دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

شاتر برگ در دوربین‌های سری Q لایکا : تبلیغ یک ویژگی مهم

اخبار عکاسی
شاتر برگ در دوربین‌های سری Q لایکا : تبلیغ یک ویژگی مهم

ظاهراً سری دوربین‌های Q شرکت لایکا همواره از شاتر برگی استفاده کرده است ، اما این موضوع تا به حال به طور کامل درک نشده بود یا به طور کامل تبلیغ نشده بود.

 

دوربین Leica Q3 که به تازگی معرفی شده است ، چندین پیشرفت در عملکرد نسبت به نسل قبل دارد . اما یک پیشرفتی که شرکت به آن اهمیت زیادی نداده است استفاده از شاتر برگی است که به دوربین این امکان را می‌دهد تا با فلاش‌ها با سرعت تا 1/2000 ثانیه هماهنگ شود.

 

در اسناد ارائه شده به PetaPixel و در گفتگوها با این شرکت مستقر در آلمان ، استفاده از شاتر برگی در دوربین Leica Q3 مورد بحث قرار نگرفت . تنها پس از مطالعه صفحه مشخصات رسمی شرکت ، قابلیت‌های کامل دوربین به نمایش درآمد . در مقایسه با Q2 که سرعت هماهنگی با فلاش آن تا 1/500 ثانیه اعلام شده است ، Q3 امکان هماهنگی با سرعت تا 1/2000 ثانیه را فراهم می‌کند که این سرعت بیشترین سرعتی است که شاتر به صورت فیزیکی قابل عمل است . تنها شاتر برگی قادر به دست‌یابی به این نوع سرعت‌هاست.

 

دوربین Leica Q3 جدید: عکس‌های 60 مگاپیکسلی

تصویری از مشخصات منتشر شده لایکا برای Q3.

 

زمانی که PetaPixel با لایکا در مورد این پیشرفت چشمگیر تماس گرفت ، لایکا تایید کرد که دوربین Leica Q3 از یک شاتر برگ استفاده می‌کند . اما شاید جالب‌تر این است که این شرکت همچنین گفت که هیچ تغییری در سیستم لنز بین Q2 و Q3 صورت نگرفته است ، که به این معنی است که مشخصات رسمی لایکا در این زمینه نادقیق است . در واقع ، سایت DPReview سرعت همگام‌سازی Q2 را آزمایش کرد و تایید کرد که می‌تواند با سرعت تا 1/2000 ثانیه همگام شود ، که این مشخصات با مشخصات رسمی لایکا در تضاد است.

 

دوربین Leica Q3 جدید: فوکوس خودکار بهبود یافته

تصویری از مشخصات منتشر شده لایکا برای Q2.

 

همچنین ، PetaPixel نیز با لایکا تایید کرده که مدل اصلی Q هم از یک شاتر برگ استفاده می‌کند . اگرچه این شرکت نتوانست توضیحی درباره عدم تطابق اعداد همگام‌سازی شاتر با قابلیت‌های یک شاتر برگ در این دوربین ارائه دهد ، اما انتظار می‌رود که هفته آینده بیشتر در این مورد روشنگری کند .

 

خیلی عجیب است که قابلیت‌های کامل Q2 بی‌تبلیغ مانده‌اند (و در واقع برای سه سال در وبسایت لایکا اشتباهاً ثبت شده‌اند) اما شاترهای برگ برخی مزایای عمده نسبت به شاترهای صفحه‌ای دارند و این ویژگی آنقدر قابلیت بالقوه در دستگاه قرار می‌دهد که حتی با وجود لنز ثابت ، بیشتر از قبل قابلیت برای عکاسی فراهم می‌کند . این قطعاً یک ویژگی بود که باید مورد تاکید قرار می‌گرفت.

 

چرا شاترهای برگی اهمیت دارند؟

 

شاترهای برگ به صورت معمول کوچکتر ، ساکت‌تر و بدون هیچ گونه مشکلی مانند “رولینگ شاتر” عمل می‌کنند ؛ زیرا آنها از مرکز به سمت خارج باز می‌شوند که از ایجاد تغییر شکل در اجسام متحرک جلوگیری می‌کند.

 

یکی از مزایای اصلی دیگر آن ، سرعت همگام‌سازی است. عکاسان استودیویی تمایل داشته‌اند از دوربین‌های فرمت متوسط استفاده کنند ، نه تنها به دلیل کیفیت تصویر بهبود یافته از سنسور بزرگتر ، بلکه به خاطر استفاده از شاترهای برگی که به آنها قدرت بیشتری در تنظیمات استودیو و همچنین در ترکیب نور طبیعی با فلاش می‌دهد . به طور خلاصه ، شاترهای برگ به عکاسان تمامی مزایای همگام‌سازی با سرعت بالا را می‌دهند ، اما نیازی به استفاده از چندین فلاش نبوده و باعث کاهش خروجی فلاش نمی‌شوند.

 

برای مثال ، نگاهی کنیم به عکس زیر که توسط عکاس تبلیغاتی بلیر بانتین گرفته شده است:

 

دوربین Leica Q3 جدید

عکس از بلر بانتینگ

 

در داستانی که در مجله “تریبون عکاس” منتشر شد ، بلیر بانتین توضیح می‌دهد که تنها به دلیل استفاده از شاتر برگ ، توانست این عکس را بگیرد و با سرعت همگام‌سازی 1/2000 ثانیه عکاسی کند . در سال 2021 ، بانتین گفت که دوربین سونی Alpha a1 به دلیل افزایش سرعت همگام‌سازی فلاش تا 1/400 ، به دلیل برخی از دلایل مشابه استقبال خوبی کرده است . این سرعت سریع است ، اما هنوز دورتر از آنچه با یک شاتر برگ امکان پذیر است، می باشد.

 

کد تخفیف نورنگار

نادر است ، اما ناشناخته نیست

 

استفاده از شاتر برگ بر روی دوربین‌های کامپکت با لنز ثابت نسبتاً کمی رایج است . با این حال ، عجیب است که اشاره به سوزن برگ در مواد تبلیغاتی دوربین‌ها به طرز عمده‌ای تاکید نمی‌شود . بدیهی است که مشخصات واقعی Q2 اشتباه است ، اما عدم تمجید از مزایای شاتر برگی یا حتی اشاره به استفاده از آن ، متأسفانه به نوعی معمول است . PetaPixel برای پیدا کردن موارد استفاده از آن به شدت تلاش کرد و در این موارد ، این ویژگی معمولاً یک ویژگی بسیار برجسته نبود . در بسیاری از موارد ، حتی اصلاً اشاره نمی‌شود.

 

شرکت ریکو در GR3 ، پاناسونیک در LX100 Mark II ، فوجی فیلم در X100V و سونی در RX100 VII از آن استفاده کرده است.

 

با این حال ، استفاده از شاتر برگ در دوربین‌های فول فریم بسیار کمتر است . تنها مثال استفاده از شاتر برگ در کنار یک دوربین فول فریم که PetaPixel پیدا کرده است ، دوربین Sony RX1R Mark II است.

 

شاتر های برگ نسبت به سوزن‌های سادهٔ فوکال‌پلین کمتر متداول هستند ، زیرا نمی‌توانند به سرعت آن‌ها عکاسی کنند . سرعت ۱/۲۰۰۰ ثانیه سریع ترین سرعتی است که در حسگرهای بزرگتر موجود است . (دوربین‌های با حسگر کوچکتر مانند LX100 Mark II ممکن است این سرعت را بیشتر ارائه دهند) . همچنین ، شاتر های برگ گرانتر و پیچیده‌تر در حال طراحی هستند ، زیرا مکانیزم شاتر در داخل لنز قرار دارد نه در بدنهٔ دوربین.

 

این عوامل باعث می‌شوند که استفاده از آداپتور‌های فوکوس خودکار نسبت به فوکوس خودکار سیستم فوکوس‌های نقطه‌ای معمولی کمتر باشد ، اما همچنین دلیلی است که وقتی این آداپتورها در دسترس هستند ، باید توسط تولیدکنندگان ذکر شوند . عجیب است که تولید سری دوربین‌های Q این همه مدت بدون اینکه با این ویژگی تبلیغ شود یا حتی به نظر برسد، ادامه یافته است.

 

مطالب پیشنهادی نورنگار :

معرفی 10 تا از بهترین دوربین های مدیوم فرمت

چهار روند افزایش فروش دوربین

محبوب‌ترین دوربین‌های Point-and-shoot در سال گذشته

نویسنده : پشتیبانی نورنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *