دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آشنایی با انواع رفلکتورها و کاربرد آن در عکاسی

چاپ
آشنایی با انواع رفلکتورها و کاربرد آن در عکاسی

رفلکتور عکاسی چیست؟ رفلکتور عکاسی یک سطح بازتاب دهنده‌ی نور خاص است که برای تغییر مسیر نور و تاباندن آن به سوژه کاربرد دارد. مهم‌ترین خصوصیات رفلکتور عبارتند از رنگ، ابعاد و قابل حمل بودن.

برای مثال هرچقدر رفلکتور کوچک‌تر باشد نوری که تولید می‌کند هم سخت‌تر است. این نوع نور سایه‌های واضح‌تری و کنتراست پائین‌تری به شما می‌دهد که اغلب برای عکاسی از اشیاء بی جان مناسب است. علاوه بر این، رفلکتورهای کوچک‌تر بازتاب‌های کوچکی روی سطوح براق ایجاد می‌کنند.

یک رفلکتور بزرگ معمولا نور نرمی دارد و تبدیل بین قسمت‌های تیره و روشن به شکل نرم‌تری اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود سایه‌ها برجستگی کمتری داشته باشند. علاوه بر این رفلکتورهای بزرگ پوست صورت را به شکل زیباتری نشان می‌دهند. این موضوع را در زمان عکاسی پرتره به یاد داشته باشید.

[relatedpost post = “127513”]

5 مدل اصلی رفلکتور

به صورت کلی 5 نوع رفلکتور در بازار موجود است. سه نوع سفید، نقره‌ای و طلائی که به عنوان مدل‌های اصلی شناخته می‌شوند و مدل‌های شفاف و سیاه که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک ابزار ثانویه شناخته می‌شود. تمامی رفلکتور های عکاسی مقداری از شدت نور را جذب می‌کنند اما هرکدام از آن‌ها مشخصات خاص خودشان را هم دارند. برای مثال برخی از رفلکتورها برای نرم کردن پوست صورت و برخی دیگر برای تقویت سایه‌ها کاربرد دارند. علاوه بر این در ساخت رفلکتورها از پارچه‌های مختلفی استفاده می‌شود که باعث افزایش کارایی آن‌ها خواهد شد.

1- رفلکتور عکاسی سفید: برای نورپردازی مصنوعی بدون فلاش

رفلکتور مناسب عکاسی پرتره

رفلکتور سفید یک انتخاب کلاسیک و عمومی برای عکاسی بدون استفاده از فلاش است. این رفلکتور یک نور خنثی نرم و واضح ایجاد می‌کند و می‌توانید از آن در استودیو و محیط‌های باز استفاده کنید.

شما با استفاده از یک رفلکتور سفید می‌توانید درصد کنتراست بین نورهای اصلی (Key Light) و پرکننده (Fill Light) را کاهش دهید تا قادر باشید نور تابیده شده روی سوژه را بدون تغییر رنگ و خنثی نگه داشتن آن، نرم کنید. به همین دلیل رفلکتور سفید از محبوبیت بسیار زیادی در بین عکاس‌های عروسی برخوردار است. همچنین این رفلکتور عکاسی برای پرتره نیز مناسب است و باعث نرم شدن پوست می‌شود.

به یاد داشته باشید که رفلکتور سفید عملکرد خیلی ضعیفی در بازتاب دادن نور دارد و به همین خاطر باید آن را تا جای ممکن نزدیک به سوژه نگه دارید.

2- رفلکتور نقره‌ای: بهترین انتخاب برای مبتدی‌ها

خرید رفلکتور

از آنجایی که رفلکتور نقره‌ای از بین تمام رفلکتورهای موجود در این مقاله نور بیشتری را بازتاب می‌دهد، برای عکاسی از صحنه‌های کم نوری که به نور بیشتر و با کنتراست‌تر نیاز دارند مناسب است. همچنین رفلکتور عکاسی نقره‌ای در صورتی که در فضاهای باز مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند نور را سردتر کند.

به یاد داشته باشید که رفلکتور نقره در دو نوع مات و براق عرضه می‌شود. با اینکه نوع مات برای عکاسی پرتره مناسب‎‌تر است، نوع براق آن بهترین عملکرد را در زمان عکاسی از ورزشکارها و بدنسازها دارد. با استفاده از این نوع رفلکتور می‌توانید به سادگی عضلات سوژه را برجسته کنید و باعث درخشش هرگونه قطره‌ی عرق (مصنوعی یا طبیعی) شوید.

برخلاف رفلکتور سفید، نباید رفلکتور نقره‌ای را نزدیک به سوژه قرار دهید وگرنه باعث (Overexpose) پر نور شدن عکس خواهد شد و کیفیت عکس شما کاهش خواهد یافت.

3- رفلکتور طلائی: برای شاداب کردن تنالیته پوست

راهنمای خرید رفلکتور

یک رفلکتور طلائی دمای رنگ را کاهش می‌دهد و تون گرم را به نور موجود اضافه می‌کند. این نوع رفلکتور بیشترین کاربرد را برای شاداب کردن تون‌های پوست و هایلایت کردن چشم‌های سوژه در زمان غروب آفتاب دارد.

یک رفلکتور طلائی در زمان عکاسی در ساحل و در زمان ساعت طلائی در حالی که خورشید پشت سر سوژه قرار دارد کمک زیادی به شما می‌کند و باعث افزوده شدن تون طلائی به بدن سوژه خواهد شد. در صورتی که نیاز دارید قبل از غروب آفتاب و نزدیک به ظهر عکاسی کنید، از رفلکتورهای سفید و نقره‌ای استفاده کنید تا بتوانید کنتراست بالای نور را متعادل کنید.

به یاد داشته باشید در صورتی که خیلی محتاط نباشید این رفلکتور می‌تواند رنگ پوست را خیلی زردتر از چیزی که هست نشان بدهد. به همین خاطر توصیه می‌شود برای عکاسی داخل استودیو و یا با استفاده از فلاش از رفلکتورهای طلائی استفاده نکنید. این نوع رفلکتور علاوه بر اینکه رنگ نور را تغییر می‌دهد بلکه باعث ایجاد تون‌های رنگ نابرابر خواهد شد.

[relatedpost post = “117807”]

4- رفلکتور مشکی: یک ابزار کامل برای عکاسی استودیویی

رفلکتور چیست

در صورتی که فقط داخل استودیو عکاسی می‌کنید، رفلکتور مشکی یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی است که باید داشته باشید. این رفلکتور نور را تقریبا به صورت کامل جذب می‌کند و سایه‌هایی یکدست و عمیق به سوژه‌ی شما می‌دهد. مهم‌ترین خصوصیت این رفلکتور این است که دمای رنگ را تغییر نمی‌دهد.

شما می‌توانید در زمان عکاسی از اشیاء حساس به بازتاب (مثل جواهرات) و یا در زمان عکاسی از سوژه‌های نیمه بازتابی مثل دیوارهای سفید از از این رفلکتور عکاسی استفاده کنید. همچنین این نوع رفلکتور بیشترین کاربرد را در زمان عکاسی پرتره استودیویی دارد.

[relatedpost post=”123074″]

برای مثال در صورتی که می‌خواهید یک عکس پرتره را خیلی دراماتیک‌تر کنید و کنتراست آن را افزایش دهید اما نورهای محیطی بازتاب داده شده توسط اشیاء اطراف این امکان را به شما نمی‌دهند، می‌توانید از این نوع رفلکتور استفاده کنید.

5- رفلکتور شفاف: برای روزهای آفتابی

رفلکتور عکاسی

این نوع رفلکتور عکاسی بیشتر با اسم دیفیوزر شناخته می‌شود. این وسیله دو کاربرد دارد: 1- بازتاب دادن بخشی از نور 2- پخش کردن نوری که از آن عبور می‌کند. به بیانی دیگر، از رفلکتور عکاسی شفاف بیشتر برای کاهش شدت نور استفاده می‌شود.

برای مثال تصور کنید که قصد دارید در طول روز و در حالی که آسمان صاف است به عکاسی بپردازید. از آنجایی که تنها منبع نور موجود یک نقطه‌ی کوچک به اسم خورشید است، قسمت‌های روشن پوست سوژه خیلی روشن خواهند بود و قسمت‌های موجود در سایه نیز به شدت کم نور و تاریک خواهند بود.

اما در صورتی که یک رفلکتور شفاف بالای سر سوژه قرار دهید، می‌توانید جریان نور را کاهش دهید و از رفلکتور نیز به عنوان یک سافت‌باکس بزرگ استفاده کنید.

قبل از اینکه از رفلکتور استفاده کنید سوژه فقط توسط یک منبع نور کوچک نورپردازی می‌شد اما اکنون اشعه‌های خورشید از تمام سطح رفلکتور به سوژه می‌تابد. به این طریق شما به عنوان عکاس، یک نور خیلی نرم در اختیار خواهید داشت.

چه زمانی باید از رفلکتور عکاسی استفاده کنیم؟

شما می‌توانید با استفاده از رفلکتور کیفیت نورپردازی سوژه را بهبود ببخشید و یا کنتراست و تون‌های صورت را با استفاده از آن متعادل کنید.

مانند تمامی منابع نور، رفلکتور هم هرچقدر بزرگ‌تر باشد نوری که بازتاب می‌دهد نرم‌تر است. در صورتی که به یک نور نرم‌کننده و نرم نیاز دارید، بهتر است از رفلکتورهای سفید و نقره‌ای استفاده کنید و آن‌ها را تا جای ممکن نزدیک به سوژه نگه دارید.

در صورتی که منبع نور خیلی قوی نیست و از رنگی به جز نقره‌ای استفاده می‌کنید، رفلکتور را در فاصله دورتری نسبت به سوژه قرار دهید تا نور آن بیشتر از منبع نور شما نباشد و بیشتر نقش یک نور پرکننده را داشته باشد.

در صورتی که از رفلکتورهای نقره‌ای و یا طلائی زیر نور خورشید استفاده می‌کنید به مدل خودتان هشدار دهید که به صورت مستقیم به آن نگاه نکند زیرا ممکن است نور شدید بازتاب داده شده از سطح رفلکتور چشم‌های او را اذیت کند. اتفاقی که به هیچ عنوان دوست ندارید رخ دهد.

تشخیص اینکه در زمان استفاده از رفلکتور نقره‌ای و یا طلائی نور قرار است به چه نقطه‌ای بتابد کار سختی نیست. اما با رفلکتورهای سفید این کار خیلی سخت‌تر خواهد بود. بهتر است رفلکتور سفید را تا در اطراف سوژه بچرخانید و تاثیر آن را مشاهده کنید. این تاثیرات ممکن است خیلی کم باشند اما کمک می‌کنند متوجه شوید بهترین روش برای نگه داشتن رفلکتور به چه صورت است.

رفلکتور عکاسی

در نهایت باید مطمئن شوید که نور اصلی به صورت کامل به رفلکتور می‎‌رسد و خود سوژه مانع این موضوع نمی‌شود. در اکثر مواقع یک شاخه‌ی درخت و یا خود سوژه باعث می‌شوند روی رفلکتور عکاسی شما سایه بیافتد و کیفیت کلی نور را تحت تاثیر قرار دهند.

نکته: خودتان را به زوایای عمودی محدود نکنید. برای عکاسی پرتره می‌توانید رفلکتور را روی زمین و جلوی سوژه قرار دهید تا از ظهور سایه زیر چشمان او جلوگیری کنید.

تخته فوم یا رفلکتور؟

برای پاسخ به این سوال ما از تجربیات شخصی و نظر چندین عکاس دیگر استفاده کرده‌ایم. از آنجایی که تخته فوم و رفلکتور هر دو معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند، آن‌ها را از چندین منظر مختلف مقایسه کرده‌ایم تا شما راحت‌تر بتوانید بسته به نیازهای خودتان یک محصول مناسب انتخاب کنید.

سازگاری: منظور از سازگاری انواع عکس‌هایی است که می‌توانید با یک رفلکتور یا تخته فوم بگیرید. از لحاظ سازگاری بهترین گزینه رفلکتور است. دلیل آن نیز ساده است. اکثر رفلکتورها در پک‌های 5 تایی تاشو به بازار عرضه می‌شوند و به همین خاطر با خرید رفلکتور به صورت یک ست می‌توانید هر نوع عکسی از پرتره‌ی دراماتیک گرفته تا عکس‌های مدلینگ را بگیرید. در مقابل تخته فوم را هم می‌توانید رنگ کنید اما این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد.

قابل حمل بودن و کاربردهای احتمالی: انتخاب یک گزینه‌ی خاص در این بخش مقداری سخت است زیرا می‌توانید از یک تخته فومی در هر زمانی از روز و تحت هر شرایط آب و هوایی استفاده کنید اما حمل و نقل رفلکتور تاشو خیلی آسان‌تر است.

اما تخته فوم برخلاف رفلکتور به آسانی توسط باد جابجا نمی‌شود و استفاده از آن در فضاهای باز ساده‌تر است و شما می‌توانید آن را به سادگی به هر سطحی که مایل باشید، حتی سقف نیز متصل کنید.

رفلکتورهای تاشو از لحاظ قابل حمل بودن طرفداران بیشتری دارند. استفاده از این وسیله راحت‌تر است و پس از استفاده می‌توانید به سادگی آن را تا کنید و داخل کیف خودتان قرار دهید. همچنین برخلاف تخته فوم که معمولا پس از یک بار استفاده دیگر کاربرد ندارد، می‌توانید از رفلکتور چندین و چند بار استفاده کنید.

قیمت: برای عکاس‌های تازه‌کار قیمت یک فاکتور بسیار مهم است و به همین دلیل تخته فوم گزینه خیلی بهتری است. شما می‌توانید یک قطعه فوم دو متری را با قیمت بسیار کمی تهیه کنید و در صورتی که از فوم با کیفیت استفاده کنید، می‌توانید بیش از هزاران عکس مختلف با استفاده از آن بگیرید.

[relatedpost post = “30293”]

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

می‌توانید از نور بازتاب داده شده توسط رفلکتور عکاسی بسته به شرایط عکاسی و شدت نور مورد نیاز به عنوان نور اصلی و یا نور پرکننده استفاده کنید. در صورتی که عکاس پرتره هستید باید حتما از رفلکتورهای سفید و نقره‌ای استفاده کنید. در صورتی هم که با جواهرات سر و کار دارید رفلکتور مشکی یکی از وسایل ضروری است. برای عکاسی خیابانی هم باید حتما از رفلکتورهای طلائی و شفاف استفاده کنید.

اکثر رفلکتورهای دایره‌ای موجود در بازار به صورت دو رو عرضه می‌شوند. یک طرف این رفلکتورها سفید و طرف دیگر نقره‌ای است. با این وجود توصیه می‌شود حتما از یک رفلکتور 5 کاره استفاده کنید زیرا علاوه بر کاربردهای زیاد، این نوع رفلکتور خیلی مقاوم است و می‌توانید برای چندین سال از آن استفاده کنید.

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه