021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چه لنزی برای من مناسب است؟

چه لنزی برای من مناسب است؟

لنزهای عکاسی مهم‌ترین قسمت یک دوربین است و تصویر شما را می‌سازد. لنز تصویری که داخل سنسور شکل می‌گیرد و عکسی که چاپ می‌کنید را کنترل می‌کند. به همین خاطر خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند با یک دوربین معمولی و لنز فوق‌العاده کار کنند تا یک دوربین فوق‌العاده و لنز مناسب. اما اینکه از اهمیت لنز خوب مطلع باشید تفاوت زیادی دارد با اینکه بدانید چه لنزی برای گرفتن عکس‌هایی که به دنبال آن هستید مناسب است.

برای عکاس‌های آموزش ندیده لنز یک لوله پر از شیشه است که روی آن اعداد و اختصارات گیج کننده‌ای نوشته شده است. اما امیدواریم این راهنما به شما کمک کند به راحتی تشخیص دهید هر لنز برای چه کاری مناسب است و چرا برخی لنزها به اندازه یک ماشین قیمت دارند؟

لنز بعدی من باید چه لنزی باشد؟

اگر هنوز از لنز کیت دوربین خودتان استفاده می‌کنید جواب ساده این سوال این است که به محض اینکه پول کافی داشتید باید یک لنز پرایم نرمال و یا زوم تله فوتو بخرید. اما جواب سخت‌تر این سوال این است که شما باید به نوع عکس‌هایی که می‌گیرید فکر کنید. شما باید بدانید لنزهای عکاسی مختلف چه تاثیری روی عکس‌های شما دارند و برخی از آن‌ها به شما اجازه می‌دهند عکس‌هایی بگیرید که در حال حاضر نمی‌توانید.

اصطلاحاتی که برای انتخاب لنز مناسب باید بلد باشید

اعداد و حروفی که روی یک لنز درج می‌شوند اطلاعات زیادی در مورد لنز به شما می‌دهد. اما جزئیاتی که شما باید اهمیت زیادی به آن بدهید عبارتند از فاصله کانونی، بازترین دیافراگم، مانت لنز و نوع فرمت.

فاصله کانونی

فاصله کانونی با میلی‌متر بیان می‌شود و هرچقدر این عدد بزرگتر باشد به معنی زوم بیشتر است و هرچقدر هم این عدد کوچک‌تر باشد می‌توانید عکس‌های وایدتری با لنز بگیرید. برای مثال فاصله کانونی چشم انسان برابر با 30-50 میلیمتر روی یک سنسور فول فریم است. یک فاصله کانونی کمتر از 30-50 میلیمتر تصاویر متفاوت‌تری نسبت به چشم شما را ثبت می‌کند و فاصله کانونی بزرگتر به معنی این است که محدوده فوکوس لنز نسبت به چشم شما کوچک‌تر است.

فاصله کانونی چشم انسان برابر با 30-50 میلیمتر روی یک سنسور فول فریم است.

چه لنزی برای من مناسب است؟

اگر فاصله کانونی لنز با دو عدد مختلف بیان شود (مثلا 24-80 میلیمتر) بدین معنی است که لنز شما یک لنز زوم است و می‌توانید آن را در تمام فواصل کانونی ذکر شده مورد استفاده قرار دهید. اما اگر برای بیان فاصله کانونی فقط از یک عدد استفاده شود (برای مثال 50 میلیمتر) لنز شما پرایم است و برای اینکه مقدار بیشتر یا کمتری از صحنه را در عکس داشته باشید باید جلوتر یا عقب‌تر بروید. از گذشته لنزهای عکاسی پرایم از لحاظ اپتیکال بهتر از لنزهای زوم بوده‌اند اما به جرات می‌توان گفت که برخی لنزهای زوم از برخی پرایم‌ها نیز بهتر هستند.

برای اینکه بیشتر فاصله کانونی را درک کنید باید بدانید که یک فاصله کانونی ثابت روی دوربین‌هایی با سایز سنسور مختلف تصاویر مختلفی را ارائه می‌دهد. این موضوع به خاطر فاکتور کراپِ سنسور است (سنسور فقط بخشی از تصویر لنز را دریافت می‌کند). به همین خاطر برخی تولیدکننده‌ها یک فرمت معادل 35 میلیمتری برای لنزهایی که با سنسور کوچک‌تر طراحی شده‌اند عرضه می‌کنند و این مقاله نیز براساس فرمت 35 میلیمتری نوشته شده است به همین خاطر هنگام انتخاب لنز مناسب این نکته را در نظر داشته باشید

اگر درحال استفاده از یک دوربین فول‌فریم هستید نیازی به محاسبه ندارید زیرا لنز همان زاویه دید را در اختیار شما قرار می‌دهد که از عدد آن انتظار دارید. اما اگر سنسور دوربین شما APS-C است فاکتور کراپ آن برابر با 1.5 است و باید فاصله کانونی لنز را در 1.5 ضرب کنید تا معادل 35 میلیمتری آن را به دست بیاورید. این عدد برای دوربین‌های کانن APS-C برابر با 1.6، برای میکرو سه چهارم ها 2.0 و برای سری 1 نیکون 2.7 می‌باشد.

اگر سنسور دوربین شما APS-C است فاکتور کراپ آن برابر با 1.5 است و باید فاصله کانونی لنز را در 1.5 ضرب کنید تا معادل 35 میلیمتری آن را به دست بیاورید.

این بدین معنی است که زاویه دید یک لنز 35 میلیمتری روی یک دوربین APS-C مانند کانن 70D برابر با 56 میلیمتر و روی یک دوربین میکرو سه چهارم مانند Olympus OM-D E-M1 برابر با 70 میلیمتر است. این لنز روی نیکون سری 1 هم مانند یک لنز 95 میلیمتری عمل می‌کند.

ماکزیمم دیافراگم

فوکوس دیافراگمماکزیمم دیافراگم به چند روش نشان داده می‌شود اما به هر روشی که آن را نشان دهید f/2.8، F2.8 یا 1:2.8  یک معنی دارد و به بیشترین میزان نوری که لنز می‌تواند جمع کند اشاره دارد. لنزهایی که ماکزیمم دیافراگم آن‌ها بزرگتر است می‌توانند نور بیشتری را جمع‌آوری کنند.

برای مثال یک لنز F1.8 می‌تواند نور بیشتری نسبت به لنز F4 جمع‌آوری کند و می‌توانید بدون فلاش در شرایط کم نور از آن استفاده کنید. همچنین این نوع لنز عمق میدان کمتری دارد.

[relatedpost post=”106192″]

انتخاب لنز مناسب

برخی از لنزهای عکاسی زوم دیافراگم متغیر دارند و بسته به فاصله کانونی ماکزیمم دیافراگم آن تغییر می‌کند. بنابراین یک لنز 18-200mm F3.5-5.6 که در فاصله کانونی 18 میلیمتر ماکزیمم دیافراگم آن F3.5 است در زوم 200 میلیمتر ماکزیمم دیافراگم آن به F5.6 تغییر می‌کند.

مانت لنز

فوکوس در تاریکینیازی به گفتن نیست که شما باید لنزی بخرید که بتوانید آن را به دوربین خودتان متصل کنید و این موضوع را فقط با مانت لنز می‌توانید تشخیص دهید. تولیدکننده‌های دوربین عموما لنزهایی با مانت اختصاصی تولید می‌کنند که فقط روی دوربین‌های خودشان نصب می‌شود و حتی برخی اوقات برای خط تولید‌های متفاوت مانت‌های مختلفی عرضه می‌شود. البته برخی تولیدکننده‌های ثالث لنزهایی تولید می‌کنند که قابلیت نصب روی دوربین‌های مختلف را دارند.

قبل از خرید لنز باید دقیقا بدانید که دوربین شما از چه مانتی استفاده می‌کند. برای مثال مانت‌های مناسب برای دوربین‌های نیکون عبارتند از Nikon F-mount، کانن EF یا EF-S، Pentax K و سونی آلفا (A). مانت‌هایی هم که روی دوربین‌های بدون آینه نصب می‌شوند عبارتند از Canon EF-M، Fujifilm FX، Nikon 1، Sony E، Samsung NX و Pentax Q. دوربین‌های المپیوس و پاناسونیک میکرو سه چهارم نیز می‌توانند از تمام لنزهای عکاسی مانت میکرو سه چهارم استفاده کنند.

فرمت

علاوه بر اینکه باید بتوانید یک لنز را روی دوربین خودتان نصب کنید، باید مطمئن شوید تصویری که تولید می‌کنند به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند تمام سنسور را پوشش دهد. از آنجایی که دوربین‌های متفاوت از سایز سنسورهای متفاوت استفاده می‌کنند، تولیدکننده‌های متفاوت لنزهای مختلفی تولید می‌کنند تا با سنسورهای مختلف همگام باشند.

لنز مناسب برای عکاسی

برای مثال درحالی که DSLR های نیکون از سنسورهای فول فریم و یا APS-C استفاده می‌کنند و امکان نصب لنزهای مانت F نیز روی همه آن‌ها وجود دارد فقط لنزهای DX می‌توانند تصویری ایجاد کنند که سنسور APS-C را پوشش دهد. در عین حال لنزهای FX می‌توانند سنسورهای فول فریم را هم پوشش دهند و همزمان روی دوربین‌های DX و نیکون سری 1 (با آداپتور) نصب شوند.

[relatedpost post=”20315″]

انواع مختلف لنز

عموما عکاس‌ها هنگام انتخاب لنز مناسب به فاصله کانونی یا یکی از عملکردهای خاص آن توجه می‌کنند. ما در اینجا به برخی از انواع متداول لنز نگاهی انداخته‌ایم به مشخصات تصویر آن‌ها نگاهی انداخته‌ایم و درمورد زمینه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید هم صحبت‌هایی کرده‌ایم.

الترا واید

لنز الترا واید چیست؟ فاصله کانونی لنزهای التراواید کمتر از 24 میلیمتر (در فرمت 35 میلیمتر) است و می‌توانند تصویر وایدتری نسبت به حالت نرمال بگیرند. البته این نوع لنز فقط برای گرفتن تمام صحنه مناسب نیستند. لنزهای عکاسی الترا واید راست خطی کمک می‌کنند خط‌های راست را در عکس‌های خودتان حفظ کنید ولی التراوایدهای فیش آی ساختمان‌ها را با خطوط خمیده ثبت می‌کنند.

لنز الترا واید

مشخصات تصویر: به خاطر زاویه دید وسیع تصاویری که با لنزهای واید گرفته می‌شوند عمق میدان بالایی دارند. تصاویری که با این نوع لنز گرفته می‌شوند اجسام نزدیک را نزدیک‌تر و اجسام دور را دورتر می‌کنند. پرسپکتیو این تصاویر باعث ایجاد سندرم ساختمان در حال سقوط می‌شوند اما می‌توانید این موضوع را در مرحله ادیت و یا با تکنیک خوب تصحیح کنید

زمینه استفاده: با اینکه اغلب اوقات این لنز به عنوان یک لنز تخصصی شناخته می‌شود می‌توانید از لنزهای عکاسی الترا واید در زمینه‌های مختلفی استفاده کنید. استفاده‌های متداول از این لنز عبارت است از عکاسی منظره، عکاسی معماری و عکاسی فضای داخلی. حتی از انحراف تصویر این نوع لنز هم می‌توانید به صورت خلاقانه استفاده کنید.

لنز واید

لنز واید مناسب

لنز واید چیست؟ لنزهای واید که عموما فاصله کانونی‌ای برابر با 24 تا 35 میلیمتر دارند به صورت لنز پرایم و واید در دسترس هستند و ماکزیمم دیافراگم آن‌ها نیز می‌تواند متغیر یا ثابت باشد. این لنزها که زاویه دید وسیعی دارند برای افزایش حداقل فاصله فوکوس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خصوصیات تصویر: لنزهای واید انحراف تصویر کمتری نسبت به لنزهای التراواید دارند اما باز هم شاهد اغراق در خطوط و منحنی‌ها خواهید بود. اما می‌توانید از این اغراق به صورت هنری استفاده کنید.

[relatedpost post=”78425″]

زمینه‌های استفاده: اکثر مردم فقط وقتی می‌خواهند تمام سوژه را در قاب تصویر داشته باشند از لنز واید استفاده می‌کنند. با وجود اینکه این یکی از بهترین استفاده‌ها از این نوع لنز است می‌توانید از این نوع لنز برای خلق پرتره‌های جالبی که در آن سوژه را در یک شرایط خاص قرار می‌دهید هم استفاده کنید. فقط باید مراقب باشید با نزدیک شدن به سوژه باعث انحراف صورت او نشوید.

لنز استاندارد

لنز استاندارد چیست؟ لنز کیتی که به همراه DSLR و یا دوربین بدون آینه شما عرضه می‌شود به احتمال زیاد یک لنز زوم استاندارد است و فاصله کانونی آن نیز حدودا 35-70mm می‌باشد. برخی از این لنزهای عکاسی اپتیک‌ها و ماکزیمم دیافراگم بهتری دارند. خیلی از عکاس‌ها لنزهای پرایم 35 میلیمتری را به عنوان لنز نرمال می‌شناسند زیرا زاویه دید این نوع لنز طبیعی است و شبیه چیزی است که با چشم خودتان می‌بینید. البته این دیدگاه از نظر فنی درست نیست.

انتخاب لنز مناسب

خصوصیات تصویر: لنزهای زوم استاندارد و پرایم نرمال از لحاظ خصوصیات تصویر چیزی بین لنزهای واید و تله فوتو هستند و تقریبا شبیه به چیزی هستند که با چشم خودتان می‌بینید. لنزهای پرایم نرمال ماکزیمم دیافراگم سریع‌تری دارند که عمق میدان بسته‌تری تولید می‌کنند و برای عکاسی در نور کم مناسب هستند.

زمینه‌های استفاده: همانطور که از نام این لنزها مشخص است لنزهای عکاسی نرمال یا استاندارد لنزهای همه کاره‌ای هستند که می‌توانید از آن‌ها برای انواع عکاسی مانند عکاسی خیابانی، مستند، منظره یا پرتره استفاده کنید. به خاطر اینکه ماکزیمم دیافراگم لنزهای پرایم بازتر است، به شما این امکان را می‌دهند که تصاویری با عمق میدان پائین بگیرید و بتوانید در نور کم عکاسی کنید.

لنز تله فوتو

لنز زوم

لنز تله فوتو چیست؟ فاصله کانونی لنزهای تله فوتو معمولا بیشتر از 70 میلیمتر است و خیلی از مردم عقیده دارند فاصله کانونی لنز تله فوتو واقعی باید بیشتر از 135 میلیمتر باشد. این نوع لنز روی عمق میدان بسته‌تری تمرکز دارند و برای فوکوس روی جزئیات و سوژه‌های دورتر مناسب هستند. این لنزها معمولا بزرگ‌تر و سنگین‌تر از انواع لنزها هستند.

خصوصیات تصویر: به خاطر زاویه دید کوچک، لنزهای تله فوتو سوژه‌های دورتر را نزدیک‌تر نشان می‌دهند و می‌توانند احساس فاصله را در یک تصویر فشرده کنند و باعث شوند سوژه‌ها نزدیک‌تر دیده شوند. عمق میدان کوچک بدین معنی است که پس زمینه و پیش زمینه سوژه‌ای که روی آن فوکوس شده است تار خواهد بود.

زمینه‌های استفاده: برای عکاسی از سوژه‌هایی که نمی‌توانید (یا نمی‌خواهید) به آن‌ها نزدیک شوید لنزهای تله فوتو برای گرفتن پرتره و یا حتی منظره مناسب هستند. از آنجایی که این نوع لنز فاصله نسبی را عادی می‌کنند می‌توانید از آن‌ها برای دادن احساس مقیاس مناسب استفاده کنید.

لنز سوپرزوم

لنز تله فوتو مناسب

لنز سوپرزوم چیست؟ لنزهای سوپرزوم لنزهایی هستند که فاصله کانونی‌های مختلفی از واید تا تله فوتو را پوشش می‌دهند. این لنزها برای استفاده در شرایطی که نمی‌خواهید یا نمی‌توانید لنز خودتان را عوض کنید مناسب هستند و هرچقدر زوم می‌کنید فاصله کانونی آن‌ها تغییر می‌کند.

خصوصیات تصویر: به خاطر اینکه برای ساخت یک لنز همه کاره باید از بعضی چیزها بگذرید کیفیت تصویر لنزهای سوپر زوم به اندازه دیگر لنزهای اختصاصی نیست و ماکزیمم دیافراگم آن‌ها کوچک‌تر و متغیر است.

لنزهای عکاسی سوپرزوم لنزهایی هستند که فاصله کانونی‌های مختلفی از واید تا تله فوتو را پوشش می‌دهند.

زمینه‌های استفاده: همانطور که ذکر شد به دلیل اینکه لنزهای سوپرزوم یک پکیج کامل هستند در صورتی که نتوانید لنز خودتان را عوض کنید، هنگام انتخاب لنز مناسب این نوع لنز مناسب‌ترین نوع لنز است. می‌توانید در سفر از این نوع لنز استفاده کنید به جای اینکه پنج لنز متفاوت با خودتان داشته باشید، فقط از یک لنز استفاده کنید.

لنز ماکرو

لنز مناسب برای عکاسی ماکرو

لنز ماکرو چیست؟ لنزهای ماکرو لنزهای تخصصی‌تری هستند که از لحاظ فنی توانایی تولید نسبت‌هایی بزرگتر از 1:1 را دارند. اما این کلمه بیشتر برای اشاره به هر لنزی که می‌تواند برای خلق کلوزآپ‌های شدید مورد استفاده قرار گیرد استفاده می‌شود. فاصله کانونی لنزهای ماکرو اغلب بین 40-200 میلی‌متر است.

خصوصیات تصویر: وضوح تصویر لنزهای عکاسی ماکرو معمولا خیلی خوب است و در فواصل نزدیک هم عمق میدان خیلی بسته‌ای دارند. با این لنزها می‌توانید درحالی از حشرات عکاسی کنید که فقط بخش کوچکی از آن در فوکوس است.

زمینه‌های استفاده: با اینکه از این نوع لنز بیشتر برای عکاسی ماکرو استفاده می‌شود اما با توجه به فاصله کانونی و وضوح بالایی که این نوع لنز دارد، می‌توانید از آن برای عکاسی پرتره هم استفاده کنید.

اما یکی از سوال‌هایی که معمولا از ما پرسیده می‌شود این است که چه لنزی بخرم یا چه لنزی برای من مناسب است؟ در اینجا ما چند مثال آورده‌ایم که عکاس‌هایی که با لنز کیت عکاسی می‌کنند معمولا خودشان را در آن شرایط می‌بینند. برای مثال ما برخی از فاکتورهایی که باید هنگام انتخاب لنز مناسب برای یک کار خاص در نظر داشته باشید را لیست کرده‌ایم. با وجود اینکه این فاکتورها برای انتخاب دوربین و لنز مناسب ضروری هستند ما چند نوع لنز هم که برای هر کدام از زمینه‌ها مناسب هستند را هم لیست کرده‌ایم.

[relatedpost post=”91372″]

یک لنز برای مسافرت و عکاسی در طول روز می‌خواهم

لنز مناسب برای سفر

مواقعی که در تعطیلات و یا در حال سفر هستید، به احتمال زیاد نمی‌خواهید چند لنز و دوربین مختلف همراه خودتان داشته باشید. همچنین مواقعی که می‌خواهید با خانواده خودتان وقت بگذرانید هم چنین چیزی نمی‌خواهید. به همین خاطر یک لنز که برای عکاسی در طول روز یا عکاسی در مسافرت مناسب باشد، لنزی است که حمل آن آسان باشد و این آزادی را به شما بدهد که عکس‌های مختلفی از پرتره تا منظره بگیرید و روی سوژه‌های دور زوم کنید. برای عکاس‌هایی که با میکرو سه چهارم عکاسی می‌کنند، این لنز می‌تواند Panasonic Lumix G Vario 14-140mm f/3.5-56 باشد. کاربران DX Nikon نیز می‌توانند از AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II استفاده کنند.

من به دنبال لنز مناسب برای عکاسی خیابانی هستم

لنز مناسب عکاسی خیابانی

برای عکاسی خیابانی می‌توانید از هر لنزی استفاده کنید. اما یک لنز 300mm F2.8 می‌تواند باعث شود بیننده‌های عکس‌های شما تعجب زده شوند. با این وجود فاصله کانونی 35-50mm برای عکاسی خیابانی کاملا مناسب است.

برای عکاسی خیابانی باید لنز شما از یک دیافراگم خیلی باز استفاده کند تا در شرایط کم نور نیز عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. از این روی لنزهایی مانند Fuji XF 23mm f1.4 R انتخاب مناسبی خواهد بود. Sigma 35mm F1.4 DG HSM نیز یکی از لنزهایی است که توسط عکاس‌های خیابانی که از دوربین dslr استفاده می‌کنند استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

برای عکاسی خیابانی می‌توانید از هر لنزی استفاده کنید.

برای عکاسی از راه رفتن و دویدن پسرم چه لنزی مناسب است؟

خیلی از مردم هنگامی که بچه‌دار می‌شوند به استفاده از دوربین DSLR و یا بدون آینه روی می‌آورند اما هنگامی که بچه آن‌ها شروع به دویدن می‌کند دیافراگم و فاصله کانونی لنز کیت جوابگو نیست.

این بدین معنی است که شما به یک لنز قوی‌تر نیاز دارید اما این لنز نباید به اندازه یک لنز حرفه‌ای بزرگ و یا سنگین باشد. یک لنز زوم به شما این امکان را می‌دهد درحالی که سوژه در حال حرکت است از او عکاسی کنید. از همین روی یک لنز EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II می‌تواند برای شما مناسب باشد ولی اگر سرعت سوژه کمی زیادتر است می‌توانید از Canon EF 70-200mm f/4L USM نیز استفاده کنید.

بهترین لنز برای عکاسی منظره چیست؟

لنز مناسب عکاسی طبیعت

درحالی که لنزهای عکاسی کیت در زوایای واید عملکرد خیلی خوبی دارند، خیلی اوقات برای عکاسی از منظره مناسب نیستند. پس به همین خاطر اگر قصد دارید به عکاسی منظره بپردازید باید یک لنز جدید بگیرید.

زمان انتخاب لنز مناسب برای عکاسی از منظره باید توجه ویژه‌ای به فاصله کانونی داشته باشید و فقط وقتی می‌توانید عکس‌های منظره خوبی بگیرید که یک لنز التراواید داشته باشید. شما می‌توانید از لنز پرایم و یا زوم استفاده کنید اما اکثر مردم ترجیح می‌دهند برای عکاسی منظره از لنز زوم استفاده کنند. لنزی مانند AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED می‌تواند برای عکاس‌هایی که از دوربین‌های APS-C نیکون استفاده می‌کنند مناسب است و Olympus 9-18mm f/4-5.6 ZUIKO نیز برای دوربین‌های میکرو سه چهارم مناسب است.

8 دیدگاه

  • خانی گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب خوبتان
    من یک لنز ۷۰- ۲۰۰ و یک لنز ۷۰- – ۲۴ را دارم خواهشمندم برای استفاده از بهتر از این دو لنز روی بدنه ۶دی کنان راهنمایی لازم را بفرمایید– اگر کسی هست که آموزش هم داشته باشند ممنون میشوم با تشکر

  • علیرضا گفت:

    وقتتون بخیر. لنز مناسب برای عکاسی پرتره و فشن :
    70-200 با f ثابت 2.8 یا 4
    لنزهای پرایم 85 میلیمتر. 105 میلیمتری. 135 میلیمتری. با f 1.4 تا 4.

  • مهشید گفت:

    سلام روزتون بخیر
    برای عکاسی فشن و پرتره چه لنزی پیشنهاد میدهید ؟/

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      دوست عزیز برای معرفی لنز ما باید مدل دوربین شما را بدانیم

  • مریم گفت:

    چه لنزی برای عکاسی تئاتر و عکاسی نورپردازی صنعتی مناسب است؟

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر برای عکاسی در محیط کم نوری مثل سالن تاتر احتیاج به لنزهای با دیافراگم باز است

    • اشکان گفت:

      درود،
      من علاقه مند به جمع اوری سکه و تمبر هستم و میخواهم عکسهای با کیفیتی بگیرم تا از عکسها در صفحات مجازی استفاده کنم،لطفا راهنمایی بفرمایید که چه نوع لنزی را باید برای دوربینم که نیکون دی ۵۶۰۰ است تهیه کنم.
      پیشاپیش از لطفتون متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *