دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش ایجاد نور ستاره ای در تصاویر

تکنیک و ترفند
آموزش ایجاد نور ستاره ای در تصاویر

نور ستاره ای فقط محدود به خورشید نیست و هر نوع نوری از جمله نورهای خیابانی، چراغ ماشین‌ها و حتی نور بازتاب شده توانایی تبدیل به نور ستاره‌ای را دارا می‌باشند. این تکنیک بیشتر در شب کاربرد دارد که تعداد زیادی منبع نور وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها برای خلق نور ستاره ای استفاده کنید.

چه چیزی باعث خلق نور ستاره ای می‌شود؟

در مواقعی که یک منبع نور دارید که خیلی روشن‌تر از محیط اطراف است (مثل خورشید در طول روز یا هر نوع نور دیگر در طول شب) این افکت بیشتر مشهود خواهد بود. اما این موضوع خیلی پیچیده‌تر از این است.

در صورتی که بخواهیم این موضوع را به زبان ساده توضیح دهیم باید گفت که دیافراگم بسته باعث تشدید اشعه‌های نور نسبت به مواقعی که از دیافراگم باز استفاده می‌کنید می‌شود. زمانی که شما دیافراگم دوربین خودتان را می‌بندید تیغه‌ها زاویه بسته‌تری خواهند داشت و به محضی که نور به حسگر برخورد می‌کند این افکت را ایجاد می‌کند. در مواقعی که با دیافراگم باز عکاسی می‌کنید، دیافراگم گردتر خواهد بود و منبع نور نرم‌تری خواهید داشت. در ادامه تفاوت دیافراگم بسته با دیافراگم باز را بررسی می‌کنیم:

نور ستاره ای

عکس بالا با دیافراگم f/16 که یک دیافراگم بسته است گرفته شده است نمونه خوبی از نور ستاره ای است. اشعه‌های نور قوی و واضح هستند که باعث خلق یک نقطه کانونی قوی می‌شوند.

[relatedpost post = “135357”]

نور ستاره ای

در مقابل عکس بالا با دیافراگم باز f/1.8 گرفته شده است و فوکوس هم روی پیش زمینه است. توجه کنید که خورشید در مقابل عکس قبلی چقدر نرم‌تر ثبت شده است.

از آن‌جایی که شما از یک دیافراگم بسته برای خلق افکت نور ستاره ای استفاده می‌کنید بخش زیادی از تصویر شما در فوکوس خواهد بود. با این وجود سعی کنید فوکوس را روی سوژه اصلی قفل کنید تا نقطه کانونی کاملا واضح باشد.

نور ستاره ای در شب

افکت نور ستاره ای فقط به شب محدود نیست. هر منبع نوری حتی اگر در شب عکاسی کنید هم می‌تواند این نوع اشعه را ایجاد کند. شما می‌توانید برای خلق یک عکس از منابع نور کوچک استفاده کنید تا یک تصویر کاملا معمولی را به یک عکس جذاب تبدیل کنید. البته در صورتی که در شب عکاسی می‌کنید از تکنیک نوردهی طولانی استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است با یک عکس تار یا کم نور (Underexposed) مواجه شوید.

نور ستاره ای

نکته: در صورتی که از سه پایه استفاده می‌کنید هرگونه لرزشگیر یا تکنولوژی کاهش لرزش را خاموش کنید. این موارد فقط در صورتی که از دوربین به صورت روی دست استفاده می‌کنید کاربرد دارند و در زمان استفاده از سه پایه ممکن است معایب بیشتری نسبت به مزایا داشته باشد.

[relatedpost post = “137176”]

کد تخفیف نورنگار

نور بازتاب شده

در ابتدای این مقاله گفته شد که می‌توانید از هر نوع نوری حتی نور بازتاب شده برای خلق افکت نور ستاره ای استفاده کنید. از این تکنیک بیشتر در عکاسی ماکرو استفاده می‌شود که قطرات شبنم روی گل‌ها نور خورشید را بازتاب می‌دهند و نور ستاره‌ای مخصوص خودشان را روی تصویر ایجاد می‌کنند.

قبل از استفاده از دیافراگم f/32 بیشتر فکر کنید

با مطالعه این مقاله احتمالا ترغیب شده‌اید که از یک دیافراگم بسته‌تر از f/16 استفاده کنید تا نور ستاره‌ای قوی‌تری داشته باشید. اما در صورتی که وضوح، رزولوشن و کیفیت کلی عکس برای شما مهم است احتمالا این ایده، بهترین ایده ممکن نیست.

احتمالا قبلا هم به شما گفته شده است که در صورت زیاده‌روی استفاده از دیافراگم بسته فکر خیلی خوبی نیست. به لحاظ عمومی لنزها در محدوده f/8 تا f/11 واضح‌تر هستند. این محدوده به عنوان «Sweet Spot» شناخته می‌شود. در صورتی که از دیافراگم بازتر یا بسته‌تر از این مقدار استفاده کنید کیفیت کلی تصویر کاهش خواهد یافت. این موضوع در محدوده‌ی بسته‌تر (بیشتر از f/16) مشهودتر از محدوده‌ی باز است. اینکه تا چه اندازه می‌توانید دیافراگم را ببندید کاملا به شما و اینکه به نظر شما یک عکس خوب چه عکسی است بستگی دارد.

در این مقاله سعی شد نحوه ایجاد نور ستاره ای و کاربرد آن در عکاسی را برای شما شرح دهیم. در صورتی که سوال خاصی در این مورد دارید، با استفاده از قسمت نظرات همین مطلب آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *