021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نقد و بررسی دوربین ZV-E10، پیشنهاد ویژه سونی برای ولاگرها

نقد و بررسی دوربین ZV-E10، پیشنهاد ویژه سونی برای ولاگرها

در این دوربین برای اولین بار در یکی از دوربین‌های بدون آینه APS-C سونی، یک نمایشگر چرخان می‌بینیم که برای کار‌های ضبط vLogging و فیلمبرداری از خود بسیار کارآمد است.

این نمایشگر دارای فوکوس لمسی هم هست و البته امکان فیلمبرداری 4K روی این دوربین هم برای ضبط ویدئو‌های حرفه‌ای عالی عمل می‌کند. همچنین پورت‌های ورودی و خروجی صدا هم روی آن طراحی شده و کلی لوازم جانبی که برای کار فیلمبرداری کاربرد دارند هم همراه آن عرضه می‌شود.

امکانات عمومی این دوربین تقریباً به چشم ما آشناست. بیشتر قابلیت‌های آن را قبلاً در دوربین Sony A6100 هم دیده بودیم، اما نوع طراحی آن کاملاً منحصر به‌فرد است. طراحی این دوربین آن‌قدر خاص است که می‌توانیم آن را سری جدیدی از دوربین‌های سونی به حساب بیاوریم و حدس می‌زنیم که احتمالاً سونی قصد دارد تا در آینده، این سری دوربین‌ها را در کنار دوربین‌های سری A6000 خودش ادامه دهد.

سونی ZV-E10 را می‌توان نوع پیشرفته‌ای از دوربین جذاب ZV-1 در نظر گرفت. بدنه‌ای کوچک و جمع‌وجور که مانند دوربین‌های A6000، امکان استفاده از لنز‌های سری E را هم دارد.

گول بدنه کوچک آن را نخورید. این یک دوربین بسیار پیشرفته است!

مشخصات دوربین Sony ZV-E10

  • مدل دوربین: APS-C بدون آینه با قابلیت تعویض لنز
  • حسگر: 24 مگاپیکسل CMOS
  • فوکوس خودکار در حالت ویدئویی با امکان تشخیص و قفل فوکوس روی چشم
  • فیلمبرداری 4K با سرعت 24 فریم بر ثانیه بدون کراپ و با استفاده از کل سطح حسگر است.
  • امکان فیلمبرداری اسلوموشن 120 فریم بر ثانیه با رزولوشن Full HD 1080p (همراه با کراپ تصویر)
  • دارای میکروفون 3 کپسوله برای ضبط صدا با کیفیت، همراه با نویزگیر صدای باد
  • نمایشگر لمسی بازشو با چرخش 180 درجه
  • پورت‌های 3.5mm صدای ورودی میکروفون و خروجی هدفون
  • امکان استریم زنده با استفاده از خروجی USB-C
  • امکان ضبط پیوسته تا 80 دقیقه و همچنین امکان عکاسی تا حدود 440 شات
  • امکان ضبط ویدئو‌های عمودی برای شبکه‌های اجتماعی

قیمت جهانی این دوربین حدود 800 دلار است و می‌توانید برای خرید بدنه Sony ZV-E10 و برای خرید کیت آن همراه با لنز Sony 16-50mm F3.5-5.6 Power Zoom به وب‌سایت نورنگار مراجعه کنید.

چه چیز‌هایی در دوربین Sony ZV-E10 جدید است؟

امکانات کلیدی دوربین Sony ZV-E10 فراتر از یک کپی ساده از دوربین‌های بدون آینه هم رده خودش مانند A6100 است. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به قابلیت‌هایی که این دوربین را خاص می‌کنند.

امکانات فیلمبرداری سونی ZV-E10

این دوربین می‌تواند با رزولوشن 4K و سرعت‌های 24 و 30 فریم فیلمبرداری کند. اما در حالت 30 فریم بر ثانیه یک کراپ قابل توجه روی تصویر می‌بینیم. در این حالت تصویر به اندازه 1.23x زوم می‌شود که تقریباً همان اندازه‌ای است که در A6100 می‌دیدیم. یعنی تصویری که مثلاً روی فاصله کانونی 50mm می‌بینید، در حالت فیلمبرداری 4K 30 fps شبیه به تصویر یک لنز 61.5 میلی‌متری می‌شود. اما خوشبختانه در حالت فیلمبرداری سینمایی 24 فریم بر ثانیه هیچ کراپی وجود ندارد و همان تصویری را می‌بینید که در حالت عکاسی می‌بینید.

اسلوموشن‌های Full HD این دوربین هم عالی است. می‌توانید با 120 فریم فیلم بگیرید که دقیقاً سرعت 4 برابر کند‌تر از سرعت عادی می‌شود. در این حالت هم یک کراپ 1.14X می‌بینید که چندان زیاد نیست و قابل چشم‌پوشی است.

فیلمبرداران حرفه‌ای هم می‌توانند از پروفایل‌های سینمایی سونی در این دوربین استفاده کنند که برای ویرایش در نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند Premier Pro رنگ و نور فوق‌العاده‌ای را خروجی می‌دهند. این پروفایل‌ها شامل S-Log 2 و 3 و همچنین حالت HLG می‌شوند. اما توجه داشته باشید که خروجی فایل خام آن‌ها با دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای سونی یکی نیست. چون برخلاف آن دوربین‌ها که ویدئو‌های 10 بیتی می‌گیرند، ویدئو‌های این دوربین 8 بیتی است.

امکانات ضبط صدای سونی ZV-E10

قابلیت‌های ضبط صدای سونی ZV-E10 بسیار پیشرفته است. جدا از اینکه میکروفون روی خود آن، امکان ضبط صدای جهت‌دار را دارد، هات شو یا همان کفشک فلاشی که روی دوربین قرار دارد هم از نوع مولتی اینترفیس است. این درگاه‌ می‌تواند به جز فلاش، میکروفون‌های مخصوص سونی را هم پشتیبانی کند. میکروفون‌های بسیار خوبی، چه از انواع گان شات و چه میکروفون‌های بی‌سیم پرتابل مانند Sony ECM-W2BT که توسط خود سونی برای این دوربین‌ها عرضه شده‌اند، روی آن نصب و استفاده می‌شوند.

علاوه بر این‌ها یک نویزگیر باد هم می‌توانید برای این دوربین تهیه کنید که Dead Cat نام دارد و می‌تواند برای ضبط صدا در فضای باز بسیار کارآمد باشد.

نهایتاً اینکه می‌توانید انواع میکروفون‌هایی که دارای پورت 3.5 میلی‌متری هستند را به دوربین وصل کنید و همزمان با استفاده از خروجی هدفون آن، صدای در حال ضبط را هم مانیتور کنید.

[relatedpost post=”316073″]

لرزشگیر دوربین

عجیب است که چرا سونی روی بدنه این دوربین از لرزشگیر مکانیکی استفاده نکرده است. البته در توضیحات این دوربین آمده است که دارای لرزشگیر نرم‌افزاری است. به این معنی که این دوربین در حالت فیلمبرداری می‌تواند به صورت نرم‌افزاری لرزش‌های ویدئو‌ها را کاهش دهد.

دو وضعیت Active و Standard برای لرزشگیری نرم‌افزاری در این دوربین وجود دارد که البته باعث کراپ شدن تصویر تا 1.44X می‌شود.
توجه داشته باشید که حالت Standard صرفاً زمانی کاربرد دارد که لنزی که استفاده می‌کنید دارای لرزشگیر اپتیکال باشد.

لایو استریم

دوربین سونی ZV-E10 را می‌توانید برای لایو استریم یا پخش زنده هم استفاده کنید. این دوربین می‌تواند از طریق کابل USB-C به یک دستگاه دارای WiFi وصل شود و ویدئو‌های در حال ضبط را به صورت زنده استریم کند. این دوربین از استاندارد‌های UVC/UAC پشتیبانی می‌کند و ویدئو‌ها را با کیفیت HD 720 استریم می‌کند.

ضمناً می‌توانید از برنامه Imaging Edge مخصوص سونی هم برای استریم کردن بی‌سیم استفاده کنید که البته در این صورت رزولوشن ویدئو‌ها به 576p کاهش می‌یابد.

استریم کردن ویدئو با دوربین سونی ZV-E10 بسیار ساده و سر راست است. در اولین گزینه از دومین صفحه منوی دوربین، گزینه‌ای با نام USB Streaming می‌بینید. کافیست این گزینه را روشن کنید و دوربین را با کابل USB-C به یک دستگاه هوشمند یا کامپیوتر وصل کنید و برنامه Live Stream دلخواهتان را که روی آن دستگاه دارید روشن کنید. به عنوان مثال انجام این کار برای پخش زنده Facebook Live در کمتر از چند ثانیه تنظیم و اجرا شد.

نکته جالب‌تر درباره این دوربین اینکه می‌تواند عکس‌ها و ویدئو‌هایی که روی حافظه دوربین ضبط کرده‌اید را به صورت بی‌سیم منتقل کنید، حتی زمانی که خاموش است اتصال را برقرار نگه می‌دارد!
ضمناً دوربین می‌تواند اطلاعات متادیتا مربوط به ویدئو‌های عمودی را هم همراه ویدئو‌ها ذخیره کند تا وقتی ویدئو‌ها به دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی‌ها منتقل می‌شود، به صورت صحیح نمایش داده شوند.

قابلیت Product Showcase مخصوص آنباکسینگ محصولات

یک قابلیتی در این دوربین وجود دارد به نام Product Showcase که برای اولین بار آن را در سونی ZV-1 دیدیم. وقتی این قابلیت را روشن می‌کنید، دوربین سعی می‌کند اجسامی که در داخل کادر قرار می‌گیرند را به قابلیت تشخیص چهره اولویت دهد. بعد وقتی که آن جسم از کادر خارج شد، دوباره فوکوس را به آرامی روی چهره ببرد.

اما این قابلیت چه زمانی کاربرد دارد؟

خیلی از افرادی که ویدئو‌های آنلاین درست می‌کنند، قصد دارند محصولی را به نمایش بگذارند. اما برای اینکه فوکوس روی چهره‌شان دقیق باقی بماند، باید قابلیت تشخیص چهره را فعال کنند. وقتی قابلیت Product Showcase  فعال است، هر زمان که محصول را وارد کادر می‌کنید، فوکوس به نرمی روی کالا قرار می‌گیرد و وقتی آن را از کادر بیرون می‌برید، دوباره مجدداً خیلی نرم، روی صورت برمی‌گردد.
به گونه‌ای که انگار یک فیلمبردار حرفه‌ای، فوکوس دوربین را کنترل می‌کند.

محو کردن پس زمینه در ویدئو‌های سونی ZV-E10

دکمه C1 در بالای دوربین قابل برنامه‌ریزی است و می‌توانید تنظیم آن را به دلخواه تغییر دهید. این دکمه به صورت پیش فرض روی منوی مربوط به Background Defocus تنظیم شده است. یعنی با زدن آن می‌توان محو‌سازی پس زمینه در ویدئو‌ها را فعال کنید.
محو‌سازی به صورت نرم‌افزاری نیست. بلکه دوربین سعی می‌کند بازترین دیافراگم لنز را انتخاب کند و سرعت شاتر را براساس آن تنظیم کند. این قابلیت در نور معمولی معمولاً نتیجه خوبی دارد، اما در نور زیاد، چندان کارآمد نیست. چون سرعت شاتر را خیلی بالا می‌برد و باعث می‌شود تا ویدئو حالت پرش پیدا کند.
همچنین وقتی در وسط ضبط، این دکمه را بزنید، به مدت چند ثانیه نورسنجی به هم می‌ریزد و ویدئو‌ یک حالت پر پر زدن  پیدا می‌کند. بهتر است حتماً قبل از ضبط آن را فعال کنید.

فیلتر رتوش صورت در هنگام ضبط فیلم

قابلیت رتوش صورت در فیلم‌های سونی مدتی هست که در اغلب دوربین‌های این شرکت وجود دارد. در این حالت، دوربین سعی می‌کند با قابلیت تشخیص چهره و رنگ پوست سوژه، یک حالت نرم‌سازی یا رتوش را به صورت نرم‌افزاری روی ویدئو‌ها ایجاد کند. شدت این فیلتر می‌تواند با حالت‌های کم، متوسط یا زیاد، تغییر کند.
حالت کم و متوسط آن نتیجه نسبتاً خوبی دارد، اما اصلاً حالت زیاد آن را استفاده نکنید. تأثیر آن مانند فیلتر‌های قدیمی رتوش در نرم‌افزارهای خودکار است و صورت‌ها را به شدت مصنوعی می‌کند.

البته می‌توانید از این قابلیت، روی عکس‌هایی که با این دوربین می‌گیرید هم استفاده کنید.

نگاهی به بدنه دوربین سونی ZV-E10

در بالای بدنه دوربین سونی ZV-E10 یک کفشک فلاش می‌بینیم. همان‌طور که گفتم این کفشک از نوع کاربری چند منظوره است و در صورت استفاده از میکروفون‌های مخصوص سونی، دیگر نیازی به اتصال پورت میکروفون به درگاه ورودی صدا ندارید و مستقیماً، خود دوربین صدا را از آن دریافت می‌کند.

در کنار میکروفون دوربین، یک دکمه روشن و خاموش و یک دکمه برای انتخاب مد عکاسی / فیلمبرداری / فیلمبرداری S&Q داریم. فیلمبرداری S&Q در واقع برای انتخاب مد فیلمبرداری با سرعت خیلی بالا یا خیلی پایین است (Slow و Quick)

متأسفانه این مد‌ها، تنظیمات خودشان را به یاد نگه نمی‌دارند و همه تنظیمات دوربین بین آن‌ها ثابت می‌ماند. یعنی اگر لازم باشد که مدام بین حالت عکاسی و فیلمبرداری و اسلوموشن جابه‌جا شوید و بخواهید از مد دستی استفاده کنید، مدام باید تنظیمات دوربین را بین هر کدام از آن‌ها تغییر دهید.

در کنار این دکمه‌ها دو دکمه شاتر و دکمه Rec ویدئو را داریم که البته دکمه ضبط ویدئویی دارای اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از حد معمول است. (احتمالاً به دلیل منظور سونی از ساخت این دوربین)

دور دکمه شاتر، یک دکمه زوم کردن می‌بینید. توجه داشته باشید که اگرچه این دوربین از لنز های جداگانه استفاده می‌کند، اما از روی خود دوربین هم می‌توانید زوم لنز را کنترل کنید.
برای اولین بار در یک دوربین بدون آینه (بعد از دوربین A5100 که سال 2014 معرفی شد) می‌بینیم که سونی قابلیت کنترل سرعت زوم کردن را در این دوربین قرار داده است. شما می‌توانید از منوی دوربین سونی ZV-E10، سرعت زوم کردن با این دکمه را کم یا زیاد کنید. در واقع کم و زیاد کردن این سرعت، در 8 مرحله قابل انتخاب است که به صورت پیش‌فرض روی مرحله 3 قرار دارد. در صورت تمایل می‌توانید آن را خیلی سریع‌تر یا کندتر کنید.

یک دکمه دیگر هم می‌بینیم که C1 نام دارد و از سری دکمه‌های قابل برنامه‌‌ریزی است. از آیکون کنار آن می‌فهمیم که این دکمه برای Defocus طراحی شده است. یعنی با زدن آن بازترین دیافراگم برای لنز انتخاب می‌شود تا پس زمینه را محو کند. کاربران حرفه‌ای‌تر معمولاً با این دکمه کار زیادی ندارند و آن را به تغییر قابلیت‌های دیگر (مثلاً همین تغییر سرعت زوم) تغییر می‌دهند.

پشت دوربین و دکمه‌های سفارشی دوربین سونی ZV-E10

در تصویر می‌بینید که سونی تقریباً همان چیدمانی که برای A6100 در نظر گرفته بود را در این دوربین هم طراحی کرده است. حتی دو دکمه Dial یا چرخان که برای تغییر تنظیمات سرعت و دیافراگم استفاده می‌شوند هم تقریباً همان جای قبلی هستند.
متأسفانه طراحی جای این دو دکمه چندان جالب نیست. چون در هر حال، هر دوی آن‌ها را باید با انگشت شست تغییر دهید که سرعت عمل خوبی به شما نمی‌دهد.

دکمه چرخان پشت دوربین، خودش یک دکمه چهارجهته هم هست و هر کدام از جهت‌های آن را می‌توانید جداگانه برای هر کدام از مد‌های مد عکاسی ، فیلمبرداری ، یا پخش (Playback) برنامه‌ریزی کنید. (همچنین دو دکمه Fn و سطل آشغال هم قابل برنامه‌ریزی هستند)

نمایشگر دوربین سونی ZV-E10

برخلاف باقی دوربین‌های APS-C بدون آینه سونی، نمایشگر ZV-E10 مانند دوربین‌های جدید کانن، به طور کامل به بیرون باز می‌شود. این نمایشگر 3 اینچی است و رزولوشن آن 921 هزار نقطه‌ای است.

وقتی این نمایشگر را به بیرون باز می‌کنید، باید حواستان باشد که به پورت‌هایی که به دوربین متصل هستند گیر نکند. پورت‌های USB-C، Micro HDMI و جک ورودی صدا، دقیقاً در کنار بدنه قرار دارند و اگر متصل باشند، باید نمایشگر را با احتیاط بچرخانید.
اما پورت هدفون در بالاتر و در زیر یک درپوش جداگانه قرار دارد و در مسیر حرکت نمایشگر قرار نمی‌گیرد.

ضمناً دوربین می‌تواند مستقیماً توسط پورت USB-C (حتی در حال کار هم) شارژ شود.

درگاه کارت و باطری دوربین سونی ZV-E10

هم کارت حافظه و هم باطری این دوربین، در زیر یک درگاه (زیر بدنه دوربین) قرار دارند. این دوربین از کارت‌های SD و باطری NP-FW50 استفاده می‌کند که طبق استاندارد CIPA می‌تواند 440 شات عکس بگیرد یا تا 80 دقیقه به صورت پیوسته فیلمبرداری کند. البته تست‌هایی که ما انجام دادیم، میزان نسبتاً بیشتر را نشان می‌داد.

درباره کارت حافظه هم باید توجه داشته باشید که هر چند برای عکاسی می‌توانید از هر کارت sd استفاده کنید، اما برای ضبط ویدئو‌های با کیفیت و رزولوشن بالا، باید از کارت‌های پرسرعت سری UHS-I یا UHS-II استفاده کنید که انواع مختلف آن در وب‌سایت نورنگار در دسترس است.

کیفیت فیلمبرداری سونی ZV-E10

ویدئوی دمو فیلمبرداری با سونی ZV-E10 که با رزولوشن 4K و سرعت 24 فریم بر ثانیه همراه با لنز کیت این دوربین، یعنی 16-50mm گرفته شده، به خوبی کیفیت این دوربین را نمایش می‌دهد. (این بالاترین کیفیتی است که می‌توانید از لرزشگیر نرم‌افزاری این دوربین استفاده کنید)

به عنوان یک ویدئوی آزمایشی، کیفیت این ضبط بسیار خوب است. (البته توجه داشته باشید که ویدئو از رزولوشن 4K به HD 720 کاهش پیدا کرده است) می‌بینید که بوکه تصویر عالی است و صدایی که توسط دوربین ضبط شده، علی‌رغم اینکه در محیطی نسبتاً شلوغ تصویربرداری شده است، صدای شفاف و کاملاً رسایی است. در این رزولوشن و سرعت، دوربین می‌تواند از تمام سطح حسگر استفاده کند و کراپ تصویر نداریم. بنابراین برای ضبط ویدئو‌های سلفی، که احتمالاً به تصویر واید نیاز داریم مناسب‌تر از سرعت 30 فریم بر ثانیه است.

محدوده فوکوس دوربین در حالت پیش‌فرض روی Wide AF قرار دارد و برای اینکه دوربین بتواند از فوکوس پیوسته و مداوم استفاده کند، روی مد AF-C قرار گرفته است. در این مد، دوربین، محدوده فوکوس را پیوسته چک می‌کند و به اصطلاح، فوکوس را دنبال می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، سوژه به راحتی و به صورت پیوسته در فوکوس قرار دارد.

همچنین در ویدئوی آزمایشی با دوربین سونی ZV-E10 مشخص است که تصحیح نورپردازی در شرایط نوری مختلف هم به خوبی انجام می‌شود و در جایی که نور پس زمینه وارد کارد می‌شود، گیج نمی‌زند.

کیفیت عکس سونی ZV-E10

تست‌های انجام شده با این دوربین نشان می‌دهد که کیفیت عکس دوربین سونی ZV-E10 دقیقاً مشابه دوربین هم رده خودش، یعنی سونی A6100 و بسیار عالی است. پردازش دقیق رنگ‌ها و دقت بالای پیکسل‌های تصویر، حتی در حساسیت‌های بالا هم کاملاً مشخص است.

پردازش فایل خام عکس‌های این دوربین هم عالی است و دست ادیتور را برای بازیابی رنگ‌ها و جزئیات از نواحی هایلایت یا تاریک باز می‌گذارد. البته فایل‌های خام Lossy این دوربین، (به دلیل کم کردن حجم فایل) کمی فشرده شده‌اند و احتمالاً زیر ادیت سنگین با کاهش جزئیات روبرو می‌شوند.

مقایسه Sony ZV-E10 با دیگر رقبا

دوربین سونی ZV-E10 یک دوربین نسبتاً ارزان قیمت است و تقریباً همه رقبای آن در رده دوربین‌های بدون آینه با اندازه حسگر APS-C هستند. اما دوربین کامپکت ZV-1 سونی هم با توجه به قیمت و کارآیی، می‌تواند به عنوان رقیب این دوربین مطرح شود. (چون قیمت سونی ZV-E10 همراه با لنز کیت معمول آن، قیمتی نزدیک به همین دوربین دارد). در جدول زیر، ابتدا سونی ZV-E10 و بعد نمونه کامپکت آن، یعنی ZV-1 را می‌بینید و بعد هم سه رقیب دیگر به مقایسه گذاشته شده‌اند.

دوربین‌های دیگری که می‌توانند در لیست ما قرار بگیرند و قیمت و امکاناتی نزدیک به سونی ZV-E10 دارند، این مدل‌ها هستند:

  • Fujifilm X-100F: این دوربین هم از سری دوربین‌های بدون آینه فوجی است. حسگر آن هم اندازه حسگر سونی ZV-E10 بوده و قیمت آن با لنز کیت روی آن، تقریباً هم اندازه کیت ZV-E10 است.
  • Panasonic GX9: مدل دیگر از برند پاناسونیک انتخاب شده که معمولاً در قابلیت‌های فیلمبرداری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همراه با لنز کیت زوم واید 12-32mm در وب‌سایت نورنگار در دسترس است.
  • Canon M50 Mark II: کانن هم مدل بسیار کارآمد و ارزان قیمت M50 II را در بازار دارد که می‌تواند یک رقیب قدرتمند برای ZV-E10 باشد.
  • Nikon Z50: نیکون Z50 هم با توجه به بازه قیمتی، می‌تواند همراه با لنز کیت 16-50mm خودش به عنوان رقیب نسبتاً گران‌ قیمت‌تر در این لیست قرار بگیرد، اما از آنجا که اغلب مقایسه‌های ما در بلاگ نورنگار حداکثر شامل 5 مدل دوربین می‌شود، به همین دلیل هم از مقایسه نیکون Z50 صرف‌نظر کردیم.

از همین ابتدا بدانید که دوربین ZV-1 یک دوربین کامپکت به شمار می‌رود و این یعنی اینکه نمی‌توانید لنز آن را تعویض کنید. هر چند که خیلی از کاربران، معمولاً از لنزی به جز لنز کیت دوربینی که خریداری کرده‌اند استفاده نمی‌کنند. اما به‌هرحال موضوع تعویض لنز، یک مزیت مهم برای کسانی است که حدس می‌زنند در آینده می خواهند در عکاسی و فیلمبرداری پیشرفت کنند و به لنز‌های بهتری نیاز خواهند داشت.

از سوی دیگر رزولوشن 24 مگاپیکسل برای دوربین‌هایی در این سطح، یک استاندارد مناسب محسوب می‌شود و خوشبختانه سونی ZV-E10 با حسگر APS-C و رزولوشن بالای 24 مگاپیکسل، می‌تواند حساسیت خودش را تا سقف بالاتری نسبت به بقیه افزایش دهد که نشان از پردازشگر قوی‌تر این دوربین است.

در بین دوربین‌های این لیست، فقط پاناسونیک GX9 دارای لرزشگیر روی حسگر است و البته می‌تواند تا 4 استاپ، لرزشگیری را روی خود حسگر اعمال کند. دوربین کامپکت ZV-1 هم روی لنز خودش یک لرزشگیر اپتیکال قوی دارد. اما باقی دوربین‌ها از جمله ZV-E10 لرزشگیر ندارند. (گفتیم که این دوربین تنها در حالت فیلمبرداری، دارای لرزشگیر نرم‌افزاری است)

از نظر تعداد نقاط فوکوس هم ZV-E10 در بالاترین رتبه می‌ایستد و عجیب است که GX9 با اینکه یک دوربین بدون آینه با تکنولوژی جدید است، چرا این‌قدر نقاط فوکوس کمی دارد. ضمناً Canon M50 MII هم با توجه به داشتن حسگر Dual Pixel AF می‌تواند در هنگام فیلمبرداری یا عکاسی با Live View، تقریباً در هر پیکسل از تصویر، فوکوس کند!

از آنجا که امکانات فیلمبرداری‌ این دوربین‌ها بسیار مورد توجه است، موضوع باز شو بودن نمایشگر آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این بین، فقط سونی‌ها و کانن هستند که نمایشگر آن‌ها به طور کامل به بیرون باز می‌شود و حتی رو به جلو می‌چرخد. بنابراین این‌ها گزینه‌های بهتری برای فیلمبرداری از خود هستند.
اگر می‌خواهید برای شبکه‌های اجتماعی، ویدئو‌های آموزشی و سلفی تهیه کنید یا قصد vLogging دارید، بدون شک این‌ها گزینه‌های بهتری هستند.

اصولاً قابلیت‌های فیلمبرداری این دوربین‌ها، بیشتر از امکانات عکاسی آن‌ها مورد توجه است. به همین خاطر هم سونی در دوربین‌های خودش (در این لیست) اصلاً منظره‌یاب طراحی نکرده است. کانن و پاناسونیک، هر دو از منظره‌یاب الکترونیکی استفاده کرده‌اند که صد البته در برابر منظره‌یاب نوری فوجی، چندان کارآمد نیست.
هر چند که منظره‌یاب فوجی از نوع تونل است. یعنی همان چیزی که لنز می‌بیند را به شما نشان نمی‌دهد و تقریباً شبیه به منظره‌یاب‌های دوربین‌های قدیمی نگاتیوی عمل می‌کند. البته فوجی کلاً دوست دارد خیلی نوستالوژیک به نظر برسد و اتفاقاً کاربران فوجی هم عاشق همین خصوصیت دوربین‌های فوجی هستند! (احتمالاً به همین خاطر هم هست که از لمسی نبودن نمایشگر این دوربین هم چشم‌پوشی می‌کنند)

توجه داشته باشید که به دلیل کوچکی بدنه، هیچ کدام از دوربین های سونی در این لیست، فلاش ندارند و اگر نیاز به عکاسی در نور کم دارید باید خودتان یک فلاش اکسترنال برای آن‌ها خریداری کنید.

اگر نیاز به عکاسی پرسرعت دارید، سونی ZV-E10 به دلیل پردازشگر قوی تری که دارد، بالاتر از بقیه رقبای خودش است. گول 24 فریم بر ثانیه ZV-1 را نخورید. رزولوشن این دوربین کمتر و اندازه حسگر آن هم خیلی کوچکتر از ZV-E10 است!  به همین خاطر هم ویدئو‌های آن، بوکه کمتری دارند و در نور کم، نویز بسیار بیشتری را هم نمایش می‌دهند.

ضمناً ZV-E10 تنها دوربین در این گروه است که می‌تواند صدای دریافتی دوربین را همزمان پردازش کرده و از پورت هدفون، به شما ارائه دهد.

توجه داشته باشید که فوجی X100F نمی‌تواند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند و بالاترین سرعت آن در حالت Full HD هم فقط 60 فریم بر ثانیه است. هر چند احتمالاً این موضوع هم برای طرفداران این دوربین اهمیتی نداشته باشد!
نهایتاً اینکه باطری سونی ZV-E10 از همه رقبای آن در این لیست قوی‌تر است . طبیعتاً نیاز کمتری به تجدید شارژ یا خرید یک باطری یدکی خواهید داشت.

خلاصه

خلاصه اینکه بیشتر از امکانات عکاسی، روی امکانات فیلمبرداری‌ این دوربین حساب کنید. البته با توجه به اینکه یک دوربین با حسگر بزرگ، رزولوشن بالا و امکانات عکاسی دستی است، طبیعتاً می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای هم با آن بگیرید. اما امکانات فیلمبرداری آن خیلی قوی‌تر است.

در صورتیکه می‌خواهید با آن عکاسی هم بکنید، یادتان باشد که این دوربین، لرزشگیر ندارد و برای عکاسی در نور کم، کاملاً وابسته به لرزشگیر لنز است. خوشبختانه لنز کیت این دوربین، یعنی Sony E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS همان‌طور که از انتهای نام آن (OSS) مشخص است، لرزشگیر اپتیکال سونی را دارد و اگر با آن کار کنید، نگرانی بابت لرزشگیری ندارید. اما اگر می‌خواهید با لنز‌های دیگر مانت E سونی کار کنید که لرزشگیر ندارند، باید حواستان به سرعت شاتر باشد.

از سوی دیگر این دوربین فلاش هم ندارد و باید برای عکاسی در نور کم، به افزایش حساسیت ISO آن فکر کنید.

اما سونی EZ-V10 برای فیلمبرداری عالی است. هم صدای فوق العاده و هم لرزشگیر قدرتمند نرم‌افزاری و هم فیلمبرداری سوپر اسلوموشن 120 فریم در حالت Full HD این دوربین، می‌تواند ویدئو‌های فوق‌العاده‌ای برایتان ضبط کند. توجه داشته باشید که حسگر این دوربین، هم اندازه دوربین‌های مشهوری مانند 80D یا 90D کانن یا حتی D500 نیکون است! بنابراین می‌توانید همان خروجی ویدئو (یا حتی بهتر) را از این دوربین به دست آورید.

لوازم جانبی که سونی برای این دوربین ارائه کرده، هر چند کمی گران هستند، اما کیفیت کار با آن را فوق العاده افزایش می‌دهند. هم دسته جانبی که امکان کنترل ضبط را به شما می‌دهد و هم میکروفون بی‌سیم فوق‌العاده‌ای که روی کفشک فلاش نصب می‌شود.

فکر می‌کنم هیچ کدام از دوربین‌های موجود در لیست رقبا که معرفی کردیم، کارآیی این دوربین را ندارند. هر چند که کانن M50 MII رقیب بسیار خوبی است که احتمالاً قیمت آن، می‌تواند برایتان وسوسه انگیز باشد.

6 دیدگاه

  • پرهام گفت:

    سلام ممنون از مقاله مفیدتون ولی در مشخصات یک چیز را اشتباه نوشتین و اون هم چرخش ۲۷۰ درجه ال سی دی هست که شما به اشتباه نوشتین ۱۸۰ اینو میگم چون خودم این دوربین دارم و از این قابلیتش مطمئنم.ممنون میشم تغییر بدین

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      سلام کاملا مانیتور برگردد 180 درجه می شود چگونه 270 درجه می چرخد؟

  • سید عرفان لسان گفت:

    سلام
    از قابلیت روتوش در لایو استریم هم میشه استفاده کرد ؟

  • امید گفت:

    سلام بین این دوربین و 6400 سونی موندم بنظرتون کدوم رو بگیرم که از لحاظ عکاسی و خصوصا تصویر بهتر باشه یا هر دو تو یه رده هستن فقط 6400 فلش داره؟

    • حسین بابائی گفت:

      سلام. بستگی به کاربردی داره که از دوربین انتظار دارید. در کل a6400 دوربین قوی‌تری هست و برای ضبط ویدیو و همزمان عکاسی بهتره.

  • جابر گفت:

    آقا چرا می فرمایید روی دوربین استابلایزر داره. اون لرزشگیر دوربین دیجیتالیه اصلا سنسورش لرزشگیر نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *