دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نگاهی به سیستم لنز‌بیبی

اخبار عکاسی
نگاهی به سیستم لنز‌بیبی

آیا دوست دارید در سطحی بالاتر عکاسی کنید؟ آیا به افکت بوکه، یا تصاویری که شبیه به نقاشی شده‌اند علاقه دارید؟ در این صورت شاید بخواهید که لنزهای “لنز‌بیبی” را امتحان کرده و از کیفیت اپتیکی آنها لذت ببرید.
لنز‌بیبی سیستمی است که به عکاس اجازه می‌دهد، اجزای اپتیکی مختلفی را به لنز اصلی دوربین خود متصل کرده و از آنها استفاده کند. یکی از مدل‌های اصلی آن ” Composer Pro” نام دارد که دارای توپی گردان است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید با لنز خود در زوایای مختلفی عکاسی کنید. همچنین با استفاده از همین ویژگی و از طریق نقاط فوکوس، می‌توانید افکت‌های فوق‌العاده‌ای را ایجاد و بوکه‌های زیادی را خلق کرده و تصاویری شبیه به نقاشی ایجاد کنید.

لنز‌بیبی
شرکت لنز‌بیبی، برای دوربین‌هایی با قابلیت تعویض لنز مانند دوربین‌های SLR دیجیتال و دوربین‌های بدون‌آینه لنزهایی را تولید می‌کند. این نوع لنزها به شما کمک می‌کنند تا از دریچه جدیدی به دنیا نگاه کرده و نتایج خیره کننده‌ای به دست آورید. اگر یک بار لنز‌بیبی را امتحان کنید، آنقدر برایتان جذاب می‌شود که می‌خواهید دوباره آن را تست کنید.
چه مدت از معرفی لنز بیبی می‌گذرد؟
داستان لنز‌بیبی به سال 2004 باز می‌گردد. موسس لنز‌بیبی Craig Strong روش‌هایی برای عکاسی از سوژه‌های خود ابداع کرد که در آن زمان با استفاده از دوربین‌های DSLR معمولی امکان‌پذیر نبود. پس از آن، شرکت لنز‌بیبی به فعالیت خود ادامه داده و سیستم‌ لنزهای خود را گسترش داده است.

لنز بیبی چیست؟

سیستم تعویض اپتیک، ایده اصلی لنز بیبی است. شما می توانید یکی از سیستم‌های لنز‌بیبی مانند Composer Pro را خریداری کرده و سپس اجزای اپتیکی مختلفی را بر روی آن ببندید. Composer Pro همانند لنز، بخشی است که مستقیما به دوربین شما وصل می شود. این سیستم دارای دو بخش است که از طریق یک توپ فلزی به هم وصل می‌شوند. این توپ گردان به جزء دوم این سیستم اجازه می‌دهد تا چرخیده و در نهایت نقطه فوکوس شما را تغییر دهد.
شما قطعات اپتیکی را بر روی Composer Pro قرار می‌دهید. این قطعات اپتیکی محدوده وسیعی از انتخاب‌ها را برای شما فراهم کرده و به این ترتیب خواهید توانست از سیستم لنز‌بیبی به عنوان لنز نرمال، fisheye، ماکرو و … استفاده کنید. هر کدام از این قطعات اپتیکی افکت‌های ویژه‌ای را برای شما تولید می‌کنند.
یکسری اجزای اپتیکی برای گوشی‌های هوشمند آیفون وجود دارد که می توانید با قرار دادن آنها روی دوربین گوشی خود، نتایج مشابهی را به دست آورید.
همچنین شرکت لنز‌بیبی، مدل جدیدی از لنزهای خود را با نام سری Velvet وارد بازار کرده است. سری Velvet کاملا شبیه لنزهای معمولی هستند، ولی افکت‌های ملایم و گرمی را در دیافراگم‌های بازتر ارائه می‌دهند. امکان افزودن اپتیک بر روی این سری از لنزها وجود ندارد و به صورت دستی فوکوس می‌شوند.

این لنزها چگونه عمل می‌کنند و چه افکت‌هایی ایجاد می‌کنند؟

با استفاده از اپتیک‌های مختلف می‌توانید افکت‌های بسیاری را در تصاویر خود ایجاد کنید. شما می‌توانید عکسی شبیه به عکس‌های گرفته شده توسط لنزهای tilt shift داشته باشد و سوژه در عکستان به حالت مینیاتوری به نظر برسد. همچنین می‌توانید بخش‌های مشخصی از عکس یا سوژه را جدا کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال گرفتن عکس از گلی هستید که در میان تعداد زیادی از گل ها احاطه شده است، می توانید بر روی همان گل مورد نظرتان تمرکز کرده و تنها روی آن فوکوس کنید.
یکی دیگر از نکات مهم در این لنزها تولید افکت بوکه است. همان گلی که به آن اشاره کردیم می‌تواند با استفاده از دیافراگم باز در پس زمینه محو فوق‌العاده‌ای قرار بگیرد. نقاطی که خارج از فوکوس دوربین هستند، غالبا دارای رنگ‌های خوبی بوده، و به اپتیک و دیافراگمی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد.

لنز‌بیبی
باید گفت با استفاده از لنزها عادی و عکسبرداری معمولی، نمی‌توان عکس‌های واقعا شارپ گرفت. پس برای ثبت یک عکس واقعی راه دیگری را انتخاب کرده و از لنز‌بیبی استفاده کنید. ممکن است عکاسانی که به صورت بسیار دقیق و تکنیکی عکاسی می‌کنند و تنها نور و فوکوس است که برای‌شان اهمیت خیلی زیادی دارد، از لنز بیبی خوششان نیاید. ولی افرادی که دوست دارند افکت‌های مختلف را آزمایش و در حالت‌های مختلف از سوژه خود عکاسی کرده و عکس‌هایی رویایی و شبیه به نقاشی خلق کنند، قطعا عاشق لنز‌بیبی خواهند شد.

برای استفاده از لنز‌بیبی به چه چیزهایی نیاز دارید؟

قیمت لنز بیبی در مقایسه با لنزهای معمول، خیلی زیاد نیست. اما این موضوع به خواسته شما بستگی دارد که چقدر به این لنزها وابسته شده‌اید و یا چند مدل از این لنزها را می‌خواهید آزمایش کنید. ممکن است با تست چندین مدل از این لنزها وسوسه شوید که مدل‌های جدیدتری را بخرید!
پس از شروع به کار با این سیستم، می‌توانید کار خود را با چیزی ساده‌تر مثل Spark ادامه دهید. Spark همراه با یک اپتیک عرضه شده و پس از خرید می‌توانید به سرعت کار خود را با آن شروع کنید. همچنین سیستم Composer Pro نیز می‌تواند همراه با یک اپتیک خریداری گردد و درنتیجه کار را برای‌تان آسان‌تر کند.
برای آنکه متوجه شوید دقیقا به چه اپتیک‌هایی نیاز دارید، به گالری عکس‌های گرفته شده توسط اپتیک‌های مختلف لنز‌بیبی مراجعه کرده و سپس آنچه را که واقعا نیاز دارید انتخاب کنید.

لنز‌بیبی
آیا استفاده از سیستم لنز‌بیبی آسان است؟

در ابتدا کمی طول می‌کشد تا به لنزهای لنز‌بیبی عادت کنید و کمی برای آشنایی با آنها نیاز به زمان خواهید داشت. نمی‌توان این لنزها را به راحتی بر روی دوربین خود قرار داده و شروع به عکسبرداری کنید. برای کسب بهترین نتیجه، می‌بایست ابتدا کمی در منابع مختلف اینترنتی جستجو کرده و کار کردن با آنها را یاد بگیرید. وقتی که ایده خوبی به ذهنتان رسید، زمان آن است که بیرون رفته و لنز خود را امتحان کنید. برای گرفتن یک عکس خوب با لنز‌بیبی، نیاز به داشتن تجربه زیادی است، و تا آن زمان که تجربه کافی را کسب کنید عکس‌های بسیاری را پاک خواهید کرد. اما پس از آنکه تجربه کافی را برای کار با لنز‌بیبی را به دست آوردید، عکس‌هایی می‌گیرید که از نشان دادن آنها به دیگران افتخار خواهید کرد!
به نظر می‌رسد سیستم فوکوس لنز‌بیبی، یکی از سخت‌ترین مسائلی است که باید به آن عادت کنید. مجبور هستید که برای عکاسی با لنز‌بیبی، بر روی سوژه‌ها فوکوس دستی انجام دهید. فوکوس دستی روی بعضی از سوژه‌ها آسان است.به محض آنکه سوژه به صورت دستی فوکوس شد، می‌توانید Composer Pro را بر روی توپ گردان حرکت داده، به سوی نقطه مورد نظر گرفته و سپس عکس بگیرید.
اگر تجربه ای در استفاده از این لنزها ندارید، نیاز به کمی آزمون و خطا خواهید داشت. در نتیجه خود را برای کمی خرابکاری آماده کنید! در موقعیت‌هایی مانند مراسم عروسی که نیاز است همان عکس اول که گرفته می‌شود، خوب و بدون نقص باشد، استفاده از لنز‌بیبی برای شروع توصیه نمی‌شود. پس قبل از استفاده آن در شرایط بحرانی، مطمئن شوید که کار با لنز‌بیبی را به طور کامل یاد گرفته‌اید.

لنز‌بیبی
آیا افکت‌های تولید شده توسط لنز‌بیبی از سیستم‌های نرم‌افزاری بهتر است؟

نتایجی که شما با استفاده از لنزها به دست می‌آورید کاملا منحصر به فرد است. برای اطمینان از درستی این حرف، ابتدا افکتی را با لنز‌بیبی امتحان کنید و سپس آن را با همان افکت در فتوشاپ مقایسه کنید. مطمئن باشید که این دو نتیجه، یکسان نخواهند بود.

لنز‌بیبی
لنز‌بیبی مناسب چه کسانی است؟

هر کسی که علاقمند به تست شیوه‌های متفاوت عکاسی را است، باید لنز‌بیبی را امتحان کند. اگر به شیوه‌های جدیدتر عکاسی علاقه‌مند هستید، عاشق لنز‌بیبی خواهید شد.
این لنزها، دنیای جدیدی را نمایان می‌کنند. زمانی که در عکاسی با لنز‌بیبی به موفقیت برسید، کاملا به آن اعتیاد پیدا خواهید کرد. میزان ملایمت در بخش‌های تار عکس متفاوت است. همچنین می‌توانید به طور شگفت انگیزی بر روی نقاط مورد نظرتان در صحنه تمرکز کنید.

لنز‌بیبی
فوکوس دستی

تمامی لنزهای شرکت لنز‌بیبی تنها به صورت دستی فوکوس می‌شوند. اگر در انجام فوکوس دستی مهارت زیادی ندارید، لنز‌بیبی برای‌تان مناسب نیست. ولی اگر مشکلی با فوکوس دستی ندارید، مطمئن باشید که لجظات بسیار شادی را با این لنزها تجربه خواهید کرد.
یکی دیگر از مشکلات این لنزها، رینگ تنظیم دیافراگم آن است. هر چه دیافراگم آنها را تنگ‌تر کنید، منظره‌یاب دوربین شما نیز تاریک‌تر شده و در نهایت فوکوس کردن دشوار می‌شود. این مشکل به ویژه در هنگام استفاده از اپتیک Edge 80 با سیستم Composer Pro اتفاق می‌افتد. در زمانی که دریچه دیافراگم به صورت کاملا باز قرار دارد، دید منظره‌یاب دوربین نیز کاملا مناسب خواهد بود. اما با شروع تنگ کردن دریچه دیافراگم تا حدود F/8، میزان نور کاهش پیدا کرده و دید منظره‌یاب دوربین و دقت فوکوس نیز افت می‌کند.
هر چه سوژه دورتر باشد، فوکوس کردن آسان‌تر است. فوکوس بر روی سوژه‌های نزدیک سخت‌تر بوده و به تمرین بیشتری نیاز دارد. اگر نمی‌توانید همزمان دوربین را در دست گرفته و فوکوس را انجام دهید بهتر است که از سه‌پایه استفاده کنید. در برخی مقالات نوشته شده است که از لنز‌بیبی با سه‌پایه نمی‌توان استفاده کرد. که این موضوع اصلا درست نیست.
شاید استفاده از لنزها به صورت مستقیم و بدون زاویه برای یادگیری مناسب‌تر باشد. در ابتدا سعی کنید با این روش لنز را کاملا شناخته و با آن آشنا شوید و سپس از افکت‌های مختلف آن استفاده کنید.

لنز‌بیبی
آیا لنز‌بیبی برای شما مناسب است؟

اگر این مقاله را مطالعه کرده‌اید، حتما به تست کردن لنز‌بیبی علاقه داشته‌اید. در سایت لنز‌بیبی منابع خوبی برای کمک به شما جهت آشنایی بیشتر با این سیستم و دیگر تولیدات این شرکت وجود دارد. همچنین آموزش‌های متنوعی نیز در این ارتباط در یوتیوب قابل مشاهده است.

لنز‌بیبی
لنزهای لنز بیبی و اپتیک‌های مختلف آن، لوازم جانبی فوق العاده‌ای برای کیت دوربین شما خواهند بود. افکت‌های ایجاد شده توسط این لنزها منحصر به فرد است و به عکاسی شما روحی تازه می‌بخشد. این لنزها به شما کمک می‌کند تا عکس‌های هنری فوق‌العاده ای بگیرد، تصاویری که با استفاده از لنزهای معمول قابل ثبت نیست.

نویسنده : محمد رزازان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *