021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی از پروانه‌ها

آموزش عکاسی از پروانه‌ها

کجا می‌توان پروانه‌ها را پیدا کنید؟

کلید پیدا کردن پروانه‌ها این است که گیاهانی را پیدا کنید که کرم‌های ابریشم از آن‌ها تغذیه می‌کنند. برای شروع عکاسی از پروانه ها به صورت آنلاین گونه‌ها موجود در منطقه‌ی خودتان را پیدا کرده و سپس گیاهانی که از آن تغذیه می‌کنند را بیابید.

سپس اطراف محله‌ی خودتان را بررسی کنید تا گل‌ها و گیاهانی که پروانه‌ها را جذب می‌کنند را پیدا کنید. چندین بار از آن‌ها بازدید کنید و فعالیت حشرات در منطقه‌ی خودتان را بررسی کنید. در صورتی که همیشه پروانه‌ها آنجا حضور داشته باشند بنابراین می‌توان گفت که یک لوکیشن خیلی خوب برای عکاسی پیدا کرده‌اید.

اینکه در چه فصلی از سال هستید هم نقش خیلی مهمی در پیدا کردن این موجودات رنگارنگ دارد. بهترین زمان برای عکاسی از پروانه ها بهار و تابستان است. در فصل‌های پائیز و زمستان تعداد کمتری پروانه مشاهده خواهید کرد بنابراین همیشه از قبل برنامه‌ریزی کنید. در غیر این صورت ممکن است نیاز باشد زمان زیادی منتظر بمانید تا دوباره این حشرات را مشاهده کنید.

استفاده از لنز ماکرو برای ثبت جزئیات پروانه‌ها

عکاسی از پروانه ها

عکاسی از پروانه ها با استفاده از یک لنز کیت معمولی ممکن است خیلی سخت باشد. از آن‌جایی که این لنزها نمی‌توانند روی فواصل نزدیک فوکوس کنند، معمولا اکثر اوقات با تصاویر تاری روبرو خواهید شد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از یک لنز ماکرو استفاده کنید.

لنزهای ماکرو به شما این امکان را می‌دهند که کلوزآپ‌های خیلی نزدیکی از اشیاء کوچک بگیرید. بهترین گزینه برای عکاسی از پروانه ها یک لنز با فاصله کانونی بین 100 تا 200 میلیمتر است.

این لنزها به شما این امکان را می‌دهند که بدون ایجاد مزاحمت برای این حشرات حساس، از فاصله‌ی دور از آن‌ها عکاسی کنید.

با این وجود لنزهای ماکرو ممکن است خیلی گران باشد. در صورتی که بودجه کافی برای تهیه این لنزها را ندارید، می‌توانید از وسایلی که یک لنز معمولی را به لنز ماکرو تبدیل می‌کنند استفاده کنید. متداول‌ترین وسایل برای این کار حلقه معکوس، اکستنشن تیوب و Bellow هستند. این وسایل در اکثر شرایط قیمت خیلی کمی دارند و نتایج خیلی خوبی هم تولید خواهند کرد.

برای استفاده از اکستنشن تیوب و Bellow تنها کاری که باید بکنید این است که آن‌ها را به دوربین وصل کنید و سپس لنز را به آن‌ها متصل کنید. حلقه معکوس نیز تقریبا عملکرد مشابهی دارد و تنها تفاوت آن این است که باید برای رسیدن به بزرگنمایی مورد نیاز لنز را به صورت برعکس به دوربین متصل کنید. تنها نقطه ضعف این تجهیزات این است که شما قابلیت اتوفوکوس را از دست خواهید داد. به همین خاطر در صورتی که نیاز است از آن‌ها استفاده کنید باید فوکوس دستی را یاد بگیرید.

اما اگر لنز ماکرو و یا تجهیزات تبدیل لنز معمولی به ماکرو را نداشتید باید چکار کنید؟ در این شرایط باید از لنز تله فوتو خودتان استفاده کنید. سپس با زوم روی سوژه به تصویر کلوزآپی که نیاز دارید برسید.

[relatedpost post=”125698″]

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از پروانه‌ها

عکاسی از پروانه ها

عکاسی از پروانه‌ها و حشرات می‌تواند خیلی سخت باشد. شما هیچ کنترلی روی سوژه ندارید و در صورتی که خیلی با دوربین خودتان کار کنید ممکن است حشره را بترسانید و باعث فرار کردن آن شوید.

ابتدا یک مقدار ایزو بین 100 و 400 انتخاب کنید. تا جای ممکن بهتر است برای جلوگیری از نویز تصویر از ایزو 100 استفاده کنید اما در صورتی که داخل سایه هستید می‎‌توانید ایزو را تا حدود 400 افزایش دهید. این مقدار به اندازه‌ی کافی برای جبران کمبود نور کافی است اما به اندازه‌ای زیاد نیست که باعث ایجاد نویز زیاد شود.

مورد بعدی اندازه دیافراگم است. از آنجایی که شما به عکاسی ماکرو مشغول هستید، صرف نظر از دیافراگمی که انتخاب می‌کنید پس زمینه تار خواهد بود به همین خاطر ممکن است نیاز باشد از دیافراگم‌هایی مثل f/1.8 و f/2 استفاده نکنید.

این دیافراگم‌ها باعث کم شدن عمق میدان خواهند شد و فوکوس کردن را برای شما خیلی سخت‌تر می‌کنند. به جای این کار یک دیافراگم بین f/8 تا f/22 انتخاب کنید. عمق میدان زیادی که این دیافراگم‌ها ایجاد می‌کنند باعث خواهد شد سوژه‌ی شما به اندازه‌ی کافی واضح باشد.

آخرین مورد هم سرعت شاتر است. از آنجایی که حشرات خیلی سریع حرکت می‌کنند شما نباید مقداری کمتر از 1/180 ثانیه را انتخاب کنید. در صورتی که سرعت شاتر به اندازه‌ی کافی سریع نباشد پروانه‌ها در عکس شما خیلی تار خواهند بود. در صورتی که می‌خواهید مطمئن شوید که بال پروانه‌های در حال حرکت هم کاملا واضح خواهد بود از سرعت شاتر 1/500 یا بیشتر استفاده کنید.

[relatedpost post=”105408″]

تکنیک‌های مختلف فوکوس برای گرفتن تصاویر واضح

در صورتی که نحوه‌ی فوکوس با استفاده از لنز برای عکاسی ماکرو از پروانه ها را بلد نباشید عکاسی خیلی سخت خواهد شد. شما باید خیلی سریع به حرکات سوژه واکنش نشان دهید و در غیر این صورت، لحظه را از دست خواهید داد. در ادامه چند تکنیک را یاد خواهید گرفت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تصاویر خیلی خوبی بگیرید.

اولین روش، فوکوس دنباله‌دار یا حالت فوکوس AI Servo است. این قابلیت فوکوس خودکار به دوربین این امکان را می‌دهد که هرگونه حرکت در کادر تصویر را دنبال کند و روی آن فوکوس کند. فقط کافیست در حالی که کلید شاتر را تا نیمه فشار داده‌اید دوربین خود را به سمت یک پروانه بگیرید. دوربین بقیه کار را برای شما انجام خواهد داد.

عکاسی از پروانه ها

تنها نقطه ضعف این حالت این است که دوربین ممکن است همیشه روی نقطه‌ای که مدنظر شما قرار دارد فوکوس نکند. در صورتی که به دوربین خودتان اعتماد ندارید، می‌توانید فوکوس را به صورت دستی انجام دهید.

ابتدا اتوفوکوس را غیرفعال کنید و سپس حلقه فوکوس را به سمت چپ و یا راست بچرخانید تا سوژه واضح به نظر برسد. این پروسه مقداری کندتر است اما شما کنترل کامل را روی دوربین خود خواهید داشت.

تکنیک آخر کمی غیرمتداول‌تر است اما عملکرد خیلی خوبی برای عکاسی ماکرو دارد. ابتدا بررسی کنید تا مطمئن شوید که عمق میدان برای فوکوس دستی کم است. سپس بدون استفاده از حلقه‌ی فوکوس بدن خودتان را از سوژه دور و نزدیک کنید. در خیلی از موارد برای عکاسی از پروانه ها این کار نسبت به چرخاندن حلقه فوکوس خیلی ساده‌تر است.

[relatedpost post=”109054″]

کاهش لرزش تصاویر

شما در حال کار با لنزهای طولانی و عمق میدان کم هستید. این بدین معنی است که شما باید همیشه دوربین خودتان را ثابت کنید و از لرزش آن جلوگیری کنید. انجام این کار علاوه بر اینکه از خستگی دست‌های شما جلوگیری می‌کند بلکه باعث کاهش لرزش دوربین هم خواهد شد.

بهترین روش برای ثابت کردن دوربین به منظور عکاسی از پروانه ها استفاده از سه پایه است. دوربین خود را روی یک سه پایه قرار دهید و هد آن را کمی شل کنید تا بتوانید آن را به راحتی حرکت دهید. به این ترتیب شما می‌توانید با دنبال کردن پروانه در هر جهتی که مایل باشید عکاسی کنید.

عکاسی از پروانه ها

در صورتی که به آزادی بیشتری نیاز دارید هم می‌توانید از تک پایه استفاده کنید. این وسیله به شما اجازه می‌دهد فقط با جابجا کردن وزن خودتان به صحنه نزدیک‌تر شوید. در عین حال این وسیله به اندازه‌ی کافی برای نگه داشتن دوربین شما مقاوت است و می‌تواند در زمان عکاسی آن را به صورت کاملا ثابت نگه دارد.

برای عکس‌های زاویه پائین هم می‌توانید از گوریلاپاد یا هر سه پایه رومیزی معمولی دیگری استفاده کنید. این وسیله به اندازه‌ای کوچک است که بتوانید با استفاده از آن از سطح زمین عکاسی کنید و دوربین را هم ثابت نگه دارید. علاوه بر این می‌توانید هر لحظه‌ای که مایل باشید دوربین را از روی زمین بلند کنید، زیرا وزن زیادی ندارد.

البته برای عکاسی از پروانه ها مجبور نیستید فقط از یک گزینه انتخاب کنید. تمامی این وسایل کاملا قابل حمل هستند و می‌توانید هر زمانی که دوست داشته باشید آن‌ها را به همراه داشته باشید.

چطور پروانه‌ها را نترسانیم؟

صبر یک صفت ضروری برای عکاسی طبیعت است. همه چیز در عکاسی طبیعت، حتی عکاسی از پروانه‌ها به انتظار بستگی دارد.

پروانه‌ها نیز مثل بقیه حشرات موجودات خستگی ناپذیری هستند. در صورتی که می‌خواهید از این حشرات عکاسی کنید، باید با نحوه‌ی رفتار آن‌ها نیز آشنا باشید. شما نمی‌توانید به سادگی به یک پروانه نزدیک شوید و از آن عکس بگیرید بلکه باید کاملا بدون صدا و به آرامی به آن نزدیک شوید. در صورتی که اجازه دهید متوجه شوند که شما یک تهدید برای آن‌ها نیستید، در اطراف می‌مانند تا از آن‌ها عکاسی کنید.

عکاسی از پروانه ها

قبل از گرفتن هرگونه عکسی حدود 10 دقیقه اطراف باغچه بایستید. هیچ حرکت ناگهانی انجام ندهید و به صورت کاملا بی حرکت رفتار پروانه‌ها را اطراف خود مشاهده کنید.

پس از اینکه پروانه‌ها به حضور شما عادت کردند، شروع به عکاسی کنید. اگر در صبح زود که پروانه‌ها کمی کند هستند عکاسی کنید بهتر است اما در صورتی که متوجه شدید دنبال کردن آن‌ها کار سختی است، صبر کنید تا روی یک گل بنشینند تا قادر باشید عکس‌های خوبی بگیرید.

کراپ کردن تصاویر برای داشتن ترکیب‌بندی بهتر

آیا احساس می‌کنید که نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی به پروانه‌ها نزدیک شوید؟ در این صورت باید تصاویر خود را کراپ کنید. اما اصلا چرا باید این کار را انجام داد؟ جواب ساده این است که با کراپ کردن عکس شما بزرگنمایی خواهد شد و خیلی بزرگتر از حالت معمول به نظر می‌رسد.

برای کراپ کردن تصاویر ابتدا فایل موردنظر را توسط ویرایشگر تصویر مورد نظر باز کنید و پس از انتخاب ابزار کراپ قسمتی که می‌خواهید بزرگ شود را انتخاب کنید. پس از اینکه کراپ را تائید کنید، تصویری خواهید داشت که به نظر بزرگنمایی شده می‌رسد.

همچنین به یاد داشته باشید که در زمان کراپ کردن تصویر باید عکس خودتان را هم دوباره ترکیب‌بندی کنید. برای راحتی بیشتر خطوط راهنمای نرم‌افزار ادیت را فعال کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سوژه را روی نقطه‌ی تقاطع این خطوط قرار دهید.

[relatedpost post=”138456″]

عکاسی از پروانه ها

در صورتی که رزولوشن دوربین عکاسی شما 16 مگاپیکسل یا بیشتر باشید می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی بابت کیفیت تصویر، عکس خود را کراپ کنید. در صورتی که این مقدار از 12 مگاپیکسل کمتر است، باز هم می‌توانید تصویر خود را تا حدودی کراپ کنید اما در صورتی که زیاده‌روی کنید با یک تصویر بی کیفیت مواجه خواهید شد. بنابراین در زمان استفاده از ابزار کراپ خیلی باید مواظب باشید.

در صورتی که دوربین شما قدیمی‌تر است بهتر است به جای کراپ کردن از لنزهایی با فاصله کانونی طولانی‌تر استفاده کنید. با این کار می‌توانید بدون استفاده از ابزار کراپ، سوژه را در فاصله نزدیک‌تری به تصویر بکشید.

جمع‌بندی

بزرگترین چالش برای عکاسی از پروانه ها پیدا کردن این حشرات گریزان است. بنابراین قبل از اینکه از منزل خارج شوید باید تحقیقات زیادی انجام دهید. همچنین بهتر است در فصول بهار و تابستان به دنبال عکاسی از این حشرات باشید زیرا تعداد آن‌ها در این فصول خیلی بیشتر است.

اما پس از اینکه این حشرات را پیدا کردید، متوجه خواهید شد که عکاسی از آن‌ها خیلی ساده و لذت بخش است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *