021-7356

روش هاى دنبال کردن فوکوس

روش هاى دنبال کردن فوکوس

در بخش قبلی درباره قفل‌کردن فوکوس روی سوژه صحبت کردیم و اینکه چطور می‌توانید با این کار، بدون از دست دادن فوکوس، به راحتی کادر دوربین را جابجا کنید و سوژه را در کناره‌های تصویر قرار دهید. اما توضیحاتی که دادیم درباره سوژه‌های ثابت بود. اگرچه قفل‌کردن فوکوس روی سوژه‌های ثابت از سال‌ها پیش مورد علاقه عکاسان بوده است، اما دوربین‌های جدید این امکان را دارند که فوکوس را روی سوژه‌های متحرک نیز قفل کنند. به این ترتیب حتی اگر سوژه در حال حرکت باشد و شما به صورت پی‌درپی هم عکس بگیرید، تمام عکس‌ها با فوکوس و شارپنس قابل قبول ثبت می‌شوند. این قابلیت در دوربین‌های جدید Focus Tracking یا دنبال کردن فوکوس نام دارد. در این آموزش می‌بینیم که دنبال کردن فوکوس در دوربین‌های نیکون چطور اتفاق می‌افتد؟

اصولاً دوربین‌های نیکون سه مود اصلی فوکوس دارند:

  • تک‌شات یا Single
  • پیوسته یا continuous
  • تشخیص خودکار یا automatic

وضعیت دنبال کردن فوکوس دوربین نیکون به این معنی است که دوربین به طور پیوسته و پشت‌سرهم، موقعیت سوژه تا دوربین را رصد می‌کند و سعی می‌کند با فوکوس کردن‌های پی‌درپی، فوکوس دقیق را روی سوژه حفظ کند. بنابراین طبیعی است که وقتی سوژه شما در حال حرکت است باید از این مدل فوکوس دوربین نیکون استفاده کنید. فوکوس پیوسته در دوربین‌های نیکون، AF-C نام دارد.

آموزش دوربین نیکون

در این حالت، وقتی دکمه شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید، دوربین شروع به کار کرده و به طور پیوسته تا زمانی که دکمه را در همین حالت نگاه داشته‌اید، روی جایی که نقطه فوکوس فعال وجود دارد (به طور پیش‌فرض همان نقطه میانی است) فوکوس می‌کند. به این ترتیب همان‌طور که سوژه به شما نزدیک یا دور می‌شود، در فوکوس قرار می‌گیرد. به طور کلی فوکوس خودکار یکی از چالش‌برانگیزترین امکانات دوربین‌ها است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مقایسه‌ها بین دوربین‌های مختلف همین قابلیت فوکوس خودکار پیوسته و سرعت و دقت دوربین‌ها در فوکوس پی‌درپی است.

آموزش دوربین نیکون

نکته اول اینکه بسیاری از عکاسان سعی می‌کنند فقط زمانی که واقعاً سوژه متحرک است از این مود استفاده کنند. دلیل این انتخاب این است که وضعیت فوکوس دوربین نیکون پی‌درپی، به شدت مصرف باطری را بالا می‌برد. نکته دوم اینکه این مدل فوکوس هم چندان کم‌اشتباه نیست. خصوصاً وقتی سوژه به صورت نامنظم حرکت کند، یعنی با سرعت زیاد به سمت دوربین دور و نزدیک شود یا به سرعت جهت حرکتش را تغییر دهد. در هر حال انتخاب AF-C روی دوربین نیکون، باعث می‌شود دوربین دقیقاً لحظه‌ای پیش از گرفتن عکس، محل فوکوس را بررسی کرده و عکس با شارپ‌ترین حالت ممکن ثبت شود.

دنبال کردن سه‌بعدی فوکوس یا ۳D AF Tracking

در این مود فوکوس دوربین نیکون ، دوربین سعی می‌کند فوکوس را روی سوژه قفل کند و در صورتی که سوژه در کادر تصویر به حرکت درآید، نقاط فوکوس را تغییر می‌دهد تا همچنان روی یکی از نقاط فوکوس دوربین قرار گیرد. این گزینه در دوربین‌های نیکون بسیار دقیق عمل می‌کند، اما اگر سوژه و پس‌زمینه خیلی به هم نزدیک باشند یا تنالیته رنگ‌های آن‌ها خیلی شبیه به هم باشد، ممکن است این قابلیت چندان دقیق کار نکند و عملاً فوکوس دوربین گیج می‌زند. به همین دلیل شاید بهتر باشد تا زمانی که استفاده از مود‌های دیگر را به خوبی یاد نگرفته‌اید به سراغ این گزینه نیایید. این قابلیت در ترکیب با AF-C برای زمانی که سوژه حرکت رو به دوربین یا پشت به دوربین دارد عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

استفاده از دکمه Back Focus

نیمه فشردن دکمه شاتر و انتظار برای ثبت عکس در یک لحظه دلخواه، احتمالاً برای خیلی از عکاسان چندان ساده نیست. اینکه بخواهید دکمه شاتر را مدت زیادی تا نیمه فشرده نگاه دارید، ممکن است تمرکز شما را به هم بزند و لحظه دلخواهتان را از دست بدهید. به همین دلیل خیلی از عکاسان ترجیح می‌دهند از دکمه فوکوس پشت دوربین که به Back Button Focos یا “دکمه فوکوس پشتی” معروف است استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید به جای استفاده از دکمه شاتر، از همین دکمه برای فوکوس استفاده کنید. در این صورت دیگر دکمه شاتر آماده و آزاد است تا در هر زمانی که می‌خواهید عکس را بگیرید. در اغلب مدل‌های نیکون مانند Nikon D7200 می‌توانید این دکمه را در زیر جایی که نوک انگشت شست قرار می‌گیرد پیدا کنید. البته برخی مدل‌های پیشرفته مانند Nikon D5 دارای دو دکمه فوکوس پشتی است که یکی از آن‌ها برای عکاسی در حالت عمودی استفاده می‌شود.

فوکوس صحیح یکی از راه‌های افزایش شارپنس تصویر است. اگر دوربین شما به درستی فوکوس نکند، احتمال اینکه با تصویری محو و بدون استفاده روبرو شوید بسیار زیاد است. بنابراین اگر از دوربین‌های نیکون استفاده می‌کنید، سعی کنید روش‌های حرفه‌ای فوکوس دوربین نیکون را به درستی یاد گرفته و به کار گیرید تا از پتانسیل این دوربین‌های حرفه‌ای بهره کافی را ببرید.

 

15 دیدگاه

  • مائده گفت:

    سلام من دوربین نیکون ۷۵۰۰d دارم و دکمه شاترو که میزنم فوکوس نمیکنه با اینکه فوکوس خودکار و دستیشم امتحان کردم ولی باز فوکوس انجام نمیده
    ضربه هم تا حالا بهش وارد نشده
    چرا اینجوری شده ؟

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      مدل لنزتون رو میفرمایید

  • مهدی گفت:

    با سلام
    بهترین گرینه برای فوکوس مرتب و پیوسته و کم اشتباه برای عکاسی از پرندگان در برند نیکون D7100 چه تنظیماتیست؟اینکه 51 نقطه فوکوس داره عملا کارایی نداره برای عکاسی از پرندگان در حال پرواز..

  • Hedie گفت:

    سلام خسته نباشید دورببن من دی ۸«۰ نیکون متاستفانه نمیدونم اف چطور تغییر بدم کلیداش تغییرش نمیدن واقعا کلافه شدم ویشع کمکم کنید❤️

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر
      ددست عزیز متوجه مدل دوربین نشدم نام را اشتباه نوشتید
      لطفا با بخش تعمیرات ما تماس بگیرید داخلی ۱۰۳

  • علی 0136 گفت:

    سلام دوربین نیکون 7200 خریدم چطور میتونم 51 نقطه فوکوسش رو روی صفحه نمایش بیارم الان روی یک نقطه قفل شده لطفا راهنمایی بفرمایید

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      اگر می خواهید بر روی قسمتی غیر از مرکز عکس فوکوس کنید، معمولاً برای این کار باید دکمه انتخاب فوکوس را بزنید، تمام نقاط فوکوس روشن می شوند و با فشردن دکمه های جهتدار دوربین می توانید نقطه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *