دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی جامع دوربین فوجی X-T30

چاپ
بررسی جامع دوربین فوجی X-T30

چه چیز‌هایی در Fuji X-T30 جدید است؟

همه دوست دارند بدانند که یک دوربین، چه امکانات و قابلیت‌هایی جدیدی نسبت به مدل‌های قبلی و هم‌رده خودش دارد. خصوصاً اینکه یک دوربین با کاهش قیمت نسبت به یک مدل پیشرفته‌تر ساخته شده باشد. قبل از اینکه به این تغییرات و امکانات با دید دقیق‌تری نگاه کنیم، آن‌ها را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

حسگر فوجی X-T30 همان حسگر X-Trans CMOS مدل قدرتمند و گران‌قیمت X-T3 است. بنابراین انتظار داریم همان کیفیت و پردازش در عکس‌ها و فیلم‌ها را از آن به دست آوریم.

فوکوس خودکار هیبریدی این دوربین، شامل 425 نقطه فوکوس می‌شود که سرتاسر محدوده کادر دوربین را پوشش می‌دهند.

هم ویدئو‌های DCI و هم UHD 4K را می‌توانید با سرعت 30 فریم بر ثانیه و بیت‌ریت 200 مگابایت بر ثانیه با این دوربین ضبط کنید. دوربین فوجی X-T30 می‌تواند ویدئو‌هایش را با پروفایل رنگی F-Log و خروجی 10-bit 4:2:2 روی رکوردر اکسترنال خارجی ضبط کند.

امکانات این دوربین در مقابل مدل گران‌قیمت آن، به قدری عالی است که بعید است نیازی به آپگرید به مدل بالاتر داشته باشید.
حالا بیایید نگاه دقیق‌تری به این تفاوت‌ها بیندازیم.

حسگر و پردازشگر دوربین فوجی X-T30

گفتیم که فوجی، حسگر‌های خودش را با تکنولوژی اختصاصی و بسیار پیشرفته‌ای می‌سازد که سنسور‌های X-Trans نام دارند. حسگر APS-C این دوربین هم از نوع BSI با تکنولوژی X-Trans و رزولوشن 26 مگاپیکسل است و با پردازشگر بسیار پرسرعت X-Processor 4 کار می‌کند که همان ترکیب فوجی X-T3 محسوب می‌شوند.

داینامیک رنج این حسگر بسیار زیاد است و می‌توانید آن را از فایل‌های خام این دوربین که در وب‌سایت‌های تخصصی وجود دارند، امتحان کنید.

سرعت این پردازشگر هم بسیار زیاد است و می‌توانید با سرعت فوق‌العاده 30 فریم بر ثانیه با آن عکاسی کنید! (یعنی تقریبا با سرعت فریم‌های یک فیلم عادی)

توجه داشته باشید که برای رسیدن به این سرعت، یک کراپ ناچیز 1.25X روی تصویر ایجاد می‌شود، اما علی‌رغم استفاده از شاتر الکترونیکی، هیچ‌گونه تیرگی در منظره‌یاب دوربین مشاهده نخواهید کرد.
البته در صورتی که نخواهید هیچ کراپی روی تصاویرتان ایجاد شود هم، همچنان این دوربین با سرعت 20 فریم بر ثانیه، یکی از سریع‌ترین دوربین‌های غیر فول‌فریم جهان است.

فوجی X-T30 دارای یک شاتر مکانیکی هم هست که درصورت استفاده از آن، سرعت عکاسی به 8 فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد.

متأسفانه بافر این دوربین چندان قوی نیست. اگرچه سرعت این دوربین در عکاسی پی‌درپی با فرمت خام بسیار بالاست، اما بعد از 17 شات پی‌درپی با فرمت خام، سرعت آن افت پیدا می‌کند. در صورت استفاده از فرمت JPEG (با کیفیت بالا) تعداد بافر آن در سرعت 20 فریم بر ثانیه، برابر 32 شات است و در صورت عکاسی با سرعت 8 فریم بر ثانیه هم به 90 فریم می‌رسد.

بدنه و طراحی فوجی X-T30

دوربین‌های زیر 1000 دلار معمولاً خیلی مقاوم به نظر نمی‌رسند و اغلب آن‌ها بدنه‌هایی از جنس پلاستیک فشرده دارند. اما فوجی X-T30 با بدنه‌ای که شاسی آن فلزی است، شکل و ظاهری شبیه به دوربین‌های کلاسیک قدیمی و رده‌بالا دارد. در بالای بدنه دوربین هم سه دکمه چرخان می‌بینیم که به‌راحتی می‌چرخند. بنابراین خیلی بعید است که به‌صورت اتفاقی تنظیمات را به هم بزنید.

دکمه‌ها چیدمان خوبی دارند و به اندازه کافی بزرگ هستند. شاید تنها ایرادی که وجود دارد این است که دکمه جوئستیک دوربین (دکمه چند جهته) کمی کوچک و پایین طراحی شده و وقتی گریپ دوربین را در دست دارید، کار کردن با آن برای دست‌های بزرگ راحت نیست.

دکمه‌های چرخان بالای دوربین عملکرد عالی‌ای دارند و مانند اغلب دوربین‌های فوجی، وقتی با آن‌ها کار می‌کنید احساس حرفه‌ای بودن را در شما ایجاد می‌کند! به‌عنوان مثال به جای اینکه تنظیمات عکاسی پی‌درپی، برکتینگ، مد فیلمبرداری یا بسیاری تنظیمات دیگر را از منوی دوربین انتخاب کنید، می‌توانید مستقیماً با دکمه‌های مخصوص آن‌ها کار کنید. یا مثلا می‌توانید با یک دکمه، فلاش دوربین را باز کنید یا با یک دکمه مقدار نور را کمتر یا بیشتر کنید.

می‌دانیم که سرعت شاتر در اغلب دوربین‌ها توسط یک دکمه چرخان، فراخوانی می‌شود. اما روی این دوربین، سرعت‌های مختلف را روی خود دکمه می‌بینید و می‌توانید آن را بچرخانید و دکمه را روی سرعت مورد نظرتان قرار دهید.

نکته جالب اینکه امکان فراخوانی سرعت مانند دوربین‌های دیجیتال دیگر هم در فوجی X-T30 وجود دارد و مثلاً می‌توانید وقتی می‌خواهید فیلمبرداری کنید، دکمه شاتر اصلی را بچرخانید و روی 1/60 ثانیه بگذارید و بعد با دکمه Dial، سرعت را یک پله کم کنید و روی 1/48 ثانیه قرار دهید. در مورد جبران نوردهی هم همین‌طور است. می‌توانید با دکمه Exposure Compensation مقدار نور را از -3 تا +3 کم یا زیاد کنید و اگر نیاز به تغییر بیشتر بود، از داخل منوی دوربین تا ±5 هم افزایش دهید.

در بالای دوربین یک دکمه Fn هم می‌بینید که البته خیلی کوچک طراحی شده و یکی از چهار دکمه قابل برنامه‌ریزی دوربین محسوب می‌شود. برنامه‌ریزی این دکمه‌ها هم خیلی راحت است. کافیست آن را برای چند ثانیه نگه دارید و خود دوربین از شما می‌پرسد که کدام قابلیت یا منو را می‌خواهید به آن اختصاص دهید.

فوجی دکمه چهار جهته محبوب خود را از بدنه X-T30 حذف کرده است. اما به جای آن یک جوئستیک 8 جهته در پشت دوربین کار کرده که اتفاقاً برای جابه‌جا شدن بین نقاط فوکوس خودکار دوربین کاربرد بهتری دارد. البته برخی از کاربران از جاگذاری این جوئستیک راضی نیستند و می‌گویند که ممکن است به‌صورت اتفاقی، آن را حرکت داده و جای نقطه فوکوس را تغییر دهند.

حالا که درباره جاگذاری دکمه‌ها گفتیم، بگوییم که دکمه Q دوربین که برای دسترسی سریع به بخش تغییر مشخصات عکس‌برداری است، تقریباً در بدترین جای ممکن طراحی شده و احتمالاً زمانی که با عجله عکس‌برداری می‌کنید، به‌صورت ناخواسته آن را فشار می‌دهید.

منظره‌یاب الکترونیکی

منظره‌یاب EVF این دوربین با رزولوشن 2.36 میلیون نقطه‌ای برای دوربینی در این سطح بسیار خوب است و کیفیت تصویر قبل قبولی دارد. سرعت این منظره‌یاب به‌صورت استاندارد روی 60 فریم بر ثانیه است، اما می‌توانید با انتخاب حالت Boost Mode آن را روی 100 فریم بر ثانیه بگذارید که تصویری بسیار طبیعی‌تر را به شما نشان می‌دهد.

نکته مهم این است که برخلاف اغلب دوربین‌ها، وقتی با این دوربین به‌صورت پی‌درپی عکاسی می‌کنید، این منظره‌یاب سیاه نمی‌شود که برای دوربینی با سرعت 20 یا 30 فریم بر ثانیه واقعا ضروری است.

درگاه‌های دوربین فوجی X-T30

سه درگاه جداگانه را می‌توانید در زیر درپوش کناری بدنه دوربین ببینید. یک درگاه مخصوص ورودی میکروفون استاندارد، یک درگاه USB-C و یک micro-HDMI . خوشبختانه باطری دوربین را هم می‌توانید از طریق همین درگاه USB شارژ کنید و به همین دلیل هم می‌توانید به جای باطری یدکی، از باطری‌های پاوربانک همراه استفاده کنید.

این دوربین فاقد پورت مخصوص هدفون است. اگر بخواهید در هنگام فیلمبرداری، حجم صدا را کنترل کنید، می‌توانید از همان درگاه USB-C هم برای خروجی هدفون استفاده کنید. (در بسیاری از گوشی‌هایی که خروجی استاندارد صدا برای هدفون ندارند هم درگاه USB همین کاربرد را دارد)

باطری و کارت حافظه

باطری مورد استفاده فوجی X-T30، مدل محبوب NP-W126S است. براساس استاندارد CIPA با هر بار شارژ این باطری و استفاده از نمایشگر دوربین، می‌توانید تا 380 شات عکس با آن بگیرید. این تعداد عکس برای یک نوبت عکاسی آخر هفته یا یک سری عکس خانوادگی در یک جشن کاملا مناسب است. البته گفتیم که می‌توانید آن را با پاوربانک هم شارژ کنید.

متأسفانه در بدنه این دوربین تنها یک اسلات کارت حافظه طراحی شده است و نمی‌توانید در هنگام عکس‌برداری یا فیلم‌برداری از فایل‌هایی که ذخیره می‌شود پشتیبان بگیرید. اما از آنجا که این دوربین بسیار پرسرعت است، این درگاه از کارت‌های SD UHS-I هم پشتیبانی می‌کند تا بتوانید کارت‌های پرسرعت جدید را هم استفاده کنید.

صفحه‌نمایش لمسی تاشو دوربین فوجی X-T30

صفحه‌نمایش 3 اینچی این دوربین به‌صورت تاشو طراحی شده است؛ تقریباً شبیه به چیزی که اغلب دوربین‌های سونی و نیکون به آن شکل طراحی می‌شوند. برخلاف دوربین‌های کانن نمی‌توانید آن را به‌صورت کامل رو به بیرون باز کنید و صرفاً برای کار در زوایای خیلی پایین یا خیلی بالا، می‌توانید آن را تا 90 درجه به بالا و تا 45 درجه به پایین تا کنید.

خوشبختانه وضعیت لمسی این نمایشگر بسیار خوب عمل می‌کند. اولاً اینکه رزولوشن 1.04 میلیون نقطه‌ای آن بسیار باکیفیت است و ضمناً می‌توانید از این صفحه، مانند یک تاچ‌پد لپ‌تاپ، برای کنترل و انتخاب محدوده فوکوس استفاده کنید.

از آنجاییکه وقتی دوربین را جلوی چشم می‌گیرید ممکن است ناخواسته با تماس بینی و صفحه‌نمایش، نقطه فوکوس را جابه‌جا کنید، می‌توانید فقط بخشی از سمت راست نمایشگر را برای انتخاب نقطه فوکوس فعال کنید و بخش‌های دیگر را غیر فعال کنید.

دکمه Q هم کنترل دوربین را برایتان بسیار راحت می‌کند. با زدن آن، تمامی تنظیمات عمومی که هنگام عکاسی نیاز دارید ظاهر می‌شوند و می‌توانید گزینه‌های مختلف منو را با لمس کردن انتخاب کنید. وقتی روی هر گزینه قرار می‌گیرید نیز می‌توانید با چرخاندن دکمه‌های فیزیکی روی دوربین، مقدار آن را تغییر دهید.

ترکیب کنترل لمسی و فیزیکی گزینه‌های عکاسی و فیلمبرداری در فوجی X-T30 بسیار خوب طراحی شده و قطعاً احساس خوبی با آن خواهید داشت؛ چون نهایتاً با انتخاب گزینه‌ها به OK کردن نیازی ندارید و صرفاً با نیمه فشردن دکمه شاتر، همان تنظیمات را ذخیره می‌کنید و از منو خارج می‌شوید.

البته همان‌طور که گفته شد جوئستیک پشت دوربین هم می‌تواند در زمان‌هایی که با قابلیت لمسی نمایشگر راحت نیستید، انتخاب منو‌ها و گزینه‌ها را برایتان انجام دهد. فوجی X-T30 یکی از بهترین منو‌هایی را دارد که تابه‌حال روی دوربین‌های دیجیتال تجربه کردیم.

کیفیت عکس‌های Fuji X-T30

کیفیت عکس‌های این دوربین عالی است. همان‌طور که گفتیم ما همان چیزی را از آن می‌بینیم که در دوربین رده‌بالای X-T3 هم بود. داینامیک رنج فوق‌العاده این دوربین تقریباً تا 4 استاپ به شما اجازه افزایش یا کاهش نور را می‌دهد و جزئیات بخش‌های خیلی تاریک و خیلی روشن عکس را به‌راحتی می‌توانید در فایل‌های خام آن بازیابی کنید. این داینامیک رنج باتوجه به رزولوشن نسبتاً بالای این دوربین، بسیار عالی است و امکان عکاسی در شرایط مختلف و کادربندی راحت را به ما می‌دهد.

وب‌سایت‌های مختلفی از جمله سایت DPreview فایل‌های خام این دوربین را برای بررسی در دسترس قرار داده‌اند که می‌توانید آن‌ها را دانلود کرده و در نرم‌افزار فتوشاپ یا لایتروم بررسی کنید.

توجه داشته باشید که برای باز کردن فایل خام این دوربین در فتوشاپ، به نرم‌افزار Adobe Camera RAW نسخه 11.2 به بالا نیاز دارید.

نمونه عکس‌های فوجی X-T30

برای دیدن عکس بزرگ‌تر کلیک کنید.

 

فیلمبرداری با فوجی X-T30

در مشخصات دوربین دیدیم که فوجی X-T30 می‌تواند با حداکثر رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. توجه داشته باشید که وقتی می‌گوییم رزولوشن 4K منظور ما هر دو رزولوشن DCI (17:9) (4096 x 2160) و UHD (3840 x 2160) است. هر چند که در هر دو حالت، نهایتاً می‌توانید 10 دقیقه فیلمبرداری کنید و برای جلوگیری از داغ کردن دوربین، عمل ضبط متوقف می‌شود.

با یک پله رزولوشن پایین‌تر، یعنی Full HD 1080p می‌توانید با سرعت اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه هم فیلمبرداری کنید، که اصلاً جذاب نیست و توقع ما این بود که دوربینی با چنین پردازشگر پرسرعتی، بتواند با سرعت‌های اسلوموشن خیلی بیشتر (مثلاً 120 فریم) هم فیلمبرداری کند. ضمن اینکه وقتی می‌خواهید با اسلوموشن فیلمبرداری کنید، یک کراپ 1.3 برابر هم روی تصویر می‌بینید!

امکانات فیلمبرداری این دوربین نسبتاً مناسب است. شما می‌توانید از Focus Peaking برای فوکوس دستی استفاده کنید. الگو‌های Zebra هم در دسترس است و تنظیمات صدای جداگانه برای صدای ورودی میکروفون داخلی و اکسترنال هم در دسترس دارید.

ضمناً تمامی فیلتر‌های رنگی جذاب فوجی، در حالت فیلمبرداری هم در دسترس هستند که حالت سینمایی خام آن برای ویرایش و ادیت رنگ‌ها در نرم‌افزارهایی مانند Premier عالی است.

گفتیم که فیلمبرداری این دوربین برای خروجی روی رکوردر‌های خارجی، کیفیت بالاتری دارد. اما برای ضبط بر روی حافظه SD داخل دوربین، به ویدئو‌های 8-bit 4:2:0 محدود می‌شوید.

نهایتا اینکه نمونه‌هایی که از ویدئو‌های این دوربین دیدیم نشان می‌دهد که در حالت 4K تصویر آن کمی بهتر از Sony A6400 و تقریباً هم ردیف Panasonic GH5 است.

[relatedpost post=”297923″]

فوکوس خودکار فوجی X-T30

فوکوس خودکار این دوربین از نوع هیبریدی است. یعنی تمام نقاط فوکوس موجود روی حسگر، هم می‌توانند به‌عنوان نقاط فوکوس تشخیص فاز در هنگام عکاسی کار کنند( و از این نظر عملکرد بسیار بالایی هم دارند) و هم اینکه می‌توانند در هنگام عکاسی با Live View یا فیلمبرداری نیز برای پیدا کردن و قفل کردن فوکوس روی سوژه عمل کنند. این نقاط شامل 425 نقطه فوکوس می‌شود و نه تنها دارای قابلیت تشخیص چهره، بلکه دارای قفل فوکوس چشم هم هستند و از این لحاظ برای عکاسی پرتره عالی هستند.

سیستم فوکوس خودکار این دوربین شامل چهار حالت مختلف می‌شود. Single Point یا تک‌نقطه‌ای، Zone یا محدوده، Wide/Tracking و All . که این مورد آخر عملاً یک حالت مخصوص نیست و عملاً یک حالت بینابینی برای جابه‌جایی سریع بین سه حالت قبلی آن است.

در حالت Single Point می‌توانید بین 117 تا 425 نقطه فوکوس خودکار که سرتاسر کادر را پوشش می‌دهند هر نقطه ای را که می‌خواهید انتخاب کنید. اینکه یک حالت 117 نقطه‌ای وجود دارد به این خاطر است که بتوانید نقاط دستی را از 425 نقطه به 117 نقطه کاهش دهید تا انتخاب بین آن‌ها ساده‌تر شود.

 

فوجی می‌گوید که سیستم فوکوس صورت و چشم از نسخه قبلی یعنی X-T20 به این نسخه، تغییر بسیار زیادی داشته است. دوربین در این زمینه خوب عمل می‌کند، اما نمی‌توانیم بگوییم بهترین است.

فوجی X-T30 می‌تواند صورت و چشم‌ها را به خوبی تشخیص دهید، اما گاهی اوقات با اینکه صورت به سمت دوربین است، ناگهان بین فوکوس چشم و صورت جابه‌جا می‌شود یا حتی سوژه فوکوس را از یک صورت به‌صورت دیگر تغییر می‌دهد. گاهی اوقات هم وقتی صورت را گم می‌کند، حالت فوکوس را به وضعیت قبلی خودش (مثلاً حالت تک نقطه‌ای یا Zone) برمی‌گرداند. جالب اینجاست که تشخیص چهره نسبت به همه حالت‌های فوکوس هم اولویت دارد و شما دوربین را روی هر نوع فوکوسی که قرار داده باشید (از نوع خودکار)، بلافاصله با تشخیص چهره، به فوکوس چهره و چشم تغییر می‌کند.

البته در نمایشگر خود دوربین می‌توانید با لمس کردن یک چهره یا با استفاده از جوئستیک بین چهره‌های مختلف جابه‌جا شوید. اما این قابلیت می‌تواند گاهی اوقات دردسرساز شود. چون وقتی شخصی که روی آن فوکوس کرده‌اید، صورتش را برگرداند یا از فوکوس خارج شود، دوربین بلافاصله روی یک چهره دیگر فوکوس می‌کند.

این اتفاق در حالت‌های دیگر هم می‌افتد. مثلاً شما روی یک نقطه‌ای از تصویر فوکوس کردید و از فاصله دور، یک نفر وارد کادر می‌شود. در این حالت بلافاصله دوربین، نقطه فوکوس شما را رها می‌کند و روی آن چهره فوکوس می‌کند!

بهترین حالت این است که وقتی به فوکوس چهره نیازی ندارید آن را غیر فعال کنید. یعنی مثلاً یکی از دکمه‌های قابل برنامه‌ریزی روی دوربین را به خاموش و روشن کردن تشخیص چهره اختصاص دهید تا در چنین مواقعی، خیلی سریع بتوانید تشخیص چهره را Off یا On کنید.

مقایسه دوربین فوجی X-T30 با دیگر رقبا

دوربین فوجی X-T30 را می‌توانید در بازار‌های جهانی مثلا آمازون یا B&H با قیمتی حدود 800 دلار پیدا کنید. البته این قیمت برای عرضه در کشور‌هایی است که این وب‌سایت‌ها امکان ارسال به آن‌ها را دارند و معمولاً با ارسال کالا، هزینه‌های جانبی مانند مالیات و گمرکی هم به آن اضافه می‌شود. باتوجه به اینکه امکان خرید دوربین از وب‌سایت نورنگار هم وجود دارد، معیار ما برای انتخاب رقبای آن، براساس قیمت نورنگار است.

پس انتخاب رقبای این دوربین براساس دو پارامتر انجام می‌شود. اول قیمت داخلی آنها (در وب‌سایت نورنگار به عنوان مرجع) و دوم اینکه همه آن‌ها در رده دوربین‌های بدون آینه باشند.

همه این دوربین‌ها در حال حاضر قیمتی حدود 32 تا 34 میلیون تومان دارند.

بررسی جدول مقایسه

با مقایسه جدول بالا به نتایج جالبی می‌رسیم. اولاً اینکه قیمت دوربین فوجی X-S10 در بازار‌های جهانی خیلی فاصله بیشتری با X-T30 دارد، اما  قیمت آن در در نورنگار حدود 3 میلیون تومان با X-T30 فاصله دارد که واقعاً ارزشش را دارد تا S10 را انتخاب کنیم. از آنجا که ممکن است قیمت X-S10 مانند باقی دوربین‌های این لیست به زودی افزایش پیدا کند، آن را در جدول کنار رقبای دیگر قرار داده‌ایم.

نکته بعدی وجود ZV-10 سونی در این جمع است که اصولا همگی آن را دوربین خوبی برای تولید محتوای ویدئویی در نظر می‌گیرند و به دلیل اینکه منظره‌یاب ندارد، کارآیی آن برای عکاسی کمتر از باقی رقباست. اما به دلیل اینکه قیمتی هم‌تراز بقیه دارد در لیست ما قرار می‌گیرد.

هر دو دوربین سونی در این لیست رزولوشن پایین‌تری نسبت به فوجی X-T30 دارند. اگرچه 2 مگاپیکسل تفاوت چندان چشمگیری نیست، اما به‌هرحال وقتی می‌دانیم که این همان حسگری است که در S10 و X3 استفاده شده، می‌توانیم اطمینان بیشتری به آن بکنیم.

تست‌های استودیویی نشان می‌داد که کیفیت خروجی X-T30 از هر دو رقیب سونی خودش بالاتر است. البته توجه داشته باشید که در میان دوربین‌های این لیست، تنها دو مدل هستند که نمایشگر کاملا چرخان دارند: Sony ZV-E10 و Fuji X-S10. بنابراین برای تولید ویدئو برای شبکه‌های اجتماعی، این دو گزینه‌های بهتری هستند.

درباره سرعت عکس‌برداری پی‌درپی هم دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند و خودتان می‌توانید در جدول، تفاوت‌های آن‌ها را ببینید. البته گفتیم که دستیابی به سرعت 30 فریم در ثانیه برای فوجی X-T30 به چه قیمتی تمام می‌شود.

از نظر رزولوشن فیلمبرداری هم همه این دوربین‌ها می‌توانند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کنند. اما تفاوت اندکی بین حداکثر رزولوشن فوجی‌ها و سونی‌ها وجود دارد. نکته جالب‌تر اینکه سونی‌ها در این لیست باطری‌های قوی‌تری دارند. هر چند که همه آن‌ها را می‌توان با پاوربانک هم شارژ کرد و احتمالاً برای هیچ کدام نیازی به خرید باطری یدکی نخواهید داشت.

نهایتاً اینکه تفاوت X-T30 با X-T3 نزدیک به 10 میلیون تومان است که مبلغ نسبتاً بالایی است. اما تفاوت قیمتی کم آن با X-S10 بسیار کمتر از چیزیست که بخواهیم از تفاوت‌های آن‌ها چشم بپوشیم. اولاً اینکه فوجی X-S10 بدنه بسیار قوی‌تری نسبت به X-T30 دارد و البته نمایشگر آن هم به طور کامل به بیرون باز می‌شود که برای فیلمبرداری از خود بسیار بهتر است. همچنین می‌توانید با پورت هدفون آن هم حجم صدای در حال ضبط را کنترل کنید که X-T30 کلا فاقد پورت استاندارد آن است و احتمالا باید از پورت USB و مبدل استفاده کنید.

اما مهم‌ترین موضوع، در ردیف لرزشگیر روی بدنه لیست مقایسه این دوربین‌ها وجود دارد. فوجی X-S10 یکی از قوی‌ترین لرزشگیر‌هایی که تابه‌حال روی بدنه‌های فوجی قرار گرفته است را دارد. این لرزشگیر براساس اطلاعات CIPA می‌تواند تا 6 استاپ لرزش دست را خنثی کند. چیزی که در هیچ کدام از رقبای آن در این لیست نمی‌بینیم.

بنابراین وقتی از لنز‌های بدون لرزشگیر استفاده می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید که باز هم در نور کم، لرزش‌های دست شما تا حد زیادی خنثی می‌شود. ضمن اینکه اگر لنز‌تان هم لرزشگیر داشته باشد، فرآیند لرزشگیری در این دو با هم ترکیب می‌شود و نتیجه به مراتب بهتری را هم به‌وجود می‌آورد.

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

دوربین‌های فوجی همیشه طرفداران خودشان را داشته‌اند. رنگ و نور عکس‌ها و فیلم‌های این دوربین‌ها ما را شیفته خودشان می‌کنند و البته بدنه‌های آن‌ها هم طوری طراحی می‌شود که با اینکه امکانات فوق‌العاده ای دارند، اما احساس نوستالوژیک عکاسی را در ما ایجاد می‌کنند.

دوربین X-T30 هم دقیقاً از همین قاعده پیروی می‌کند؛ یک دوربین فوق العاده، با کیفیت عکس‌های JPEG عالی، کیفیت فوق العاده فایل‌های خام و البته فیلمبرداری بسیار عالی که اگر بخواهید به‌صورت حرفه‌ای هم از آن خروجی بگیرید به خوبی با رکوردر‌های اکسترنال هماهنگ می‌شوند.

پشتیبانی از لنز‌های پرتعداد و بی‌نظیر سری X فوجی باعث می‌شود تا دسترسی به لنز‌های پرایم در فواصل کانونی مختلف بسیار راحت باشد. این لنز‌ها برای کسی که با فوجی عکاسی می‌کند اهمیت زیادی دارند و تنوع زیادی از آن‌ها را با قیمت‌های مناسب در وب‌سایت نورنگار می‌بینید. البته اگر می‌خواهید از لنز‌های خیلی بزرگ و سنگین فوجی استفاده کنید، بهتر است به سراغ بدنه‌های قوی تر و بزرگ‌تر مانند S10 یا T3 بروید.

شاید برای عکاسی خیابانی و همچنین مهمانی‌ها نیاز به کمی دستکاری دوربین X-T30 داشته باشید.

این دوربین را برای تولید محتوای ویدئویی برای شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد نمی‌دهیم. نمایشگر تاشوی آن بیشتر برای عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای طراحی شده‌اند تا عکاسی و فیلمبرداری از خود! اما کیفیت نمایش و قابلیت لمسی آن (خصوصاً برای فوکوس) فوق‌العاده است و همان چیزیست که از یک فوجی انتظار داریم.

نهایتاً اینکه اگر علاقمند به عکاسی پرتره هستید، باید بدانید که گزینه‌های فوجی برای نورپردازی با این دوربین چندان پرتعداد نیست و بهتر است در این مورد، به سراغ فلاش‌هایی از برند‌های دیگر مانند Godox بروید که هم تنوع بیشتری دارند و هم قیمت مناسب‌تری.

تجربه خودتان را درباره این دوربین برای ما بنویسید.

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه