021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

معرفی لوکیشن عکاسی در بازار تهران + 3 ایده‌ مخصوص عکس بازاری

معرفی لوکیشن عکاسی در بازار تهران + 3 ایده‌ مخصوص عکس بازاری

یافتن لوکیشن عکاسی در بازار تهران اصلاً کار سختی نیست؛ چرا که این بازار، پیچ‌و‌خم بزرگی از خیابان‌ها و کوچه‌هایی است که پر از مغازه، چرخ باری و مشتری هستند. هر کدام از این‌ها در کنار هم جلوه‌ای تکرارنشدنی از خود منعکس می‌کنند و قصه‌ای برای بازگو کردن دارند. فضای عکاسی در بازار بزرگ تهران آن‌قدر زیاد است که شما پس از یک برنامه عکاسی یک روزه، ممکن است با صدها یا حتی بیش از هزار شات عکس منحصر به فرد به خانه برگردید. بازار تهران همواره پر از مردم پر دغدغه‌ای است که برای کار یا خرید، در آن‌جا رفت‌و‌آمد می‌کنند. از این رو، به عنوان یک عکاس در ارتباط دادن سوژه انسانی با اماکن تاریخی و اقتصادی این لوکیشن، به هیچ وجه دچار مشکل نخواهید شد.

معماری بازار بزرگ تهران به طور کلی به دوره خاصی تعلق ندارد و سبک‌های مختلفی در آن قابل مشاهده است. از این رو، در این لوکیشن می‌توانید عکس‌هایی از معماری خاص دوره‌های مختلف ایران مثل صفویه، زندیه، قاجاریه و پهلوی تهیه کنید. در ادامه این مطلب، لیست بهترین لوکیشن عکاسی در بازار تهران را به شما معرفی خواهیم کرد که در آن‌ها می‌توانید عکس‌های جذاب و منحصر به فردی ثبت کنید.

لوکیشن عکاسی در بازار تهران
لوکیشن عکاسی در بازار تهران

سبزه میدان؛ هنوز کمی سرسبز

سبزه میدان یکی از موارد اصلی لوکیشن عکاسی در بازار تهران است که در بخش شمالی آن قرار گرفته‌است. این میدان جزو قدیمی‌ترین بناهای بازار بزرگ به شمار می‌رود. سردر زیبای آن که دروازه ورودی بازار تهران است، یکی از جذاب‌ترین لوکیشن‌ها برای عکاسی به شمار می‌رود.

در دوران زندیه و قاجاریه، از این مکان برای کاشتن سبزی خوردن استفاده می‌شده‌است، به همین دلیل به آن سبزه میدان می‌گویند. سبزه میدان اکنون شمایل مدرن‌تری به خود گرفته و از جهات مختلف بازسازی شده‌است؛ اما هنوز هم نسبت به جاهای دیگر بازار سرسبز است و جزو جذاب‌ترین موارد لوکیشن عکاسی در بازار تهران به شمار می‌رود.

تیمچه حاجب الدوله؛ چشم نواز و اصیل

یکی از زیباترین و مهم‌ترین بناهای قدیمی که به عنوان لوکیشن عکاسی در بازار تهران شناخته می‌شود، تیمچه حاجب‌الدوله است. این تیمچه در دوران ناصرالدین شاه قاجار، توسط حاج‌علی‌خان حاجب‌‌الدوله در اطراف سبزه میدان ساخته شده است و دارای معماری خاص، سقف خیره‌کننده و ارسی‌های چشم‌نواز با شیشه‌های رنگی زیبا است که برای عکاسی، ایده‌آل به نظر می‌رسد. این بخش از بازار بزرگ تهران، محل عرضه لوازم دکوری و آشپزخانه است. سوژه قرار دادن آن‌ها با بک‌گراند این بافت سنتی، جذابیت خاصی به عکس‌های شما خواهد داد.

گلچینی از عکاسهای بازار تهران عکاس ( استاد فداییان )
گلچینی از عکسهای بازار تهران عکاس ( استاد فداییان )

تیمچه مهدیه؛ بازار زیبای ترمه دوزان

در ابتدای بازار کفاش‌ها، که از ورودی سبزه میدان به آن می‌رسید، تیمچه مهدیه قرار دارد. ترمه فروشان در این بازار اجناسشان را به فروش می‌رسانند. این لوکیشن عکاسی در بازار تهران، دارای معماری منحصر به فرد و سقف بی‌نظیری است و پوشش ضربی و تزئیات یزدی‌بندی آن، زیبایی‌اش را دوچندان کرده است.

تیمچه مهدیه یکی از سنتی‌ترین نقاط بازار تهران است و معمولاً رفت‌و‌آمد‌ زیادی در آن وجود دارد. از این رو، می‌تواند لوکیشن جذابی برای عکاسی از سوژه انسانی در تقابل با بافت سنتی این مکان باشد.

بازار فرش؛ ترکیب چشم‌نواز رنگ و طرح

یکی از بخش‌های جذاب و دیدنی بازار تهران، بازار فرش است. بازار فرش تهران ترکیبی از هنر و نقش و طرح ایرانی را به نمایش می‌گذارد. تلفیق رنگ و طرح فرش‌های دستبافت با بنای قدیمی بازار، فضای مناسبی را برای ثبت عکس‌های خاص هنری ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید تصاویری با پس زمینه اجتماعی – فرهنگی ثبت کنید، پیشنهاد ما لوکیشن فرش فروش‌های بازار بزرگ است. شما می‌توانید از طریق خیابان خیام وارد بازار فراش باشی شوید.

بازار فرش تهران ایده جذاب برای عکاسی
بازار فرش تهران ایده جذاب برای عکاسی

قهوه‌خانه حاج علی درویش؛ بزرگ به اندازه یک استکان چای

در ضلع شمالی بازار بزازها، پس از اینکه از تیمچه حاجب‌الدوله عبور کنید، به قهوه خانه حاج علی درویش می‌رسید که کوچک‌ترین قهوه‌خانه سنتی در دنیا محسوب می‌شود. این مکان با مساحت کمتر از 2 متر، متعلق به فردی به نام حاج کاظم است و می‌توانید از او در استکان و نعلبکی‌های سنتی چای بگیرید. بعید به نظر می‌رسد که قهوه‌خانه‌ای مثل این در هیچ‌جای دیگر ایران وجود داشته باشد. از این بابت، این مکان یکی از موارد منحصر به فرد به عنوان لوکیشن عکاسی در بازار تهران است.

حاج کاظم از ظرفیت‌های فرهنگی همین غرفه دو متری نیز استفاده کرده‌است و یک کتابخانه کوچک، و یک صندوق کمک به کودکان بهزیستی در آن قرار داده‌است که می‌توانید در حالی که منتظر چایی خود هستید، از آن‌ها استفاده کنید. برای عکاسی از این لوکیشن، ریزبین باشید و به جزئیات دقت کنید.

مسجد جامع تهران؛ قدیمی‌ترین مسجد پایتخت

یکی دیگر از مواردی که به عنوان لوکیشن عکاسی در بازار تهران مطرح می‌شود، مسجد جامع تهران است که قدمتی بیش از 1000 سال دارد و جزو آثار باستانی مهم پایتخت است. این مکان یک شاهکار معماری به شمار می‌رود که دارای چندین شبستان، با قدمت‌های متفاوت است. هر کدام از این شبستان‌ها در دوره‌های مختلفی ساخته شده‌اند و سبک معماری منحصر به فرد خود را دارند. از این رو، مسجد جامع تهران یک لوکیشن ایده‌آل برای گرفتن ده‌ها یا حتی صدها عکس منحصر به فرد است.

مسجد جامع تهران یک لوکیشن عکاسی در بازار بزرگ تهران با زیربنای بیش از 20 هزار متر مربع است که همواره شاهد رفت‌و‌آمد‌ مردمی است که برای عبادت و استراحت، به آن مراجعه می‌کنند. هفت شبستان مسجد جامع، سقاخانه و حوض بزرگ آن ایده‌های جذابی برای عکاسی به شما می‌دهند.

خانه ملک؛ آرامش کم نظیر در دل هیاهوی بازار

خانه ملک یک منزل موقوفی 150 ساله متعلق به حاج حسین آقا ملک است که آن را به کتابخانه و موزه تبدیل کرد و با خرید زمینی در محوطه باغ ملی تهران، آن را گسترش داد. این لوکیشن عکاسی در بازار تهران، یکی از آثار ملی ایران است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد و دارای تزئیناتی چون آجرکاری، منبت‌کاری، گچبری، کاشی‌کاری، دیوارپوش‌کاری و سنگ‌تراشی است.

خانه ملک بین مسجد امام و مسجد جامع تهران قرار دارد و جزئیات زیادش، آن را به یک لوکیشن ایده‌آل برای عکاسی تبدیل کرده‌است.

مسجد امام (شاه بازار)؛ دومین مسجد جامع بزرگ پایتخت

مسجد امام یک بنای ملی متعلق به دوره قاجار است که بعد از مسجد جامع تهران، به عنوان بزرگ‌ترین مسجد پایتخت شناخته می‌شود. این لوکیشن عکاسی در بازار تهران، دارای یک بنای مربعی شکل با ایوان‌های زیبا است که تزئیناتی مثل کاشی‌کاری و گچ‌بری، به زیبایی آن افزوده‌اند. این بنا نیز روزانه شاهد رفت‌و‌آمد‌ عده زیادی است و این موضوع، مسجد امام را به لوکیشنی برای عکاسی از سوژه‌های انسانی در کنار بافت سنتی تبدیل می‌کند. در این مسجد، حوادث تاریخی متعددی اتفاق افتاده‌اند و می‌توان آن را با نهضت مشروطه و نهضت تنباکو مرتبط دانست.

3 ایده عکاسی در بازار تهران

بازار تهران به دلیل وسعت بالا و تنوع بافت‌های سنتی و مدرن، یک لوکیشن عکاسی ایده آل به شمار می‌رود و شما تنها در یک روز گشت‌و‌گذار، می‌توانید شات‌هایی در چندین سبک از آن تهیه کنید. این لوکیشن همواره محل عبور و مرور اقشار مختلف مردم است؛ اعم از بازاریان، مشتریان عمده، گردشگران، کارگران و… . در کنار هم قرار گرفتن این‌ها با بک‌گراندهای سنتی این بازار، فضا را برای تهیه عکس‌های جذاب و منحصر به فرد فراهم می‌کند. در ادامه، 3 ایده جذاب برای عکاسی در بازار تهران مطرح می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

عکاسی از مردم، به‌ویژه کارگران بازار

پس از اینکه از تمامی موارد لوکیشن عکاسی در بازار تهران گذر کردید، و از بافت‌های سنتی و معماری خاص این بازار عکس گرفتید، می‌توانید توجه‌تان را به مردم عادی معطوف کنید و عکس‌هایی از وضعیت زیست آن‌ها در بازار بگیرید. کارگران زیادی در این بازار مشغول به کارند که برخی از آن‌ها کودکان کار محسوب می‌شوند.

این کارگران گاهاً دست به کارهایی فراتر از توان خود می‌زنند و چرخ‌ها و گاری‌های بزرگی را با خود می‌کشند و بارهای سنگینی را به دوش خود می‌گذارند. عکاسی از چنین مواردی، مخاطب عکس را با جلوه دیگر این بازار آشنا می‌کند و سانتی‌مانتالیسم برساخته را از آثار شما می‌زداید. همچنین مردمی که در هیاهو برای خرید اجناس مورد نیاز خود هستند، گاهاً سوژه انسانی جالبی محسوب می‌شوند که به عکس‌های شما عنصر حرکت را می‌افزایند.

عکاسی از مردم و کارگران بازار
عکاسی از مردم و کارگران بازار عکاس ( اقای فداییان)

تقابل بافت سنتی و مدرن

مکان‌هایی که به عنوان لوکیشن عکاسی در بازار تهران شناخته می‌شوند، محدود به بافت‌های سنتی و آثار ملی نیستند. برخی از بخش‌های بازار به تازگی ساخته شده و برخی دیگر مورد بازسازی قرار گرفته‌اند. در برخی قسمت‌های بازار، بخش‌های بازسازی شده و تازه‌ساخت، در مجاورت بخش‌های سنتی و قدیمی‌تر قرار گرفته‌اند. عکاسی از این بافت‌ها در کنار یکدیگر، تصاویری پارادوکسیکال به شما می‌دهد که در آن‌ها گذر زمان به عنوان یک سوژه مطرح خواهد شد.

عکاسی از استایل کاسبان و بازاریان

نکته جالبی که در لوکیشن عکاسی بازار تهران وجود دارد این است که برخی از کاسبان طی سالیان سال، استایل سنتی خود را در بازاری بودن حفظ کرده‌اند. این افراد لباس‌های خاصی می‌پوشند و از کلاه و انگشترهای خاصی استفاده می‌کنند. بسیاری از این بازاریان افرادی خوش‌مشرب و خوش‌صحبت هستند که با شما همراه شده و اجازه می‌دهند از آن‌ها عکاسی کنید. چنین کاسبانی، به عنوان یک سوژه انسانی خاص تقابل خاصی از سنت و مدرنیته را در عکس‌های شما برجسته می‌کنند.

عکاسی از استایل کاسبان و بازاریان
عکاسی از استایل کاسبان و بازاریان (عکاس : استاد فداییان )

سخن آخر

در این مطلب با چندین لوکیشن عکاسی در بازار تهران آشنا شدید که هر کدام دارای بافت خاص و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. نکته مشترکی که بین این اماکن وجود دارد، رفت‌و‌آمد‌ مردم و وجود سوژه انسانی در آن‌هاست که به عکس‌های شما، حرکت و زندگی می‌بخشد. در ادامه، چند ایده منحصر به فرد برای عکاسی در بازار تهران عنوان شد که جنبه‌های متفاوتی از عکاسی در این مکان پرهیاهو و وسیع را مطرح می‌کنند. اگر شما هم تجربه عکاسی در بازار تهران را داشته‌اید، برایمان در بخش نظرات نورنگار بنویسید از نظر شما کدام قسمت‌های بازار لوکیشن جذاب‌تری برای عکاسی است؟

6 دیدگاه

  • erfan.zareei63 گفت:

    دوستان گرامی
    جاهای زیبا و دیدنی بازار رو معرفی کنید برای عکاسی ممنون

  • alireza83 گفت:

    سلام وقت بخیر
    من به عکاسی خیلی علاقه دارم مطالبون عالی و جذاب بود
    ممنون از سایت خوبتون

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام ممنون وقت شما هم بخیر
      ممنون از ثبت نظرتون دوست نورنگاری عزیز 🙏🌹

  • shakiba58 گفت:

    سلام و درود
    من یک عکاس مبتدی هستم برای شروع و عکاسی خیابانی بهتره از چه نوع
    دوربین و لنزی استفتده کنم رنج قیمت 50 میلیون ممنون میشم راهنمایی کنید .

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام دوست عزیز

      برای شروع عکاسی خیابانی با بودجه 50 میلیون تومان، می‌توانید
      از یک دوربین dslr یا Mirrorless و یک لنز پرایم (Prime Lens)
      با دیافراگم کم استفاده کنید.
      یک دوربین حرفه‌ای مانند
      دوربین بدون آینه کانن Canon EOS M50 ii kit 15-45mm + 55-200mm
      این تجهیزات باعث خلق عکس‌های با عمق میدان کمتر (شعاع تاریکی) می‌شوند
      که در عکاسی خیابانی معمولاً جذابیت بیشتری دارند.
      همچنین، این ترکیب به شما امکان فوکوس سریع در شرایط نوری مختلف را می‌دهد
      و برای شروع به عنوان یک عکاس مبتدی مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *