021-7356

تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAW

تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAW

1-تنظیمات فوکوس و لنز

تمام تنظیمات لنز شامل سیستم لرشگیر، فاصله فوکوس، فاصله کانونی و دیافراگم بر فایل‌های RAW موُثر هستند. همچنین تنظیمات مربوط به اتوفوکوس درون دوربین نیز بر فایل‌های RAW تاثیر می‌گذارند.

2-سرعت شاتر و دیافراگم

بدون تردید تنظیم میزان دیافراگم و سرعت شاتر بر فایل‌های RAW موُثر هستند.

3-حساسیت ISO

این عامل نوردهی به توضیح بیشتری نیاز دارد. اگر دو عکس با تنظیم حساسیت‌های متفاوت (اما با دیافراگم و سرعت شاتر یکسان) بگیریم آیا نمی‌توانیم عکس تیره‌تر را در پردازش پس از عکسبرداری روشن‌تر نماییم؟ بطور خیلی ساده، تنظیمات ISO باعث تقویت اطلاعات ثبت شده توسط دوربین می‌شود. هنگام افزایش روشنایی عکس در نرم افزار نیز همین عمل اتفاق می‌افتد.

این وضعیت در تئوری کاملاً درست است اما در عمل قضیه پیچیده‌تر است. برخی از دوربین‌ها اساساً “غیروابسته به “ISO (ISO Invariant) هستند بدین معنی که تا زمانی که قسمت‌های روشن تصویر را خیلی روشن‌تر نکرده باشید تنظیم حساسیت خیلی مهم نیست. اکثر دوربین‌های مدرن نیکون و فوجی اینگونه بوده و دوربین‌های برند کانن اصلاً اینگونه نیستند.

دوربین‌های برند سونی و الیمپوس نیز در میانه قرار دارند. این دوربین‌ها اکثراً ” غیروابسته به ISO” هستند اما به عنوان مثال اختلاف جزئی بین ISO 100 و ISO 6400 هنگام افزایش روشنایی در نرم افزار خواهید دید. (این اختلاف جزئی حتی گاهی اوقات در دوربین‌های نیکون و فوجی نیز قابل مشاهده خواهد بود) توجه داشته باشید که تنظیم حساسیت بر نورسنجی دوربین نیز تاثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال اگر در حالت عکاسی تقدم دیافراگم حساسیت را در ISO 100 قفل کنید، احتمالاً با یک سرعت شاتر کاملاً اشتباه روبرو خواهید شد.

با درنظر گرفتن تمام این وجوه، مطمئن ترین توصیه این است که تنظیم حساسیت بر فایل RAW تاثیر می‌گذارد حتی اگر دوربین شما “غیروابسته به ISO” باشد.

4-کاهش نویز در نوردهی طولانی Long Exposure Noise Reduction

هر زمان که با نوردهی طولانی عکسبرداری می‌کنید امکان بروز نویز در عکس‌ها افزایش می‌یابد. گزینه Long Exposure Noise Reduction در دوربین‌ها این نوع نویز را کاهش می‌دهد. هنگامی که این گزینه در دوربین فعال است، در سرعت شاتر بیشتر از یک ثانیه با هربار عکس گرفتن درواقع دوربین دو عکس می‌گیرد. لازم نیست در این حالت نگران ثابت بودن نباشید زیرا فقط عکس اول سوژه را ثبت می‌کند.

عکس دوم با شاتر بسته ثبت می‌شود و فقط یک تصویر کاملاً سیاه بدست می‌آید. سپس دوربین از این مرجع سیاه رنگ و با تفریق آن از تصویر اصلی، نویز را کاهش می‌دهد. این روش بخصوص هنگام عکسبرداری در شب بسیار موُثر بوده و نتایج آن کاملاً قابل مشاهده است. خوشبختانه این تنظیم بر فایل‌های RAW تاثیر می‌گذارد.

5-ناحیه تصویر Image Area

منظور از ناحیه تصویر، همان اندازه حسگر یا میزان کراپ تصویر است. اگر یک دوربین فول فریم نیکون دارید با اصطلاح کراپ DX آشنا هستید. به کمک این گزینه می‌توانید حتی کراپ 4×5 داشته باشید. اما همه دوربین‌ها امکان تنظیم ناحیه تصویر یا کراپ را ندارند. به عنوان مثال، دوربین کانن EOS 5D MKIV فایل‌های RAW را همیشه با رزولوشن 6270×4480 پیکسل ثبت می‌کند. در هرحال، اگر دوربین شما دارای تنظیم ناحیه تصویر باشد این تنظیم بر روی فایل RAW تاثیر خواهد گذاشت.

6-مشاهده مستقیم در مقابل منظره یاب

آیا تا بحال به اختلاف نورسنجی بین حالت مشاهده مستقیم (Live View) و حالت استفاده از منظره یاب دقت کرده‌اید؟ در آزمایشی که انجام دادیم هنگام استفاده از منظره یاب، نورسنج دوربین سرعت پیشنهادی شاتر بین 3 و 4 ثانیه را نشان داد. اینکه سرعت پیشنهادی شاتر کمی متغیر باشد کاملاً طبیعی است. نکته جالب توجه تفاوت بارز نورسنجی در حالت مشاهده مستقیم یا همان لایو ویو است. بجای اینکه سرعت شاتر بین 3 و 4 ثانیه تغییر کند در عدد 2.5 ثانیه ثابت ماند. این اختلافی معادل نیم استاپ است. دلیل این امر چیست؟

هنگام عکسبرداری از طریق منظره یاب نورسنجی توسط یک حسگر و سیستم اختصاصی درون دوربین انجام می‌شود. این نورسنجی هنگام قرار‌دادن دوربین در حالت مشاهده مستقیم، نورسنجی از طریق حسگر اصلی تصویر اندازه‌گیری می‌گردد. این اختلاف نورسنجی خیلی زیاد نیست اما اگر در شرایط خیلی خاص نوردهی عکاسی می کنید باید این اختلاف را درنظر داشته باشید. بطور کلی از آنجایی که انتخاب این شیوه بر روی نوردهی تاثیر می‌گذارد بالطبع بر روی فایل RAW هم تاثیر گذار خواهد بود.

7-نوردهی فعال Active D-Lighting

این گزینه در دوربین‌های نیکون وجود دارد و بطور معمول مختص فایل‌های JPEG است اما این همه ماجرا نیست. با توجه به تنظیم انتخابی برای این گزینه، ممکن است نورسنجی دوربین بطور قابل ملاحظه‌ای تغییر کند. دلیل اینکه چرا یک تنظیم مربوط به فایل JPEG باید بر روی فایل RAW تاثیر گذار باشد معلوم نیست و شرکت نیکون هیچ توضیحی دراین باره ارائه نداده است اما در واقعیت این تاثیر اتفاق می‌افتد. در آزمایشی که انجام دادیم با انتخاب گزینه Extra High برای این عملکرد، نورسنجی انجام شده حدود یک استاپ تیره‌تر از حالت نرمال گردید.

لازم به ذکر است گزینه Active D-Lighting به خودی خود تاثیری بر فایل‌های RAW نداشته و فقط بر نورسنجی دوربین تاثیر می‌گذارد. از این طریق این عملکرد می تواند تاثیر بارزی بر فایل RAW داشته باشید بنابراین توجه به تنظیمات این عملکرد قبل از عکسبرداری با فرمت RAW کاملاً ضروری است.

8-تنظیم پارامترهای تصویر Picture Control , Picture Style

این عملکردها تاثیری بر فایل‌های RAW یا سیستم نورسنجی دوربین ندارند. چه از گزینه Neutral یا Vivid استفاده کنید، فایل RAW خروجی یکسان خواهد بود. نکته قابل توجه این است که تغییر تنظیمات این عملکرد، در نمایش تصویر در مانیتور تاثیر گذار است اما وقتی فایل RAW را در نرم افزارهای ویرایشی باز می کنید، آن ها را بدون تاثیر مشاهده خواهید کرد.

به عنوان مثال اگر گزینه Monochrome را انتخاب کرده باشید عکس در مانیتور بصورت سیاه و سفید نمایش داده می‌شود اما در نرم افزار بصورت اصلی و رنگی خواهد بود. در مورد Picture Style کانن فقط اگر فایل‌های RAW را در نرم افزار اختصاصی کانن باز کنید می توانید تاثیر این عملکرد را انتخاب کنید.

9-کاهش نویز در حساسیت بالا High ISO Noise Reduction

برخلاف عملکرد کاهش نویز در نوردهی طولانی، این عملکرد هیچ گونه تاثیری بر فایل‌های RAW نخواهد داشت. هر گونه تنظیمی که برای این عملکرد انتخاب کنید فایل RAW خروجی یکسان خواهد بود. همانند عملکرد قبل، تاثیر این عملکرد فقط در مانیتور دیده می‌شود و فایل نهایی RAW تحت این تاثیر نخواهد بود.

[relatedpost post=”114481″]

10-وایت بالانس

این عملکرد هم مانند Picture Control و Picture Style تاثیری بر فایل‌های RAW نخواهد داشت اما بر نمایش عکس در مانیتور تاثیر می‌گذارد. بسیاری از نرم افزارهای ویرایش تصویر، گزینه انتخاب شده برای عملکرد وایت بالانس درون دوربین را به عنوان گزینه پیش فرض هنگام نمایش فایل RAW انتخاب می کنند، بنابراین اگر تعداد زیادی عکس از یک مراسم تهیه می‌کنید بهتر است گزینه وایت بالانس صحیح را انتخاب کنید تا سرعت ویرایش در نرم افزار افزایش یابد.

11- فضای رنگ Adobe RGB / sRGB

عملکرد فضای رنگ هم هنگام عکسبردای با فرمت RAW تاثیری بر این گونه فایل‌ها ندارد. در واقع فضای رنگ هنگام عکسبرداری با فرمت RAW از هر دو فضای رنگ Adobe RGB و sRGB گسترده تر است.

سخن نهایی RAW

عکسبرداری با فرمت RAW بهترین راه حل برای کسب بالاترین کیفیت تصاویر می‌باشد. شناخت اینکه کدام گزینه ها در دوربین می توانند بر روی فایل‌های RAW تاثیر گذار باشند به عملکرد بهتر شما هنگام ویرایش این فایل‌ها در محیط نرم افزار کمک بسزایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *