021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

چگونه از قفل فوکوس بهره ببریم؟

چگونه از قفل فوکوس بهره ببریم؟

دکمه‌های گوناگون، منو‌های چند صفحه‌ای و قابلیت‌های مختلفی که درباره دوربین‌های نیکون به آن‌ها اشاره می‌شود، می‌تواند برای کاربرانی که برای بار اول از دوربین‌های پیشرفته نیکون استفاده می‌کنند کمی دلهره‌آور باشد. خصوصاً وقتی به وب‌سایت‌های اینترنتی سر می‌زنند و درباره امکانات جدیدی که روز‌به‌روز به این دوربین‌ها افزوده می‌شود می‌خوانند، تصور می‌کنند که شاید برای یادگیری تمام این قابلیت‌ها باید حتماً به کلاس‌های آموزشی بروند و زمان زیادی برای یادگیری آن‌ها صرف کنند. اتفاقاً بسیاری از قابلیت‌های دوربین هستند که استفاده خاص دارند و در کلاس‌های آموزشی یاد می‌گیرید که کدام قابلیت‌ها را باید همیشه استفاده کنید و کدام قابلیت‌ها، ارزش یادگیری ندارند. این مقاله را بخوانید شاید به پاسخ بعضی از سوال‌هایتان بدون نیاز به کلاس آموزشی رسیدید.

مطالب به سادگی و برای کاربردهای عمومی انتخاب و دسته‌بندی شده‌اند، اما در هر قسمت برخی تنظیمات پیشرفته‌تر نیز نام برده شده که با یادگیری کاربردهای عمومی، می‌توانید به سراغ این تنظیمات پیشرفته نیز بروید. قابلیت‌های پیشرفته دوربین‌های نیکون برای استفاده در برخی از شرایط خاص طراحی شده‌اند که بیشتر این شرایط به ندرت برای افراد تازه‌کار پیش می‌آیند. بنابراین اگر به تازگی دوربین نیکون‌تان را از نورنگار یا هر فروشگاه دیگری خریده‌اید، یا اگر کاربر قدیمی نیکون هستید، بهرحال قطعاً بخشی از اطلاعات این سری آموزش‌ها برایتان مفید خواهد بود. در ادامه با ما باشید.

قفل فوکوس

حتی پیشرفته‌ترین دوربین‌های دیجیتال نیز برای اینکه بتوانند روی سوژه‌های خارج از مرکز کادر دوربین فوکوس کنند، نیاز به کمک شما دارند. اما اصولاً باید سوژه را بیرون از مرکز کادر ببریم؟ خوب خیلی از اصول کادربندی مانند قانون یک سوم طلایی، قانون مثلثی، وزن کادر و غیره به شما می‌گویند که برخی اوقات بهتر است سوژه دقیقاً در مرکز کادر نباشد.

 

قفل فوکوس

اغلب دوربین‌ها برای فوکوس کردن در مرکز کادر مشکلی ندارند و فوکوس در مرکز کادر را به سرعت و بدون مشکل انجام می‌دهند. اما مشکل اینجاست که وقتی سوژه از مرکز خارج می‌شود، دوربین همچنان سعی می‌کند روی مرکز فوکوس کند و گاهی اوقات اصلاً روی پس‌زمینه فوکوس می‌کند و سوژه محو می‌شود (این اتفاق در دوربین‌های کامپکت زیاد می‌افتد). برای همین راحت‌ترین راه در دوربین‌های حرفه‌ای این است که از روش قفل‌کردن فوکوس استفاده کنید. تکنیک قفل فوکوس یا Focus Lock زمانی استفاده می‌شود که بخواهید سوژه را در جایی از کادر قرار دهید که در آنجا، نقطه‌ای برای فوکوس کردن وجود ندارد.

آموزش‌ دوربین نیکون

کافیست یک‌بار فوکوس را روی سوژه قفل کنید و بعد هر جور که دوست دارید کادر دوربین را جابجا کنید. حالا اگر سوژه در هر کجای تصویر قرار بگیرد باز همچنان فوکوس است (مگر اینکه خودتان به سوژه نزدیک یا از آن دور شوید که نیاز به فوکوس مجدد پیدا می‌کنید). با استفاده از قفل فوکوس، می‌توانید سوژه را در هر کجای تصویر (حتی اگر در آنجا نقطه فوکوس نباشد) نگاه دارید.

راحت‌ترین روش برای قفل کردن فوکوس این است که دوربینتان را روی حالت “فوکوس خودکار تک شات” قرار دهید که در نیکون‌ها با نام AF-S یا single shot autofocus شناخته می‌شود. البته امکان انتخاب نقطه فوکوس فقط در حالت‌های عکس‌برداری دستی و نیمه خودکار یعنی P/A/S/M در دسترس است.

حالا باید طوری کادربندی کنید که سوژه در مرکز تصویر قرار بگیرد، سپس دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا دوربین روی سوژه فوکوس کند. وقتی فوکوس انجام شد، کافیست دکمه شاتر را که تا نیمه فشار داده‌اید رها نکنید. به این ترتیب فوکوس دوربین قفل می‌شود و دیگر تغییری نمی‌کند. در همین حالت (نیمه فشرده) کادر دوربین را تغییر دهید و هر جا که موردپسندتان بود دکمه را تا انتها فشار دهید تا عکس گرفته شود. به این ترتیب فوکوس دیگر تغییری نمی‌کند و مثلاً روی پس‌زمینه نمی‌رود.

آموزش‌ دوربین نیکون

اما این ساده‌ترین راه است و مربوط به زمانی است که بخواهید فقط از نقطه فوکوس میانی دوربین استفاده کنید. معمولاً خود دوربین به صورت پیش‌فرض در ابتدا نقطه میانی را برای فوکوس کردن انتخاب می‌کند. اما گاهی اوقات می‌بینید که دوربین خودش نقاط فوکوس را انتخاب می‌کند. به این روش، “انتخاب خودکار نقاط فوکوس” گفته می‌شود.

در این حالت اگر دوربین دقیقاً سوژه‌ای که می‌خواهید روی آن فوکوس کنید را انتخاب کند، معمولاً فوکوس بسیار دقیق و تصویر کاملاً شارپ می‌شود. اما مانند اغلب حالت‌های خودکار، ممکن است انتخاب فوکوس دقیقاً روی همان سوژه‌ای که شما می‌خواهید اتفاق نیفتد.

نکته مهم اینکه بیشتر دوربین‌های نیکون دارای تعداد زیادی نقاط فوکوس در سرتاسر تصویر هستند. اگر می‌خواهید قفل فوکوس را خیلی دقیق‌تر انجام دهید باید به جای نقطه میانی (که خودبه‌خود انتخاب می‌شود) از نزدیک‌ترین نقطه در کنار سوژه استفاده کنید. مثلاً اگر قرار است سوژه در گوشه سمت راست بالای کادر قرار بگیرد، برای قفل فوکوس از نقطه‌ای در همان حوالی بالای سمت راست کادر استفاده کنید.

اما چطور می‌توانید به دوربین بگویید به جای استفاده از نقطه میانی از آن نقطه استفاده کند؟ بسیار ساده است. قبل از اینکه دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید، دکمه چهار جهته دوربین می‌تواند نقطه فعال برای فوکوس را جابجا کند. با زدن پی‌درپی یکی از جهات، نقطه فوکوس فعال را به نزدیکی سوژه ببرید و سپس، با نیمه فشردن دکمه شاتر، فوکوس را روی سوژه قفل کنید.

قفل کردن فوکوس یکی از بهترین روش‌ها برای به دست آوردن تصویری شارپ و جلوگیری از گیج زدن فوکوس خودکار دوربین است. این نوع فوکوس برای سوژه‌های ثابت فوق‌العاده است. در مطلب بعدی سراغ یکی دیگر از مهم‌ترین تنظیمات نیکون می‌روم. قفل کردن فوکوس روی سوژه‌های متحرک. مطلب بعدی را از دست ندهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *