ریت ویدیو بالاتر باشد حرکات نرم‌تر هستند اما گذشت زمان نیز سریع‌تر احساس خواهد شد.

آموزش عکاسی تایم لپس از آسمان شب

با استفاده از فریم ریت و طول تایم لپس مدنظر خودتان می‌توانید طول مدت عکاسی و مدت زمان بین هر عکس را محاسبه کنید. در یک تایم لپس با نرخ فریم 60 و فاصله زمانی 2 دقیقه بین هر عکس هر یک ساعت عکاسی معادل نیم ثانیه در ویدیوی نهایی خواهد بود. به یاد داشته باشید در صورتی که عکس‌های کمتری بگیرید گذر زمان سریعتر احساس خواهد شد. در صورتی هم که عکس‌های بیشتری بگیرید تایم لپس نهایی طولانی‌تر و با سرعت کمتری خواهد بود.

تنظیم دوربین

برای عکاسی تایم لپس از آسمان شب به سه پایه نیاز خواهید داشت زیرا باید از نوردهی طولانی (Long Exposure) استفاده کنید. همچنین باید برای تمامی عکس‌ها هم دوربین در یک نقطه ثابت باشد مگر اینکه از ابزارهایی مثل اسلایدر استفاده می‌کنید. دوربین را روی سه پایه و به سمت نقطه‌ای که مدنظرتان هست تنظیم کنید. مطمئن شوید که باتری دوربین کاملا شارژ شده است و کارت حافظه نیز از فضای کافی برای ضبط تایم لپس برخوردار است.

در مرحله بعدی باید تنظیمات دوربین را انجام دهید. حالت دستی بهترین عملکرد را برای عکاسی تایم لپس از آسمان شب (و به صورت کلی آسمان شب) دارد. با استفاده از این حالت نوردهی و عمق میدان در تمامی عکس‌ها ثابت خواهد بود. برای عکاسی از آسمان شب هم به دلیل نور محدود بهتر است از یک دیافراگم باز استفاده کنید. دیافراگم انتخابی شما باید کمی از بازترین دیافراگم دوربین بسته‌تر باشد تا مطمئن شوید که ستاره‌ها از وضوح کافی برخوردار هستند. برای مثال در صورتی که لنز شما f/2.8 است باید دیافراگم را روی f/4 تنظیم کنید.

در عکاسی از آسمان شب به دلیل چرخش ستاره‌ها سرعت شاتر 30 ثانیه و یا بیشتر باعث تار شدن تصویر نهایی می‌شود. سرعت شاتر دوربین را روی مقداری کمتر از 30 ثانیه تنظیم کنید اما مطمئن شوید که طول آن به اندازه‌ای هست که اجازه ورود نور زیادی را به دوربین بدهد. برای مثال می‌توانید این مقدار را روی 20 ثانیه تنظیم کنید.

عکاسی تایم لپس

نوردهی را با استفاده از ایزو متعادل کنید. در یک دوربین فول فریم حساسیت 640 برای سرعت شاتر 20 ثانیه و دیافراگم f/4 مناسب است. البته تنظیمات دقیق به نور موجود در صحنه و تجهیزاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید بستگی دارد. در صورتی که نور صحنه تغییر می‌کند (برای مثال تایم لپس‌هایی که با ستاره‌ها شروع می‌شوند و با طلوع آفتاب پایان می‌یابند) می‌توانید از حساسیت خودکار نیز استفاده کنید.

در نهایت نیز باید فوکوس را تنظیم کنید. برای عکاسی از آسمان شب به فوکوس دستی نیاز دارید. اتوفوکوس هنوز به اندازه‌ای پیشرفت نکرده است که بتواند روی یک نقطه‌ی کوچک نور فوکوس کند. لنز را روی فوکوس بی‌نهایت تنظیم کنید و آن را آرام آرام تغییر دهید تا ستاره‌ها به صورت واضح دیده شوند. با استفاده از حالت Live View (صفحه نمایش پشت دوربین) و کلید زوم برای نگاه کردن به بزرگترین ستاره‌ی آسمان و بررسی وضوح آن استفاده کنید. در صورتی که از Focus Peaking استفاده می‌کنید، در صورتی که ستاره داخل فوکوس باشد، رنگ آن به قرمز تغییر خواهد کرد.

[relatedpost post = “102807”]

عکس آزمایشی

برای ضبط ویدیوی تایم لپس از آسمان شب باید ساعت‌ها صبر کنید. مطمئنا نمی‌خواهید چند ساعت وقت خودتان را صرف عکاسی کنید و در نهایت متوجه شوید که فوکوس مناسب نیست و یا عکس شما بیش از اندازه روشن است. پس از اینکه تنظیمات دوربین را انجام دادید یک عکس آزمایشی بگیرید. سپس با دقت عکس را بررسی کنید. تغییرات لازم را روی فوکوس، نوردهی و یا کادربندی اعمال کنید. دوباره این مراحل را تکرار کنید و به اندازه‌ای عکس آزمایشی بگیرید که از نتیجه ایجاد شده راضی باشید.

انجام تنظیمات زمان‌سنج

زمان‌سنج وسیله‌ای است که به صورت خودکار با فواصل زمانی از پیش تعیین شده عکس می‌گیرد. با این وسیله می‌توانید بدون اینکه برای چندین ساعت پشت دوربین بایستید یک ویدیوی تایم لپس بگیرید. اکثر دوربین‌های امروزی حتی گوشی‌های آیفون از این قابلیت به صورت پیشفرض پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که دوربین شما زمان‌سنج ندارد هم می‌توانید یک ریموت تایمردار تهیه کنید و تنظیمات زمان‌سنج را روی ریموت اعمال کنید.

آموزش تایم لپس

برخی دوربین‌ها نیز از زمان‌سنج و حالت تایم‌لپس پشتیبانی می‌کنند. تفاوت این دو این است که زمان‌سنج با فواصل زمانی از پیش تعیین شده عکس می‌گیرد اما شما باید عکس‌ها را ادیت کنید و آن‌ها را به هم وصل کنید تا یک تایم‌لپس داشته باشید. در مقابل حالت تایم لپس با فواصل زمانی تعیین شده عکس می‌گیرد و عکس‌ها را هم به یکدیگر می‌چسباند و به شما یک ویدیو تحویل می‌دهد. با حالت دوم کار شما راحت‌تر است اما کنترل کمتری هم روی نتیجه نهایی خواهید داشت. همچنین تایم لپس‌های ایجاد شده توسط دوربین هم رزولوشن کمتری نسبت به عکس‌های تایم لپس دارند.

فرایند عکاسی تایم لپس در هر دوربین متفاوت است و ممکن است نیاز باشد به دفترچه‌ی راهنمای دوربین خودتان برای این کار مراجعه کنید اما مراحل کلی معمولا ثابت است.

تنظیمات زمان‌سنج و یا تایم لپس دوربین خودتان را پیدا کنید و تنظیمات را انجام دهید. برخی از این تنظیمات بسته به برند دوربینی که از آن استفاده می‌کنید متفاوت هستند و ممکن است تمام آن‌ها را مشاهده نکنید.

  • زمان شروع/پایان و یا طول ویدیو: دوربین شما یا قابلیتی برای تعیین زمان شروع/پایان ویدیو خواهد داشت و یا مدت زمان ضبط ویدیو را می‌توانید تعیین کنید.
  • فاصله زمانی: این قابلیت تعیین کننده این است که دوربین شما هر چند ثانیه/دقیقه یک بار عکس می‌گیرد. برای مثال می‌توانید این مدت را روی هر 30 ثانیه و یا هر 2 دقیقه تنظیم کنید.
  • Exposure Smoothing: با این قابلیت تغییر نوردهی بین هر دو فریم نرم‌تر خواهد بود و تغییر نوردهی احساس نخواهد شد.

اجازه دهید دوربین کار خودش را انجام دهد

پس از اینکه تنظیمات دوربین را انجام دادید و گزینه‌های تایم لپس را هم تنظیم کردید، با استفاده از کلید شاتر عکاسی را شروع کنید. اکنون فقط باید منتظر باشید. در صورتی که قصد دارید از دوربین دور شوید مطمئن شوید که آن را در جای امنی قرار داده‌اید تا از خطر افتادن دوربین و یا دزدیده شدن آن جلوگیری کنید.

هیچ کدام از کارهایی که باعث تغییر نوردهی می‌شوند مثل گرفتن چراغ قوه به سمت صحنه را انجام ندهید و تا پایان ضبط تایم لپس از آسمان شب از دست زدن به دوربین یا سه پایه خودداری کنید.

[relatedpost post = “15359”]

ویرایش تایم لپس از آسمان شب

پس از اینکه عکاسی پایان یافت، تنها کاری که باید انجام دهید ویرایش کردن عکس نهایی و تکمیل تایم لپس است. در صورتی که فایل‌های نهایی شما به صورت عکس هستند باید عکس‌های خودتان را وارد نرم‌افزار ویرایش کنید و آن‌ها را طبق سلیقه شخصی ویرایش کنید. از ابزارهای همگام‌ساز برای اعمال تنظیمات به تمامی عکس‌ها و بالا بردن سرعت ویرایش استفاده کنید.

پس از اینکه ادیت عکس‌ها تمام شد، آن‌ها را به همدیگر متصل کنید تا یک ویدیو داشته باشید. بسیاری از ابزارهای ادیت ویدیو از قابلیت تایم لپس پشتیبانی می‌کنند. می‌توانید از برنامه‌های ویرایش عکس مثل فتوشاپ هم استفاده کنید. به همین خاطر قبل از اینکه برنامه‌ی جدیدی دانلود کنید، نرم‌افزارهای فعلی خودتان را بررسی نمایید.

همچنین می‌توانید تایم لپس‌های خودتان را با استفاده از برنامه‌های ویدیویی نیز ویرایش کنید و مواردی مثل افزایش کنتراست، کات کردن ویدیو و کاهش سرعت آن را نیز امتحان کنید. پس از اینکه مرحله ادیت هم پایان یافت و تمامی تصاویر خودتان را به یکدیگر متصل کردید، می‌‎توانید نتیجه نهایی را به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

روش گرفتن تایم لپس از ستاره‌های آسمان چگونه است؟

برای اینکه از آسمان شب عکاسی کنید باید اصول عکاسی از ستاره‌ها را با عکاسی تایم لپس تلفیق کنید. قبل از اینکه تنظیمات تایم لپس را انجام دهید و شروع به عکاسی کنید مطمئن شوید که تنظیمات نوردهی و فوکوس برای عکاسی از ستاره‌ها نیز مناسب است.

از چه تنظیماتی برای عکاسی از شب استفاده کنم؟

برای عکاسی از شب باید از یک دیافراگم نسبتا بازاستفاده کنید تا بیشترین نور ممکن به حسگر دوربین برسد. در صورتی که سه پایه دارید و قرار نیست از سوژه‌های متحرک عکاسی کنید و یا به تاری ناشی از حرکت نیاز دارید می‌توانید از سرعت شاترهای طولانی و حساسیت پائین استفاده کنید. در صورتی هم که سه پایه ندارید و یا می‌خواهید حرکت را فریز کنید باید از دیافراگم باز و ایزو و سرعت شاتر بالا استفاده کنید.

Night Lapse چیست؟

Night Lapse تایم لپسی است که در طول شب گرفته شده است. این ویدیوهای زیبا از به هم چسباندن عکس‌های ثابت ایجاد می‌شوند و حرکت را در آسمان نشان می‌دهند. با تصاویر Night lapse ویدیوها را با سرعت بالا مشاهده خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *