021-7356

چرا از کانن به نیکون تغییر برند دادم؟

چرا از کانن به نیکون تغییر برند دادم؟

Lance Keimig امروز یکی از کاربران نیکون و یک عکاسی حرفه‌ای در شاخه عکاسی نجوم و شب است. او که اغلب ویرایش‌هایش را روی کامپیوتر اپل انجام می‌دهد، تا پیش از این یک کاربر کانن بوده است. او می‌گوید چیزهایی که برخی مردم درباره کاربران اپل و کامپیوتر یا نیکون و کانن می‌گویند، اغلب موارد خیلی تخصصی نیست و بیشتر یک بحث و گفتگوی برای گذران وقت است. به همین دلیل تصمیم گرفت که به صورت تخصصی دلایل خودش را برای کوچ از کانن به نیکون توضیح دهد. این مقاله ترجمه‌ای است که آنچه که او در وب‌سایت B&H منتشر کرده است و اگرچه در برخی از موارد برای خود من هم جالب بود، اما لزوماً نظر شخصی من به عنوان مترجم یا اظهارنظر نورنگار محسوب نمی‌شود.

 

why-i-switched-from-canon-to-nikon-2

Camera: Canon 5D MKII and 28mm PC Nikkor lens; Aperture: f/8; Shutter Speed: 30 seconds; ISO: 1600Lance Keimig

نخستین دوربین Keimig یک دوربین Canon A1 بود که آن را در سال 1985 خرید. او در سال 1989 پس از گذراندن یک دوره عکاسی نجوم و شب، به این شاخه از عکاسی علاقه شدیدی پیدا کرد. خود او می‌گوید: “من دوربینم را از A1 به کانن T90 تغییر دادم و تا زمانی که برای اولین بار یک دوربین دیجیتال خریدم، هرگز از فوکوس خودکار استفاده نکردم”

در سال‌های اولیه که دوربین‌های دیجیتال به بازار آمدند، کیفیت این دسته از دوربین‌ها جوابگوی نوردهی‌های طولانی در عکاسی نجوم و شب نبود و به همین دلیل Keimig مجبور شد تا به سمت دوربین‌های مدیوم فرمت مانند Hasselblad و Ebony 6×9 برود. او در این باره می‌گوید: “من برای اغلب کارهای تجاری از دوربین‌های 35mm استفاده می‌کردم تا اینکه در سال 2005 دوربین EOS 5D را خریدم”.

جابجایی

Keimig در سال 2009 با به بازار آمدن Canon 5D Mark II، آن را تهیه کرد و بعد از آن با این دوربین و همچنین دوربین Canon EOS 6D که اغلب اجاره می‌کرد کار می‌کرد. او می‌گوید که با معرفی EOS 5D Mark III قصد داشت تا دوربینش را عوض کند، اما وقتی می‌بیند که به‌روزرسانی در این دوربین چندان تغییری در کیفیت دوربین ایجاد نمی‌کند، از خرید آن صرف‌نظر می‌کند و به استفاده از همان EOS 5D MK II و EOS 6D ادامه می‌دهد. او تا همین دو سال پیش در نظر داشت تا دوربین 6D را بخرد که در سال 2014 نیکون دوربین D750 را معرفی می‌کند. بنابراین یک‌بار برای یکی از پروژه‌های عکاسی‌اش این دوربین را اجاره می‌کند. تجربه اولیه او با Nikon D750 خیلی جالب است: “عکس‌ها خیلی پرکنتراست بود. به همین علت مجبور بودم سایه‌ها و تاریکی‌ها را در کامپیوتر در بیاورم. اما کیفیت فایل‌های این دوربین بسیار بهتر از دوربین‌های کاننی که دیده بودم و واقعا بیش از انتظارم بود.”

 

why-i-switched-from-canon-to-nikon-3

Camera: Nikon D 750 and 24-120 Nikon lens at 70mm; Aperture: f/11; Shutter Speed: 2 seconds; ISO: 6400Lance Keimig

او چند بار دیگر این دوربین را اجاره می‌کند و نهایتا تصمیم خودش را می‌گیرد: “بالاخره تصمیم خودم را گرفتم و در بهار 2015 یک Nikon D750 خریدم. در عکس‌های کانن، میزان نویز خصوصا در پس‌زمینه یکدست و صاف آسمان، در جاهایی که نور کم است، خیلی به چشم می‌آید. ولی نیکون حتی در مناطق تاریک آسمان هم تقریبا بدون نویز است. البته الگوی نویز این دو دوربین کاملا با هم متفاوت است. نویز کانن شبیه به دانه‌های ریز شن پراکنده روی تمام عکس است. اما نویز نیکون بیشتر شبیه به پیکسل‌های داغ‌شده است که در نوردهی‌های طولانی در تصویر به وجود می‌آید. برداشتن این پیکسل‌ها در کامپیوتر خیلی ساده‌تر است”. نکته دیگری که او را شگفت‌زده می‌کند کارآیی فوق‌العاده D750 در دماهای بالا بود: “در دمای حدود 50 درجه با نوردهی طولانی 30 دقیقه‌ای با حساسیت ISO 800 تقریبا هیچ مشکلی نداشتم”.

کارآیی در حساسیت‌های بالا و Dynamic Range عالی

عکاسی نجوم و شب همیشه نیازمند نوردهی‌های طولانی و استفاده از حساسیت‌های بالا در دوربین‌‌ است. من تقریبا نمی‌توانستم با Canon 5D Mark II، آسمان شب و منظومه راه‌شیری را عکاسی کنم. به همین دلیل برای این کار دوربین EOS 6D را اجاره می‌کردم که وضعیت نویز آن به مراتب بهتر از EOS 5D بود. اما با Nikon D750 تقریبا هیچ تفاوتی محسوسی بین استفاده از حساسیت 100 تا 12800 وجود ندارد. مثلا می‌توانم به راحتی دوربین را روی حساسیت ISO 800 قرار بدهم و تا 8 دقیقه نوردهی کنم و با باز هم تصاویر نویز قابل‌توجهی ندارند.

why-i-switched-from-canon-to-nikon-4Camera: Nikon D 750 and 24-120 Nikon lens at 24mm; Aperture: f/11; Shutter Speed: 152 seconds; ISO: 200Lance Keimig

نیکون از حسگر‌های فوق‌العاده سونی استفاده می‌کند و می‌توانم برای اینکه قسمت‌های روشن، خوب از آب دربیاید، قسمت‌های تاریک عکس‌ها را حتی تاریک‌تر از حالت عادی عکاسی کنم و بعد در نرم‌افزار، نور قسمت‌های تاریک را زیاد کنم. جالب اینجاست که برخلاف انتظارم این کار باعث ایجاد نویز نمی‌شد، اما درباره EOS 6D مجبور بودم این کار را با دو عکس متفاوت انجام بدهم. چون افزایش نور Shadows در فایل‌های خام این دوربین در کامپیوتر، به شدت موجب افزایش نویز تصویر در آن نواحی می‌شد.

و اما چه چیز‌هایی را روی کانن دوست داشته است؟

چیزی که Keimig با تعویض برند از دست داده است، کیفیت بالاتر پخش LiveView تصاویر در Canon است. او در این باره می‌گوید: “با اینکه کیفیت عکس‌های نیکون به مراتب بالاتر از همتای کانن خودش است، اما کیفیت LiveView نیکون D750 چندان خوب نیست و گاهی اوقات تصاویر آنقدر نویز دارد که برای فوکوس کردن در تاریکی به مشکل می‌خورم.”

 

why-i-switched-from-canon-to-nikon-5

Camera: Nikon D 750 and 28mm PC Nikkor lens; Aperture: f/8; Shutter Speed: 30 seconds; ISO: 1600Lance Keimig

او می‌گوید که: “اغلب دوربین‌های نیکون روی حالت LiveView یک نوع شبیه‌ساز نوردهی (Exposure Simulation) دارند. یعنی تمامی تنظیماتی که روی دوربین برای عکاسی انتخاب می‌شود، روی LiveView هم نشان داده می‌شود، در حالی که در دیگر برند‌ها مانند کانن، تصویر LiveView فارغ از آنچه که انتخاب کرده‌اید، به روشنی نشان داده می‌شود و باعث می‌شود بتوانم آسمان شب را به روشنی ببینم. وقتی در حال عکاسی از آسمان شب یا زیر نور ماه هستید، لازم است کادر تصویر را تا جایی که ممکن است روشن ببینید.”

یکی دیگر از امکانات کانن که Keimig آن را روی نیکون نمی‌بینید، امکان چرخش عکس‌هاست. او می‌گوید “در کانن می‌تواند عکس‌های عمودی را در دوربین بچرخاند و آن‌ها را ایستاده ببیند، و این کار مستقل از چرخش عکس‌ها در کامپیوتر است. اما در نیکون وقتی این کار را انجام می‌دهد موجب چرخش عکس‌ها در کامپیوتر هم می‌شود که برایش در مرحله ویرایش عکس‌ها دردسرساز می‌شود و باید همه عکس‌ها را دوباره بچرخاند. برای همین عکس‌ها را نمی‌چرخانم تا زمانی که آن‌ها را وارد لایتروم کنم. آن‌وقت همه عکس‌ها را با هم و به صورت یک‌جا می‌چرخانم.

و نهایتا یکی از مواردی که در کانن بهتر بود، بحث باطری دوربین است. وقتی با EOS 6D کار می‌کردم به ندرت پیش می‌آمد که در تمام طول شب، باطری عوض کنم و معمولا همان باطری اولیه شارژ شده کارم را راه مینداخت. اما در مورد Nikon D750 اغلب اوقات به باطری دوم و گاهی حتی باطری سوم نیز پیدا می‌کنم. البته این مورد چندان آزاردهنده نیست و همراه بردن چند باطری اضافی مشکلی برایم پیش نمی‌آورد.”

امکانات حرفه‌ای یا نیاز به تکنولوژی‌های مدرن

Keimig به عنوان یک عکاس شب حرفه‌ای، بیشترین توجهش به کیفیت خروجی عکس‌های دوربین است و امکانات و قابلیت‌های جدید در دوربین‌ها را در درجه بعدی اهمیت در نظر می‌گیرد. او در این باره می‌گوید: “نیازهای عکاسان شب و نجوم، کاملا متفاوت از عکاسی حیات‌وحش، یا عکاسی ورزشی یا حتی عکاسی عروسی است. سرعت بالای عکس‌برداری، تعداد نقاط فوکوس خودکار یا حتی موتور فوکوس پرسرعت چندان مورد توجه من نیست و به ندرت پیش می‌آید که بخواهم از این امکانات استفاده کنم”.

why-i-switched-from-canon-to-nikon-6

Camera: Nikon D 750 and 24-120 Nikon lens at 34mm; Aperture: f/9; Shutter Speed: 96 seconds; ISO: 400Lance Keimig

او یک مدرس حرفه‌ای هم هست و به این دلیل که زمان زیادی را با دانشجویانش در ارتباط است، آشنایی کاملی با انواع دوربین‌ها و امکانات آن‌ها از برند‌های گوناگون دارد: “من دوربین‌های زیادی را دست دانشجویانم می‌بینم که اغلب آن‌ها از سری دوربین‌های رده متوسط از برند‌های مختلف هستند. اگرچه خیلی از آن‌ها با کلی ذوق و شوق این دوربین‌ها را تهیه کرده‌اند، اما توجه نمی‌کنند که استفاده از دوربین‌های رده متوسط مدرن، چقدر می‌تواند در گرفتن خروجی در عکاسی نجوم و شب مشکل‌ساز باشند. این دوربین‌ها امکانات خوبی دارند، اما نه برای ما.

به عنوان مثال دوربین‌هایی که دارای حسگر APS-C هستند تنها مشکلشان نویز بیشتر نیست. بلکه به دلیل داشتن حسگر کراپ‌دار، موجب محدود شدن زاویه دید و استفاده از تمامی نمای لنز‌های واید می‌شوند. هنگامی که ما رو به آسمان عکاسی می‌کنیم و نیاز به زاویه‌ای باز‌تر داریم هیچ راهی برایمان وجود ندارد. زیرا نمی‌توانیم برای باز شدن زاویه دید، عقب‌تر برویم! به همین دلیل، استفاده از لنز‌های واید دهانه باز با دیافراگم‌های باز و ثابت، برای ما محدود می‌شود.

یا مثلا من نیاز دارم تا عکس‌هایی را که در نور کم می‌گیریم گاهی اوقات تا ابعاد 1 در 1.5 متر هم چاپ کنم. طبیعتا ذره‌ای نویز در تصاویر می‌تواند برایم مشکل‌ساز باشد، در حالی که بسیاری از عکاسان در رشته‌های دیگر ابدا مشکلی با این قضیه ندارند. زیرا هم معمولا عکس‌ها را در ابعاد کوچک‌تر چاپ می‌کنند و هم معمولا در محیط‌های پرنور عکاسی می‌کنند. برای این دسته از عکاسان، حسگر فول‌فریم و کراپ‌دار چندان مشکل‌ساز نیست.”

عکاسی در شب با دوربین‌هایی از برند‌های مختلف

Keimig درباره استفاده از برند‌های دیگر چندان اشتیاقی ندارد و معتقد است اغلب برند‌های دیگر، امکاناتی را توسعه داده‌اند که چندان موردنیاز او نیست. تنها برندی که با اشتیاق درباره آن حرف می‌زند سونی است: “کیفیت دوربین‌های جدید سونی خیلی خوب شده است، اما برند‌های دیگر را خیلی دوست ندارم”.

why-i-switched-from-canon-to-nikon-8

Camera: Nikon D 750 and 24-120 Nikon lens at 70mm; Aperture: f/5.6; Shutter Speed: 5 seconds; ISO: 6400Lance Keimig

او همچنین شیفته یک قابلیت جدید در دوربین جدید Pentax K-1 شده است که AstroTracer نام دارد. همچنین معتقد است که کیفیت این دوربین برای عکاسان نجوم و شب فوق‌العاده است: “به نظرم کیفیت دوربین Pentax K-1 دست کمی از Nikon D810 ندارد و با قیمتی بسیار پایین‌تر از این دوربین، امکاناتی در حد آن را برای عکاسان نجوم و شب دارد. شاید بیشترین اشکال درباره این دوربین، پشتیبانی ضعیف‌تر پنتاکس درباره لنز‌ها و تجهیزات جانبی دوربین‌هایش باشد که میزان طرفداران آن کمتر از نیکون است.”

وقتی از او درباره انتخاب D810 سوال می‌کنیم توضیح می‌دهد: “من قبل از اینکه به سراغ D750 بروم، هم D800E و هم D810 را استفاده کردم. اما واقعیت این است که علی‌رغم اینکه این دوربین‌ها، فوق‌العاده هستند، ولی بابت هزینه اضافه‌ای که برایشان پرداخت می‌کنم، احساس نمی‌کنم چیزی اضافه‌تر نسبت به Nikon D750 برایم دارد . این دوربین‌ها سرعت عکس‌برداری بالاتر یا امکانات فوکوس خودکار بهتری دارند که همان‌طور که گفتم این امکانات برای من چندان کاربرد ندارد”.

همچنین توضیح می‌دهد که دوربین‌های سری 7000 نیکون (مانند D7000، D7100 و D7200) نسبت به سری 5000 نیکون (مانند D5300، D5500 و دوربین جدید D5600) برای عکاسی شب دارای کیفیت خروجی نسبتاً بهتری هستند. او با دوربین‌های D5 و D500 هم کار کرده و معتقد است D500 همان D5 است که اندازه حسگرش کوچک‌تر شده است و تنها چیزی که درباره آن خیلی برایش جذاب است نور پس‌زمینه دکمه‌های این دوربین‌‌ها است که برای عکاسی در شب عالی است. اما می‌گوید باز هم کیفیت عکس‌های آن به D750 نمی‌رسد!

حرف آخر و آنچه که دوست دارد نیکون داشته باشد

من فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز کیفیت است. اما شاید یکی از بیشترین قابلیت‌هایی که همیشه به دنبال آن بوده‌ام، امکان استفاده از سرعت‌های شاتر طولانی‌تر برنامه‌ریزی شده بیشتر از 30 ثانیه است. چیز دیگری که دوست دارد در دوربین‌های جدید اتفاق بیفتد، یک رابط کاربری زیباتر و در دسترس‌تر، مانند آن چیزی است که در سال‌های اخیر در تلفن‌های همراه اتفاق افتاده است: “اگرچه امکان ارتباط با تلفن‌های همراه از طریق WiFi یکی از بهترین تغییرات در دنیای دوربین‌های عکاسی است، اما ترجیح می‌دهم رابط کاربری یا همان نرم‌افزار دوربین‌ها کمی ساده‌تر و منو‌ها و دسترسی به امکانات دوربین کمی ساده‌تر شود. گاهی اوقات مجبورم برای گرفتن یک عکس در بیابان، در تاریکی شب میان دو صخره تنگ، ساعت‌ها به پشت روی زمین دراز بکشم و باور کنید در چنین شرایطی کار کردن خیلی سخت است!”

Keimig یک مدرس دانشگاه هم هست و پیشنهادی که به عکاسان تازه‌کار می‌دهد این است حتما درباره دوربینشان همه چیز را یاد بگیرند: “دوربین‌های جدید امکانات فوق‌العاده‌ای دارند. اما خیلی فرق است بین اینکه بدانید دوربینتان یک کاری را انجام می‌دهد تا اینکه بدانید چطور آن کار را انجام می‌دهد. من هر وقت دوربین جدیدی می‌گیرم راهنمای دوربین را برمی‌دارم و می‌روم روی کاناپه خانه‌ام می‌نشینم و با آرامش همه راهنمای دوربین را مطالعه می‌کنم. سعی کنید پیش از استفاده از یک دوربین، همه امکانات آن را در خانه امتحان کنید و بعد با دوربین بیرون بروید”.

“هرگز با خودتان نگویید یک روز درباره دوربینم یاد می‌گیرم یا یک روز بالاخره به یک ورکشاپ یا کلاس آموزشی می‌روم و درباره دوربینم بیشتر یاد می‌گیرم. اگر دوربینتان را نشناسید، همان کاری را با آن خواهید کرد که سال‌ها پیش دوربین‌ها انجام می‌دادند. پس برای چه باید یک دوربین جدید بخرید؟!”

برای آشنایی بیشتر با Lance Keimig می‌توانید به وب‌سایت او سر بزنید. اگر شما هم تجربیات مشابهی برای تغییر برند یا جابجایی بین مدل‌های مختلفی از دوربین‌ها داشته‌اید و دستی برقلم دارید خوشحال می‌شویم تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید. ضمنا فراموش نکنید نظرات خودتان را درباره این مقاله در بخش نظرات زیر مقاله بنویسید و مطمئن باشید که نظرات شما برای ما بسیار اهمیت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه