دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مقایسه دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3؛ 10 تفاوت مهم

چاپ
مقایسه دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3؛ 10 تفاوت مهم

در این مطلب قصد داریم تا به مقایسه دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3 بپردازیم و تفاوت‌ و تشابه‌های آن‌ها را با شما به اشتراک گذاریم. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

مقایسه دوربین نیکون Z9 با کانن R3

دو دوربین نیکون Z9 و کانن Eos R3 جزو اولین دوربین‌های بدون آینه این دو برند معروف هستند؛ اما چه تفاوتی با هم دارند؟ در ادامه 10 تفاوت میان دوربین‌های نیکون Z9 و کانن R3 را بیان می‌کنیم.

[relatedpost post=”166867″]

خداحافظ شاتر مکانیکی!

یکی از بارزترین تفاوت‌های دو دوربین Z9 و R3 در مدل شاتر آن‌هاست. نیکون Z9 در یک حرکت جسورانه به‌طورکلی شاتر مکانیکی را حذف کرده و صرفاً بر شاتر الکترونیکی تکیه کرده است. این موضوع حکایت از اطمینان این برند از سرعت پاسخ‌گویی دوربین با سنسور توسعه‌یافته‌اش دارد. با وجود شاتر الکترونیکی دیگر صدایی در هنگام عکاسی با دوربین شنیده نمی‌شود؛ هرچند که بعضی از دوربین‌های بدون آینه همچنان طبق عادت به جعل صدای شاتر می‌پردازند.

کنون در دوربین R3 خود ترجیح داده است تا هر دو گزینه مکانیکی و الکترونیکی را حفظ کرده و انتخاب را بر عهده شخص کاربر واگذار کند. نسخه الکترونیکی این دوربین بسیار توانمند بوده و سرعت قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد. در جدول زیر می‌توانید مزایای اصلی استفاده از شاتر الکترونیکی را در هر دو دوربین مشاهده کنید.

سرعت عکاسی پیاپی با ردیابی AF و AE در هر دو دوربین در دسترس هستند. کار با نمایش زنده (Live View) در هر دو دوربین نیز میسر بوده که به هنگام عکاسی امکان نمایش سوژه به‌صورت زنده در EVF بدون هیچ‌گونه تأخیر یا وقفه را فراهم می‌کند.

[relatedpost post=”139039″]

هر دو برند کانن و نیکون ادعا می‌کنند که هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی هیچ کجی و انحرافی وجود ندارد. Z9 می‌تواند بیش از 1000 تصویر (JPEG یا RAW فشرده با کارایی بالا) را هنگام ضبط با سرعت 20 فریم بر ثانیه ذخیره کند. در مقابل، کانن R3 قابلیت ذخیره 540 فایل JPEG یا 150 فایل RAW را با سرعت 30 فریم بر ثانیه دارد.

[relatedpost post=”298574″]

سنسور 45 مگاپیکسل در مقابل 24 مگاپیکسل

دوربین‌های Nikon Z9 و Canon R3 دارای سنسورهای فول فریم با طراحی پشته‌ای هستند که به هر دو اجازه بازخوانی سنسور و عملکرد سریع را در عکس‌برداری مداوم، نرخ فریم ویدیو و موارد دیگر می‌دهد. علاوه‌براین، سنسور کانن دارای ساختار BSI (روشنایی پشتی) است.

وضوح از دیگر تفاوت‌های نیکون Z9 و کانن R3 است. دوربین Z9 سنسور 45.7 مگاپیکسلی دارد؛ درحالی‌که کانن R3 از سنسور 24.1 مگاپیکسل استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که پیکسل‌های کمتر در دوربین R3 باعث ایجاد محدوده ISO وسیع‌تری می‌شود؛ اما دوربین Z9 محدوده ISO 64 را برای عکس‌ها و ویدیوها حفظ می‌کند.

دوربین Z9 می‌تواند فایل‌های 14 بیتی RAW را با استفاده از گزینه High Efficiency یا lossless compressed ضبط کند. گزینه High Efficiency حجم فایل را به نصف یا دوسوم کاهش داده و سرعت پردازش فایل‌های بیشتری را به دوربین می‌دهد. درحالی‌که در دوربین R3 گزینه‌های lossless RAW یا compressed RAW را برای ضبط عکس‌ها وجود دارد.

فوکوس خودکار مبتنی بر یادگیری ماشین

پیشرفته‌ترین سیستم فوکوس خودکار برای هر دو دوربین نیکون Z9 و کانن R3 توسط شرکت‌های مربوطه طراحی‌شده است. این سیستم برای تشخیص انواع مختلف سوژه‌ها، بر الگوریتم‌های قدرتمند و یادگیری ماشین تکیه می‌کند.

دوربین نیکون Z9 با تشخیص 493 نقطه در حالت فوکوس خودکار هیبریدی (hybrid)، سرعت پردازش بسیار سریعی را ارائه داده و امکان انجام 120 محاسبه در ثانیه را فراهم می‌کند. دوربین کانن R3 نیز از سیستم CMOS AF II با 1053 ناحیه و سرعت 60 محاسبه در ثانیه استفاده می‌کند.

هر دو دوربین می‌توانند سوژه‌های متنوعی را شناسایی کرده و بر روی قسمت‌های مختلف بدن مانند چشم انسان یا حیوان فوکوس کنند. همچنین امکان شناسایی و ردیابی ماشین‌های مسابقه به کمک کلاه ایمنی رانندگان نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که دوربین نیکون Z9 می‌تواند هر یک از سوژه‌ها را به‌طور خودکار تشخیص دهد؛ درحالی‌که در دوربین کانن R3 باید سوژه موردنظر را در منو انتخاب کنید تا توانایی تشخیص سوژه را داشته باشد.

در جدول زیر طیفی از موضوعاتی که هر یک قابلیت تشخیص آن‌ها را دارند، مطرح‌شده است.

نیکون قابلیت 3D Tracking (ردیابی سه‌بعدی) را در دوربین Z9 پیاده‌سازی کرده که یک سیستم ردیابی پیشرفته و شناخته‌شده در دوربین‌های DSLR است. این روش برای اولین بار است که در دوربین‌های بدون آینه سری Z به کار گرفته می‌شود.

همچنین این دوربین دارای حداقل حساسیت در نور کم با مقدار -6.5Ev است که با لنز F1.2 اندازه‌گیری می‌شود؛ البته با کمک Starlight View این مقدار به -8.5Ev می‌رسد. درحالی‌که دوربین R3 با مقدار -7.5Ev کارآمدتر بوده و در F/1.2 اندازه‌گیری می‌شود.

کیفیت ویدیو 8K در برابر 6K

نیکون Z9 می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 8K را تا 30 فریم در ثانیه ضبط کند. همچنین کدک‌های مختلف ازجمله Apple Prores 422 HQ را نیز ارائه می‌دهد. درواقع این مدل نیکون اولین دوربین بدون آینه است که امکان ضبط فیلم با کدک حرفه‌ای و محبوب اپل را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، دوربین نیکون کیفیت 4K تا 120 فریم در ثانیه را در اختیار کاربران قرار داده است.

دوربین کانن R3 رزولوشن 6K و 12 بیتی RAW را ارائه می‌دهد. هرچند که این مقدار کمتر از رزولوشن 8K دوربین نیکون است؛ اما چندان محسوس نبوده و کیفیت بسیار خوبی را برای ضبط داخلی به نمایش می‌گذارد.

در هیچ‌یک از این دو دوربین سنسوری وجود نداشته و برخلاف بسیاری از دوربین‌ها که محدودیت ضبط فیلم 30 دقیقه‌ای دارند، در این دوربین‌ها چنین محدودیتی وجود ندارد. در جدول زیر، تمام مشخصات اصلی دو دوربین آورده شده است:

نکته: رزولوشن 8K در دوربین Z9 فقط با کدک H.265 در دسترس است. رزولوشن 8K با 60 فریم در ثانیه هم با RAW دوازده بیتی کار می‌کند و پس از به‌روزرسانی سیستم‌عامل Z9 در دسترس خواهد بود.

نمونه‌برداری بیش‌ازحد در نرخ 30p دوربین Z9 صورت می‌گیرد؛ این بدان معنی است که به هنگام فیلم‌برداری سنسور دوربین در حال دریافت کلیه اطلاعات مربوط به رزولوشن 8K است ولی درنهایت فیلم را با مقیاس 4K ارائه می‌دهد. در سایر نرخ‌ها نظیر 60p و 120p این اتفاق نمی‌افتد.

دوربین کانن R3 نمونه‌برداری بیش‌ازحد را در رزولوشن‌های 6K و 4K تا نرخ 60p را انجام می‌دهد.

لرزش‌گیر بدنه

هر دو دوربین دارای لرزش‌گیر 5 محوره روی سنسور هستند. نیکون Z9 هنگام استفاده از لنز‌های سری Z با VR می‌تواند تا 6Ev اثر لرزش را برطرف کند. کانن R3 لرزش‌گیر قوی‌تری دارد و تا میزان 8Ev می‌تواند اثر لرزش را از بین ببرد. به خاطر داشته باشید که این مقادیر برای همه لنزها یکسان نیست.

سیستم 5 محوره می‌تواند سنسور و تثبیت‌کننده نوری را حتی در مواقع فیلم‌برداری نیز ترکیب کند. علاوه‌براین در دوربین‌ها برای بهبود نتیجه فیلم‌ها، یک تثبیت‌کننده دیجیتالی مخصوص ویدیو تعبیه‌ شده است. شرکت کانن این قابلیت را IS نامیده و نیکون آن را با عنوان Elevtronic VR ارائه می‌دهد.

همچنین در مقایسه Nikon Z9 با Canon R3 به این نتیجه رسیدیم که Z9 مکانیسم IBIS را به هنگام خاموش بودن دوربین قفل می‌کند تا از تکان خوردن بدنه دوربین در تحرک زیاد مثل حرکت انسان یا ماشین جلوگیری کند.

منظره‌یاب و مانیتور

نیکون Z9 دارای منظره‌یاب الکترونیکی با وضوح و ارائه 3.69 میلیون نقطه است که با توجه به این‌که سایر رقبا دارای 5میلیون یا حتی 9 میلیون نقطه هستند، عدد قابل‌توجهی نیست. بااین‌حال نیکون ادعا می‌کند که درخشان‌ترین منظره‌یاب (EVF) موجود در بازار را با 3000-nit ارائه می‌دهد. این دوربین بزرگ‌نمایی 0.8 برابر با نرخ نوسازی 60 هرتز و نقطه چشمی 23 میلی‌متری دارد.

منظره‌یاب R3 وضوح بیشتری را نسبت به نیکون Z9 ارائه داده و 5.76 میلیون نقطه دارد؛ اما بزرگ‌نمایی آن کمتر از Z9 و 0.76 برابر است. نقطه چشمی R3 طول یکسانی با Z9 (23 میلی‌متر) داشته ولی نرخ نوسازی آن تا 120 هرتز می‌رسد.

کانن R3 دارای یک ویژگی بسیار منحصر‌به‌فرد با عنوان Eye Control AF است که در هیچ محصول دیگری نمی‌توانید آن را پیدا کنید. در داخل چشمی دوربین کانن (EVF) هشت حسگر مادون قرمز وجود دارد که به هنگام عکاسی موقعیت کره چشم شما را ردیابی کرده و به‌سادگی نقطه AF را از یک سوژه به سوژه دیگر تنها با دنبال کردن حرکت چشمتان منتقل می‌کند. به‌عبارت‌دیگر می‌توانید فقط با نگاه کردن به یک سوژه، روی آن فوکوس کنید.

هردوی دوربین‌ها دارای صفحه‌نمایش LCD هشت سانتی‌متری (3.2 اینچ) هستند. کانن R3 وضوح فوق‌العاده‌ای را با ارائه 4.15 میلیون نقطه به نمایش می‌گذارد؛ درحالی‌که Z9 تنها 2.1 میلیون نقطه را ارائه می‌دهد. مکانیسم حرکت صفحه‌نمایش دو دوربین نیز متفاوت از هم کار می‌کند. نیکون Z9 روی 4 محور متکی است؛ به این معنی که می‌توانید به هنگام کار در حالت پرتره آن را بالا پایین کنید. در کانن R3 حرکات کلاسیک چند زاویه‌ای ارائه‌شده تا بتوانید آن را تا 180 درجه بچرخانید.

درنهایت، هر دو دوربین در بالای بدنه خود دارای یک نمایشگر کوچک اضافی هستند که تنظیمات اولیه در حال استفاده از دوربین را نشان می‌دهد.

مقایسه دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3 از لحاظ طراحی ظاهری

نیکون Z9 و کانن R3 دوربین‌های بسیار مقاومی هستند و در شرایط آب‌وهوایی متفاوت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. هر دو آن‌ها از جنس آلیاژ و منیزیم ساخته و تقریباً ابعاد یکسانی باهم دارند؛ اما دوربین Z9 کمی سنگین‌تر از R3 است.

هر دوربین چیدمان دکمه‌ها و کنترل‌های مخصوص به خود را دارد. یکی از ویژگی‌های ظاهری برجسته در کانن R3، پد لمسی در پشت بدنه آن است که جایگزین مناسبی برای جوی‌استیک معمولی AF به شمار می‌رود. در نیکون Z9 نیز می‌توان نور پس‌زمینه اکثر دکمه‌ها را جزو ویژگی‌های جالبش معرفی کرد.

یکی دیگر از نکات طراحی هر دو دوربین این است که می‌توانند به هنگام خاموش بودن دوربین، سنسور را برای حفاظت بیشتر بپوشانند. کانن R3 از پرده‌های شاتر مکانیکی برای این منظور استفاده می‌کند؛ اما Z9 طراحی مکانیزمی به‌خصوصی را برای این کار ارائه داده است که قوی‌تر و بهتر از شاتر مکانیکی R3 به نظر می‌رسد.

کارت حافظه، رابط کاربری و عمر باتری

دوربین نیکون Z9 مجهز به دو درگاه کارت حافظه است که هر دو مناسب کارت‌های CFexpress نوع B هستند. کانن R3 نیز دو درگاه کارت حافظه دارد؛ اما با این تفاوت که یکی برای کارت‌های CFexpress تعبیه‌شده و دیگری مناسب کارت‌های SD UHS-II است.

هر دو دوربین دارای پورت LAN / Eternet، USB از نوع C، ورودی میکروفون، خروجی هدفون و سوکت HDMI فول سایز هستند.

طول عمر باتری در هر دو دوربین مشابه یکدیگر است. نیکون می‌تواند 740 فریم با LCD یا 700 فریم با منظره‌یاب ثبت کند. کانن R3 با ثبت 860 فریم با LCD بهتر از نیکون عمل می‌کند؛ اما با منظره‌یاب قادر به ثبت 620 فریم است.

مقایسه دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3 از نظر تنوع لنز‌ها

هر دو دوربین در سال 2018 عرضه شده و تا به امروز مجموعه خوبی از لنز‌ها را در کنار بدنه‌هایشان ارائه کرده‌اند.‌ نیکون دارای 19 لنز فول‌فریم است؛ دراین‌بین لنز 100-400 میلی‌متری آن با F4.5-5.6 طولانی‌ترین و خاص‌ترین لنز تله‌فوتویی است که تابه‌حال برای این دوربین عرضه شده است. لنزهای زوم F2.8 با کیفیت عالی و لنز پرایم فوق‌سریع از دیگر لنز‌های برجسته و مناسب نیکون Z9 به شمار می‌روند.

کانن R3 در حال حاضر دارای 23 لنز RF نظیر پرایم‌های بسیار سریع F1.2، زوم سه‌گانه F2.8 و تله‌فوتو‌های فوق‌العاده است. البته برای هردو این دوربین‌ها مبدل‌های لنز DSLR با عناوین Canon EF و Nikon F وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از بقیه لنز‌های DSLR نیز در این دو دوربین بهره گیرید.

 مقایسه قیمت

در مقایسه نیکون Nikon Z9 با کانن Canon R3 به جزئت می‌توان گفت که قیمت نیکون Z9 در بسیاری از کشور‌ها ارزان‌تر از قیمت کانن R3 است. به‌صورت کلی در بازار جهانی تنها بدنه دوربین Z9 با قیمت خرده‌فروشی 5500 دلار به فروش می‌رسد. کانن R3 نیز با قیمت 6000 دلار عرضه می‌شود. با توجه به نوسانات قیمت در ایران نمی‌توان یک هزینه مشخصی برای آن‌ها ارائه داد. برای اطلاع دقیق از قیمت این مدل‌ها می‌توانید به وب‌سایت نورنگار مراجعه کنید.

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی از مقایسه دوربین نیکون Z9 با کانن EOS R3

هر یک از دوربین‌های نیکون Z9 و کانن R3 دارای ویژگی‌های مشابه و متفاوتی از همدیگر هستند. تمامی ویژگی‌های آن‌ها در این مطلب مطرح شد و از هر لحاظ با یکدیگر مقایسه شدند. شما می‌توانید با توجه به نکات ارائه‌شده دوربین مناسب خود را انتخاب کنید.

به نظر شما کدام‌یک از دوربین‌های Nikon Z9 و Canon R3 عملکرد بهتری دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه