دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی پرتره با گوشی های هوشمند

تکنیک و ترفند
عکاسی پرتره با گوشی های هوشمند

امروزه عکاسی یکی از پرطرفدار ترین مشاغل و حتی تفریحات است و ژانرهای (گونه های)مختلفی دارد که سلایق مختلف را پوشش می دهد.  از میان ژانرهای مختلف عکاسی، عکاسی پرتره یکی از پرطرفدارترین ژانرها در میان عکاسان حرفه ای و حتی مبتدی است. جذابیت عکاسی پرتره به قدری بالاست که نه تنها عکاسان با تجربه بلکه افراد عادی هم مجذوب آن می شوند. اما واقعیت این است که همه ما نمی توانیم پول زیادی صرف خرید یک دوربین dslr با کیفیت کنیم صرفا برای گرفتن یک عکس پرتره. پس باید از مخترعینی که دوربین را به تلفن همراه اضافه کردند تشکر کرد چرا که گرفتن عکس از همیشه آسان تر شده است. تنها با یک کلیک ساده روی یک دکمه می توانیم یک لحظه و خاطره و یا حتی عکاسی پرتره با موبایل را بدون هیچ هزینه ای ثبت کنیم .

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، موبایل هایی که وارد بازار می شوند قابلیت عکاسی پرتره را دارند. در همین راستا اگر یکسری نکات، جزئیات و شیوه درست عکاسی پرتره با موبایل را بدانیم، حتی اگر مبتدی باشیم می توانیم عکس های پرتره خوبی را با تلفن همراهمان ثبت کنیم. هر چند حقیقت را نمی توان انکار کرد که دوربین گوشی های هوشمند به اندازه دوربین های DSLR  قدرتمند نیست. اما نوآوری در فناوری دوربین گوشی های هوشمند به این معناست که دستگاه های ما می توانند جلوه های مشابه دوربین های DSLR را کسب کنند.

[relatedpost post=”114937″]

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم عکس پرتره به چه عکسی می گویند؟

عکس پرتره متداول ترین نوع عکاسی است که علاقه مندان را جذب خود می کند.
این تکنیک، شاخه ای از رشته عکاسی است که در آن به طور خاص توجه به چهره انسان می شود.
در این شیوه صورت انسان موضوع عکاسی است تمام موضوعات دیگر در عکس پرتره فرعی محسوب می شوند.

جذابیت عکس پرتره به قدری است که نه تنها عکاسان حرفه ای و با تجربه بلکه افراد عادی و بدون دانش عکاسی نیز مجذوب آن می شوند.
در جمع های خانوادگی و مهمانی ها بازار عکس پرتره داغ است.

در گوشی های هوشمند مختلف این نوع عکس به نام های مختلفی نام گذاری شده اند، مثلا در گوشی های آیفون به نام portrait mode ، سامسونگ به نام live focus و … است که بعد از شناخت آن کافی است اصولی که یادآور می شویم را به کار گیرید تا بتوانید پرتره خوبی ثبت کنید.

اصولی که باید هنگام عکاسی پرتره با موبایل هوشمند در نظر داشته باشیم:

نور پردازی (control the light)

اولین و شاید مهم ترین نکته درعکاسی پرتره، نورپردازی صحیح است. تفاوت عکس یک عکاس حرفه ای و یک عکاس آماتور در نحوه نورپردازی مشخص می شود. گاهی آنقدر مهم است که شاید شما را مجبور کند تا در یک کلاس عکاسی ثبت نام کنید و به رمز و راز آن پی ببرید اما وقتی به اصول اولیه آن نگاه می کنید کار سختی نیست. فقط کافی است در مکان مناسب با نور کافی قرار گیرید.

این جمله که به نور کافی احتیاج دارید به این معناست که باید در وضعیتی قرار بگیرید تا مطمئن شوید که نور کافی به سوژه می تابد تا بتوانید تضاد بین سوژه و پیش زمینه را ایجاد کنید، و وقتی می گوییم مکان مناسب یعنی وضعیتی که تابش بیش از حد نور یا حتی کم، باعث سوختن عکس نشود. به همین دلیل است که ظهر هنگام زمان مناسبی برای عکاسی پرتره نیست چون خورشید در بالاترین نقطه خود قرار گرفته و تنظیم نور بر روی سوژه کار سختی است.

عکاسی جامع با موبایل

پس اگر به قصد عکاسی پرتره از منزل خارج می شوید، قطعا زمان دارید تا در مورد نوری که باید به کار گیرید فکر کنید. اما بدانید که کنترل نور عکاسی در محیط بسته راحت تر است.

با این حال چند نکته برای رسیدن به نور بهتر را با هم مرور می کنیم:

  1. سعی کنید از نور طبیعی استفاده کنید و کاری به رنگ پوست و حتی نوع پوستتان نداشته باشید چون نور های مصنوعی رنگ های مختلفی را ساطع می کنند و باعث می شود ظاهر سوژه خوب به نظر نرسد.
  2. اگر در محیط بسته عکاسی می کنید بهتر است کنار پنجره را انتخاب کنید و اگر در محیط باز هستید در نور مستقیم خورشید نباشید، به دنبال سایه باشید.
  3. اگر صورتتان چین و چروک دارد و یا می خواهید لاغرتر به نظر برسد می توانید از یک بازتابنده (Reflector) و یا حتی پوستر سفید استفاده کنید. آن را روی پای خود قرار دهید و با جابه جا کردنش و نوری که بازتاب می کند، به آنچه می خواهید برسید(از یک سطح صاف پوشیده شده با فویل هم می توانید به جای بازتابنده استفاده کنید.)
  4. به جای وسایل نورپردازی پیشرفته از نور لامپ های معمولی هم می توان استفاده کرد، فقط دقت کنید فاصله مناسب با سوژه را داشته باشد تا ظاهر آن بهتر به نظر برسد.
  5. فلاش گوشی هوشمند نیز می تواند به کمک شما بیاید، هم ظاهر عکس را جذاب می کند و هم جزئیات را نمایان می کند اما تصویر حاصل کیفیت نور طبیعی را ندارد.

عکاسی پرتره

[relatedpost post=”105915″]

ژست سوژه (Posing)

چهره های زیبا و نورپردازی خوب باعث ثبت یک پرتره خوب می شود اما این بدان معنا نیست که تأثیر حالت و پوزیشن سوژه را نادیده بگیریم. برای این کار وتشخیص بهترین حالت سوژه ابتدا هدف خود را از ثبت پرتره تعیین کنید که آیا برای کار ، وبلاگ و یا حتی تفریحی است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که پوزیشن های راحت و نه از سر اجبار، زیبایی عکس پرتره را دوچندان می کند.

آموزش عکاسی پرتره با موبایل

پس زمینه عکس(Background)

یافتن یک بک گراند خوب برای ثبت پرتره کار سختی است البته این گزینه کاملا سلیقه ایست و یک نفر می تواند دیوار سفید را برای این کار انتخاب کند ولی به نظر نتیجه جالبی نخواهد داشت. چون اگر نورپردازی نادرست هم به آن اضافه کنیم، سوژه بیش از حد نورانی یا بیش از حد کم نور به نظر می رسد. پس، بک گراند های رنگی مناسب ترند و عکس های طبیعی تری را بر جای می گذارند.

اما اگر با زمینه های شلوغ تر مثل طبیعت، ساختمان و یا حتی جمعیتی از افراد رو به رو هستید، به کمک نکات نورپردازی می توانید تمرکز را بر سوژه قرار دهید و زمینه ای تار ایجاد کنید تا سوژه مرکز اصلی توجه عکس باشد.

آموزش عکاسی پرتره در خانه با دوربین گوشی موبایل

آسمان، دیوار های آجری، نرده های چوبی و سطوحی از این دست می توانند بک گراند خوبی برای عکاسی پرتره باشند چون خطوطی که در الگوی این سطوح هست توجه بیننده را به سمت سوژه سوق می دهد.در واقع این خطوط همان خطوط هدایتگر هستند که نقش تمرکز را ایفا می کنند. این خطوط می تواند افقی باشد و یا عمودی. این که کدام یک مناسب ترند باید دید روان شناسانه نسبت به سوژه داشته باشیم که از بحث ما خارج است .

نکته دیگر این که اگر سوژه کمی به سمت موبایل شما حرکت کند خواهید دید که عمق عکس چقدر تغییر می کند و کاملا از بک گراند جدا می شود و این یعنی یک پرتره خوب.

آموزش عکاسی با گوشی

کادر بندی صحیح  (Good framing)

برای این که بتوان یک بک گراند خوب انتخاب کرد باید بتوان یک قاب و کادر خوب پیدا کرد. کادری که بتواند سوژه را خوب نشان دهد و نکات نورپردازی نیز در آن قابل اجرا باشد. برای مثال درها، پنجره ها و ویژگی های معماری از این دست می تواند گزینه خوبی باشد.

 

استفاده از خطوط هدایت کننده در این جا هم می تواند به شما کمک کند و حال و هوای سوژه را برجسته تر نشان دهد. در واقع کادری که می بندیم چه با گوشی های هوشمند و چه دوربین های DSLR  ، می تواند معجزه کند. لازم نیست برای این کار حرفه ای باشید اما به طور کلی بدانید که مثلا در عکس هایی با قاب افقی اگر سوژه در یک سوم کادر باشد ترکیب بندی جذابی خواهید داشت یا مثلا برای عکس هایی با کادر عمودی بهتر است سوژه در مرکز کادر باشد.

عکاسی از چهره با گوشی

در ضمن اگر به این تصاویر دقت کنید به خصوص در عکاسی پرتره با موبایل هوشمند، به تأثیر نگاه مستقیم سوژه به دوربین پی خواهید برد.

آموزش عکاسی با موبایل

زاویه های مختلف (Different Angels)

یکی از بزرگ ترین مزایای عکاسی پرتره با موبایل ، اندازه کوچک آنهاست. با آن ها عکاسی از زوایا و مکان هایی امکان پذیر است که شاید با دوربین های حرفه ای نباشد. به عبارتی با گوشی هوشمند راحت تر می توانید بالا یا پایین بروید و تأثیر زوایای مختلف را در عکس تان ببینید. با این کار و تغییر زاویه عکاسی می توانید یک کادر خوب و در نتیجه بک گراند مناسب با نور کافی برای عکس پیدا کنید و آن را ثبت نمایید.

عکاسی با موبایل

علاوه بر آن با تغییر زاویه، عکس هایی که می گیرید فراتر از عکس هایی هستند که نگاه مستقیم به سر و شانه سوژه دارند.این گونه حرفه ای تر به نظر می رسید.

کد تخفیف نورنگار

حالت بوکه (Bokeh Effect)

بوکه حالتی است در دوربین گوشی های هوشمند که این امکان را به شما می دهد تا عمق میدان عکس را تنظیم کنید. در واقع به کمک آن می توانیم شفافیت و وضوح بک گراند را به گونه ای تنظیم کنیم که جز سوژه قسمت دیگری وضوح نداشته باشد. این حالت، بوکه نام گذاری شده و به طور کلی به قسمت هایی از عکس که محو دیده می شوند “بوکه” می گویند.

 

همه نکاتی که در بالا گفته شد به ثبت یک پرتره خوب با دوربین گوشی هوشمند به کارتان می آید. اگر سوالی دارید با ما درمیان بگذارید .

 

نویسنده : مائده عابدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *