دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

8 نکته برای انتخاب سوژه در عکاسی

تکنیک و ترفند
8 نکته برای انتخاب سوژه در عکاسی

پس سوژه در عکاسی دقیقا چیست؟ چطور یک سوژه برای عکاسی انتخاب کنیم؟ با این مقاله همه چیز را در مورد سوژه و عوامل الهام دهنده در انتخاب سوژه یاد می‌گیرید.

سوژه چیست؟

در عکاسی، سوژه یک شئ، انسان یا مخلوق است که در تصویر نمایش داده می‌شود. ولی یک عکاس می‌تواند چیزهای مختلفی را نشان بدهد، پس سوژه دقیقا چیست؟ سوژه نقطه‌ی فوکوس تصویر است؛ هم به معنی واضح ترین قسمت تصویر و هم به معنی جایی که توجه مخاطب به آن جلب خواهد شد.

سوژه، تصمیمات عکاس در مورد استفاده از جنبه‌هایی مانند نور، ترکیب‌بندی، تنظیمات نوردهی و خیلی چیزهای دیگر است. بدون دانستن اینکه سوژه متحرک است یا ثابت چگونه سرعت شاتر را تنظیم کنیم؟ بدون اینکه بدانیم سوژه‌مان چیست، چگونه قاب بندی کنیم؟ بنابراین سوژه در شکل دادن به تصویر کلی نقش اساسی دارد.

چگونه یک سوژه انتخاب کنیم؟

بعضی اوقات، سوژه برای شما انتخاب شده است، به عنوان مثال، زمانی که استخدام شده اید که از فارغ‌التحصیلان عکاسی کنید، سوژه شما فارغ‌التحصیلان است. ولی اغلب، انتخاب سوژه بر عهده عکاس است و او باید تصمیم بگیرد از چه چیزی عکاسی کند و چگونه این کار را انجام دهد.

عکاسان اغلب موضوعاتی انتخاب می‌کنند که از آن الهام می‌گیرند، چیزی که در صحنه زیبا است، چیزهای غیر عادی یا چیزهایی که می‌خواهند به خاطر بسپارند. عکاسی به شما قابلیت نشان دادن دنیا از دید خودتان به دیگران را می‌دهد، و این موضوع اغلب الهام بخش عکاس برای یافتن سوژه است.

سوژه در یک تصویر بسیار ضروری است. و با این وجود عکس‌های خیلی خوبی از سوژه‌های روزمره‌ای مثل قطره باران یا قاشق گرفته شده است. سوژه‌ها حتما نباید برای خلق یک تصویر خاص خیلی منحصر به فرد باشند.، اگرچه عکاسان ممکن است برای یافتن یک راه منحصر به فرد برای به تصویر کشیدن یک شئ معمولی سخت‌تر تلاش کنند.

در حالی که سوژه اغلب اولین چیزی است که عکاس در مورد آن تصمیم می‌گیرد. همیشه اینگونه نیست. عکاسان ممکن است پس از مشاهده نور زیاد، در مورد سوژه تصمیم بگیرند، چیزی را انتخاب کنند که در صحنه واقعا مناسب باشد.

سوژه عکاسی لزوما نباید چیز خاصی باشد و یا حداقل می‌تواند چیزهایی باشند که به راحتی قابل تشخیص نیستند.

عکاسی انتزاعی روی شکل یا الگوی یک سوژه تمرکز می‌کند. یک تصویر در عکاسی انتزاعی در واقع ممکن است از یک کاغذ باطله، نورهای خارج از فوکوس یا موج‌های روی آب باشد. در عکاسی انتزاعی، سوژه مهم نیست بلکه شکل و الگوی سوژه مهم است.

[relatedpost post=”148868″]

کد تخفیف نورنگار

8 نکته برای انتخاب و تاکید بر یک سوژه

وقتی صحبت از موضوعات عکاسی می‌شود، امکانات بی نهایت هستند. در اینجا هشت نکته برای کمک به انتخاب و تاکید بر سوژه را برای شما آماده کردیم.

1- قرارگیری در مکان مناسب مهم است

سوژه در عکاسی

در تصویر شما سوژه در کجا قرار دارد؟ در وسط؟ یا در اطراف؟ انتخاب جای سوژه در تصویر به شما کمک می‌کند که به موضوع خود توجه بیشتری کنید. قراردادن سوژه در وسط به تقارن و الگو تاکید می‌کند، زمانی که از قانون یک سوم استفاده می‌کنید و سوژه را در اطراف قرار می‌دهید یعنی تمایل به جلب توجه به سوژه دارید. برای جا به جایی سوژه ها، سعی کنید فضای خالی زیادی را در تصویر قرار دهید.

2- چشم انداز نقش مهمی در چگونگی دیدن یک موضوع بازی می‌کند

شکل یک صندلی ساده را از نمای رو به رو تجسم کنید، آن را به بغل بچرخانید یا حتی آن را از نمای بالا تصور کنید، می‌بینید که شکل کلی صندلی تغییر می‌کند. زاویه ای که برای عکاسی انتخاب می‌کنید در درک آن نقش مهمی دارد. سعی کنید از زوایای مختلف عکاسی کنید و ببینید که چگونه شکل سوژه تغییر می‌کند. حتی اندازه سوژه می‌تواند در عوض‌شدن آن نقش داشته باشد، اشیاء نزدیک به لنز به نظر بزرگتر به نظر ‌می‌رسند، در حالی که زمانی که از نمای بالا رو به پایین عکاسی کنید سوژه را کوچک‌تر نشان می‌دهد.

3- دنبال نور بگردید

زاویه‌ها از شکل سوژه مهم تر است، نور از چه زاویه ای می‌آید؟ نور می‌تواند نقش دراماتیکی در نشان دادن سوژه ایفا کند.زمانی که از پشت به برگ‌ها و گل‌ها نور می‌تابد، برای مثال، به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌درخشند. نورپردازی از پشت همچنین با نورپردازی از پشت می‌توانید روی شکل سوژه تاکید داشته باشید و یک تصویر ضدنور زیبا ثبت کنید. نورپردازی از رو به رو تمایل به نشان دادن تمام جزئیات دارد، در حالی که نورپردازی از طرفین تاکید بر سایه‌ها دارد. نورپردازی با سایه‌های تیره مقدار زیادی کنتراست و حس نمایشی به تصویر می‌بخشد، در حالی که سایه‌های روشن‌تر یک دید نرم‌تر و ظریف‌تر به تصویر می‌دهد.

4- چشم را برای سوژه های جالب تمرین دهید ‌

هرچقدر از سوژه‌های متنوع‌تری عکاسی کنید، راحت‌تر می‌توانید یک سوژه‌ خوب را تشخیص دهید. عکاسان با تجربه غالباً نورپردازی عالی، الگویی جالب یا جایی عجیب را مدنظر قرار می‌دهند و بلافاصله می‌فهمند که سوژه آن‌ها چیست. این امر با تمرین به دست می‌آید. چالش عکاسی 365 را امتحان کنید، دوربین خود را با خود به همه جا ببرید یا هرهفته یک پیاده‌روی عکاسی داشته باشید.

5- سوژه های معمولی را به شکل غیرمعمول بیان کنید

سوژه‌های خسته کننده گاهی تصاویر شگفت انگیزی خلق می‌کنند به این دلیل که چیزی که مهم است سوژه نیست بلکه نوع بیان آن است. انتخاب سوژه‌های مختلف، نورپردازی و ترکیب بندی، همه این‌ها برای ایجاد یک نمایش معمولی یا غیر معمول ترکیب می‌شوند. در یافتن سوژه های غیرمعمول برای عکاسی روزانه تمرین کنید، یک شئ معمولی در حمام یا آشپزخانه خود پیدا کنید و به روش غیرمعمول از آن عکس بگیرید.

6- یک داستان تعریف کنید

انتخاب سوژه در عکاسی

مردم به یک عکس هنری نگاه می‌کنند و یک داستان در آن می‌بینند. ذهن انسان همیشه در حال تلاش برای پرکردن فضاهای خالی است، پس به آن‌ها یک سری سرنخ بدهید و سعی کنید با تصویرتان یک داستان را بازگو کنید. آیا تنظیم برای داستان مهم است؟ سعی کنید برای نشان دادن جزئیات بیشتر چند قدم از سوژه فاصله بگیرید. تنظیم خیلی ضروری نیست؟ سعی کنید نگاه نزدیکی به سوژه خود داشته باشید. زمان عکاسی از مردم، دنبال احساسات و حرکاتی بگردید که به شما در خلق یک داستان در ذهن بیننده کمک می‌کند.

[relatedpost post=”144981″]

7- محیط اطراف مهم است

سوژه مهم است، ولی همچنین بقیه چیز‌هایی که در تصویر وجود دارند نیز مهم هستند. پس‌ زمینه و پیش‌ زمینه به بازگویی داستان کمک می‌کند. آیا سوژه در جایی که انتظار داشتید یا در یک جای معمول است؟ آیا به تنهایی قرار گرفته است یا اطراف آن چیزهایی دیگری هم وجود دارد؟ همه چیز را در عکس خود در نظر بگیرید و در صورتی که دلیلی نداشت آنجا قرار بگیرد، سعی کنید نزدیک تر بروید یا زاویه خودتان را تغییر دهید که همه حواس پرتی ها را از بین ببرید.

8-چیزی که الهام بخش است را پیدا کنید

راهنمای انتخاب سوژه در عکاسی

[relatedpost post=”142780″]

اغلب، جواب این سوال که عکاس چرا تصمیم به ثبت این تصویر گرفته این است که «از آن الهام گرفته است». عکاسی یک راه برای نشان دادن دید عکاس از جهان به دیگران است، مردم و اشیائی که برای شما مهم هستند همیشه یک سوژه عالی خلق می‌کنند. برخی از عکاسان دوست دارند از ماشین‌های قدیمی عکاسی کنند، برخی دیگر دوست دارند از پرندگان عکاسی کنند. چیزی که الهام بخش شما است را پیدا کنید، و بعد سوژه عکاسیتان را پیدا خواهید کرد.

سوژه، جوهره یک عکاس است. مطمئناً، عناصر بسیار زیاد دیگری برای عکاسی وجود دارد، ولی داشتن یک سوژه عالی یا نشان دادن سوژه های خستته کننده به روش غیرمعمول برای خلق یک تصویر عالی ضروری است.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *