دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تنظیمات دوربین برای عکاسی از محصولات

چاپ
تنظیمات دوربین برای عکاسی از محصولات

تنظیم خودکار بسیار ساده است. ISO ، دیافراگم یا سرعت شاتر را خود دوربین انتخاب می کند ، اما باید پارامترهای دوربین خود را خودتان کنترل کنید تا بتوانید بهترین عکس ها را از محصولات بگیرید.

نحوه تنظیم ISO ، دیافراگم ، سرعت شاتر برای عکاسی از محصولات

تقریباً تمام تنظیمات دوربین در شرایط مختلف نوری بر کیفیت عکس شما تأثیر می گذارد.

تنظیمات ISO حساسیت به نور را تنظیم می کند ، دیافراگم تعیین میکند که چه مقدار نور وارد شود و سرعت شاتر نشان دهنده ی  این است که سنسور شما چقدر در معرض نور بوده است.

به عنوان مثال با استفاده از Canon EOS 80d و  Fotodiox Pro lightbox ، به شما نشان خواهیم داد كه چگونه تنظيمات این  دوربين را براي عکاسی از محصولات تنظیم کنید و از آنها عکس هاي حرفه اي بگيريد.

اگر دوربین دیگری دارید ، مشکلی نیست. اگر روی حالت دستی باشد ، تنظیمات مشابهی خواهید داشت.

  1. ISO را کم کنید

ISO به معنی حساسیت سنسور دوربین نسبت به نور است. اگر عدد آن کم باشد ، حساسیت کمتری دارند و برای گرفتن عکس به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

اگر می خواهید در نور کم عکس برداری کنید یا سریعتر عکس بگیرید ، ISO را افزایش دهید. با این حال ، در این روش ، عکس ها به صورت دانه دار (با نویز) به نظر می رسند.

اندازه ی ISO معمولا بین 100 تا 3200   است.برای جلوگیری هر چه بیشتر از نویز تصویر ، از کمترین ISO استفاده کنید.

دوربین خود را بر روی سه پایه تنظیم کنید و وقتی تنظیمات نور دوربین را تنظیم کردید ، به محصول نگاه کنید. با کمترین ISO شروع کرده و سپس به آرامی آن را افزایش دهید تا محصول به درستی روشن شود.

ISO را مطابق با روشنایی استودیوی خود تنظیم کنید. مثلا عدد 100 را انتخاب کنید ومحیط را روشن کنید ، تا با یک ISO ی کم به یک عکس واضح و بدون نویز دست پیدا کنید.

2.عدد دیافراگم را زیاد کنید

دیافراگم میزان نور عبوری از لنز به دوربین شما را کنترل می کند و عمق میدان یک تصویر را مشخص می کند. عمق میدان مقداری از عکس شماست که قسمت های جلویی آن، شارپ تر از قسمت های انتهایی عکس به نظر می رسد .

دیافراگم توسط سیستم F-stop اندازه گیری می شود و معمولاً از F1 تا F22 متغیر است.اگر عدد آن کم باشد به این معنی است که می توانید مقدار بیشتری نور را به دوربین وارد کنید و سرعت شاتر سریعتر خواهد بود.

پایین آمدن F-stops همچنین عمق میدان کمتری تولید می کند ، این امکان را به شما می دهد تا بر جزئیات خاص فوکوس کنید و پس زمینه تار شود.

سرعت شاتر هنگام عکس گرفتن از محصول حرفه ای مشکلی ندارد زیرا دوربین شما روی یک سه پایه قرار گرفته است و نور آن معمولاً ثابت است.

برای داشتن فوکوس کامل ، F-stop را تا حد ممکن بالا ببرید ، برای مثال F16 ، F22.

تنها موردی که از عدد دیافراگم پایین استفاده می کنید جایی است که می خواهید روی جزئیات خاص مانند کمربند ، سگک یا دسته در تأکید کنید. برای چیزهاید دیگر ، باید کل محصول را در کانون توجه قرار دهید.

  1. سرعت شاتر را سریع تنظیم کنید

سرعت شاتر یا ” زمان اکسپوژر” این گونه تعریف میشود  که چه مقدار زمان  طول میکشد که سنسور دوربین در هنگام عکاسی در معرض نور قرار بگیرد.به عبارت دیگر ، به معنی سرعت باز و بسته شدن شاتر است.

سرعت شاتر سریع باعث می شود یک محصول ساکن تر شود و سرعت آهسته شاتر منجر به تاری حرکت یا موشن بلور می شود.

سرعت شاتر در عکاسی لند اسکیپ ، ورزش و طبیعت نقش بسزایی دارد ، زیرا در  این عکس ها حرکت وجود دارد. عکاسان می توانند با دوربین در دست خود، حرکت کنند.

اگر عکاسی  حرفه ای از محصولات میکنید ، نیازی نیست به تارشدن تصویر یا لرزش دوربین فکر کنید،چون دوربین شما روی یک سه پایه قرار خواهد گرفت و جسم ساکن خواهد بود. این بدان معناست که در این حالت می توانید از سرعت شاتر آهسته تر استفاده کرده و عکس هایی بسیار شارپ ایجاد کنید.

اگر در یک استودیو با یک سه پایه کار می کنید ، از یک تنظیم پایین مانند 13/1 استفاده کنید، چون نور بیشتری به دوربین شما وارد می شود.

اگر عکاسی از محصولات لایف استایل را با مدل انجام می دهید ، ممکن است مجبور شوید سرعت شاتر را به دلیل حرکت زیاد ، بیشتر کنید.در این صورت باید دوربین را در دست  نگه دارید ، سرعت شاتر کمتر از 60/1 ثانیه بسیار آهسته است و حتی با یک تثبیت کننده داخلی تصویر نیز تاری را مشاهده میکنید.

4.mode  دوربین

برای عکاسی حرفه ای از محصول ، توصیه می کنیم که با حالت Manual کار کنید. حالت های دیگری همچون Aperture Priority و Automatic نیز وجود دارند.

با استفاده از حالت Aperture Priority می توانید عدد دیافراگم را انتخاب کرده و به طور خودکار ISO و سرعت شاتر مطابق آن تنظیم میشود.می توانید از این حالت در فضای باز با نور کاملاً متفاوت استفاده کنید و به سرعت عمق میدان را تنظیم کنید تا روی جزئیات خاص فوکوس کنید.

در حالت Automatic ، دوربین شما دیافراگم ، ISO و سرعت شاتر را تنظیم می کند. با حالت دستی ، می توانید همه چیز را در عکس خود مدیریت کنید. اگر تنظیمات را درک کنید ، به تصاویر فوق العاده با کیفیتی دست خواهید یافت.

حتی اگر از تنظیمات ایده آل دوربین برای عکاسی محصول استفاده کرده اید ، نتیجه نهایی به ویرایش حرفه ای نیاز دارد.این فرایند نیاز به دانش و مهارت خاصی دارد. به همین دلیل توصیه می کنم به افراد حرفه ای مراجعه کنید. روتوش های حرفه ای عکس های شما را با کیفیت تر میکنند.

5- از فرمت RAW برای ویرایش عکس استفاده کنید

هنگامی که شاتر را فشار می دهید ، دوربین با یک فرمت منحصر بفرد ، تصویر را روی کارت حافظه ذخیره می کند.

به عنوان یک قاعده ، اندازه عکس ذخیره شده را انتخاب می کنید. فایل های RAW با کیفیت ترین فایل ها هستند ، بنابراین شما قطعاً باید این فرمت را انتخاب کنید (البته اگر دوربین شما اجازه می دهد).

اگرچه حجم بسیاری دارند (+20 مگابایت) و به حافظه زیادی احتیاج دارند ، اما کاملاً ارزش آن را دارند. تصاویر RAW تمام داده های لازم برای ویرایش تصویر را ذخیره می کند.

  1. دوربین را روی White Balance تنظیم کنید

قبل از عکسبرداری ، هر عکاس حرفه ای لزوماً باید تنظیمات دوربین  و تنظیمات روشنایی را به خوبی تنظیم کند.

اگر نور روز کافی باشد ، این یک مزیت بزرگ است که باید به درستی از آن استفاده کرد. نور خورشید همان طور که میتواند یک کمک کننده ی بزرگ باشد همان طور هم ممکن است به بدترین دشمن تبدیل شود.

منظور این است که برای جلوگیری از نوردهی بیش از حد ، لازم است نور را اندازه گیری کنیم. علاوه بر این ، اگر نور روز بیش از حد باشد ، سایه های زیاد ممکن است تصویر را خراب کند.

دوربین را به گونه ای تنظیم کنید که رنگ ها را به درستی انتخاب کند. این گزینه ” White Balance” نام دارد.

به عنوان یک قاعده ، ” automatic white balance” را انتخاب می کنیم.در این حالت ، دوربین تنظیماتی را ارائه می دهد که در شرایط نوری ما بهترین باشند.

گزینه “Daylight” نیز کمی به چشم انداز واقع بینانه نزدیک است ، اما خیلی زرد است.

باید به یاد داشته باشید که عکاس باید تجهیزات را با خورشید تطبیق می دهد. امروزه کیت های مختلف نورپردازی عکس وجود دارد که ممکن است کار شما را بسیار ساده تر کند، چون این امکان را به شما می دهد تا نور را کنترل کنید.علاوه بر این ، فرصت عکسبرداری بیشتری را به شما می دهد زیرا ممکن است بخواهید در هر ساعت از شبانه روز کار کنید و فرصت نداشته باشید که صبر کنید که نور برای عکاسی مناسب شود.

اگر بدون lightbox کار می کنید ، به خاطر داشته باشید که نور مستقیم نباید از طریق پنجره وارد شود. اگرچه بعد از ظهر زمان ایده آلی برای عکسبرداری است ، اما گاهی اوقات اتفاق می افتد که نور مستقیم خورشید از طریق پنجره می آید و همه چیز را خراب می کند.

در چنین حالتی ، از یک پرده روشن یا یک ورق برای پوشاندن پنجره استفاده کنید. بدین صورت ، شما نور را برای عکاسی خود مناسب میکنید. همانطور که می بینید ،فقط  تنظیمات دوربین برای گرفتن یک عکس خوب کافی نیست.

  1. از Focus Full استفاده کنید

امروزه ، اکثر افراد آنلاین خرید میکنند. ما دائماً کالاهای موجود در فروشگاه های آنلاین را نگاه میکنیم و کالای مورد نظر خود را انتخاب می کنیم. جای تعجب نیست که ما می خواهیم عکس هایی را ببینیم که ویژگی های واقعی آن کالا را نشان می دهد.

برای گرفتن عکس های عالی از محصول باید از full focus استفاده کنیم. برای گرفتن عکس های هنری آزاد هستید اما توجه داشته باشید که باید تنظیمات دوربین را برای عکاسی از محصول به گونه‌ای تنظیم کنید که تمام تمرکز روی شی اصلی باشد.

سعی نکنید که به صورت دستی فوکوس کنید زیرا خطر تار شدن تصویر وجود دارد. نکته این است که ما فقط یک محصول را در قاب داریم ، بنابراین نیازی به پیچیده کردن کار نیست. تنظیمات دوربین خود را تنظیم کرده و روی شی اصلی فوکوس کنید. بگذارید دوربین و لنز کار خود را انجام دهند.

 

نویسنده : طاها اسکندری

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه