دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

معرفی روش‌های چاپ عکس | بهترین راه برای ماندگاری ثبت لحظات شاد

چاپ
معرفی روش‌های چاپ عکس | بهترین راه برای ماندگاری ثبت لحظات شاد

اختراع چاپ به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشر در طول تاریخ است که انقلابی در ثبت رویدادهای مختلف به‌وجود آورد. از گذشته تا به حال در انواع چاپ و روش‌های آن تغییرات بسیاری روی داده‌است. از روش‌های مختلف این صنعت در حوزه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و چاپ دیگر به کاغذ محدود نشده و بر روی متریال متنوعی قابل انجام است. در ادامه مطلب به معرفی روش‌های چاپ عکس و ویژگی آن‌ها می‌پردازیم.

 

چاپ عکس

چاپ عکس

روش‌های چاپ عکس

روش‌های چاپ عکس تنوع نسبتا زیادی دارند که هرکدام مزایای خاص خود را شامل می‌شوند و در موارد مختلفی استفاده می‌شوند. در ادامه به برترین روش‌های چاپ تصاویر می‌پردازیم؛ با نورنگار همراه شوید.

چاپ دیجیتال عکس

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن امور، چاپ دیجیتال به سرعت نقش اصلی در چاپ صنعتی را برعهده گرفته و کاملا بر بازار چاپ خانگی تسلط یافته‌است. چاپ دیجیتال جدیدترین روش برای تبدیل تصاویر دیجیتال به‌صورت چاپی است. معمولا این روش برای چاپ در تیراژهای پایین به‌کار برده می‌شود و به دلیل تنوع بالا در صنایع مختلف کاربرد دارد. از این شیوه اغلب برای چاپ کارت ویزیت، بروشور، جعبه و گاتالوگ استفاده می‌شود.

یکی از تفاوت‌های اساسی چاپ دیجیتال با دیگر روش‌ها در این است که در این شیوه برای هر برگ چاپی هزینه ثابت است و به تعداد نسخه‌های چاپی بستگی ندارد. چاپ عکس دیجیتال با اصطلاحی به نام پیکسل، فرآیند دیجیتالی را ایجاد می‌کند. دستگاه‌های چاپ عکس دیجیتال بر اساس کارکرد و نوع چاپ انواع گوناگونی دارد. به‌طور کلی روش چاپ دیجیتال به دو گروه اصلی جوهرافشان و الکتروفتوگرافی تقسیم‌بندی می‌شود.

چاپ دیجیتال عکس

چاپ دیجیتال به روش جوهرافشان

در چاپ دیجیتال، روش جوهرافشان از باکیفیت‌ترین شیوه‌ها به‌شمار می‌رود. ماشین‌آلات مورد استفاده در این روش از تنوع بالایی برخوردار بوده و شامل انواع پرینترهای رومیزی تا ابعاد عریض آن را شامل می‌شود. در چاپ جوهرافشان اطلاعات دیجیتال به وسیله مرکب‌های مایع به‌طور مستقیم بر روی کاغذ قرار داده‌ می‌شوند. از آن‌جایی که در این روش مرکب به‌طور مستقیم بر روی سطح چاپ انتقال می‌یابد، این شیوه به‌عنوان اصیل‌ترین شیوه چاپ تصویر محسوب می‌شود. عوامل تاثیرگذار در این روش به دلیل عملکرد دیجیتالی نازل رنگ‌پاش به حداقل خود، یعنی جنس کاغذ و شرایط اقلیمی کاهش می‌یابد.

چاپ دیجیتال به روش الکتروفتوگرافی

چاپ عکس به روش الکتروفتوگرافی یکی از روش‌های مرسوم چاپ دیجیتال است که به دو شیوه استفاده از تونر و مایع صورت می‌گیرد. در این روش همانند روش‌های سنتی در فرآیند چاپ دیجیتال، تونر یا جوهر به داخل کاغذ نفوذ نمی‌کند و به‌صورت لایه‌ای نازک بر روی سطح قرار می‌گیرد. چاپ به روش تونری در الکتروفتوگرافی به دلیل سرعت بالای چاپ محبوبیت بیشتری دارد. چاپ الکتروفتوگرافی مایع برای چاپ در کیفیت و تیراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدودیت در ابعاد تصویر و پیچیدگی دستگاه در این روش موجب شده تا همانند روش تونری در بین عموم گسترده نباشد.

مزایای چاپ دیجیتال

  • در سیستم دیجیتال سرعت چاپ بسیار زیاد است و امکان تغییر برخی داده‌ها وجود دارد.
  • هزینه چاپ در این روش بالا بوده و استفاده از آن در تیراژ پایین مقرون به‌صرفه است.
  • کار با دستگاه‌های چاپ دیجیتال راحت‌تر است و نیازمند توانایی خاصی نیست.
  • در این روش تصمیم‌گیری درباره رنگ تصاویر قبل از چاپ صورت می‌گیرد که این امر سبب صرفه‌جویی در نیروی انسانی می‌شود.
  • در چاپ دیجیتال سطح چاپ می‌تواند کاغذ، برد، بوم، پارچه، شیشه، چوب، سنگ و کنواس باشد.
  • در این شیوه داده‌ها مستقیما بر روی سطح چاپی از کامپیوتر منتقل می‌شوند و خبری از پلیت‌ها نیست.
  • در چاپ دیجیتال به دلیل حذف مراحل قبل از چاپ، مراحل چاپ عکس کوتاه‌تر است.

چاپ فتوشیمی

چاپ فتوشیمی

یکی از روش‌های چاپ عکس، چاپ فتوشیمی است. در روش چاپ فتوشیمی، چاپ عکس در لابراتوار و با استفاده از داروی عکاسی و کاغذ حرفه‌ای حساس به نور در دستگاه‌های حرفه‌ای فتوشیمی که ار عمر بالایی برخوردار هستند، انجام می‌شود. این روش با شیوه کم‌دوام و ارزان پرینت لیزری یا جوهرافشان متفاوت است. تکنولوژی چاپ فتوشیمی در حقیقت همانند روش سنتی چاپ عکس و از روی نگاتیو با استفاده از تابش نور بر روی کاغذ حساس به نور صورت می‌گیرد و ماندگاری بالایی دارد. چاپ تصویر به این روش گزینه مناسبی برای ثبت خاطرات است. شما می‌توانید با توجه به کیفیت و کاربرد عکس‌ها، نوع کاغذ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

چاپ عکس

مزایای چاپ فتوشیمی عکس

  • مزیت اصلی چاپ فتوشیمی عکس، ماندگاری و کیفیت بالای عکس‌های چاپ شده در این روش است. از این‌رو، بیشتر عکاسان ترجیح می‌دهند که نتیجه کار خود را با استفاده از این روش چاپ کنند.
  • این روش از کیفیت چاپ بسیار بالایی برخوردار است.
  • چاپ فتوشیمی به نسبت ماندگاری و کیفیت بالا مقرون‌ به‌صرفه است.
  • در این روش چاپ یکپارچه و بدون استفاده از لمینت انجام می‌شود.
  • عکس‌های چاپ شده به این روش ضد خش و اثرانگشت و قابل شست‌وشو هستند.

در کنار عکاسی، صنعت چاپ عکس درک بشر از هنر را متحول کرد و نحوه نگرش ما را به جهان تغییر داد. چاپ تصاویر عکاسی شده، تکه‌هایی از واقعیت هستند که هرکسی می‌تواند آن را بسازد و یا به‌دست آورد.

نویسنده : نسرین ولی خانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
8 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه