021-7356

ریتم در عکاسی

ریتم در عکاسی

بیایید به سه موضوع بپردازیم که در نگاه اول ، ممکن است ذهن شما را مشغول کند. اگرچه به نظر می رسد که نیازی به معرفی ندارند ، اما باید آنها را مطالعه کنیم. با درک این مفاهیم ، می توانید ضمن اثربخش تر کردن عکس های خود ، تاثیر آنها را بر جلب نظر مخاطبان خود نیز ببینید. درباره کسی فکر کنید که بارها و بارها یک چیز را میگوید،بعد از مدت کوتاهی قطعا حوصلتان سر میرود. با این حال ، در عکاسی این موضوع متفاوت است. تکرار چیزها لزوما کسل کننده نیستند! در واقع ، این می تواند در صورت استفاده ی درست و صحیح ، تصویر را تقویت کند. همچنین می تواند درک بهتری از عکس و سوژه در اختیار ما بگذارد.. به عنوان عکاس ، ما سه روش برای جلب توجه مخاطب داریم: تکرار، الگوها و ریتم

1.تکرار

تکرار مکرر یک عنصر واحد در یک تصویر. به عنوان مثال ، می توانید یک خط را به صورت افقی در نظر بگیرید و سپس چند خط دیگر را در کنار آن ترسیم کنید.

2.الگو

الگوها صرفاً تکرار بیش از یک عنصر هستند که در کل تصویر نهایی را شکل میدهند. الگوها عنصر های یکپارچه ای هستند که هر جز برای تشکیل یک کل کنار هم قرار میگیرند (مهم نیست که چند بار تکرار شود) همچنین در طراحی فرش و کاغذ دیواری بسیار محبوب است.

3.ریتم

وقتی عناصر را تکرار می کنید ، فواصل بین آن تکرارها می تواند باعث ایجاد حس حرکت و ریتم در بیننده شود. نوازندگان ریتمی در فاصله بین نت ها ایجاد می کنند. میتوان در عکاسی از یک سوژه فاصله را بین عناصر درج کنید تا ریتم ایجاد شود.

ریتم در عکاسی چیست؟

تصور کنید که چشم‌های شما در یک تصویر حرکت می‌کنند، مثل نواختن نت های یک قطعه موسیقی. هر چقدر چشمان شما – بالا و پایین ، راست و چپ حرکت کند ،عکس پویا تر و جالب تر خواهد بود. درست مانند موسیقی که تکرار یک نت واحد یا چند نت بسیارهیجان انگیز است. داشتن المان‌های بیشتر در کادر، و قرار دادن آن‌ها به شیوه‌ای خاص، ریتم متفاوتی ایجاد می‌کند. این به نوبه خود می‌تواند بر درک بیننده از تصویر تاثیر بگذارد. چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ خوب، همه چیز در مورد ابراز احساسات است – که بسیار شخصی هستند، و از فردی به فردی دیگر متفاوت است.

چگونه ریتم می‌تواند باعث ایجاد احساسات در عکاسی شود؟

هنگام گرفتن عکس باید از خودتان بپرسید: من سعی دارم چه بگویم؟ البته، ما زمان زیادی را صرف کار بر روی تنظیمات دوربین، ترکیب‌بندی وتنظیم نور مناسب می‌کنیم. اما در آخر چرا این عکس را می‌گیرید؟ و چه می‌خواهید بگویید؟ در این زمان است که ریتم به سلاح مخفی کمربند ابزار ما تبدیل می شود. در اینجا مثالی آورده شده است، فرض کنید تصویری در مقابل خود دارید که شروع به بررسی آن می کنید. چشمان شما فقط در یک مکان در تصویر ثابت هستند و در حال استراحت کردنند و لازم نیست کارهای زیادی انجام دهند. در نتیجه احساس آرامش بیشتری دارند و تصویر کاملاً آرامش بخش به نظر می رسد. (درکل این دقیقاً همان کاری است که قرارگیری سوژه در وسط تصویر انجام می دهد. و همچنین ، این همان تأثیری است که فضای منفی ایجاد می کند.)

بنابراین روشهای زیادی برای ابراز احساسات در تصاویر وجود دارد. با این حال ، قرار گرفتن سوژه در وسط تصویر، و استفاده از فضای منفی  تمایل به منزوی کردن سوژه های ما دارد. برای ساده کردن ترکیبندی و حذف پویایی خوب است و سکوت و آرامش در تصویر را به همراه می آورد – اما غالباً فاقد انرژی در عکس است. از طرف دیگر ، ریتم ابزاری شگفت انگیز است که اگر هدف شما اضافه کردن پویایی در تصاویر باشد ، می توانید از آن استفاده کنید که دقیقاً همان چیزی است که ما هنگام عکس گرفتن می خواهیم.

از آنجا که عکاسی اساسا یک نمایش دو بعدی از یک فضای سه‌بعدی است، استفاده از عناصر تکراری در یک سطح باعث پدید آمدن یک الگو می‌شود. تکرار می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. زمانی که عناصر تکرار یک‌سان باشند، جریان ریتم با آرامش و ثبات باقی می‌ماند. وارد کردن مولفه‌های جایگزین، جریان را درهم می‌شکند و ساختار پویاتر را به آن می‌دهد.

انواع ریتم ها در عکاسی

بیایید نگاهی به انواع مختلفی از ریتم‌های هنرهای تجسمی و روش‌هایی که می‌توانند برای ترکیب‌بندی در عکاسی اعمال شوند، بیندازیم

یکنواخت

ریتم یکنواخت تکرار یک عنصر بصری به صورت ساده و پشت سر هم است همانند کنده های ردیف شده در عکس زیر. ریتم منظم (یکنواخت) – مانند ضربان قلب ، بارها و بارها همان فواصل را دنبال می کند. شما به راحتی می توانید با ایجاد یک شبکه یا یک سری خطوط عمودی یک ریتم منظم ایجاد کنید. چشم کاربر فوراً یک ریتم منظم را تشخیص می دهد. به یاد داشته باشید ، چشم “دوست دارد” به سمت عناصر برجسته جلب شود. بنابراین ، این خطر وجود دارد که وقتی از یک ریتم منظم در یک طرح استفاده می کنید ، می تواند یکنواخت شود.

متناوب

ریتم متناوب از تکرار یک مجموعه عناصر به صورت منظم و متناوب ایجاد می شود. در این ریتم شما می توانید بیش از یک عنصر را در یک تصویر تکرار کنید. در یک تصویر متناوب ، از الگوی 1 2 1 2 1 2 استفاده می کنند. به مربع های سیاه و سفید روی صفحه شطرنج فکر کنید: این یک ریتم متناوب است. یک ریتم متناوب در واقع یک ریتم منظم و دارای پیچیدگی بیشتر است.

افزایشی و کاهشی

ریتم افزایشی کاهشی به رشد تدریجی عناصر بصری گفته می شود. نام دیگر آن ریتم تکاملی است. در ریتم افزایشی و کاهشی می توانیم با تکرار یکی از عناصر ، یک ریتم تکاملی ایجاد کنیم. مثلا یک سری دایره ها را ، یکی بالاتر از دیگری بکشیم و هر یک از آن ها را بزرگتر کنیم. آیا می بینید بزرگترین داره در قسمت پایین چطور به نظر شما نزدیکترین است؟ ما می توانیم یک ریتم مترقی را بطور ظریف یا چشمگیر تغییر دهیم ، شما می توانید به تدریج یک سایه به کوچکتر دایره اضافه کنید به طوری که کوچکترین قسمت در تاریکی باشد ، قسمت میانی در سایه جزئی و بزرگترین قسمت فقط کمی سایه دار است.

 

موجی

ریتم موجی با استفاده از خطوط و سطوح موجی ایجاد می شود و به علت اعوجاج آن می تواند ریتم بسازد زیرا چشم بیننده دائما به دنبال این خطوط حرکت می کند. ریتم موجی ، عناصر مکرر را در منحنی ها نشان می دهد. در طبیعت ، می توانید این امر را در امواج ساحل یا تپه های شنی مشاهده کنید

شکستن ریتم یا ریتم تصادفی

گاهی برای از بین بردن یکنواختی و کسل کننده بودن ریتم به دنبال عناصری می گردیم که به وسیله آن این نظم را برهم زنیم. ذهن انسان همواره از تکرار می گریزد و به دنبال نوآوری است. همچنین تکرار عناصر بدون فاصله مشخص و منظم ، ریتم های تصادفی ایجاد می کند. فاصله می تواند یک میلی متر در اینجا ، یک سانتیمتر در آنجا باشد ، در حالی که عناصر می توانند در تمام نقاط باشند. به سقوط برف ، سنگریزه در ساحل ، حرکات ترافیکی فکر کنید: همه آنها نمونه ای از ریتم های تصادفی در عمل هستند.

 

نگاهی کوتاه به ریتم در عکاسی

به عنوان یک عکاس، شما سه روش برای جذب مخاطب دارید:

تکرار

الگوها

ریتم

می توانید با استفاده از اینها به تصویر و خود معنا و مفهوم دهید. از طریق تکرار ، الگوها و ریتم ، شما میتوانید احساسات خود را بیان کنید و از عناصر برای تقویت پیام خود و یا ایجاد احساسی خاص در بیننده استفاده کنید.

تکرار، ساده ترین روش است که می توانید استفاده کنید. الگوها ترکیبی از عناصر است که تکرار می شوند. ریتم شامل استفاده از فواصل یا فاصله بین عناصر است تا بتوانید ریتم یا حرکت را به کار ببرید. ما می توانیم از پنج نوع ریتم استفاده کنیم

ریتم یکنواخت

ریتم متناوب

ریتم افزایشی و کاهشی

ریتم موجی

ریتم تصادفی

ریتم در عکاسی، مانند موسیقی ، به ایجاد مفهوم در تصاویر شما کمک می کند و کاربران خود را با انواع تغییرات جالب درگیر می کند. با کمی تفکر ، می توانید با استفاده از ریتم مناسب در عکس های خود ، تأثیر پیام خود را به حداکثر برسانید. هیچ شکی نیست که سلیقه ی هر شخص متفاوت است، ممکن است اولویت یک عکاس برای ایجاد انواع ریتم های عکاسی متفاوت از دیگری باشد. اما همه چیز در مورد ایجاد یک داستان جالب‌تر با تصویر ثبت شده ی شما است. در مورد حرکت چشم‌ها و تصور اینکه در کدام نقطه از تصویر می‌خواهید نگاه بعدی حرکت کند. چه تصویر ثبت شده یک عنصر باشد و یا به دقت چند عنصر را به طور زیبا و چشمگیری در کنار هم قرار دهید این به شما بستگی دارد، شما عکاس هستید و این شمایید که داستان عکس خودرا روایت میکنید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *