021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای جامع عکاسی از گیاهان برای مبتدی‌ها

راهنمای جامع عکاسی از گیاهان برای مبتدی‌ها

من هر وقت با عکاسی‌های مختلف صحبت می‌کنم معمولا می‌شنوم که عکاسی از گیاهان نسبت به عکاسی از حیوانات و پرندگان آسان‎‌تر است. احتمالا این موضوع به خاطر این است که گیاهان مثل پرندگان و حیوانات حرکت نمی‌کنند اما من خیلی با این عقیده موافق نیستم. مطمئنا فقط عکس گرفتن از یک گیاه کار ساده‌ای است اما انجام این کار به شکل خلاقانه با چالش‌های زیادی مواجه است. در ادامه‌ی این مقاله نگاهی خواهیم داشت به بهترین نکات در مورد عکاسی از گیاهان و امیدواریم که شما از آن لذت ببرید.

تجهیزات موردنیاز برای عکاسی از گیاهان

قبل از اینکه هرگونه عکسی بگیریم باید تجهیزات و لوازم مناسب برای این کار را داشته باشیم. شما باید در ابتدا یک سه پایه داشته باشید که امکان رسیدن به سطح زمین را داشته باشد. انواع مختلفی از این سه پایه ها در بازار وجود دارد و به خاطر اینکه با انواع آن‌ها کار کرده‌ام به نظرم یک سه پایه ساده با ستون میانی که با استفاده از لولا امکان قرار گرفتن به شکل افقی را داشته باشد، بهترین نوع سه پایه است.

آموزش عکاسی از گیاهان

همچنین می‌توانید یک سه پایه خیلی ارزان تهیه کنید و با استفاده از اره قسمت بالایی ستون میانی آن را ببرید. با این کار می‌توانید دوربین را تا جای ممکن به سطح زمین نزدیک کنید.

من روی سه پایه خودم همیشه از یک بال هد با کیفیت استفاده می‌کنم زیرا استفاده از آن در شرایط سخت نسبت به هدهای Pan & Tilt سه طرفه ساده‌تر است.

بازار پر از لنزهای زوم است که راحتی خیلی زیادی به شما می‌دهند اما این لنزها به اندازه لنزهای تخصصی خوب نیستند زیرا امکان فوکوس در فاصله خیلی نزدیک را به شما نمی‌دهند و ماکزیمم دیافراگم آن‌ها نیز بسته‌تر از لنزهای اختصاصی است. بنابراین بهتر است پول‌های خودتان را جمع کنید تا یک لنز مناسب بخرید. در صورتی که بودجه محدودی دارید می‌توانید لنز دست دوم هم بخرید.

برای عکاسی از گیاهان و گل‌ها من معمولا از لنزهای 100 میلیمتر ماکرو و 300 میلیمتر f/2.8 استفاده می‌کنم. در مواردی هم که نیاز به لنز واید دارم از لنزهای 16 میلیمتر تا 35 میلیمتر استفاده می‌کنم. یکی از مواردی که من درمورد لنز کانن 100 میلیمتر ماکرو خودم دوست دارم مانت لنز چرخان آن است که به من این امکان را می‌دهد بدون چرخاندن دوربین حالت عکاسی را از افقی به عمودی و برعکس تغییر دهم.

علاوه بر این من در کیف دوربین خودم یک قیچی هم نگه می‌دارم و از آن برای بریدن شاخه‌ها و گیاهان خشک شده‌ای که در مسیر عکس قرار دارند استفاده می‌کنم. همچنین یک رفلکتور هم دارم ولی ترجیح می‌دهم از یک پارچه رومیزی که یک طرف آن طلایی و طرف دیگر آن سفید است استفاده کنم. این پارچه به خوبی جمع می‌شود و می‌توانم آن را در فضاهای خیلی کوچک قرار دهم.

[relatedpost post=”115656″]

آموزش عکاسی از گیاهان: اصول ابتدایی

به نظر همیشه قبل از اینکه بتوانید خلاقیت به خرج دهید باید اصول ابتدایی را به خوبی بشناسید. شما ابتدا باید یاد بگیرید که چطور از هر سوژه‌ای عکس‌های زیبا بگیرید و سپس شکستن و زیر پا گذاشتن قوانین را آغاز کنید. قوانینی که من در ابتدا دنبال می‌کردم را در ادامه مشاهده می‌کنید و شما هم با استفاده از آن‌ها می‌توانید کار خودتان را شروع کنید.

عکاسی از گل ها

اول از همه باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از کدام قسمت سوژه عکاسی کنید. برای عکاسی از گیاهان این موضوع می‌تواند گل آن باشد اما می‌توانید از دانه‌ها یا جزئیات برگ‌ها هم عکاسی کنید.

کادربندی هم در عکاسی از گیاهان خیلی مهم است. این موضوع شامل موارد معمول مثل خطوط راهنما، استفاده از خطوط قطری، قانون یک سوم و… می‌باشد. همچنین به یاد داشته باشید که برخی بخش‌های گیاهان ممکن است به سمت خاصی قرار گرفته باشند. برای مثال یک گیاه مطمئنا در جهت خاصی قرار می‌گیرد.

بنابراین باید کادربندی را به شکلی انجام دهید که گیاه به سمت داخل کادر قرار گرفته باشد.

در صورت امکان من دوست دارم ساقه و پرچم‌های گل را خارج از فوکوس یا خارج از تصویر نگه دارم. بنابراین سعی می کنم دوربین را عمود بر گل و ساقه آن قرار ندهم و اغلب از دیافراگم باز استفاده کرده یا ساقه را در پشت گیاهان دیگر قرار می دهم تا برخی نواحی خارج از فوکوس باشند.

نور نرم معمولا برای عکاسی از گیاهان بهترین عملکرد را دارد بنابراین معمولا در روزهای آرام به عکاسی از گیاهان می‌پردازم. البته در صورتی که خورشید خیلی بالا نباشد هم می‌توانید از آن برای نورپردازی از جلو یا پشت استفاده کنید.

[relatedpost post=”135371″]

آموزش عکاسی از گل‌ها

معمولا در مورد نور از پشت ترجیح می‌دهم از یک رفلکتور هم استفاده کنم تا کمی نور به سمتی که رو به دوربین است بتابانم. همچنین در صورتی که نیاز باشد در اواسط یک روز آفتابی به عکاسی از گیاهان بپردازم هم از رفلکتور استفاده می‌کنم زیرا می‌توان با رفلکتور سایه‌های سخت را پوشاند و حتی از گیاه در برابر باد شدید برای کاهش تاری حرکت (Motion Blur) هم محافظت کرد.

من معمولا سعی می‌کنم از پس زمینه‌های خیلی شلوغ استفاده نکنم و پس زمینه را اغلب اوقات به صورت خارج از فوکوس ثبت می‌کنم زیرا این کار باعث می‌شود توجه مخاطب به سوژه اصلی جلب شود. برای این کار بیشتر از دیافراگم‌های خیلی واید (بین f2.8 تا f5.6) استفاده می‌کنم اما از آن مهم‌تر این است که به شکلی بایستید که فاصله زیادی بین سوژه و پس زمینه وجود داشته باشد.

خلاقیت در عکاسی از گیاهان

پس از اینکه اصول ابتدایی عکاسی را یاد گرفتید زمان آن رسیده است که به دنبال یک موضوع متفاوت بگردید: عنصر خلاقیت

یکی از گزینه‌های خوب این است که صبح خیلی زود در حالی که روی گیاهان یک شبنم نشسته است به عکاسی بپردازید و یا پس از باران که روی گیاهان قطرات باران نشسته است بیرون بروید و عکاسی کنید. گیاه پای شیر و همچنین مالولین گیاهانی هستند که به خوبی قطرات آب را در خودشان نگه می‌دارند.

برخی اوقات قطرات آب می‌توانند اطلاعات خیلی زیادی را در خودشان داشته باشند: یک منظره‌ی برعکس، تحریف شده و شکسته شده از دنیای واقعی بیرون. به اندازه کافی به قطرات آب نزدیک شوید و با استفاده از یک لنز ماکرو و Live-View قطرات آب را بررسی کنید. سعی کنید روی سوژه فوکوس کنید و ببینید چه چیزی داخل فوکوس قرار می‌گیرد.

از نزدیک کردن لنز خودتان به گیاهان پیش زمینه نترسید. من معمولا در حالی که گیاهان و گل‌ها مسیر لنز را بسته‌اند عکاسی می‌کنم زیرا در صورتی که از دیافراگم واید استفاده کنید، باعث خلق یک افکت تار خیلی زیبا خواهد شد. هدف من معمولا این است که یک فاصله بین گیاهان پیدا کنم تا سوژه به صورت کاملا واضح مشخص باشد و در حالی که سوژه واضح است بقیه کادر خارج از فوکوس و سورئال باشند.

با وجود اینکه سعی می‌کنم از پس زمینه‌های شلوغ که باعث پرت شدن حواس بیننده می‌شوند استفاده نکنم اما برخی اوقات پس زمینه می‌تواند مهم‌ترین بخش تصویر باشند. نقاط نور می‌توانند زیبایی تصویر شما را تا حدود زیادی افزایش دهند. لنزهای تله فوتو برای رسیدن به این نوع بوکه بهترین نوع لنز هستند و بهتر است از دیافراگم‌های مختلف برای افزایش یا کاهش ابعاد هایلایت‌ها استفاده کنید.

کار با دمای رنگ

مخلوطی از گل‌های رنگارنگ بهترین سوژه برای عکاسی است و می‌توانند باعث خلق تصاویر بسیار زیبایی شوند اما رنگ‌ها بسته به شرایط نوری می‌توانند متفاوت باشند. من عاشق نور گرم ابتدا و انتهای روز هستم. تغییر رنگ‌ها پس از آغاز ساعت طلائی که باعث گرم شدن نور، ایجاد نور لبه‌ای و سایه‌های عمیق می‌شود خیلی جالب است.

با کاهش ارتفاع خورشید طول سایه‌ها نیز افزایش می‌یابد و به همین خاطر بخش خیلی بیشتری از صحنه در سایه قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی برای عکاسی از گیاهان شود.

معمولا من تلاش می‌کنم به شکلی بایستم که هم سوژه و هم پس زمینه زیر نور گرم خورشید قرار گرفته باشند. برای عکس‌هایی که از پشت نورپردازی می‌شوند ممکن است پس زمینه‌های تاریک‌تر را انتخاب کنم اما اخیرا تصمیم گرفته‌ام خودم را به چالش بکشم و به شکلی عکاسی کنم که سوژه در سایه باشد و پس زمینه توسط نور خورشید روشن شده باشد.

من از لنز 300 میلیمتر برای این کار استفاده می‌کنم زیرا می‌توانم از فاصله دورتری نسبت به سوژه عکاسی کنم و سایه خودم را خارج از کادر نگه دارم. همچنین با این کار می‌توانم مقدار کمتری از پس زمینه را هم در کادر تصویر نگه دارم.

[relatedpost post=”138890″]

تجربه‌ی حرکت

حرکت می‌تواند برای افزودن خلاقیت به تصویر مورد استفاده قرار بگیرد. قبلا گفتم که ترجیح می‌دهم در روزهایی که هوا آرام است به عکاسی از گیاهان بپردازم اما در صورتی که باد در حال وزیدن باشد ما دو روش مختلف در اختیار داریم:

برای گرفتن عکس‌های واضح می‌توانیم حساسیت را افزایش دهیم تا بتوانیم از سرعت شاتر خیلی سریع استفاده کنیم. من برخی اوقات با خودم یک کیسه و کمی سیم حمل می‌کنم تا با اتصال آن‌ها به ریشه گیاه از حرکت آن جلوگیری کنیم. در صورتی که باز هم گیاه حرکت کند از فوکوس پیوسته و عکاسی پیاپی استفاده می‌کنم و چند عکس پشت سر هم می‌گیرم که معمولا یکی از آن‌ها واضح است.

عکاسی از گیاهان

همچنین می‌توانید از باد برای افزایش خلاقیت در عکس‌های خودتان استفاده کنید. دوربین خودتان را روی سه پایه قرار دهید و از حساسیت و سرعت شاتر پائین استفاده کنید. من برخی اوقات یک فیلتر ND هم به لنز خودم وصل می‌کنم. به این صورت گیاه در طول مدت نوردهی حرکت می‌کند و باعث خلق یک افکت تاری زیبا می‌شود.

می‌توانید از این تکنیک برای عکس‌های کلوزآپ انتزاعی سرشار از حرکت استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک عکس با پیش زمینه گیاهی تار و یک منظره واضح در پس زمینه داشته باشید.

می‌توانید از سرعت شاتر پائین به همراه حرکت دوربین هم استفاده کنید. احتمالا همه شما عکس‌هایی را از درختان دیده‌اید که در طول مدت نوردهی دوربین از پائین به بالا حرکت کرده است. همچنین عکس‌های منظره با حرکت افقی هم برای مدتی محبوب شده بودند.

عکاسی از گیاهان

می‌توانیم در طول مدت نوردهی دوربین خودمان را به هر شکلی که دوست داشته باشیم حرکت دهیم. بنابراین از سوژه برای الهام گرفتن در مورد نوع حرکتی که فکر می‌کنید مناسب است استفاده کنید. برای مثال در صورتی که از یک گل دایره‌ای عکاسی می‌کنید می‌توانید دوربین را حول یک نقطه بچرخانید. قرار دادن لنز روی یک سه پایه می‌تواند کمک زیادی در این مورد به شما کند.

همچنین می‌توانید از محیط اطراف هم برای انتخاب نوع حرکت الهام بگیرید. برای مثال من وقتی یک دشت پر از گل‌های آبی و زرد را نزدیک دریا دیدم فکر کردم که ترکیب رنگ‌ها یادآور نور زرد خورشید روی آبی دریا هستند و به همین خاطر با حرکت دوربین روی یک قوس کوچک سعی کردم شکل موج دریا را شبیه‌سازی کنم.

[relatedpost post=”125842″]

عکاسی از گیاهان در فصول غیرمعمول

وقتی در مورد عکاسی از گیاهان صحبت می‌کنیم معمولا به عکاسی از آن‌ها در فصل بهار و تابستان فکر می‌کنیم اما در تمام طول سال می‌توان چیزی برای عکاسی پیدا کرد. در فصل پاییز ما رنگ‌های غنی درختان را داریم و در زمستان نیز گیاهان سرخس را داریم که شکل‌های بسیار زیبایی دارند. گیاهانی که در فصل زمستان به خواب می‌روند هم با یخ و برف تقویت می‌شوند و خیلی زیباتر دیده می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش شد تمامی نکات مرتبط با عکاسی از گیاهان را برای شما جمع‌آوری کنیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید عکس‌های زیبایی از گیاهان مختلف بگیرید. در صورتی که سوال خاصی در این مورد دارید، می‌توانید آن‌ها از طریق بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید تا کارشناسان نورنگار در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *