دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نرم‌افزارهای Nik Collection از گوگل به DxO فروخته شدند

اخبار عکاسی
نرم‌افزارهای Nik Collection از گوگل به DxO فروخته شدند

ترجمه اختصاصی نوریاتو: هفته گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاق های دنیای نرم‌افزار، مربوط به نرم‌افزار معروف Nik بود. شرکت Nik Software که تولید کننده نرم‌افزار و پلاگین Nik Collection است، توسط شرکت معتبر DxO (وب‌سایت تخصصی بررسی محصولات و تولید کننده نرم افزار گرافیکی DxO OpticsPro) از گوگل خریداری شد.

 

به گزارش مجله عکس نوریاتو، سری نرم‌افزارهای Nik که طی سال‌ها، یکی از گراقیمت‌ترین پلاگین‌های فتوشاپ بودند، چند سال پیش توسط گوگل خریداری و به صورت رایگان عرضه شدند. اما گوگل اوایل امسال اعلام کرد که دیگر قصد توسعه و به روز رسانی این برنامه‌ها را ندارد و تولید این برنامه متوقف خواهد شد. خبر خوب اینکه شرکت DxO از این به بعد مالک رسمی نرم‌افزارهای Nik است و احتمال دارد آن را هم به عنوان پلاگین رایگان و ضمنا به عنوان بخشی از برنامه DxO PhotoLab خودش ارائه کند. اگر تابحال از این برنامه استفاده نکرده‌اید، شاید برایتان مهم باشد بدانید این سری برنامه‌ها یکی از راز‌های مهم گرافیست‌ها در ویرایش عکسهای شان است.

Nik Collection

نرم‌افزارهای Nik Collection هم اکنون دارای یک صفحه رسمی در وب‌سایت DxO است. به عنوان یک گرافیست و ویرایشگر عکس، سال‌هاست از این برنامه‌ها برای ویرایش عکس‌های خاص استفاده می‌کنم. اگرچه بخش مهمی از روند ویرایش عکس من توسط نرم‌افزارهای Photoshop و Lightroom انجام می‌شود، اما برخی از امکانات Nik مانند تکنولوژی U-Point آن، برای ویرایش سریع عکس‌ها بدون نیاز به انتخاب محدوده یا Selection عالی است. شاید مهم‌ترین رقیبی که می‌توان برای این سری از برنامه‌ها تصور کرد، پلاگین‌های Topaz باشد. با این تفاوت که برنامه‌های Nik به دلیل رایگان بودن، بدون هیچ مشکلی قابل دانلود و نصب هستند و به همین علت است که خبر انتشار نسخه جدیدی از آن تا سال آینده، می‌تواند خبر بسیار مهمی باشد. وب‌سایت DPreview هم در زمانی که خبر رایگان شدن این برنامه منتشر شد و هم زمانی که این برنامه توسط DxO خریداری شد، به تفصیل آن را اطلاع‌رسانی کرد.

Nik Collection

به کارگیری امکانات این برنامه در نرم‌افزار اختصاصی DxO به قدری اهمیت دارد که این شرکت از این به بعد نام نرم‌افزار گرافیکی خودش یعنی “DxO OpticsPro” را به “DxO PhotoLab” تغییر داده است. شاید جالب باشد بدانید که مهم‌ترین تغییر این دو برنامه نسبت به هم چیست: تکنولوژی U-Point ! اما مشخص نیست که آیا این تکنولوژی پیشرفته، تنها بخشی از برنامه غیر رایگان DxO خواهد بود، یا به‌روز رسانی‌های آن به عنوان یک قابلیت رایگان و با دست و دلبازی گوگل در اختیار همگان قرار می‌گیرد. ارایه نرم افزاری با قدرت و امکانات Nik Collection ساده نیست و وقتی که شرکتی مانند گوگل از پس هزینه‌های بدون بازگشت آن برنیاید، بعید است که DxO بتواند آن را به رایگان عرضه کند. اگرچه هنوز امکان دانلود نسخه رایگان این برنامه از وب‌سایت DxO ممکن است، اما احتمالا این آخرین نسخه (یا نسخه‌های) رایگان از این سری برنامه‌هاست و بهتر است هرچه زودتر آن را برای استفاده و نگهداری در آرشیو خودتان دانلود کنید.

Nik Collection

بهرحال هر چه که پیش آید، باز بهتر از متوقف شدن تولید برنامه‌ای با این امکانات است. از آنجا که دریافت و استفاده از نرم‌افزارهای ادوبی هر روز سخت‌تر می‌شود و حتی شنیده شده است که استفاده از نسخه جدید نرم‌افزار Lightroom CC برای ایرانیان ممنوع است، وجود برنامه‌هایی با امکانات Nik Collection خصوصا به صورت رایگان، خبر خوبی است و می‌توانیم امیدوار باشیم که تکنولوژی‌های روز به صورت قانونی و رایگان در دسترس ما قرار گیرد. اگر Nik را روی کامپیوتر خودتان دارید احتمالا می‌توانید تا سال‌ها از آن استفاده کنید و کیفیت عکس های خودتان را ارتقا دهید.

 

نویسنده : امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *