دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چند نکته برای عکاسی از آب در حالت‌های مختلف

تکنیک و ترفند
چند نکته برای عکاسی از آب در حالت‌های مختلف

با استفاده آب می توان عکس های خلاقانه ای گرفت، که برای رسیدن به آن می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

حالت‌های آب

ما آب را در حالت‌های مختلفی می‌بینیم. برای مثال یخ فرم جامد آب است. آب در فرم مایع خودش به صورت روان و سیال دیده می‌شود و زمانی که به شکل بخار در خواهد آمد آن را به صورت مه و بخار خواهیم دید. ما تبدیل تمامی این مراحل را با چشم‌های خودمان مشاهده خواهیم کرد و می‌توانیم به عنوان عکاس حالت‌های مختلف آب را به تصاویر درخشان و جذابی تبدیل کنیم. در ادامه نمونه‌ها و تکنیک های مختلف عکاسی از آب در حالت‌های مختلف را مشاهده خواهیم کرد.

مایع

زمانی که آب حرکت می‌کند ممکن است به شکل یک رود یا آبشار روان حرکت کند و یا ممکن است هرچیزی که سر راهش قرار دارد را با خود ببرد. شما باید اجازه دهید چشم‌هایتان و احساساتتان در مورد تکنیکی که انتخاب می‌کنید تصمیم‌گیری کنند.

در صورتی که برای انتقال حس حرکت سریع آب به بافت نیاز دارید و می‌خواهید قطرات آب را در حال پاشش روی هوا ثبت کنید باید از یک سرعت شاتر سریع استفاده کنید تا آب را در لحظه فریز کند. در صورتی که قصد عکاسی از یک آبشار در حال حرکت را دارید، ممکن است نیاز باشد از سرعت شاتر 1/500 یا بیشتر استفاده کنید تا بتوانید بافت تصویر را به وضوح ثبت کنید.

در صورتی که سوژه شما آبشاری است که خیلی آهسته حرکت می‌کند و یا یک برکه‌ی آرام است، سرعت شاتر 1/100 ثانیه یا 1/250 ثانیه می‌تواند نقطه شروع خیلی خوبی باشد.

در زمان امتحان کردن تکنیک های عکاسی از آب احساسی که صحنه دارد را در نظر بگیرید و به اینکه دوست دارید وقتی به خانه برمی‌گردید و عکس را ادیت می‌کنید چه احساسی را انتقال دهید هم فکر کنید. برای مثال ممکن است به جزئیات واضح نیاز داشته باشید و یا نیاز باشد آب را به صورت یک صحنه‌ی رویایی به تصویر بکشید.

نمونه‌های عکاسی از آب

به دو عکس زیر نگاه کنید. عکس اول در اواسط صبح و در حالی که باد با سرعت 15 تا 20 کیلومتر بر ساعت می‌وزید در دریاچه میشیگان گرفته شده است. سرعت شاتر 1/500 ثانیه به خوبی توانسته است بافت آب، موج‌ها و ابرها را ثبت کند.

عکاسی از حالت های آب

دریاچه میشیگان

در عکس بعدی وزش باد با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و موج‌های سرکش به یک سرعت شاتر خیلی سریع نیاز داشتند تا بتواند حرکت آب را متوقف کند. برای این عکس از سرعت شاتر 1/1250 ثانیه استفاده شده است. نور خیلی سریع تغییر می‌کرد و با استفاده از براکتینگ آزادی عمل بیشتری در زمان ادیت عکس داشتم.

عکاسی از حالات مختلف آب

نکته‌ی ادیت: هر دو عکس داخل لایتروم ادیت شده‌اند. در زمان کار با آب یک درخشش طبیعی وجود دارد. برای تقویت غنی بودن و عمق رنگ‌ها من از اسلایدر Vibrance به همراه اسلایدرهای Split Toning استفاده می‌کنم. ترکیب این دو مورد باعث افزایش درخشش و شدت رنگ‌ها خواهد شد.

البته باید مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید. برای جلوگیری از این کار سعی کنید اسلایدرها را تا انتها افزایش دهید و سپس آن‌ها را به اندازه‌ای کاهش دهید که با ذائقه‌ی شما سازگاری داشته باشند.

[relatedpost post=”107818″]

عکاسی از مه و بخار

برای عکاسی از یکی دیگر از حالات مختلف آب مه، درست تکنیک های عکاسی از آب به صورت مایع، سرعت شاتر هم نقش خیلی مهمی را ایفا می‌کند. تراکم مه از تراکم خیلی کم تا تراکم خیلی زیاد نقش خیلی مهمی در انتقال احساسات تصویر دارد. در صبح‌های خنک تابستان هوای مه‌آلود خیلی طراوت‌بخش است و در مقابل در محیط‌های تاریک وجود مه باعث برخواستن احساس رمزآلود بودن خواهد شد.

عکاسی از حالات مختلف آب

1) مه خامه‌ای و نرم – سرعت شاترهای طولانی‌تر باعث ایجاد یک مه نرم و سیال خواهد شد. هرچقدر سرعت شاتر طولانی‌تر باشد، تراکم مه نیز بیشتر خواهد شد. در سرعت شاتر ½ ثانیه ما یک مه خیلی سبک را خواهیم داشت و با افزایش سرعت شاتر مه نیز ضخیم‌تر خواهد شد.

2) اشعه‌های بافت‌دار مه – سرعت شاترهای سریع‌تر مه را از جو اطراف جدا خواهد کرد و باعث خواهد شد از هرگونه شکل، تراکم و حرکت عاری باشد.

چند نکته اضافی برای عکاسی از مه و بخار

  • همیشه یک دستمال لنز را به همراه حوله به همراه داشته باشید. با افزایش مه ما شاهد افزایش رطوبت هم خواهیم بود. لنز و تجهیزات شما در چند دقیقه خیس خواهند شد اما با استفاده از این تجهیزات می‌توانید از اینکه پروسه عکاسی زود تمام شود جلوگیری کنید.
  • فیلترهای ND مقدار نور ورودی به لنز را کاهش می‌دهند و می‌توانید از سرعت شاترهای بیشتر استفاده کنید.
  • برای داشتن تصاویر واضح‌تر از سه پایه و ریموت از راه دور و یا حالت تاخیر نوردهی دوربین خودتان استفاده کنید.

کد تخفیف نورنگار

آب به عنوان ماده‌ی جامد

زمانی که آب منجمد می‌شود ما آن را به شکل یخ، برف و شبنم می‌بینیم. سرمای زمستان حالت‌های جامد آب را در مناظر به نمایش می‌گذارد. از طوفان‌های برفی گرفته تا ساختارهای یخی، عکاس‌ها از شکل جامد آب برای نشان دادن بافت سرمای زمستان استفاده می‌کنند.

عکاسی از حالات مختلف آب

هرجایی که یخ وجود داشته باشد (حتی در یک لیوان آب و یخ) شانسی هم برای عکاسی وجود دارد.

[relatedpost post=”140167″]

سوژه خودتان را انتخاب کنید، فاصله کانونی لنز را تنظیم کنید و اجازه دهید تصورات شما کنترل امور را در دست بگیرند. در ادامه چند ایده برای عکاسی از یخ را مشاهده خواهید کرد:

  • عناصر انسانی: در زمان عکاسی از ورزش، فعالیت‎‌های سرگرم‌کننده و رویدادهای فضای باز فعالیت و ماجراجویی را به عکس‌های خودتان اضافه کنید.
  • بافت و جزئیات: در دانه‌های برف، بافت یخ و ساختارهای غیرطبیعی موقعیت‌های خیلی خوبی برای عکاسی ماکرو هستند.
  • مناظر وسیع: مناظر یخی که از پشت در معرض نور قرار گرفته‌اند، زمین‌های پوشیده از برف در کنتراست با وسعت آسمان نیز شانس خیلی خوبی برای عکاسی منظره است.
  • تاثیر آب و هوا: خورشید و برف، ابر و طوفان، بادهای خشن و موج احساس سرمای هوا را به بیننده منتقل خواهد کرد.

عکاسی از حالات مختلف آب

در زمان عکاسی از عناصری مثل آب و یخ امنیت شخصی و محافظت از تجهیزات از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. در چنین شرایطی پوشیدن چندین لایه لباس باعث خواهد شد با وجود تغییر هوا در طول روز همیشه احساس گرما کنید و سرما هیچ تاثیری روی شما نداشته باشد.

اینکه از چه لنزی استفاده می‌کنید هم به شما و تجهیزاتی که دارید بستگی دارد. برخی لنزها برای سوژه‌های مختلف مناسب هستند اما چیزی که مهم است این است که شما به عنوان هنرمند خالق تصویر نهایی هستید و نوع لنز را خود شما تعیین خواهید کرد.

در این مقاله سعی شد تکنیک های مختلف برای عکاسی از حالات مختلف آب را به شما آموزش دهیم. در صورتی که سوال خاصی در این باره دارید، از قسمت نظرات همین مطلب برای مطرح کردن سوالات خودتان استفاده کنید، کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به تمامی سوال‌های شما پاسخ خواهند داد.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *