021-7356

راهنمای شروع عکاسی به صورت حرفه‌ای

راهنمای شروع عکاسی به صورت حرفه‌ای

امروزه شروع عکاسی و تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای کار نسبتا آسانی است. شما فقط به یک دوربین و تجهیزات جانبی آن نیاز دارید و سپس می‌توانید از آموزشگاه‌های آنلاینی که به این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید و عکاسی را یاد بگیرید. پس از مدتی با کمی تمرین و پیدا کردن سبک مخصوص خودتان می‌توانید وارد این حرفه شوید.

البته با وجود اینکه عکاسی کار آسانی به نظر می‌رسد اما اینطور نیست. عکاسی یک شغل به شدت رقابتی است و شما برای اینکه در آن موفق شوید به استعداد، مهارت، توانایی بازاریابی و نظم نیاز دارید. شما برای موفقیت در عکاسی حرفه ای علاوه بر استعداد، به سرسختی هم نیاز دارید و باید بتوانید به عنوان یک کارآفرین، کسب و کار خودتان را هم مدیریت کنید.

با اینکه بسته به استعداد، مهارت‌ها، نمونه کارها و مهارت‌های بازاریابی خودتان شما می‌توانید درآمد خیلی زیادی به عنوان یک عکاس حرفه ای داشته باشید، باید مطمئن شوید که این علاقه‌ی شماست که شما را به سمت عکاسی حرفه ای می‌کشاند و فقط به خاطر درآمد به این حرفه روی نمی‌آورید.

عکاس حرفه ای

ما در این مقاله تمام زوایا و مراحلی که طی کردن آن‌ها برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای و شروع عکاسی به صورت حرفه ای لازم است را پوشش خواهیم داد و به شما کمک می‌کنیم از یک عکاس آماتور یا کسی که فقط برای سرگرمی عکاسی می‌کند به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

1- با پرسیدن سوال شروع کنید

در صورتی که بتوانید بین بخش خلاق ذهن خودتان و غرایض کارآفرینانه‌ای که دارید یک تعادل برقرار کنید، عکاسی می‌توانید یک شغل فوق‌العاده برای شما باشد. درست مثل زمانی که می‌خواهید هر کسب و کار دیگری را شروع کنید، یک لیست از سوالاتی که باید قبل از شروع از خودتان بپرسید آماده کنید:

  • چه چیزی به من انگیزه می‌دهد
  • آیا می‌توانم با درآمد کم و به تنهایی شروع کنم؟
  • می‌توانم به عنوان یک عکاس حرفه‌ای تنهایی ادامه دهم؟
  • کدام سبک عکاسی من را بیشتر هیجان زده می‌کند؟
  • چه جاهای خالی را می‌توانم در شهر خودم پر کنم؟
  • چطور می‌توانم مهارت‌های خودم را ارتقاء دهم؟
  • چه چیزی می‌توانم به مشتریان خودم ارائه دهم؟

2- پیدا کردن جواب و یک مشاور خوب

شما با تحقیقات آنلاین و فیزیکی می‌توانید جواب تمام این سوالات را پیدا کنید. به نمایشگاه‌ها و سمینارهای عکاسی مراجعه کنید. در این مکان‌ها عکاس‌های زیادی مشاهده می‌کنید و می‌توانید پاسخ تمام این سوال‌ها را به صورت مستقیم از آن‌ها بگیرید. همچنین می‌توانید در انجمن‌های آنلاین عکاسی هم عضو شوید. در این انجمن‌ها می‌توانید پاسخ سوال‌های خودتان را پیدا کنید. برخی از این پاسخ‌ها براساس تحصیلات و برخی دیگر براساس تجربه هستند.

[relatedpost post =”87849″]

3- آموزش ببینید

عکاسی حرفه ای یکی از معدود چیزهایی است که تحصیلات آکادمیک جزء پیش‌نیازهای آن نیست. شما می‌توانید بدون مراجعه به آموزشگاه‌های رسمی مهارت‌های خودتان را ارتقاء دهید و به تمرین این مهارت‌ها بپردازید. ممکن است شما عکاس‌های زیادی را بشناسید که به صورت رسمی در دانشگاه یا آموزشگاه‌های عکاسی آموزش دیده‌اند اما به جز تحصیلات آکادمیک، برای اینکه عکاس موفقی باشید باید یک چشم تیزبین، مقدار زیادی خلاقیت و همچنین مهارت فنی لازم را داشته باشید.

آموزش حرفه ای عکاسی

یادگیری از طریق آموزشگاه‌های عکاسی

در صورتی که می‌خواهید آموزش خودتان را به صورت حضوری ادامه دهید، آموزشگاه‌های زیادی هستند که اقدام به برگزاری کلاس‌های عکاسی می‌کنند و به صورت مرحله به مرحله تمام چیزهایی که برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای نیاز دارید را ظرف چند ماه به شما آموزش می‌دهند. این کلاس‌ها موضوعاتی مثل اصول پایه‌ی عکاسی، استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس، تاریخچه عکاسی و… را به شما آموزش می‌دهند. در اکثر این آموزشگاه‌ها پس از پایان دوره، مدرک معتبر وزارت ارشاد به شما اهدا خواهد شد.

دوره‌های آنلاین عکاسی

اگر در حال حاضر به صورت تمام وقت مشغول به کار هستید، می‌توانید از دوره‌های آنلاین عکاسی برای یادگیری پایه‌های عکاسی استفاده کنید. خیلی از این کلاس‌ها به صورت غیر رایگان برگزار می‌شوند اما برخی دوره‌ها نیز به صورت کاملا رایگان برگزار خواهند شد. شما می‌توانید در وقت آزاد خودتان از این کلاس‌ها استفاده کنید و مهارت‌های خودتان را با کمک آن‌ها گسترش دهید. همچنین با استفاده از کارگاه‌های عکاسی که عموما آخر هفته‌ها برگزار می‌شوند نیز می‌توانید نمونه کارهای خودتان را گسترش دهید.

برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای موفق مطالعه‌ی زیاد خیلی ضروری است. شما می‌توانید از اطلاعاتی که روی وبلاگ‌ها و سایت‌های عکاسی منتشر می‌شود استفاده کنید تا مهارت‌های خودتان را گسترش دهید. شما می‌توانید از طریق این وبسایت‌ها اطلاعات زیادی در مورد ترکیب‌بندی، دیافراگم، سرعت شاتر، تنظیمات ایزو، عمق تصویر و… به دست بیاورید و از تمام این اطلاعات در عکس‌های خودتان استفاده کنید.

[relatedpost post =”111809″]

4- کارآموزی

اگر یک عکاس جوان هستید که می‌خواهید تازه شروع کنید، سعی کنید با دیگر عکاس‌ها ارتباط برقرار نمائید. هیچوقت از پرسیدن نظر آن‌ها در مورد عکس‌های خودتان هراس نداشته باشید. شما درنهایت باید براساس کیفیت کارهای خودتان درآمد داشته باشید.

سعی کنید افرادی را پیدا کنید و به عنوان کارآموز یا دستیار آن‌ها مشغول به کار شوید. با این کار تجربیاتی به دست می‌آورید که در هیچ دانشگاه یا آموزشگاهی به شما آموزش داده نمی‌شود. شما باید دانشی که در دنیای واقعی یاد گرفته‌اید را با تجربیاتی که از این کارها به دست میاورید تلفیق کنید تا بتوانید یک کسب و کار موفق داشته باشید. در طول کارآموزی روی مدیریت کسب و کار و نحوه‌ی تعامل با مشتری تمرکز داشته باشید.

آموزش عکاسی به صورت حرفه ای

5- پیدا کردن مسیر آینده

تحصیلاتی که در زمان آموزش به دست میاورید به همراه تجربیات دوره کارآموزی به شما کمک می‌کند هنر و تکنیک‌های عکاسی حرفه ای را یاد بگیرید و مسیر آینده خودتان را بهتر ببینید. اکنون زمان آن رسیده است که سبک عکاسی خودتان را مشخص کنید و روی سبکی که خودتان دوست دارید تمرکز کنید. شما می‌توانید عکاسی پرتره، عروسی، مد، مفهومی، مستند، تبلیغاتی یا… را برای ادامه کار خودتان برگزینید. سپس در مورد سبکی که می‌خواهید ادامه دهید تحقیق کنید. برای مثال اگر می‌خواهید عکاسی عروسی را ادامه دهید، سعی کنید آثار عکاسانی که به عکاسی عروسی مشغول هستند را بررسی کنید.

سعی کنید سبک منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید. آیا چیزی هست که شما به عکاسی از آن علاقه بیشتری داشته باشید؟ برای مثال عکس‌های پرتره سیاه و سفید، یا یک رنگ خاص؟

[relatedpost post =”105755″]

قلب خودتان را دنبال کنید و به خودتان اعتماد داشته باشید. این کار باعث می‌شود شما یک سبک منحصر به فرد برای خودتان داشته باشید. استفاده از برخی تجهیزات خاص، یک موضوع مشخص، نحوه نورپردازی و پروسه ویرایش هم می‌تواند به گسترش این سبک کمک کند.

6- تهیه تجهیزات و لنزهای مناسب

با اینکه برای گرفتن عکس‌های با کیفیت به تجهیزات مناسب نیاز دارید، بهتر است در مورد خرید تجهیزات خیلی زیاده روی نکنید. نیاز نیست هر وسیله عکاسی جالبی که می‌بینید را بخرید.

در اکثر مواقع شما می‌توانید تجهیزات عکاسی دست دوم که وضعیت خوبی دارند را تهیه کنید یا مدل‌های قدیمی‌تر را با قیمت بهتری بخرید. برای شروع شما به یک دوربین dslr نیاز خواهید داشت اما لزوما نباید آخرین مدل دوربین را خریداری کنید. برخی عکاس‌ها احساس می‌کنند استفاده از یک دوربین SLR برای یادگیری خیلی بهتر است.

عکاس حرفه ای

مطمئن شوید که بسته به سبکی که می‌خواهید ادامه دهید، بهترین تجهیزات را تهیه می‌کنید. خرید لنز یکی از بخش‌هایی است که اکثر مردم خیلی برای آن هزینه می‌کنید اما شما باید سعی کنید لنزی بخرید که در اکثر بخش‌های کسب و کار خودتان بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین به یک کامپیوتر نیز برای انجام کارهای مربوط به ویرایش عکس نیاز دارید. یک مانیتور کالیبره شده و یک نرم افزار ویرایش مناسب از مهم‌ترین ابزارهایی است که باید داشته باشید.

[relatedpost post=”121698″]

7- تمرین، تمرین، تمرین

پس از خرید تجهیزات مناسب شما باید به منظور ارتقاء مهارت‌های خودتان جنبه مختلف حرفه خودتان را به صورت مدام تمرین کنید. شما با تمرین تمام نکات مربوط به تجهیزات خودتان را فرا می‌گیرید و می‌توانید در لحظه‌های حساس به خوبی از آن استفاده کنید.

هر روز با دوربین خودتان عکس بگیرید. این تنها روشی است که می‌توانید روز به روز بهتر شوید. یک پروژه 365 روزه آغاز کنید. از پینترست استفاده کنید و عکس‌های مربوط به هر سبک را داخل یک برد مخصوص قرار دهید.

[relatedpost post =”56777″]

8- ساخت نمونه کار

نمونه کار مهم‌ترین ابزاری است که برای شروع عکاسی به صورت حرفه ای باید داشته باشید. تمامی مشتریان احتمالی، شما را طبق نمونه کارهایی که دارید ارزیابی می‌کنند و از همین روی می‌توان گفت که نمونه کار مسیر موفقیت شما را مشخص می‌کند. بهترین عکس‌های خودتان را انتخاب کنید و مطمئن شوید این عکس‌ها باعث جذب مشتریان جدید برای شما خواهند شد.

یادگیری عکاسی حرفه ای

 

9- قیمت‌گذاری مثل یک عکاس حرفه ای

برای قیمت‌گذاری روی خدماتی که ارائه می‌دهید حاشیه سود و تمامی هزینه‎های ورودی خودتان را محاسبه کنید. ببینید دیگر عکاس‌هایی که در شهر و منطقه شما خدمات می‌دهند کارهای خودشان را چگونه قیمت‌گذاری کرده‌اند. البته ارزشی که شما برای مشتری ایجاد می‌کنید را هم باید در نظر بگیرید. سعی کنید منعطف باشید و یک محدوده قیمت داشته باشید اما سعی نکنید برای گرفتن پروژه قیمت خیلی کمتری نسبت به دیگر رقبا پیشنهاد دهید و مراقب باشید که قیمت خیلی گرانی هم برای کارهای خودتان تعیین نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *