دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مهم‌ترین تفاوت های مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند. کدام بهتر است؟

راهنمای انتخاب
مهم‌ترین تفاوت های مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند. کدام بهتر است؟

مچ بند یا ساعت هوشمند؟

به طور معمول، ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند هر دو زمان (ساعت) را به کاربر نشان داده و ویژگی‌های مشابه سلامتی و ورزشی مانند گام‌شمار، سرعت‌سنج، مانیتور خواب، مانیتور ضربان قلب و بسیاری موارد این‌چنینی را ارائه می‌دهند.

ساعت و مچ بند هوشمند به‌راحتی با انواع گوشی‌های هوشمند اپل و اندروید همگام‌سازی یا به اصطلاح سینک می‌شود.

مچ بندهای هوشمند جدید با اضافه‌کردن امکاناتی مانند صفحه‌نمایش و نشان‌دادن اعلان‌های تلفن همراه نسبت به مدل‌های قدیمی پیچیده‌تر شده‌اند؛ درحالی‌که ساعت‌های هوشمند همچنان به جنبه ورزشی و تناسب‌اندام دستگاه متکی مانده‌اند.

 

لوازم جانبی موبایل

 

تفاوت اصلی این دو دستگاه اغلب بر اساس اندازه صفحه‌نمایش، ابعاد و امکاناتی است که ارائه می‌کنند.

بررسی مچ بند هوشمند؛ چرا مچ بند بخریم؟

یک مچ بند هوشمند می‌تواند گزارشی از فعالیت روزانه، شمارش تعداد قدم‌ها، میزان کالری مصرفی و وضعیت خواب کاربر ارائه دهد.

مچ بندهای هوشمند پیشرفته‌تر می‌توانند گزارشی کامل از حرکات و ورزش‌هایی مانند دو، دوچرخه‌سواری، شنا و… پشتیبانی کنند. برخی دیگر از آنها نیز امکان ردیابی چندین ورزش مختلف را باهم فراهم می‌کنند؛ بنابراین، کاربر می‌تواند تمام مراحل ورزش خود از تردمیل تا استخر شنا را ردیابی و بررسی کند.

تعدادی از مچ بندهای هوشمند با بهره‌گیری از سنسورهای پیشرفته‌تر امکان دریافت اعلان‌های هوشمند مانند ایمیل یا پیام‌های دیگر را نیز دارند. مچ بندهای هوشمندی که دارای GPS داخلی هستند، می‌توانند به‌صورت جداگانه از سیستم موقعیت‌یابی گوشی هوشمند کار کنند.

در کل، مهم‌ترین دلیل برای خرید مچ بند هوشمند زیبایی ظاهری و داشتن امکانات اولیه هوشمند است.

مچ بند هوشمند

مزایا و معایب مچ بند هوشمند

در ادامه به مهم‌ترین مزایا و معایب یک مچ بند هوشمند اشاره می‌کنیم:

مزایای مچ بند هوشمند

  • مچ بندهای هوشمند معمولی قیمت بسیار مناسبی دارند.
  • تنوع ظاهری مچ‌بندهای هوشمند بیشتر است.
  • سبک‌تر هستند.
  • شارژدهی بیشتر باتری

معایب مچ بند هوشمند

  • صفحه نمایش کوچک.
  • امکانات جانبی کمتر نسبت به ساعت‌های هوشمند جدید.

بررسی ساعت هوشمند؛ چرا ساعت بخریم؟

به‌طورکلی ساعت هوشمند مناسب افرادی است که به ایده موبایل روی مچ دست علاقه دارند.

یعنی افرادی که دوست دارند ساعت هوشمندشان شبیه همان ساعت‌های سنتی باشد اما در عین حال تمام امکانات هوشمندی که در موبایل دارند را هم داشته باشد.

تفاوت اصلی ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند در همین امکانات بیشتر و تفاوت ظاهری است.

یک ساعت هوشمند به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون بیرون آوردن گوشی از کیف یا جیب خودش به تماس‌ها جواب دهد، پیام‌ها را بخواند، سلامت بدن را زیر نظر بگیرد و حتی کارهایی مثل پرداخت موقع خرید را با ساعت انجام دهد.

نکته مهم: تمام ساعت‌های هوشمند این امکانات را ندارند و به قول معروف هرچقدر پول بدهید همانقدر آش می‌خورید!

ساعت هوشمند

بعضی از امکانات ساعت‌های هوشمند مدرن

  • ارتفاع‌سنج: این ویژگی با استفاده از فشارسنج یا داده‌های GPS، میزان ارتفاع از سطح دریا را به کاربر اعلام می‌کند.
  • فشارسنج جوی: این ویژگی تغییرات فشار جوی را اندازه‌گیری می‌کند؛ بنابراین با این ویژگی امکان پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا نیز فراهم است.
  • ردیابی مکان (مانند GPS، Glonass و Galileo): قطب‌نما، نقشه‌های بصری و گزینه ذخیره مسیر طی شده.
  • دماسنج: بعضی ساعت‌ها دماسنج داخلی دارند که دمای بدن و دمای محیط را همزمان اندازه‌گیری می‌کنند.
  • ردیابی حرکات: ساعت‌های جدید می‌توانند با سنسورهای حرکتی تشخیص دهند که در چه وضعیت بدنی هستید یا چه حرکتی انجام می‌دهید.
  • مانیتور ضربان قلب: اندازه‌گیری ضربان قلب توسط یک ساعت هوشمند نسبت به مچ بندهای هوشمند بسیار دقیق‌تر انجام می‌شود.
  • ذخیره و پخش موزیک از ساعت: بعضی ساعت‌ها حافظه داخلی دارند و می‌توانید خودتان موزیک دلخواه را در آن بریزید یا به سرویس‌های پخش کننده موزیک مثل اسپاتیفای وصل شوید.
  • امکان تماس مستقیم: اکثر ساعت‌های هوشمند جدید فقط تماس‌ها را به کمک بلوتوثی که گوشی وصل است روی صفحه نمایش نشان می‌دهند اما بعضی هم e-sim یا سیم‌کارت داخلی دارند و مستقیم تماس‌ها را بدون نیاز به گوشی دریافت می‌کنند.
  • مقاومت بالای بدنه: ساعت‌های هوشمند با بدنه مخصوص کوهنوردی، نظامی و ورزش‌های خاص هم در بازار عرضه شده که در مقابل ضربه و فشار مقاومت بالایی دارند.

مزایا و معایب ساعت هوشمند

تعدادی از مهم‌ترین مزایا و معایب یک ساعت هوشمند عبارتند از:

مزایای ساعت هوشمند

  • امکانات خیلی زیاد برای رصد فعالیت‌ها و وضعیت کلی.
  • شباهت به ساعت‌های سنتی.
  • صفحه نمایش بزرگ.
  • سنسورهای بیشتر و دقیق‌تر.

معایب ساعت هوشمند

  • قیمت بالاتر
  • دوام شارژ باتری کمتر
  • ابعاد بزرگتر نسبت به مچ بندها

مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند؟

بررسی تفاوت های ساعت و مچ بند هوشمند

در ادامه به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند می‌‌پردازیم:

مقایسه ابعاد و اندازه صفحه ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

به طور معمول، ابعاد بدنه و صفحه‌نمایش ساعت‌های هوشمند نسبت به  بزرگ‌تر است. اکثراً اندازه صفحه‌نمایش ساعت‌های هوشمند بین 1 تا 3 اینچ است. درحالی‌که اندازه صفحه‌نمایش مچ بندهای هوشمند بین صفر تا 1 اینچ است.

برای مثال، می بند 6 شیائومی اندازه صفحه ۱.۵۶ اینچی دارد.

علاوه بر این، مانند تلفن‌های هوشمند، صفحه‌نمایش ساعت‌های هوشمند نیز لمسی بوده و می‌توانید آن را به‌راحتی با انگشتان دست کنترل کنید. از طرف دیگر کنترل اکثر مچ بندهای هوشمند از طریق یک دکمه فیزیکی انجام می‌شود. بااین‌حال تعدادی مچ بند هوشمند سازگار با صفحه لمسی نیز در بازار موجود است.

مقایسه امکانات ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، تمرکز اصلی مچ بندهای هوشمند ردیابی و نظارت بر فعالیت‌های ورزشی روزمره بوده و در حفظ سلامت جسمانی به کاربر کمک می‌کنند.

مچ بندهای هوشمند علاوه بر نشان‌دادن زمان، معمولاً ویژگی‌های مختلفی مانند گام‌شمار، مانیتور ضربان قلب، مانیتور خواب و سایر ویژگی مربوط به سلامتی کاربر را ارائه می‌دهند.

به طور معمول یک ساعت هوشمند علاوه بر تمام ویژگی‌های یک مچ بند هوشمند امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند. به‌ عنوان‌ مثال، اکثر ساعت‌های هوشمند جدید از اتصال WiFi، 4G، LTE، برنامه‌های قابل نصب مستقل و حتی ویژگی‌های پیچیده سلامتی پشتیبانی می‌کنند. بیشتر این ویژگی‌های منحصر به‌ فرد در مچ بندهای هوشمند وجود ندارد.

مقایسه کاربرد ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

نکته مهم و تعیین‌کننده دیگری که در هنگام خرید مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند باید به آن توجه کرد این است که کاربر دستگاه هوشمند مدنظر را کجا و چطور می‌خواهد استفاده کند.

از نظر طراحی ظاهری یک ساعت هوشمند بسیار شبیه به یک ساعت معمولی است؛ بنابراین، ساعت‌های هوشمند برای استفاده روزانه مناسب هستند. حتی می‌توان گفت ظاهر برخی از ساعت‌های هوشمند نسبت به ساعت‌های معمولی بهتر طراحی شده و بدنه آنها معمولاً از جنس تیتانیوم، فولاد ضدزنگ یا استیل است. همچنین ساعت‌های هوشمند بندهای قابل تعویض از جنس فولاد ضدزنگ، چرم، لاستیکی و… دارند. کاربر می‌تواند بند ساعت هوشمند را متناسب با شرایط لباس و مکان‌ها مدنظر تعویض کند.

اما از طرف دیگر بهتر است در حین فعالیت‌های ورزشی یا تفریحی از مچ بندهای هوشمند استفاده شود. اغلب در طراحی ظاهری آنها از بندهای لاستیکی استفاده می‌شود. اگرچه بسیاری از افراد از مچ بندهای هوشمند در تمام طول روز استفاده می‌کنند؛ اما از نظر ظاهری مچ بندهای هوشمند برای برخی از مکان‌ها و شرایط خاص مناسب نیستند.

در نهایت ساعت‌های هوشمند برای استفاده روزانه افراد گزینه مناسب‌تری هستند؛ و افرادی که بیش از فعالیت‌های ورزشی در مهمانی و جلسات رسمی شرکت می‌کنند، بهتر است ساعت هوشمند خریداری کنند.

مقایسه رابط کاربری ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

رابط کاربری یکی دیگر از تفاوت‌های ساعت و مچ بندهای هوشمند است. ازآنجایی‌که ساعت‌های هوشمند؛ سیستم‌عامل و ویژگی‌های پیچیده‌تری دارند، به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و رابط کاربری پیشرفته‌تری مجهز هستند. در نتیجه نسبت به مچ بندهای هوشمند تعامل کاربر با ساعت هوشمند بسیار روان‌تر و آسان‌تر است.

ساعت‌های هوشمند اندرویدی همان سیستم عامل اندروید اما با امکانات کمتر را دارند. ساعت‌های اپل هم به همین صورت سیستم عامل ios مخصوص خودشان را دارند.

نکته مهم: بسیاری از ساعت‌های هوشمند سیستم عامل‌های متفرقه دارند یا امکاناتی که در ساعت‌های هوشمند سامسونگ و اپل می‌بینید را نمی‌توانند ارائه کنند.

البته در برندهای بزرگی مثل هوآوی و شیائومی توسعه نرم‌افزاری به خوبی انجام شده و آپدیت‌هایی که انجام می‌شود تمام نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند.

ساعت‌های هوشمند درست مانند یک تلفن هوشمند می‌توانند به‌صورت مجزا کار کنند؛ بنابراین، کاربر می‌تواند به‌صورت مجزا پیام‌های خود را دریافت کرده و به تماس‌ها پاسخ دهند. برخی از ساعت‌های هوشمند دارای میکروفون و بلندگو هستند و به کاربر امکان پخش موزیک را می‌دهند. همچنین این دستگاه‌های هوشمند با پشتیبانی از کارت حافظه امکان ذخیره موزیک و تصاویر را نیز فراهم می‌کنند. درحالی‌که مچ بندهای هوشمند از امکانات پیچیده ذکر شده پشتیبانی نمی‌کنند.

در مچ‌بندهای هوشمند امکانات کمتری باید انتظار داشته باشید.

مقایسه عمر باتری ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

با وجود داشتن ساختار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر ساعت‌های هوشمند عمر باتری آنها نسبت به مچ بندهای هوشمند بیشتر نیست. با اینکه معمولاً ظرفیت و اندازه باتری ساعت‌های هوشمند بیشتر است، اما به دلیل مجهز بودن به ویژگی‌های پیشرفته متعدد مانند صفحه‌نمایش لمسی رنگی و فعالیت سیستم‌عامل پیچیده، عمر باتری کوتاه‌تری دارند.

به همین دلیل اغلب بعد از یک روز فعالیت لازم است ساعت هوشمند خود را دوباره شارژ کنید. اما از طرف دیگر عمر باتری مچ بندهای هوشمند طولانی بوده و با یک‌بار شارژ 2 تا 5 روز کار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال لازم است اپل واچ (تمام مدل‌ها) را هر روز شارژ کنید، درحالی‌که Fitbit’s Inspire 2 یا Garmin Vivosmart 4 که از محبوب‌ترین مچ بندهای هوشمند هستند؛ عمر باتری طولانی‌تری دارند

مقایسه قیمت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

قیمت مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند باتوجه‌به برند و امکانات ارائه شده در دستگاه متغیر است. اما به‌طورکلی معمولاً ساعت‌های هوشمند نسبت به مچ بندهای هوشمند قیمت بالاتری دارند.

ما در دو مقاله دیگر بهترین ساعت های هوشمند ارزان و بهترین ساعت های هوشمند زیر ۲ میلیون

در کل، شما در حال حاضر می‌توانید با هزینه کمی مچ بند هوشمند بخرید اما توصیه می‌کنیم به جای خرید ساعت هوشمند ارزان، هزینه بیشتری کنید و ساعت‌هایی بخرید که امکانات و کیفیت بالاتری دارند.

ساعت‌های هوشمند خیلی ارزان شما را از خریدتان ناامید می‌کنند. پس اگر امکانات و ظاهر شیک و سنتی می‌خواهید بروید سراغ ساعت‌های هوشمند از برندهای معروف و شاخته شده مثل سامسونگ، امیزفیت، شیائومی، اپل، گارمین و …

اگر هم صرفاً یک ساعت ساده با امکانات رصد حرکات روزمره می‌خواهید مچ بند هوشمند انتخاب بهتری است.

کد تخفیف نورنگار

این تفاوت‌ها کم کم در حال از بین رفتن است

تا به اینجا شاید میان مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند انتخاب کرده باشید؛ اما سؤالی که ممکن است مطرح شود این است که آیا می‌توان ویژگی‌های هر دو را در یک دستگاه پیدا کرد. به‌طورکلی مرز میان یک مچ بند ورزشی هوشمند و ساعت هوشمند در حال ازبین‌رفتن و محو شدن است.

مچ‌بندهای هوشمند با امکانات بیشتر در حال ورود به بازار هستند و از طرف دیگر، ساعت‌های هوشمند هم در سال‌های اخیر تغییرات آنچنان بزرگی نداشته‌اند.

شاید بزرگترین تغییرات در آینده امکانات رصد سلامتی بیشتر مثل سنجش فشار خون و حتی سنجش احتمال آلودگی به بیماری‌های خطرناک باشد.

نظر شما چیست؟ کدام را ترجیح می‌دهید و چرا؟

نویسنده : حسین بابائی

1 Comment

  • سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    من هم می خوام چند تا محصول خوب دیگه معرفی کنم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *