021-7356

چطور از قوی‌ترین منبع نور برای عکاسی استفاده کنیم؟

چطور از قوی‌ترین منبع نور برای عکاسی استفاده کنیم؟

بزرگترین مشکل در مورد عکاسی پرتره با نور خورشید این است که شما هیچ کنترلی روی آن ندارید. شما نمی‌توانید قدرت نور را تغییر دهید، آن را به جای دیگری منتقل کنید یا ابرها را حذف کنید. بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق و اطلاع از نحوه کار با نور خورشید برای گرفتن یک عکس زیبا ضروری است.

اولین چیزی که درمورد نور خورشید باید بدانید این است که در تمام طول روز نور خورشید باعث می‌شود که سایه‌های خیلی سختی روی صورت سوژه دیده شود. قانون اول در مورد عکاسی پرتره با نور روز این است که از نور مستقیم در اواسط روز که خورشید از بالا می‌تابد دوری کنید. در هر زمانی که خورشید به صورت مستقیم بتابد، هیچگونه ابری جلوی آن قرار نگرفته باشد و یا به صورت مستقیم از بالا بتابد، باعث خواهد شد سایه‌های شدید و ناخوشایندی روی صورت سوژه ایجاد شود. راهکار ساده برای مقابله با این روش این است که سوژه را به سایه منتقل کنید. بهترین قسمت سایه مرز بین قسمت روشن و سایه است. در برخی مواقع برای داشتن بهترین نور می‌توانید سوژه را در سایه قرار دهید و خودتان زیر آفتاب بمانید.

نورپردازی عکاسی پرتره

 

گرفتن پرتره با نور طبیعی

حتی در چنین سایه‌ای هم نوری که از یک طرف وارد می‌شود قوی‌تر خواهد بود. برای اینکه ببینید نور از چه سمتی می‌تابد می‌توانید به جای سوژه بایستید و به دقت اطراف خودتان را برای روشن‌ترین جسم جستجو کنید. همچنین می‌توانید دستتان را هم روبروی صورت خودتان قرار دهید و تا زمانی که کاملا روشن شود بچرخید. جهت اصلی نور نحوه ایجاد سایه‌ها را مشخص می‌کند. بنابراین باید در همان جهت عکاسی کنید و به گونه‌ای قرار بگیرید که منبع نور پشت سرتان قرار بگیرد.

[relatedpost post=”107152″]

ساعت طلائی

اگر بتوانید در ساعت بعد از طلوع آفتاب و یا قبل غروب آن عکاسی کنید، گرفتن پرتره با نور طبیعی خیلی راحت‌تر خواهد بود. در طول صبح و غروب خورشید در موقعیت پائین‌تری خواهد بود و تقریبا توسط اتمسفر دیفیوز می‌شود. این بدین معنی است که ما می‌توانیم به روش‌های مختلفی از آن استفاده کنیم.

عکاسی در فضای باز

ساده‌ترین برای عکاسی پرتره با نور خورشید در ساعت طلائی استفاده از آن به عنوان نور اصلی یا کلیدی است. با قرار دادن نور به صورت مستقیم در پشت سر خودتان می‌توانید از افکت نورپردازی پروانه‌ای استفاده کنید. در این مورد تمام صورت سوژه به صورت یکدست نوردهی می‌شود و یک سایه کوچک زیر بینی او قرار خواهد گرفت. برای داشتن بهترین نتیجه عکاسی در فضای باز از سوژه بخواهید سرش را در مسیر نور به گونه‌ای بچرخاند که سرش در مسیر نور قرار بگیرد و مطمئن باشید چشم‌های او توسط سایه ابروهایش پوشانده نشده است. همچنین با انتقال سوژه یا خودتان به یک طرف می‌توانید نور دراماتیک‌تری روی صورت سوژه بتابانید و نور لوپ یا رامبرانت ایجاد کنید.

تنها چیزی که باید در زمان این کار در نظر داشته باشید پوست سوژه به دلیل سخت بودن نور است. نور مستقیم خورشید باعث خواهد شد تمام نواقص صورت نمایان شود اما اگر سوژه شما پوست بی نقصی دارد این روش می‌تواند کاملا موثر باشد.

استفاده از رفلکتور برای عکاسی پرتره با نور خورشید

اگر پوست سوژه شما نواقص زیادی دارد، بهتر است از روش اول یعنی عکاسی در سایه استفاده کنید و یا با استفاده از رفلکتور نور را کمی نرم کنید. رفلکتورها یک ابزار نورپردازی است که کاربردهای خیلی زیادی دارد و نسبت به تجهیزات نورپردازی دیگر از قیمت خیلی پائین‌تری هم برخوردار است.

هنگام عکاسی در ساعت طلائی یکی از تکنیک‌های خیلی خوب این است که سوژه را پشت به نور قرار دهید و از رفلکتور استفاده کنید تا کمی از آن نور را روی صورت او بازتاب دهید. در این مورد نور بازتاب شده از رفلکتور نور کلیدی شما خواهد بود، به همین خاطر بهتر است آن را از بالا به سوژه بتابانید تا سایه‎‌های طبیعی‌تری داشته باشید.

[relatedpost post=”117255″]

آموزش عکاسی پرتره با نور خورشید

عکاسی پرتره با نور خورشید

استفاده از رفلکتور سفید و تاباندن نور به صورت سوژه تاثیر نور خورشید را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود سایه‌ها زیباتر شوند. رفلکتور نقره‌ای نور بیشتری را بازتاب می‌دهد و باعث می‌شود بقیه صحنه تاریک‌تر دیده شود.

همچنین در صورتی که از یک رفلکتور 5 کاره استفاده می‌کنید، می‌توانید پوشش را به صورت کامل جدا کنید و از دیفیوزر موجود برای نرم کردن نور استفاده کنید. هرچقدر دیفیوزر را در فاصله نزدیک‌تری به سوژه خودتان قرار دهید، نور خورشید نرم‌تر خواهد بود. با این روش حتی در صورتی که پوست صورت سوژه هم خیلی کامل نباشد، می‌توانید از نور خورشید به عنوان نور کلیدی استفاده کنید. نکته‌ای که در زمان استفاده از این روش باید در نظر داشته باشید این است که سایه‌ی لبه‌ ضخیم دیفیوزر نباید روی صورت سوژه دیده شود.

می‌توانید از رفلکتور به عنوان نور پرکننده هم استفاده کنید. در صورتی که سایه‌های تیره روی صورت سوژه وجود داشته باشد می‌توانید رفلکتور را رو به آن سمت صورت بگیرید تا کمی از نور خورشید را به آن بتابانید و سایه‌های موجود را از بین ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *